اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139904034383310978

خودشکوفایی

هفت ویژگی انسان های خودشکوفا

کد: 139904034383310978

https://bit.ly/2VbcyIb

، اصفهان , (اخبار رسمی): خودشکوفایی (self actualization) یکی از مهم ترین مولفه هایی است که انسان های موفق توانسته اند با تلاش خود به آن دست یابند. منظور از خودشکوفایی توانایی تحقق استعدادهای ذاتی یک فرد است

هفت ویژگی انسان های خودشکوفا
هفت ویژگی انسان های خودشکوفا

انسانی که به مرحله خودشکوفایی رسیده است در واقع به آنچه توانایی و قابلیت آن را دارد جامعه عمل پوشانده است

خودشکوفایی (self actualization) یکی از مهم ترین مولفه هایی است که انسان های موفق توانسته اند با تلاش خود به آن دست یابند. منظور از خودشکوفایی توانایی تحقق استعدادهای ذاتی یک فرد است. انسانی که به مرحله خودشکوفایی رسیده است در واقع به آنچه توانایی و قابلیت آن را دارد جامعه عمل پوشانده است. او توانسته است استعدادهای درونی خود را شکوفا کند و به خوشبختی برسد.در ادامه به معرفی هفت ویژگی انسان های خودشکوفا می پردازیم.

1) ادراک صحیح و عینی از واقعیت

یکی از مهمترین ویژگی در میان هفت ویژگی انسان های خودشکوفا، شناخت صحیح و عینی از واقعیت پیرامونی است. افراد خودشکوفا و بهنجار جهان پیرامونی خود را آنچنان که دوست دارند یا نیاز دارند نمی بینند بلکه واقعیت آن را درک می کنند. این افراد با توهمات و آرزوهای دور و دراز خود زندگی نمی کنند. افرادی که به خودشکوفایی کامل شخصیت خود رسیده اند نه تنها جهان و افراد پیرامون خود را آنچنان که هست می بینند، بلکه جهان و افراد را آنچنان که هستند می پذیرند؛ و مهم تر از آن بر مبنای این واقعیت تصمیم می گیرند و زندگی می کنند. به عبارت دیگر آن ها در مورد جهان پیرامونی خود هر چیزی را سر جای خود می گذارند.

به عنوان مثال افراد خودشکوفایی که دستی در موسیقی دارند تصور صحیحی از تبحر خود در این رشته هنری دارند و خود را با توهم باخ یا موتسارت بودن سرگرم نمی کنند. این افراد می دانند چقدر به حیطه هنری خود تسلط دارند و هر لحظه در تلاش اند بهتر و بهتر شوند.

در مقابل شخصیت های ناسالم و نابهنجار جهان و افراد پیرامون خود را با قالب های ذهنی خود درک می کنند. آن ها عینکی کثیف و بی کیفیت بر چشم دارند که اجازه دیدن حقایق را به آن ها نمی دهد. این افراد حقیقت را بر حسب نیاز خود بر چسب می زنند و با تصویر ذهنی خود زندگی می کنند. هر لحظه خود را به عبث باخ یا موتسارت یا... می بینند و در این توهم غوطه ور می شوند.

2) پذیرش خود و دیگران

افراد خودشکوفا افرادی هستند که قادرند نقاط ضعف و قوت خود و دیگران را به خوبی درک کرده و بپذیرند. این افراد نیز معایبی دارند اما از داشتن آنها احساس شرمساری نمی کنند بلکه در پی رفع این معایب بر می آیند. علاوه بر این, این افراد نقاط قوت و ضعف دیگران را نیز به خوبی درک می کنند و در جهت الگوگیری از نقاط قوت آن ها و کمک به رفع نقاط ضعف دیگران هستند.

افرادی که به مرحله خودشکوفایی رسیده اند نیازی به زدن ماسک های تصنعی بر چهره خود نیستند. نیازی ندارند دست به تحریف یا وارونه سازی خود برای دیگران بزنند و مهم تر از آن حالت تدافعی نداشته و در یک کلام با خود در صلح و آشتی اند. این افراد با توجه به قدرت پذیرش و همدلی خود در مقابل دیگران صبور و شکیبا هستند و با اینکه قادر به درک حقیقت دیگران هستند نسبت به آن ها با تمسخر، جدال یا بدرفتاری برخورد نمی کنند.

3) برخورداری از حس وظیفه شناسی و تعهد

خودشکوفایی فردی تنها در صورتی محقق خواهد شد که انسان ها نسبت به کار و اموری که به عهده گرفته اند احساس وظیفه و تعهد کنند. افراد خودشکوفا سرشار از حس وظیفه شناسی نسبت به کار خود هستند و خود را بخش جدایی ناپذیری از آن کار می دانند؛ جنانچه گویی مثل قفل و کلیدش برای هم ساخته شده اند.

حس تعهد نسبت به انجام کارهای محوله برای افراد خودشکوفا به نحوی است که حین انجام مسئولیت خود، در کار خود غرق می شوند. منظور از احساس غرق شدگی در انجام کارها احساسی است که بر طبق آن فرد زمین و زمان را فراموش می کند. فرد آنچنان متوجه انجام کاری می شود که ثانیه او را و او ثانیه ها را فراموش می کند. این حس غرقگی در انجام کارها، از نظر روانشناختی یکی از لذت بخش ترین و مثمر ثمرترین حس هاست. این حس؛ حسی است که موجب رشد فردی شخص و رسیدن به خودشکوفایی او می شود.

4) استقلال شخصی

افراد خودشکوفا دارای استقلال و نظم شخصی مخصوص به خود هستند. این افراد به دیگران نیازی ندارند؛ و آنچه آن ها به آن احتیاج دارند را نزد خودشان دارند. آن ها به این دلیل که به خوبی به ارزش کار خود واقف اند، به تشویق یا نکوهش دیگران بی توجه اند. آنها می توانند با اتکا به علم و دانش و تجربه خود بهترین تصمیم ها را گرفته و برای تحقق آن تصمیم بهترین رویه ها را طی کنند. شخصیت های بهنجار و خودشکوفا از خودکفایی مثال زدنی برخوردارند چنانچه استقلال شخصی آن ها آنان را از هرگونه آسیبی در شرایط بحرانی مصون می دارد.

5) نوع دوستی

خودشکوفایان افرادی هستند که نسبت به همه انسان ها و هم نوعان خود احساس همدلی و محبت دارند. آن ها خود را یکی از اعضای یک مجموعه بزرگ و به عنوان یک عضو خانواده در نظر می گیرند و معتقدند "چو عضوی به درد آورد روزگار / دگر عضوها را نماند قرارا". این افراد با دیگر هم نوعان خود همچون برادر یا خواهر خود رفتار می کنند و آن ها را از خودشان می دانند. در واقع این افراد واجد هنر عشق ورزیدن به دیگران و هم نوعان خود هستند. 

6) حس طنز مهربانانه

افراد واجد حس خودشکوفایی طنازهای بی بدیلی هستند که می توانند با دیگران به نرمی و بدون هرگونه تمسخر و پرخاشگری شوخی مهربانانه کنند. گاهی اوقات در عبارات طنزآمیز افراد نوعی دشمنی و خصومت نهفته است که موجب آزار دیگران می شود. گاهی نیز در عبارات طنزآمیز افراد تمسخر برتری طلبانه وجود دارد که هدف آن تحقیر فرد مقابل است. طنازی افراد خودشکوفا و شوخی های آنان از نوع دیگری است. در شوخی ها و طنازی های افراد خودشکوفا طنزی مهربانانه همراه با نکته ای آموزنده وجود دارد. آنان شاید در قبال این نوع طنازی بخواهند بدون هرگونه آزار یا تمسخر، با مهربانی هر چه تمام تر نکته ای را به مخاطب خود گوش زد کنند؛ نکته ای که با استفاده از این حس طنز مهربانانه تاثیرگذارتر خواهد بود.

7) آفرینندگی

افراد خودشکوفا انسان هایی مبدع و مبتکر هستند. به عبارت دیگر خودشکوفایان بدعتگرایان سنت های دیروزند. آنان به دنبال تازه ها هستند؛ آنان به دنبال خلق و ایجاد امکانات جدید هستند. به دیروز نظر دارند اما از آن ناراضی اند و در فکر آفرینندگی فردا و آینده هستند. افراد خودشکوفا قادرند با استفاده از قدرت خلاقیت و آفرینندگی خود از کاه هایی که باد آن ها را به هر سویی می برد کوه های پابرجا و مستحکمی بسازند. در یک کلام خودشکوفایان آفرینندگی و ابتکار را هنر خود می دانند و در آن غرق می شوند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شرکت مهندسی کسرا

شرکت مهندسی کسرا؛ ارایه کننده راهکارهای جامع تحت وب در حوزه منابع انسانی

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

علم و آموزش