اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139906254554913414

استفاده از سیستم بلاکچین در زنجیره تامین

کد: 139906254554913414

https://bit.ly/3mD6c0j

، مشهد , (اخبار رسمی): بیش از ‌صد سال پیش، زنجیره‌های تأمین نسبتاً ساده بود زیرا تجارت محلی بود؛ اما امروزه زنجیره‌ها بسیار پیچیده شده‌اند. در طول تاریخ تغییرات مختلفی در دهه 1980 در زنجیره‌های تأمین اتفاق افتاده است که منجر به تغییرات چشمگیر در مدیریت زنجیره تأمین‌شده است.

استفاده از سیستم بلاکچین در زنجیره تامین
استفاده از سیستم بلاکچین در زنجیره تامین
استفاده از سیستم بلاکچین در زنجیره تامین

به گزارش کارشناس مدیریت بازرگانی " فرشته نبی خواه "  ازآنجاکه تولید جهانی شده است، زنجیره‌های تأمین با پیچیدگی‌هایی روبه‌رو شده‌اند. برای مشتریان یا خریداران بسیار دشوار است که ارزش واقعی محصولات را بفهمند زیرا کمبود شفافیت در سیستم فعلی بسیار مشهود است. به همین دلیل، زمانی که عدم اطمینان در خصوص قانونی و اخلاقی بودن عملیات وجود دارد بررسی زنجیره‌های تأمین نیز بسیار دشوار خواهد بود. این زنجیره‌ها هنگامی‌که فروشندگان و تأمین‌کنندگان سعی می‌کنند نقاط مختلف مربوط به این‌که چه کسی، چه چیزی را، چه موقع و چگونه نیاز دارد را به هم متصل کنند بسیار ناکارآمد می‌باشند.
نبی خواه می گوید به‌طورکلی برخی از مشکلاتی که در طول زنجیره تأمین و تحویل کالا از زمان تولید محصول تا زمان تحویل به مصرف‌کننده وجود دارد و باعث هدر رفتن وقت و سرمایه می‌شود عبارتند از:

  •  عدم امکان رؤیت و نظارت بر دارایی‌ها از ابتدا تا انتهای زنجیره: اینکه در هرلحظه کدام کالا در کدام نقطه قرار دارد.
  •  شناسایی / ردیابی کالاها
  • عدم وجود پاسخ مناسب به سؤالات؛ چه کسی؟ چه موقع؟ کجا؟ چرا؟
  • مسائل امنیتی و تقلب: امکان ورود داده‌های جعلی و نامعتبر در زنجیره و عدم اطمینان در پاسخ به این سؤال که آیا این واقعاً کالای من است؟
  • تأیید صحت وقایع رخ‌داده در زنجیره: آیا کالا حمل شده است؟ آیا به مقصد رسیده است؟ آیا باید پرداختی انجام شود؟
عملکرد تجارت جهانی از زمان شروع ارسال محموله های بسته بندی در سال 1956 مبتنی بر فرآیند های دستی و کاغذی بوده ک هنوز هم در نگهداری اطلاعات وضعیت محموله ها در سیلو های سازمانی مورد استفاده قرار می گیرد 
تقریباً همه شرکت های پیشرو در جهان برنامه ریزی منابع سازمانی رایانه ای ERP) و نرم افزار مدیریت زنجیره تأمین SCM ( را اجرا می کنند. از تجهیزات تولیدی متصل گرفته تا اطلاعیه های حمل و نقل دیجیتال و اسکن RFID ، محصولات از ابتدا بر روی سیستم های رایانه ای ردیابی می شوند.
با وجود این سرمایه گذاری عظیم در زیرساخت های دیجیتالی ، اکثر شرکت ها فقط دید و بینش محدودی نسبت به جایی دارند که همه محصولات آنها در هر لحظه مشخص است.
مقصر ، در بیشتر موارد ، شکافهای آنالوگ است که بین سیستمهای موجود در شرکتها و در مرزهای سازمانی وجود دارد. تولید ممکن است به صورت دیجیتالی باشد ، اما لحظه ای که به حمل و نقل می رود ، یک PDF برای فاکتور حمل و نقل ایجاد می شود که کمی بهتر از یک چاپ فاکتور است. این حمل و نقل ممکن است شماره دیجیتالی خود را داشته باشد ، اما این شماره به شما می گوید جعبه کجاست و چه کسی آن را در اختیار دارد ، و نه آنچه در جعبه است.
این یک مشکل جدید نیست و شرکت هایی که از سیستم هایی مانند تبادل داده الکترونیکی EDI) و پیام رسانی XML (استفاده می کنند ، سعی می کنند استمرار اطلاعات را در مرزهای سیستم و شرکت حفظ کنند. ولی سیستم های پیام رسانی نقطه به نقطه مشکلات خاص خود را دارند ، زیرا آنها اغلب از همگام سازی خارج هستند و داده ها را فقط با یک توقف متوقف می کنند
این سیستم ها برای دوره های گذشته  در شرکت های بزرگ و با ساختار عمودی یکپارچه با زنجیره های بزرگ مناسب بودند اما آنها برای 30  سال پیش هستند و امروزه خیلی زیاد کاربردی نیستند.
امروزه 90٪ از صادرات کالا ها در تجارت جهانی توسط شرکت های باربری حمل می شود در حالیکه زنجیره تامین به علت پیچیدگی و حجم بالای ارتباطات مستقیم در شبکه ای ناکارامد میان شرکت های باربری زمینی ، کارگزاران حمل و نقل ، دلال ها ، دولت ها ، بنادر ، و متصدیان حمل و نقل دریایی نمی تواند اجرا شود . 
به طور ایده‌آل محصولات و مواد باید مانند اطلاعات و پول به صورت یکپارچه و همزمان در مراحل مختلف این زنجیره منتقل شوند.
در مدل فعلی بازار، ایجاد یک زنجیره تامین و مدیریت موثر مداوم آن کاری بسیار سخت است که این موضوع نه تنها بر روی سود شرکت‌ها و تولیدکنندگان، بلکه بر روی قیمت نهایی محصول نیز تاثیر می‌گذارد.
بسیاری از مشکلات زنجیره‌‌های تامین فعلی از طریق تکنولوژی بلاکچین قابل حل است؛ زیرا بلاکچین راه‌های بسیار خوب و بکری برای ثبت، انتقال و اشتراک‌‌گذاری اطلاعات به ما ارائه می‌دهد
در تحلیل بعدی فرشته نبی خواه ، کارشناس مسائل بازرگانی و کسب و کار به چیستی بلاکچین و چگونگی کمک به زنجیره های عرضه و تامین می پردازد . 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

گروه آموزشی مشاوره ای نبی خواه

مدرس و کوچ تخصصی کسب و کار مدیر عامل شرکت بین المللی آراد دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش استراتژیک دانشجوی همزمان مهندسی صنایع ایران - مشهد / تهران

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]