اطلاعات تماس
  • 021111*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 139806264054411954

بازاریابی سبز چیست؟

کد: 139806264054411954

http://bit.ly/32YjYQP

، تهران , (اخبار رسمی): منابع محدود هستند و انسان‌ها می‌خواهند نامحدود باشند و آن برای بازاریابان مهم هست که منابع را با اثربخشی بدون تلف کردن به کار برند چنانکه منجر به اتلاف سازمانی شود و چاره جز بازاریابی سبز ندارد.

بازاریابی سبز چیست؟
بازاریابی سبز چیست؟

تاریخچه بازاریابی سبز به سال ۱۹۷۰ بر می‌رسد. فارغ از توجهات دهه ۷۰ ، در اواخر دهه ۸۰ ایده‌ای به نام بازاریابی سبز ظهور خود را اعلام کرد. در این موقع مرکز توجه مشتریان به سمت محصولات سبز گرایش پیدا کرد و پس از آن موضوع بازاریابی سبز مطرح و پژوهش‌های زیادی خصوصا در کشورهای توسعه یافته انجام شد.

تعریف بازاریابی سبز انجمن بازاریابی آمریکا بازاریابی سبز را به عنوان مطالعه و بررسی جنبه‌های مثبت و منفی فعالیت‌های بازاریابی در آلودگی، تهی سازی (کاهش) انرژی و کاهش منابع انرژی تعریف می‌کند. این تعریف سه جز کلیدی را در خود دارد:

بازاریابی سبز یک زیر مجموعه از کل فعالیت بازاریابی است، هم تأثیرات مثبت و هم منفی فعالیت‌ها را بررسی می‌کند و یک طیف کوچکی از موضوع محیطی مورد بررسی است. انسان خواسته‌های نامحدود دارد و منابع روی زمین محدود است. بازاریابی سبز به اینکه چطور فعالیت‌های بازاریابی به استفاده از این منابع محدود، همچنین ارضای نیاز مصرف کنندگان، هم شخصی و هم صنعتی و دستیابی به اهداف سازمانی نگاه می‌کند، می‌پردازد.

مفهوم بازاریابی سبز نیاز به تولید محصولات اکولوژیک و فعالیت‌های تجاری سبز، شرکت‌ها را مجبور به تلفیق موضوعات زیست‌محیطی با تلاش‌ها و استراتژی‌های بازاریابی کرده است. متأسفانه اکثر مردم معتقدند که بازاریابی سبز منحصراً به ترفیع یا تبلیغ محصولات با ویژگی‌های محیطی اشاره دارد کلماتی مانند بدون فسفات، قابل بازیافت و سازگار با لایه اوزن مواردی هستند که اغلب مصرف‌کنندگان آن‌ها را با بازاریابی سبز مرتبط می‌دانند درحالی‌که این کلمات فقط نشانه‌هایی از بازاریابی سبز هستند.

سه دوره بازاریابی سبز

بازاریابی سبز از بدو پیدایش تاکنون در مسیر تکاملی خود مراحل متفاوتی را طی کرده که هر عصر دارای ویژگی‌های خاصی بوده است به گفته پیتی (2000) بازاریابی سبز تاکنون سه عصر را طی کرده که عبارت‌اند از:

عصر اول- اکولوژیک: این عصر از نظر تاریخی سال‌های دهه 60 و اوایل دهه 70میلادی را در بر می‌گیرد. ویژگی عصر اول چنین بود که روی مشکلات محیطی خارجی مانند آلودگی هوا تمرکز کرد.

عصر دوم- محیطی: این مرحله از اواخر دهه 80 میلادی آغاز شد و مفاهیم نوین مانند فناوری پاک، پایداری، مصرف‌کننده سبز و مزیت رقابتی پدیدار شدند. به عنوان مثال فناوری پاک شامل طراحی محصولات جدید و سیستم تولیدی بود، به طوری که ضایعات و آلودگی در مرحله طراحی حذف شدند. مصرف‌کنندگان سبز در این عصر کسانی بودند که نمی‌خواستند کالایی مصرف کنند که سلامتی مصرف‌کنندگان یا دیگران را به خطر اندازد. هنگام تولید، استفاده یا تجزیه، به محیط خسارت وارد شود و برای حیوانات مضر باشد.

عصر سوم – پایدار: همزمان با تقاضای فراوان مردم و بالا رفتن انتظارات آن‌ها و سخت‌گیری دولت‌ها، دیگر عصر دوم قادر به پاسخگویی نبود مباحثی مثل توسعه پایدار در حیطه اقتصاد، تأثیر بسزایی روی علم بازاریابی گذاشت و عصر سوم را به سوی بازاریابی سبز پایدار پیش برد چالش‌های این عصر عبارت است از: آینده‌نگری، عدالت و برابری و تاکید بر نیازها.

مفاهیم مرتبط با بازاریابی سبز

مصرف کنندگان سبز : مصرف کنندگان سبز افرادی هستند که خیلی در مورد محیط طبیعی نگرانند و خرید و رفتارهای مصرفی را به منظور حمایت از محیط از طریق خرید محصولاتی که از نظر محیطی سالمند اصلاح می‌کنند.

تولید سبز: تولید با استفاده از فناوری‌هایی که آلودگی را محدود و یا حذف می‌کنند و یا اثرات محیطی سودمندی دارند.

به طور کلی می‌توان گفت سبز واژه‌ای است که در بازاریابی ریشه در مباحث اکولوژیک و محیط دارد و سازمان‌ها یا افراد زمانی که می‌خواهند راجع به فشارهای محیطی یا اکولوژیکی صحبت کنند آن را به کار می‌برند.

بنابراین بازاریابی سبز شامل یک گروه وسیعی از فعالیت‌ها است مثل تغییر محصول، تغییر پروسه تولید، تغییرات بسته بندی و تغییر تبلیغ بنابراین تعریف بازاریابی سبز کار ساده‌ای نیست.

انجمن بازاریابی آمریکا اولین کارگاه بازاریابی محیط زیست را در سال ۱۹۷۵ برگزار کرد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

گروه پژوهشی مدیریت ایران

گروه پژوهشی مدیریت ایران با چندین سال سابقه فعالیت در زمینه رشته مدیریت با تمامی گرایشها ، به ارائه اطلاعات و خدمات غیرحضوری تحصیلی مرتبط با دانشجویان رشته مدیریت های می پردازد. تلاش ما و همکاران بر این است تا با مطالبی جدید، کامل و پشتیبانی قوی به شیوه ای حرفه ای تر در خدمت کاربران خود باشیم.سایت گروه پژوهشی مدیریت ایران خودشان را در قبال تأمین نیازهای علمی و آموزشی جامعه هدف مسئول دانسته و در تولید، بازآفرینی و انتشار اطلاعات، موازین شرعی و قانونی را رعایت خواهند کرد.

اطلاعات تماس
  • 021111*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

صنعت و تولید | تجارت و بازار