اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139904154408610978

مدیریت تکنولوژی

کد: 139904154408610978

https://bit.ly/2VNcf6D

، اصفهان , (اخبار رسمی): مدیریت تکنولوژی یک ابزار یا چارچوب فکری است که به درک بهتر نسبت به تکنولوژی و تصمیم گیری در مورد آن کمک می کند. امروزه ارزیابی تکنولوژی در سطح کلان بعنوان یک منبع اطلاعاتی، که اطلاعاتی را به فرآیند سیاستگذاری تزریق می کند، معرفی می شود.

مدیریت تکنولوژی
مدیریت تکنولوژی

مدیریت تکنولوژی باید به تحلیل و ارزیابی نتایج خواسته و ناخواسته، فرصتها و ریسک های تکنولوژیها، اعم از تکنولوژیهای جدید و یا تثبیت یافته بپردازد

مدیریت تکنولوژی یک ابزار یا چارچوب فکری است که به درک بهتر نسبت به تکنولوژی و تصمیم گیری در مورد آن کمک می کند. امروزه ارزیابی تکنولوژی در سطح کلان بعنوان یک منبع اطلاعاتی، که اطلاعاتی را به فرآیند سیاستگذاری تزریق می کند، معرفی می شود.

مدیریت تکنولوژی باید به تحلیل و ارزیابی نتایج خواسته و ناخواسته، فرصتها و ریسک های تکنولوژیها، اعم از تکنولوژیهای جدید و یا تثبیت یافته بپردازد.

در واقع مدیریت تکنولوژی یک مبحث بین رشته ای است که علوم، مهندسی، و مدیریت را به هم پیوند می زند. از دیدگاه مدیریت تکنولوژی، تکنولوژی اصلی ترین عامل تولید ثروت است و ثروت چیزی بیشتر از پول است که می تواند عواملی همچون ارتقاء دانش، سرمایه ی فکری، استفاده ی موثر از منابع، حفظ منابع طبیعی و سایر عوامل موثر در ارتقاء استاندارد و کیفیت زندگی را شامل شود.

مهمترین تفاوت دنیای امروز با دیروز سرعت تحولات تکنولوژیک عنوان شده است. دنیا در حال تغییر است و سرعت این تغییر روز به روز بیشتر می شود. تکنولوژی های جدیدی ظهور می کنند. مدیریت تکنولوژی یکی از انواع جدید آن است که فناوری بسیار قوی دارد و جزو لاینفک آن است.

مدیریت تکنولوژی یک فرایند پیچیده است که شامل تعداد زیادی از مجموعه داده های کمی و کیفی و همچنین تصمیم گیری های مرتبط با آنهاست.یک سیستم هوشمند مدیریت تکنولوژی باید سه مسئله را مدنظر قرار دهد:

۱-هوش : اگرچه کامپیوتر ها در کارکرد های مدیریتی استفاده می شدند اما کاربرد آنها تقریبا منحصر به MIS بود؛ طوری که می توانستند اطلاعاتی در حد انبار داده های موجودشان ارائه کنند.

۲-یکپارچگی : در محیط واقعی مدیریت ما نه تنها نیازمند توصیف کیفی از رفتار سیستم هستیم بلکه نیاز به آنالیز کمی نیز داریم. تلاش های مدیریتی می تواند به عنوان فرایند تصمیم گیری شامل یک سری از محاسبات کمی و استدلال های کیفی در نظر گرفته شود.

۳-اتوماسیون: در مدیریت تکنولوژی کاربر ها نیازمند اطلاعاتی از قبیل : داده ها، دانش، فرایند ها هستند بدون این که بدانند چه منابعی نیاز است و چگونه آنها را بدست آوریم،چگونه آنها باید هماهنگ شوند تا به نتیجه مطلوب نائل شویم.

انواع مدل های مدیریت تکنولوژی

مدل مورین

یکی از قدیمی‌ترین و شناخته شده‌ترین مدل‌هایی است که در مورد فرایند اجرای مدیریت تکنولوژی ، متعلق به مورین است، در این 4 گام اصلی در مدیریت تکنولوژی طرح می‌شود:

1. شناسایی تکنولوژی‌ها: در این بخش تکنولوژی‌هایی که مرتبط با فعالیت سازمان هستند شناسایی شده، یا نیازهای تکنولوژیکی سازمان شناخته می‌شود.

2. ارزیابی تکنولوژی: در این گام تکنولوژی‌های شناخته شده مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. پیش‌بینی تکنولوژی‌ها و شناسایی دوره‌ی عمر آنها نیز در این گام صورت می‌گیرد.

3. بهبود و توسعه‌ تکنولوژی: در این گام تکنولوژی انتخاب شده، کسب می‌گردد و توسعه و بهبود آن در داخل سازمان انجام می‌گیرد.

4. استفاده بهینه: در این گام از تکنولوژی بهبود یافته یا به عبارت دیگر با سازمان سازگار شده استفاده بهینه انجام می‌گیرد.

در ادبیات مدیریت تکنولوژی مدل گریگوری مورد توجه بسیاری قرار گرفته است، و فعالیت‌های بسیاری حول این چارچوب فرایندی انجام گرفته است.

مدل گریگوری

گریگوری در سال 1995 در مورد فرایند مدیریت تکنولوژی فرایند عام و 5 مرحله‌ای را ارایه نمود. این 5 مرحله عبارت بودند از:

1. شناسایی تکنولوژی‌هایی که برای کسب و کار حائز اهمیت هستند یا می‌توانند باشند.

2. انتخاب تکنولوژی‌هایی که باید توسط سازمان پشتیبانی گردند.

3. جذب تکنولوژی‌هایی که انتخاب شده‌اند.

4.بهره‌برداری از تکنولوژی‌ها برای تولید منفعت

5.محافظت از دانش و خبرگی که در محصولات و سیستم تولیدی وجود دارد.

ضرورت مدیریت تکنولوژی

دنیا در حال تغییر است و سرعت این تغییر روزبه روز بیشتر می‌شود. تکنولوژی‌های جدیدی ظهور می‌کنند و معادلات بازرگانی را برهم می‌زنند. سیستم‌های مدیریت نیز باید بتوانند با این تغییرات کنار بیایند. مهمترین تفاوت دنیای امروز با دیروز، سرعت تحولات تکنولوژیک عنوان شده است. این موضوع با تغییر در قلمرو به‌کارگیری تکنولوژی همراه است. رقابت جهانی نیز تقریباً مقوله‌ی جدیدی است.

سوالات مطرح شده در این رشته که باید پاسخ داده شود:

  • تکنولوژی چگونه خلق می‌شود؟ چگونه می‌توان از آن برای ایجاد فرصت‌های کسب‌و‌کار استفاده کرد؟ چگونه می‌توان استراتژی تکنولوژی را با استراتژی کسب‌وکار یکپارچه نمود؟ چگونه می‌توان از تکنولوژی برای کسب مزیت رقابتی استفاده کرد؟ چگونه می‌توان سازمان‌هایی طراحی نمود که با تحولات تکنولوژیک سازگار باشند؟ چه‌وقت باید به سراغ تکنولوژی رفت و چه‌وقت باید آن‌را کنار نهاد؟

به عنوان مثال در این حوزه فعالیت، شرکت کسرا در جهت افزایش کارآمدی هر چه بیشتر محصولات خود ،با استفاده از تکنولوژی های جدید ، روش های نوین و جدید حضور و غیاب از جمله حضور و غیاب آنلاین(اتنسی) برای مشتریان خود عرضه نموده است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شرکت مهندسی کسرا

شرکت مهندسی کسرا؛ ارایه کننده راهکارهای جامع تحت وب در حوزه منابع انسانی

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]