اطلاعات تماس
  • 021111*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 139808084176111954

علوم تصمیم گیری و مهندسی دانش چیست؟

کد: 139808084176111954

http://bit.ly/2oM8G3C

، تهران , (اخبار رسمی): به طور کلی، علوم تصمیم و مهندسی دانش را می‌توان روش‌های نوین مهندسی برگرفته از طبیعت دانست که این روش‌ها برای حل بسیاری از مسائلی که با ریاضیات حل نمی‌شود، کاربرد دارد.

علوم تصمیم گیری و و مهندسی دانش چیست
علوم تصمیم گیری و مهندسی دانش چیست؟

به دلیل پیچیدگی و حساسیت تصمیمات مدیریتی، بکارگیری فنون مهندسی دانش و علوم تصمیم نوین جهت پشتیبانی از تصمیمات مدیران و افزایش قابلیت اطمینان و دستیابی به بهینه ترین تصمیم ممکن، نقش بسزایی دارد و ارائه راه‌حل‌های استخراج، ‌استنباط، تصمیم سازی و پاسخگویی به پرسش‏‌ها و نیازهای جامعه امروزی،‌ براساس روش‌های علوم ریاضی و روش‌های نوین مهندسی از جمله اقدامات علوم تصمیم گیری است.

تعریف علوم تصمیم گیری و مهندسی دانش

به طور کلی، علوم تصمیم و مهندسی دانش را می‌توان روش‌های نوین مهندسی برگرفته از طبیعت دانست که این روش‌ها برای حل بسیاری از مسائلی که با ریاضیات حل نمی‌شود، کاربرد دارد. به زبان سادهٔ علمی، روش‌های سخت، برآمده از ماهیت و نحوه رفتار ماشین است، در حالی که شیوه‌های نرم، به انسان و تدابیر اتخاذ شده از سوی ذهن او به منظور حل و فصل مسائل اختصاص پیدا می‌کند.

مهندسی دانش چیست؟ جهان و پدیده‌های آن را به شکل‌های متفاوتی می‌توان دید. قسمتی از این تفاوت به خاطر تفاوت دیدگاه‌های افراد است؛ به خاطر متنوع بودن سوابق ذهنی، آموخته‌ها و روش تحلیل پدیده‌ها. بخش دیگری از این تفاوت ناشی از زمینه یا همان کانتکست است؛ پدیده‌ها خصوصا دانش به شدت به زمینه و شرایط محیطی آن وابسته است. آنتالوژی یا هستی شناسی، سعی می‌کند پدیده‌ها و زمینه‌های مرتبط با آن‌ها را تا حد امکان توصیف کند. مهندسی کردن دانش به می‌کند درک و شناخت استاندارد و مشترکی از پدیده‌ها و دانش مرتبط با آنها پیدا کرد.

تعریف مهندسی دانش

مهندسی دانش به مجموعه فرایندهای مربوط به طراحی، مهندسی و ایجاد سامانه‌های مبتنی بر دانش اطلاق می‌شود. مهندسی دانش دارای وجوه مشترک فراوانی با مهندسی کامپیوتر است، به‌طوری که بیشتر راه حل‌ها و روش‌های هریک را می‌توان در دیگری استفاده کرد. علاوه بر آن، زمینه‌های دیگری مثل هوش مصنوعی، پایگاه‌های داده‌ها، کاوش‌های ماشینی در داده‌ها، سامانه‌های خبره، سامانه‌های پشتیبانی تصمیم‌ها و نیز سامانه‌های اطلاعات جغرافیایی را باید در ارتباط نزدیک با مهندسی دانش به حساب آورد.

رشته علوم تصمیم و مهندسی دانش علوم تصمیم و مهندسی دانش به عنوان یک گرایش میان رشته‌‌ای در مهندسی و محاسبات نرم طبقه ‏بندی می‌‏شود و هدف آنها ارائه راه‌حل‌های استخراج، ‌استنباط، تصمیم ‏سازی و پاسخگویی به پرسش‌‏ها و نیازهای جامعه امروزی،‌ براساس روش‌های علوم ریاضی و نوین مهندسی است.

از آنجا که ریاضیات چارچوب محکمی را برای مدل سازی و حل مسائل گوناگون ارائه می‏‌دهد، در مهندسی بسیار مورد توجه است، اما هنوز برای بسیاری از مسائلی که در این چارچوب مدل می‌شوند،‌ ریاضیات فعلی راه حلی را ارائه نمی‌دهد، در چنین مواردی روش‌های نوین مهندسی که از طبیعت ملهم شده‌‏اند،‌ برای ارائه جوابی درخور، مورد توجه هستند. کارشناسی ارشد علوم تصمیم و مهندسی دانش، ‌تلاشی است برای پاسخوگویی به این نیاز.

کاربرد علوم تصمیم و مهندسی دانش

از آنجا که مدیریت دانش، مدیریت دانایی یا مدیریت اندوخته‌های علمی (KM) در دسترس قرار دادن نظام‌مند اطلاعات و اندوخته‌های علمی است، این رشته به تحلیل ساختارهای علمی و در دسترس قرار دادن نظامند آنها جهت کاربردهای تصمیم گیری و زمینه‌های کاربردی مانند روانشناختی (نمونه تحلیل منابع انسانی)، اجتماعی (نمونه تحلیل آسیبهای اجتماعی) و بالاخص اقتصادی است (نمونه بازار بورس) و حتی در بعضی از علوم زیست محیطی و نیز مدیریت ساختاری دانش در سازمان‌ها می‌تواند مدل ارائه کند تا بتوان نسبت به عینیت بخشیدن به ذهنیت‌ها و استفاده از ابزارهای صحیح اقدام کرد.

علوم تصمیم گیری

هربرت سایمون محققی است که در رابطه با مفهوم و مکانیسم تصمیم گیری مطالعات زیادی بعمل آورده است. از نظر او مدیریت و تصمیم گیری دو واژه هم معنی و مترادف هستند. علاوه بر سایمون، گروه دیگری از صاحبنظران نیز مدیریت و تصمیم گیری را یکی و هم معنی تعریف کرده و مدیریت را چیزی جز تصمیمی گیری ندانسته‌اند و معتقدند که کانون اصلی مدیریت را تصمیم گیری تشکیل می‌دهد و انجام وظایفی چون برنامه ریزی، سازماندهی و یا کنترل در واقع کاری جز تصمیمی گیری درباره نحوه و چگونگی انجام این فعالیت‌ها نیست.

بقول دراکر، تاکید مدیریت آینده بر فراگرد تصمیم گیری و درک این فراگرد است. از نظر این دسته از محققین، اصل مدیریت تصمیم گیری است، زیرا بوسیله و توسط تصمیم گیری است که مدیر تمامی وظائف خود را به انجام می‌رساند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

گروه پژوهشی مدیریت ایران

گروه پژوهشی مدیریت ایران با چندین سال سابقه فعالیت در زمینه رشته مدیریت با تمامی گرایشها ، به ارائه اطلاعات و خدمات غیرحضوری تحصیلی مرتبط با دانشجویان رشته مدیریت های می پردازد. تلاش ما و همکاران بر این است تا با مطالبی جدید، کامل و پشتیبانی قوی به شیوه ای حرفه ای تر در خدمت کاربران خود باشیم.سایت گروه پژوهشی مدیریت ایران خودشان را در قبال تأمین نیازهای علمی و آموزشی جامعه هدف مسئول دانسته و در تولید، بازآفرینی و انتشار اطلاعات، موازین شرعی و قانونی را رعایت خواهند کرد.

اطلاعات تماس
  • 021111*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

تجارت و بازار | علم و آموزش