اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139911054880315617

استریم و لایواستریم (پخش زنده) چیست؟

کد: 139911054880315617

https://bit.ly/36q7G7C

، تهران , (اخبار رسمی): به تکنولوژی مورد استفاده برای ارائه و انتقال محتوا که عموما به صورت صدا و تصویر هم می باشند استریم یا استریمینگ (Streaming) می گویند.

استریم و لایو استریم(پخش زنده) چیست؟
استریم و لایواستریم (پخش زنده) چیست؟

به تکنولوژی مورد استفاده برای ارائه و انتقال محتوا که عموما به صورت صدا و تصویر هم می باشند استریم یا استریمینگ ( Streaming ) می گویند. امروزه استریمینگ را به عنوان تکنولوژی مورد استفاده برای انتقال محتوا بر بستر اینترنت می شناسند که البته شناخت درستی از آن نمی باشد چرا که این انتقال علاوه بر اینترنت می تواند توسط کابل و یا به صورت بی سیم و بدون نیاز به اینترنت انجام شود ( مانند انتقال محتوای گوشی موبایل و لپ تاپ توسط دانگل HDMI یا اندروید باکس، اما در این مقاله می خواهیم استریمینگ و لایو استریم (پخش زنده) بر بستر اینترنت که رایج ترین نوع استفاده آن در دنیای امروزه می باشند را بررسی کنیم. بنابراین در طول تمام مقاله منظور ما استریم بر بستر اینترنت می باشد.

انواع استریم چیست و چه کاربردهایی دارند؟

عموما استریم به دو صورت انجام می گیرد:

  • ارائه محتوا به صورت دائمی یا مقطعی لایو استریم یا همان پخش زنده

در حالت اول شما فایل محتوا را بر روی یک سرور شخصی و یا عمومی معتبر و متناسب با محتوا مانند آپارات، Youtube یا Sound Cloud قرار می دهید تا سایر افراد هم به آن دسترسی داشته باشند. این روش بسیار پرطرفدار و کاربردی است و روزانه در سراسر دنیا میلیونها فایل صوتی و تصویر در سایت های مرتبط ارائه شده و در دسترس همگان قرار می گیرد.

در روش دوم یعنی همان لایو استریم یا پخش زنده ، محتوا به صورت آنلاین و زنده در دسترس کاربران قرار می گیرد. این روش در مواردی مانند کلاس های آموزشی ، جلسات و کنفرانس ها ، پخش شبکه های ورزشی ، گیم استریم و … مورد استفاده قرار می گیرد. لایو استریم نسبت به روش اول استفاده و کاربرد بیشتری دارد. بیایید به مبحث لایو استریم کمی دقیق تر بپردازیم و از کاربردهای آن بیشتر بدانیم.

لایو استریم چیست و چه کاربردهایی دارد؟

لایو استریم همان طور که از اسمش مشخص است برای پخش زنده محتوا (صوت و تصویر) به صورت اینترنتی می باشد.

کارینوتک از لایو استریم بر حسب نیاز کاربران کلاس های آموزشی ، جلسات و کنفرانس ها، جلسات شخصی، جهت ارتباط با مخاطبان و … را به اشتراک می گذارد. در این روش یک کاربر محتوا را به صورت زنده در بستر اینترنت به دو صورت محدود یا نامحدود در اختیار کاربران می گذارد. در حالت محدود کاربر فرستنده می تواند تعیین کند چه فرد یا افرادی به محتوا دسترسی داشته باشند و در حالت نامحدود کاربر محتوا را برای عموم در دسترس می گذارد.

ارائه محتوا در لایو استریم توسط نرم افزار صورت می گیرد که این نرم افزارهای به دو بخش تقسیم می شوند:

  • نرم افزارهای عمومی
  •  نرم افزارهای تخصصی
  • نرم افزارهای عمومی : این نرم افزارها دارای سرورهای فوق العاده قوی می باشند که از معروف ترین آنها می توان بهYoutube Live ،Facebook Live ، Twitch، لایو اینستاگرام و در نمونه های ایرانی به آپارات لایو و همچنین نرم افزارهای لنز و آنتن که مخصوصص برنامه های ورزشی هستند اشاره کرد. این نرم افزارها مورد استفاده عموم قرار می گیرد که عضویت در آنها معمولا بدون هزینه می باشد. همچنین از نسخه تحت وب این نرم افزارها هم می توان استفاده کرد. نرم افزارهای تخصصی : این نرم افزارها که معروف ترین آنها نرم افزار Adobe Connect است از کامپیوتر کاربر یا یک سرور اختصاصی برای ارتباط با کاربران دیگر و ارائه محتوا استفاده می کند. از این نرم افزارها عموما برای کلاس های آموزشی ، جلسات و کنفرانسها استفاده می شود . نرم افزارهای حرفه ای معمولا دارای هزینه ها بالایی می باشند و به همین دلیل برای استفاده کاربران خانگی و ساده مقرون به صرفه نمی باشند.
شما می توانید وبینارهای خود را بر روی پلتفرم های کارینوتک به صورت لایو در اینستاگرام، آپارات و یوتیوب نمایش دهید.  

نحوه کارکرد  Streaming

در استریمینگ یک فرستنده و یک گیرنده وجود دارد. فرستنده توسط یک سرور و نرم افزار و یا یک دستگاه مستقل محتوا را تحت شبکه اینترنت به اشتراک گذاشته و با توجه به شرایطی که تعیین کرده است کاربران به صورت عموم یا محدود به آن دسترسی دارند. اما نحوه پخش صدا و تصویر در استریمینگ به چه صورتی است؟ در هنگام پخش نرم افزار بخشی از محتوا ( صدا و تصویر ) را بر روی سیستم ذخیر می کند که به آن بافر ( buffer ) می گویند. مقدار بافر توسط نرم افزار یا سخت افزار تعیین شده و معمولا برحسب حجم مگابایت و بین بازه های 15 تا 30 ثانیه است. این قابلیت به شما کمک می کند تا اگر لحظه ای دچار کندی سرعت یا قطعی اینترنت شدید بتوانید تصویر را بدون این که قطع شود تماشا کنید. البته اگر کندی یا قطعی اینترنت طولانی شود صدا و تصویر شما تا زمان اتصال مجدد قطع می شود.

مشکلات استریم چیست؟

تنها دشمن Streaming سرعت پایین اینترنت است. شاید به هیچ مشکل و ایرادی بزرگ تر از این نمی توان برای یک استریم اشاره کرد چرا که دائما با قطع شدن ها مکرر هنگام پخش روبرو خواهید شد که شما را خسته می کند. باز هم تاکید می کنیم که این مشکل با پیشرفت و بهبود سرعت تا حدود زیادی برطرف شده اما اگر میخواهید فیلم یا ویدئو با کیفیت بالا تماشا کنید ممکن است با این مشکل مواجه شوید. البته نرم افزارهای استریمینگ توانسته اند راه حل های خوبی برای این مشکل ارائه دهند. یکی از این راه حل ها ارائه تصویر با رزولوشن متناسب با سرعت اینترنت شماست. به عنوان مثال با سرعت 2MB در حال تماشای یک ویدئوی HD هستید .

در هنگام تماشای ویدئو سرعت شما افت پیدا می کند که نرم افزار متوجه افت سرعت شده و برای اینکه ویدئو قطع نشود رزولوشن آنرا پایین تر می آورد. شاید این رزولوشن پایین تر کمی شما را نارحت کند اما پخش یکسره ویدئو از قطع و وصل شدن آن قطعا بهتر است. راه حل دیگر برای سرعت بهتر در پخش استفاده از کدک های صوتی و تصویری با کیفیت بالا و البته فشردگی بالا می باشد. هرچه محتوا فشرده تر باشد حجم آن پایین تر و در نتیجه پخش آن با سرعت بهتری انجام می گیرد. نرم افزارها دائما در حال بروز رسانی کدک های پخش خود می باشند تا پخش ویدئوها بدون قطعی باشد.

رویدادهای آنلاین خود را در کارینوتک برگزار کنید و آن را در رسانه های دیجیتال بصورت زنده در دسترس علاقه مندان خود قرار دهید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کارینوتک

کارینوتک، ارائه دهنده نرم افزارهای آموزش آنلاین فارسی و همچنین برگزار کننده وبینار (سمینار آنلاین) و برگزاری دوره های آموزشی آنلاین ویژه مدرسین و مراکز آموزشی، طراحی سایت و سئو سایت

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]