اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139806094002110703

قیمت روز برنج ایرانی

عوامل موثر بر قیمت برنج ایرانی چیست؟

کد: 139806094002110703

http://bit.ly/2ZGoe5p

، تهران , (اخبار رسمی): افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت برنج ایرانی در یک سال اخیر باعث شده تا افراد زیادی سؤالاتی مثل «برنج ایرانی کیلویی چند است؟» را بپرسند. به همین علت در ادامه عوامل مؤثر بر قیمت برنج ایرانی و لیستی از قیمت انواع برنج ایرانی ارائه شده است.

عوامل موثر بر قیمت برنج ایرانی چیست ؟
برنج ایرانی

قیمت برنج ایرانی بر اساس چه چیزی تعیین می‌شود؟

مواردی مانند عرضه و تقاضا، نوع و رقم برنج، منطقه کشت محصول، بوجاری یا بوجار نشده بودن برنج و قاطی و یا یکدست بودن برنج بر روی قیمت برنج ایرانی تاثیرگذار هستند. در ادامه هر یک از این موارد به طور خلاصه بررسی شده‌اند. 

عرضه و تقاضا

یکی از مهمترین عواملی که در قیمت برنج ایرانی اثرگذار است بحث عرضه و تقاضا است. در مرداد و شهریور که فصل برداشت برنج است و عرضه برنج ایرانی زیاد می‌شود قیمت کاهش پیدا می‌کند و در ایامی مثل شب عید که تقاضا برای برنج افزایش پیدا می‌کند قیمت برنج زیاد می‌شود.

هرچند امسال کشاورزان با توجه به تجربه‌ای که از سال ۹۷ داشتند تصمیم گرفته‌اند که برنج خود را در فصل برداشت نفروشند و همین باعث شده عرضه در فصل برداشت هم کاهش پیدا کند و برنج ایرانی در همین چند هفته در حدود ۲ هزار تومان به نسبت اول فصل برداشت گران شده است.

نوع و رقم برنج

شاید بتوان گفت به جز عامل عرضه و تقاضا مهم‌ترین عامل مؤثر بر قیمت برنج نوع آن است. ارقام برنج ایرانی به ۲ دسته پرمحصول و کم‌محصول تقسیم می‌شوند که برنج‌های کم‌محصول کیفیت بالاتری دارند و به واسطه اینکه در هر هکتار مقدار کمتری از آن‌ها به دست می‌آید قیمت بالاتری در مقابل برنج‌های پرمحصول دارند. برنج‌های کم‌محصول مثل صدری دم‌سیاه، هاشمی و طارم قیمت‌های بالاتری نسبت به برنج‌های پرمحصول مثل فجر، ندا و شیرودی دارند.

همچنین در بین برنج‌های کم‌محصول برنج دم‌سیاه را می‌توان گرانترین برنج ایرانی نامید که معمولاً ۴–۵ هزار تومان از برنج‌هایی مثل هاشمی و طارم نیز گران‌تر است. این برنج همچنین یکی از بلندقدترین برنج‌های ایرانی است.

در میان برنج‌های پرمحصول نیز برنج ندا جز ارزان‌ترین برنج‌ها و برنج فجر به واسطه کیفیت خوبی که دارد جز برنج‌های گران‌قیمت‌تر است.

منطقه کشت محصول

۲ شهر در شمال ایران هستند که برنج آن‌ها زبانزد است، فریدونکنار و آستانه. یکی دیگر از عوامل مؤثر بر قیمت برنج منطقه‌ای است که برنج در آنجا کاشت می‌شود. البته که این اختلاف قیمت برنج در بین مناطق مختلف فقط به خاطر معروفیت یک‌سری از مناطق نیست و به خاطر آب‌ و هوا، نوع خاک یک منطقه و همچنین زاویه و میزان تابش آفتاب، بذر یک برنج در ۲ منطقه مختلف برنج‌های با کیفیت متفاوتی می‌دهد. البته متأسفانه بسیاری از برنج‌هایی که به نام مناطق معروف در بازار فروخته می‌شود برای مناطق دیگری است که برای فروش بهتر و با قیمت بالاتر با نام شهرهای معروف‌تر فروخته می‌شوند.

بوجاری و یا بوجار نشده بودن برنج

برنج بعد از فرآوری در کارخانه بین ۱۰ تا ۲۰ درصد دانه شکسته در خود دارد. برای بسیاری از افراد مهم نیست که برنج یک‌دست دانه‌های کامل باشد و یا شکسته نیز در خود داشته باشد. ولی افراد دیگری نیز هستند که ترجیح می‌دهند برنجی که می‌خرند یک‌دست باشد تا هنگام پخت برای مهمان جلوه خوبی داشته باشد. برای همین بعد از فرآوری برنج، برنج‌های به دست آمده را وارد یک الک می‌کنند تا بوجار شده و دانه‌های شکسته از دانه‌های کامل جدا شوند.

البته بیشتر برنج‌های بوجاری شده به خاطر اینکه قیمت برنج معقول بماند تک الک بوجار می‌شوند. چرا که جدا کردن کامل نیم‌دانه‌ها باعث افزایش زیاد قیمت برنج می‌شود. همچنین برنج نیم‌دانه جدا شده از بوجار نیز قیمت خیلی پایین‌تری به نسبت برنج بوجار شده دارد و بعضی نیز برنج نیم‌دانه را با مقداری برنج‌ کامل مخلوط می‌کنند که به برنج سرلاشه معروف است و هم ظاهر نسبتاً مناسبی دارد و هم قیمت مناسب‌تری از برنج بوجار شده دارد و برای مصرف شخصی گزینه مناسبی است.

برنج قاطی یا یک‌دست

متأسفانه معضلی که بازار برنج ایرانی را دچار مشکل کرده مخلوط کردن برنج‌های پرمحصول ایرانی و یا برنج‌های خارجی با برنج‌های درجه یک مثل طارم و هاشمی برای کاهش قیمت برنج است. با توجه به شباهت بعضی از ارقام برنج مثل شیرودی با برنج‌هایی مثل هاشمی شاید تشخیص این مورد برای خریداران معمولی کار راحتی نباشد. این کار باعث می‌شود قیمت برنج کاهش پیدا کند و تاجری که این کار را کرده سود بیشتری از برنج خود ببرد. پس اگر قیمت یک برنج به نسبت قیمت بازار خیلی پایین‌تر بود باید مراقب بود که برنجی که خریداری می‌شود برنج مخلوط نباشد و قاطی نداشته باشد.

برنج باید در قابلمه محک زده شود

شاید با تمام این توضیحات به نظر برسد قیمت برنج هاشمی دو مزرعه کنار هم باید یکسان باشد. ولی ممکن است دو مزرعه کیفیت متفاوتی داشته باشند. برای همین کیفیت برنج اول و آخر باید در قابلمه محک زده شود و مورد پسند خانم خانه قرار گیرد. برای همین پیشنهاد می‌شود افرادی که قصد خرید برنج دارند قبل از آن یک نمونه از برنج را خریداری و اگر مورد پسند بود خرید اصلی خود را انجام دهند. 

  قیمت برنج ایرانی درجه یک در تهران ( 9 شهریور 98 )

نوع برنجقیمت برنج (1کیلو)
برنج طارم کشت دوم27 هزار تومان
برنج هاشمی23 هزار تومان
برنج دم سیاه27 هزار تومان
برنج فجر18 هزار تومان

علاقه مندان به کسب اطلاعات بیشتر در مورد قیمت روز برنج ایرانی ۹۸ و عوامل موثر بر آن می‌توانند به سایت فروشگاه اینترنتی درکام به ادرس dorkam.com مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

درکام

درکام یک برند و فروشگاه در زمینه فروش محصولات و موادغذایی سالم، طبیعی و محلی است که می‌خواهد به کسب و کارهای محلی کمک کند تا توانمندتر شوند و با عرضه محصولات با کیفیت که به دقت از بهترین تولیدکنندگان و کشاورزان تهیه می‌شوند به مشتریان خود کمک کند به راحتی به محصولات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند. اطمینان از کیفیت محصولات برای ما یک اصل اساسی است و برای هر یک از محصولات از تولیدکننده‌های زیادی نمونه گرفته تا بهترین‌ها را برای مشتریان خود فراهم کنیم.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]