اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140006295443310703

تفاوت روغن کنجد بکر و تصفیه شده چیست؟

کد: 140006295443310703

https://bit.ly/3AwFFZo

، تهران , (اخبار رسمی): روغن کنجد در دو نوع خام (بکر) و تصفیه شده در بازار عرضه می‌شود که هرکدام ویژگی‌ها و خواص خاص خود را دارند و هر خریداری قبل از خرید باید تفاوت این دو رو بداند تا بتواند روغن مناسبی را انتخاب کند.

تفاوت روغن کنجد بکر و تصفیه شده چیست؟
روغن کنجد

روغن کنجد بکر یا خام

روغن کنجدی که از طریق روش پرس سرد به دست می‌آید و هیچ گونه فرآوری و تصفیه شیمیایی روی آن صورت نمی‌گیرد، به روغن کنجد خام یا بکر معروف است. این روغن تمامی خواص کنجد را درون خود حفظ کرده است و بسته به کنجدی که در آن استفاده شده (پاکستانی یا ایرانی) عطر و طعم ملایم یا متوسطی از کنجد را دارد.

روغن کنجد تصفیه شده

همان‌طوری که گفته شد روغن کنجد خام کمی عطر و طعم کنجد می‌دهد و این ممکن است موردپسند برخی از مشتریان نباشد؛ به همین دلیل برخی از تولیدکنندگان روغن خام را بعد از تولید تصفیه می‌کنند. چرا که طی این فرآیند ترکیبات روغن کنجد کمی تغییر می‌کند و روغن بی‌بو و بی‌مزه می‌شود.

معمولا یک فرآیند پنج مرحله‌ای برای تصفیه روغن‌های خوراکی انجام می‌شود که شامل صمغ‌‌گیری، خنثی‌سازی، رنگ‌بری، بی‌بو کردن و پرس کردن است.

تفاوت‌های اصلی روغن کنجد بکر و تصفیه شده

در ادامه ۴ تفاوت اصلی روغن کنجد خام و تصفیه شده آورده شده است:

۱- تفاوت در کاربرد (سالاد، پخت و پز و سرخ کردن)

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های این ۲ روغن کنجد این است که از آن‌ها در موقعیت‌های مختلفی استفاده می‌شود. روغن کنجد خام و بکر به خاطر دمای دود پایین‌تری که دارد، مخصوص سالاد و پخت و پز با دماهای پایین‌تر است اما روغن کنجد تصفیه شده به خاطر عملیاتی که روی آن صورت گرفته دمای دود بالاتری دارد و برای سرخ‌کردن نیز مناسب است.

بهتر است برای سرخ‌کردن و دماهای بالا فقط از روغن‌های مخصوص سرخ‌کردنی استفاده کنید. 

۲- تفاوت در میزان خواص

روغن کنجد خام و تصفیه نشده تمامی خواص کنجد را در خود دارد و یکی از بهترین روغن‌ها برای سلامتی است اما روغن تصفیه شده به خاطر عملیاتی که روی آن صورت می‌گیرد، بخشی از خواص روغن کنجد بکر را از دست می‌دهد.

۳- تفاوت در بو و مزه

روغن کنجد خام کمی بو و مزه کنجد می‌دهد. البته بسته به اینکه چه کنجدی استفاده شده، این بو کم و یا متوسط است؛ مثلا روغن کنجد پاکستانی بوی کمتری نسبت به روغن کنجد ایرانی دارد.

اما یکی از مراحل در تصفیه روغن کنجد، بی ‌بو و بی‌ مزه کردن آن است. چرا که بخشی از مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند روغنی که استفاده می‌کنند هیچ بو و مزه‌ای نداشته باشد و مثل روغن مایع‌های معمول بازار باشد.

نکته ۱: روغن کنجد به صورت کلی مزه کمی دارد. هم‌چنین هنگام تولید و وقتی تازه روغن به دست آمده، بوی متوسطی دارد که به مرور کمتر می‌شود.

نکته ۲: بهتر است بدانید روغن ارده کنجد با روغن کنجد متفاوت است و به صورت کلی به خاطر حرارت دیدن دانه‌های کنجد بو و مزه بیشتری نسبت به روغن کنجد دارد. 

برای خرید روغن کنجد اردکان و یا خرید روغن ارده به سایت درکام مراجعه کنید.

۴- تفاوت در میزان ماندگاری

روغن تصفیه شده به خاطر اینکه بخشی از ترکیبات روغن خام از آن جدا شده، دارای ماندگاری بالاتری نسبت به روغن خام است و مقاومت بیشتری در برابر گرما و نور دارد. البته بهتر است که روغن در جای خشک و خنک و به دور از نور مستقیم نگهداری شود تا عمر طولانی‌تری داشته باشد.

کدام روغن کنجد بهتر است؟

انتخاب بین این دو روغن بستگی به مصرف و ذائقه شما دارد. اگر به دنبال روغنی برای سالاد و پخت و پز هستید که تمامی خواص کنجد در آن حفظ شده باشد، روغن کنجد خام مناسب‌تر است اما اگر به دنبال روغنی بدون بو و مزه هستید که بتوانید برای سرخ‌کردن نیز از آن استفاده کنید، روغن تصفیه شده انتخاب بهتری برای شماست.

منبع: مقاله "تفاوت روغن کنجد بکر و تصفیه شده"

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

درکام

درکام یک برند و فروشگاه در زمینه فروش محصولات و موادغذایی سالم، طبیعی و محلی است که می‌خواهد به کسب و کارهای محلی کمک کند تا توانمندتر شوند و با عرضه محصولات با کیفیت که به دقت از بهترین تولیدکنندگان و کشاورزان تهیه می‌شوند به مشتریان خود کمک کند به راحتی به محصولات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند. اطمینان از کیفیت محصولات برای ما یک اصل اساسی است و برای هر یک از محصولات از تولیدکننده‌های زیادی نمونه گرفته تا بهترین‌ها را برای مشتریان خود فراهم کنیم.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنایع غذایی و کشاورزی