اطلاعات تماس
  • 021461*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 139910304868715876

پلمپ دفاتر چیست و چرا برای شرکت‌ها مهم است؟

کد: 139910304868715876

https://bit.ly/39PY6vG

، (اخبار رسمی): پلمپ دفاتر و آشنایی با تمامی جوانب آن، در زمان ثبت شرکت، یکی از ضروریاتی است که باید در مورد آن آگاهی داشته باشیم. پلمپ دفاتر چیست؟ دلایل پلمپ دفاتر و اهمیت آن برای فعالیت شرکت؟ نحوه دریافت و تحویل دفاتر پلمپ؟ عواقبی که در صورت عدم پلمپ دفاتر در انتظار ما خواهد بود؟

پلمپ دفاتر
پلمپ دفاتر

پلمپ دفاتر و آشنایی با تمامی جوانب آن، در زمان ثبت شرکت، یکی از ضروریاتی است که باید در مورد آن آگاهی داشته باشیم. پلمپ دفاتر چیست؟ دلایل پلمپ دفاتر و اهمیت آن برای فعالیت شرکت؟ نحوه دریافت و تحویل دفاتر پلمپ؟ عواقبی که در صورت عدم پلمپ دفاتر در انتظار ما خواهد بود؟

تمامی اینها سوالاتی هستند که ممکن است در ابتدای شروع فعالیت در شرکت با آنها مواجه شوید. به دلیل اهمیت بالای پلمپ دفاتر و همپوشانی آن با فعالیت های حسابداری شرکت ها، قصد داریم شما را با جوانب مختلف این مهم آشنا کنیم. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا تمامی جوانب این مساله را موشکافانه بررسی کنیم.

پلمپ دفاتر چیست؟

پلمپ دفاتر یکی از اولین اصطلاحاتیست که یک فرد فعال در یک شرکت با آن آشنا می شود. تمامی افراد اعم از حقیقی و حقوقی که در حال فعالیت اقتصادی و تجاری باشند و مشمول قانون مالیات گردند، موظف به پلمپ دفاتر هستند. منظور ازاین اصطلاح،  تحویل گرفتن دفاتر روزنامه و کل مهر شده توسط سازمان امور مالیاتی، از این سازمان می باشد. به عبارتی دیگر تمامی شرکت ها و بنگاه های تجاری دارای فعالیت اقتصادی، می بایست سالیانه پلمپ دفاتر انجام داده و این دفاتر را در پایان سال مالی به ادارات مربوطه تحویل دهند. در یک تعریف کلی می توان آن را مهر شدن دفاتر کل و روزنامه مختص به هر شرکت و واحد تجاری، توسط اداره امور مالیات عنوان کرد.

نحوه اخذ پلمپ دفتر

پلمپ دفاتر و تعریف کلی آن را در پاراگراف  قبل مورد بررسی قرار دادیم. اکنون که به اهمیت این دفاتر در فعالیت های اقتصادی خود پی بردیم، زمان آن رسیده است که با نحوه اخذ دفترهای مربوط به  پلمپ آشنا شویم. می توان ادعا کرد که مهمترین اصل در دریافت دفاتر حسابداری، پلمپ کردن آنهاست. علت نامگذاری این دفترها به نام دفاتر پلمپ شده، مهر شدن تمامی صفحات این دفترها توسط اداره مالیات و ثبت شرکت ها می باشد. جهت اخذ پلمپ، هرسال، افراد حقیقی و حقوقی تا پایان سال قبل از آن زمان دارند که اقدام نمایند. بطور مثال جهت اخذ پلمپ سال 1400، افراد تا پایان اسفند ماه سال 1399 زمان دارند که درخواست خود را جهت اخذ دفاتر پلمپ در اداره مالیات و ثبت شرکت ها، ثبت نمایند.

مدارک مورد نیاز جهت درخواست پلمپ دفتر

جهت اخذ پلمپ دفتر، افراد می توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی اداره ثبت شرکت ها بخش پلمپ دفاتر، نسبت به ثبت درخواست خود اقدام نمایند. جهت ثبت نهایی درخواست در این سامانه، پس از تکمیل مرحله به مرحله اطلاعات مورد نیاز، متقاضیان ملزم به ارسال یکسری مدارک جهت ثبت نهایی درخواست می باشند. این مدارک شامل موارد زیر است:

  • اسکن کپی شناسنامه و کارت ملی تمامی اعضای شرکت که در ” دفترخانه اسناد رسمی و یا توسط وکیل رسمی موسسه” برابر اصل شده باشد.
  • اسکن روزنامه رسمی تاسیس موسسه یا شرکت
  • اسکن روزنامه رسمی آخرین تغییرات موسسه یا شرکت
  • مهر شرکت

نحوه پر کردن دفاتر پلمپ

در بین تخلفات مربوط به پلمپ دفتر که موجب رد آن می شود، بیشترین تعداد مربوط به نحوه تکمیل کردن آن است. بنابراین پر کردن صحیح و انجام آن از اهمیت بالایی برخوردار است. افراد بصورت روزانه اطلاعات معاملاتی خود را در دفتر روزنامه به ثبت می رسانند. این اطلاعات روزانه بصورت هفتگی دسته بندی شده و در دفتر کل به ثبت می رسند. دفاتری که دقیق تکمیل می شوند اعتبار خاصی را برای صاحب خود به همراه دارند. از طرف دیگر عدم خط خوردگی اطلاعت در این دفترها از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین جهت در گذشته افراد قبل از ثبت اطلاعات در دفترهای روزانه و کل، ابتدا آنها را در یک چرک نویس نوشته و محاسبات مربوطه را انجام می دادند و سپس اطلاعات را در دفترها ثبت می کردند.

امروزه با ورود نرم افزارهای حسابداری خاص نظیر رافع 7 به عرصه معاملات و فعالیت های تجاری- اقتصادی، پر کردن دفترهای مربوط به پلمپ توسط افراد به آسانی صورت می گیرد. نرم افزار حسابداری رافع 7 با ارائه بهترین خروجی از معاملات و اطلاعات کاربران خود، آنها را از انجام هرگونه محاسبه جهت تکمیل پلمپ بی نیاز کرده است. اطلاعات خروجی رافع 7 این امکان را به کابران خود می دهد که دفاتر پلمپ خود را بدون هرگونه خطا و اشتباهی که منجر به رد دفترها می گردد، تکمیل نمایند. به دلیل سادگی همراه با قابلیت بالای این نرم افزار، کابران آن با حداقل اطلاعات حسابداری نیز می توانند به راحتی اطلاعات مورد نیاز خود را استخراج نمایند. نقطه قوت این نرم افزار در مقایسه با همتایان خود، آموزش بسیار روان آن جهت مطالعه کاربران می باشد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 021461*****
[نمایش اطلاعات]