اطلاعات تماس
  • 021111*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 139808014157311954

مدیریت منابع انسانی چیست؟

کد: 139808014157311954

http://bit.ly/2qLkh3m

، تهران , (اخبار رسمی): مقصود از مدیریت منابع انسانی سیاست‌ها و اقدامات مورد نیاز برای اجرای بخشی از وظیفه مدیریت است که با جنبه‌هایی از فعالیت‌ کارکنان بستگی دارد، به ویژه برای کارمندیابی، آموزش دادن به کارکنان، ارزیابی عملکرد، دادن پاداش و ایجاد محیطی سالم و منصفانه برای کارکنان سازمان.

مدیریت منابع انسانی چیست؟
مدیریت منابع انسانی چیست؟

امروز سازمان‌ها به کارکنان خود توجه ویژه‌ای دارند. در محیط کسب وکار امروزی، کارکنان قلب سازمان محسوب می‌شوند. از آنجایی که اقتصاد امروزی مبتنی بر خدمات است لذا بنگاه‌ها برای انگیزش و افزایش بهره‌وری کارکنان، باید آنها را در فعالیت‌های کسب وکار شرکت دهند. حتی رقابت در بخش‌های سنتی و صنعتی نیز باعث شده است تا بنگاه‌ها از استراتژی‌های استفاده کنند تا بتوانند از منابع خود موثرتر و کارآمدتر استفاده کنند.

مدیر منابع انسانی برای دستیابی موفقیت در کل سازمان، باید در تدوین ماموریت، چشم‌انداز، اهداف و برنامه‌ریزی‌های استراتژیک سازمان شرکت داشته باشد و از آنها حمایت کند. در نهایت، به تعیین معیارهایی برای اندازه‌گیری و نشان دادن میزان موفقیت سازمان در فعالیت‌های مرتبط انجام شده کمک کند.

تعاریف مدیریت منابع انسانی

مدیریت منابع انسانی معطوف به سیاست‌ها، اقدامات و سیستم‌هایی است که رفتار، طرز فکر و عملکرد کارکنان را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

مدیریت منابع انسانی عبارتست از رویکردی استراتژیک به جذب، توسعه، مدیریت، ایجاد انگیزش و دست‌یابی به تعهد منابع کلیدی سازمان؛ یعنی افرادی که در آن یا برای آن کار می‌کنند.

مدیریت منابع انسانی فرایندی شامل چهار وظیفه جذب، توسعه، ایجاد انگیزش و نگهداشت منابع انسانی است.

مدیریت منابع انسانی یعنی مدیریت کارکنان سازمان.

فعالیت کنار افراد مختلف، استفاده از نیروی انسانی جهت اهداف سازمان

منابع انسانی دسته‌ای از افراد را که در بخشی مشغول فعالیت هستند مدیریت می‌کند و بر آنها نظارت دارد، تعریف دیگر این است که دسته‌ای از افراد هستند که عملیات یک سازمان را در دست دارند. منابع انسانی شامل هر فرد یا هر کارمند می‌شود که برای بهتر شدن عملکرد خود و زیردستان خود در کار تلاش می‌کنند. این بحث باعث تغییر و پیشرفت چشم‌گیر می‌شود و برای سازمان ارزش ایجاد می‌کند. منابع انسانی در نقطه‌های حساس به کارکنان یاری می‌دهد و از آنها حمایت می‌کند.

وظایف مدیر منابع انسانی

پیش از هر چیز اشاره به این نکته ضروری است که وظایف مدیریت منابع انسانی در همه سطوح سازمانی و در عملکرد کلی سازمان تاثیر قابل توجهی دارد و از دهه ۱۹۸۰ با تغییر در فلسفه وجودی انسان در سازمان، مدیریت منابع انسانی به ‌تدریج از وظایف اشاره شده فوق فراتر رفته و در تحقق برنامه‌های استراتژیک کل سازمان مشارکت فعالی دارد.

این مدیریت می‌تواند با افزایش بازده کار، اتخاذ تدابیری برای کاهش غیبت کارکنان، طراحی صحیح مشاغل، پیشگیری از ترک خدمت کارکنان و کاهش هزینه‌های ناشی از آن، طراحی سیستم بهداشت و ایمنی موثر و پیشگیری از بروز حوادث و هزینه‌های ناشی از آن، آموزش مهارت‌های لازم به منظور حداکثر کردن بازدهی، جذب شایسته‌ترین افراد، طراحی سیستم حقوق و مزایای رقابتی و جانشین پروری برای مشاغل کلیدی هزینه‌های سازمان را کاهش و سود آن را افزایش دهد.

از وظایف مدیریت منابع انسانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

راهکار برای جذب نیرو

آموزش به کارمندان

مدیریت دستمزد

مدیریت روابط سازمان

رسیدگی به نیازهای کارمندان در سازمان

هر یک کارمند در یک سازمان

بهبود عملکرد کارمندان و مدیران سازمان

ایجاد انگیزه و فعالیت در کارمندان

اصول مدیریت منابع انسانی در سازمانها

محیط کاری مناسب

برای اینکار ضروری است که در ابتدا یک نکته مهم را بررسی کرد و دید چقدر باعث می‌شود که هر روز صبح کارمندان بی صبرانه منتظر آمدن در محل کارشان باشند.

شفاف سازی وظایف

باید به یاد داشت که کارمندان هم مثل خود مدیران وقتی از کارشان لذت می‌برند که در محیط کار بسیار کارامد و موثرباشند. لذا باید شرح وظایف هر شغلی را به طور مرتب بازبینی و به روزرسانی کرد.

توانمندسازی

باید ابتدا به افراد مسئولیت‌های پایینی داد و بعد موفقیت آنها، اختیارات آنها را بیشتر و کارهای بیشتری را به آنها تفویض اختیار کرد تا آنها را هر روز توانمندتر کرد. کارگاه تفویض اختیار موثر می‌تواند در مورد اصول تفویض اختیار موثر کمک‌های شایانی کند.

حقوق منصفانه

پرداخت حقوق منصفانه از اصول اولیه نگهداشت منابع انسانی است. نمی‌توان حقوق پایینی پرداخت کرد و به دنبال مدیریت منابع انسانی عالی بود. چرا که حقوق معقول و عرف جامعه جزو نیازهای اولیه کارکنان است و در موردش نباید تعلل یا بحث کرد. تمامی روش‌های افزایش انگیزه کارمندان و انگیزه بخشی کارمندان بر این اصل استوار هستند که حقوق عرف جامعه کار پرداخت شود. نمی‌توان حقوق پایین‌تر از عرف پرداخت کرد و بعد انتظار داشت افراد به طور پیوسته در اختیار سازمان باشند. البته پرداخت بالای حقوق هم محرک خوبی نیست و انگیزه ایجاد نمی‌کند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

گروه پژوهشی مدیریت ایران

گروه پژوهشی مدیریت ایران با چندین سال سابقه فعالیت در زمینه رشته مدیریت با تمامی گرایشها ، به ارائه اطلاعات و خدمات غیرحضوری تحصیلی مرتبط با دانشجویان رشته مدیریت های می پردازد. تلاش ما و همکاران بر این است تا با مطالبی جدید، کامل و پشتیبانی قوی به شیوه ای حرفه ای تر در خدمت کاربران خود باشیم.سایت گروه پژوهشی مدیریت ایران خودشان را در قبال تأمین نیازهای علمی و آموزشی جامعه هدف مسئول دانسته و در تولید، بازآفرینی و انتشار اطلاعات، موازین شرعی و قانونی را رعایت خواهند کرد.

اطلاعات تماس
  • 021111*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

تجارت و بازار