اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139807214125213414

پژوهش فرشته نبی خواه در خصوص سرمایه گذاری

منظور از سرمایه گذاری چیست؟

کد: 139807214125213414

http://bit.ly/2o5FuUH

، مشهد , (اخبار رسمی): سرمایه گذاری یعنی هر نوع کاری که باعث افزایش ظرفیت تولیدی جامعه شود. سرمایه گذاری امکانات بالقوه را به بالفعل تبدیل می‌کند.

سرمایه گذاری
منظور از سرمایه گذاری چیست؟

به طور کلی دو دسته عوامل مستقیم و غیر مستقیم تغییرات اشتغال را در اقتصاد توضیح می‌دهند، عوامل مستقیم شامل بازار کار، انعطاف پذیری دستمزد‌های واقعی، برنامه‌های عمومی برای افزایش اشتغال و عوامل غیر مستقیم تولید و تغییرات موجودی سرمایه است.

سرمایه گذاری

سرمایه گذاری یعنی هر نوع کاری که باعث افزایش ظرفیت تولیدی جامعه شود و امکانات بالقوه را به بالفعل تبدیل کند. به عبارتی سرمایه گذاری یعنی خرید کالایی که در حال حاضر مصرف نمی‌شود اما در آینده فرد به آن نیاز پیدا خواهد کرد و آن کالا برای او سودآور خواهد بود.

تفاوت سرمایه و سرمایه گذاری 

سرمایه گذاری عبارت است از تغییر در حجم سرمایه موجود در یک جامعه در طی یک دوره، به عبارتی سرمایه گذاری مشتق سرمایه است نسبت به زمان و سرمایه انتگرال سرمایه گذاری است. سرمایه گذاری در حقیقت تشکیل سرمایه است. سرمایه آن بخش از کالاها است که تولید کننده کالاها و خدمات دیگر هستند. مثل اره در نجاری.

تقسیم بندی سرمایه در اقتصاد کلان

  1.  سرمایه گذاری در ماشین الات و تجهیزات
  2.  سرمایه گذاری در ساختمان
  3.  سرمایه گذاری در موجودی انبار

تفاوت سرمایه گذاری در اقتصاد خرد و کلان

مفهوم سرمایه گذاری و سرمایه در اقتصاد کلان با اقتصاد خرد متفاوت است. به عنوان مثال اگر قطعه زمینی را خریداری کرده باشید از نظر فردی سرمایه گذاری کرده‌اید و به سرمایه یا ثروت شما افزوده شده است. ولی در اقتصاد کلان کشور سرمایه گذاری صورت نگرفته است زیرا به ظرفیت و توان تولیدی جامعه اضافه نشده است. وقتی پولی در بانک سپرده گذاری می‌شود پس انداز و یا ثروت افزایش یافته است ولی سرمایه گذاری و سرمایه در جامعه تغییری نکرده است.

در اقتصاد کلان منظور از سرمایه گذاری فقط خرید دارائی‌های فیزیکی جدید است و خرید دارائی‌های فیزیکی موجود و یا خرید دارائی‌های مالی (سهام، اوراق قرضه) سرمایه گذاری محسوب نمی‌شود.

عوامل موثر بر سرمایه گذاری کشورهای در حال توسعه 

اگنور و مونتیل در کتاب اقتصاد کلان کشورهای در حال توسعه دلایلی را عنوان کردند که نشان می‌دهد چرا تئوری‌های سرمایه گذاری که برای کشورهای صنعتی توسعه پیدا کرده است باید برای کشورهای در حال توسعه مجددا بازنگری شود.

در ادامه مهم ترین دلایل ذکر می‌شود:

  • ضعف بازارهای مالی

اثر گذاری متغییرهای مالی بر رفتار سرمایه گذاری موجب میشود تا تابع سرمایه گذاری به شدت در شرایط مالی به سیستم مالی وابسته باشد. غیبت بازارهای سهام و توسعه اندک بازارهای اوراق قرضه در کشورهای در حال توسعه باعث میشود تا نه تئوری توببین و نه تئوری شتاب نتوانند بدون توجه به این شرایط در این نوع کشورها به کار گرفته شوند. اما در این کشورها سهیمه بندی بازار اعتبار ممکن است اثر بالایی در رفتار سرمایه گذاری خصوصی داشته باشد.

  • کالاهای وارداتی

با توجه به اهمیت کالاهای وارداتی در کشورهای در حال توسعه قیمت نسبی این کالاها و یا در برخی کشورها درجه سهمیه بندی ارز خارجی می‌تواند عامل تعیین کننده در سرمایه گذاری در بخش خصوصی باشد. اعمال سیاست کاهش ارزش پول ملی می‌تواند دو اثر متفاوت روی سرمایه گذاری داشته باشد. یک اثر مثبت به وسیله افزایش در امدها و یک اثر منفی بخاطر هزینه‌های بالتر بخاطر کالاهای سرمایه‌ای وارداتی .

  • اثر بدهی دولت

وجود بدهی‌های دولت عامل محدود کننده بر سرمایه گذاری است زیرا اگر دولت بدهی داشته باشد بخش خصوصی باید جور آن را بکشد و این باعث کاهش سرمایه گذاری در بخش خصوصی می‌شود .

  • نقش سرمایه دولتی

در کشورهای در حال توسعه دولت نقش عمده‌ای در سرمایه گذاری دارد. اما اینکه سرمایه گذاری دولتی به کاهش یا افزایش سرمایه گذاری بخش خصوصی منجر می‌شود مبهم است.

  • بی ثباتی فضای اقتصادی جامعه

بی ثباتی فضای اقتصادی خصوصا سیاسی کشور و نااطمینانی باعث فرایند انباشت سرمایه در کشورهای در حال توسعه می‌شود. شاخص‌هایی مثل نوسانات نرخ ارز، شوک‌های خارجی، بدهی‌های دولت، نوسانات رابطه مبادله به عنوان شاخص‌های بی ثباتی هستند که این شاخص‌ها اثر منفی بر سرمایه گذاری بخش خصوصی دارد.

علاقه مندان برای بررسی دقیق‌تر سرمایه گذاری وکسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت گروه آموزشی مشاوره ای نبی خواه به آدرس fereshteh-nabikhah.site123.me مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

گروه آموزشی مشاوره ای نبی خواه

مدرس و کوچ تخصصی کسب و کار مدیر عامل شرکت بین المللی آراد دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش استراتژیک دانشجوی همزمان مهندسی صنایع ایران - مشهد / تهران

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

تجارت و بازار | علم و آموزش