اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140109056839815617
در دسترس نیست

معرفی بوم مدل کسب و کار

کد: 140109056839815617

، تهران , (اخبار رسمی): بوم مدل کسب و کار طرح‌واره‌ای از چگونگی عملکرد یک کسب‌وکار است. منطقی که هر کسب‌و‌کار یا سازمان به کمک آن پایداری خود را از لحاظ مالی حفظ می‌کند

معرفی بوم مدل کسب و کار
معرفی بوم مدل کسب و کار

بوم مدل کسب و کار طرح‌واره‌ای از چگونگی عملکرد یک کسب‌وکار است. منطقی که هر کسب‌و‌کار یا سازمان به کمک آن پایداری خود را از لحاظ مالی حفظ می‌کند و با سنجش ابعاد مختلف، کسب‌و‌کار را بیش از پیش در مسیر موفقیت هدایت می‌کند. بوم مدل کسب‌وکار با بررسی 9 قسمت که در ادامه بیان می‌شود، یک نقشه راه تمام و کمال برای دستیابی به اهداف کسب‌وکار را ارائه می‌دهد. برای آشنایی با نرم افزار تدریس آنلاین کارینوتک کلیک کنید.

اجزای بوم مدل کسب و کار

بوم کسب و کار از 9 قسمت تشکیل می‌شود که شامل موارد زیر است:

  • مشتریان

مشتری حلقه اصلی در زنجیره هر کسب‌وکاری به شمار می‌آید. مشتری شخصی است که به خدمات ما نیاز دارد. مشتری برای دریافت این خدمات یا محصولات هزینه‌ای را پرداخت می‌کند برای آموزش بیشتر برنامه ادوب کانکت را دانلود کنید.

  • ارزش پیشنهادی برای مشتری

محصولات یا خدماتی که برای مشتری یا بخشی از مشتریان منفعت به همراه داشته باشد، ارزش ایجاده شده به حساب می‌آید. در واقع مشتریان به دلیل ارزش پیشنهادی، یک کسب‌وکار را برای دریافت کالا یا خدمات مورد نیازشان انتخاب می‌کنند. ارزش پیشنهادی می‌تواند موارد مختلفی مثل راحتی، قیمت مناسب، کیفیت بالا، طراحی خاص، برند معتبر، سرعت و ... را در بر بگیرد.

  • کانال‌های ارتباطی

کانال‌ها همان راه‌های ارتباطی صاحبان کسب‌وکار با مشتریان هستند. راه‌های آنلاین یا آفلاینی که امکان ارتباط با مشتری را برای ما فراهم می‌کنند،مانند موارد زیر هستند: حضور در محل تولید یا فروشگاه، تحویل فیزیکی، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های سنتی. کانال‌ها 5 کارکرد اصلی دارند

  • تعامل با مشتری

تعامل با مشتری را با کانال‌های ارتباطی اشتباه نگیرید! این قسمت به طور مشخص به چارچوب تعامل با مشتری می‌پردازد. از خود بپرسید مشتریان در کدام قسمت از مسیر کسب‌وکارتان قرار گرفته‌اند؟ آیا صرفاً مصرف‌کننده محصولات و خدمات شما هستند یا در فرآیند کسب‌وکار شما نقش‌های دیگری هم دارند؟ آیا شما در پی جذب مشتریان جدید هستید یا می‌خواهید از مشتریان حال حاضرتان درآمد بیشتری کسب کنید؟

  • درآمد

هر کسب‌وکاری با هدف ایجاد یک جریان درآمدی شکل می‌گیرد. به عنوان مدیر یک کسب‌وکار متناسب با نوع کسب‌وکارتان باید تصمیم بگیرید از چه روشی به درآمد می‌رسید.

  • منابع کلیدی

برای رسیدن به ارزش‌های تعیین شده و کسب برتری در رقابت با سایر کسب‌وکارها، هر کسب‌وکاری به منابعی احتیاج دارد که باید به دقت آن‌ها را مشخص کند. 4 نوع منبع شامل منابع انسانی، فیزیکی، فکری و مالی وجود دارد. متناسب با اهداف کسب‌کار یا سازمان باید منابع مورد نیاز تعیین شوند تا در میانه‌ی راه با مسئله‌ی نبود یا کمبود آن‌ها مواجه نشویم.

  • فعالیت‌های کلیدی

فعالیت‌های کلیدی، فعالیت‌ها و هستند که یک کسب‌ کار برای تولید ارزش، محصول یا خدمات، تا رساندن آن به دست مشتریان انجام می‌دهند. این فعالیت‌ها می‌تواند شامل موارد زیر باشد: ایجاد کردن و ساخت محصولات، طراحی، توسعه و ارائه خدمات، فروش، پشتیبانی، یادگیری و ...

  • شرکای کلیدی

در چرخه فعالیت‌های یک کسب‌وکار، تمام فعالیت‌ها الزاماً درون شرکت صورت نمی‌گیرد. ممکن است موفقیت در یک مسیر، وابسته به حضور افراد یا کسب‌وکارهای دیگر در کنار کسب‌و‌کار ما باشد. یک مثال ساده: شرکتی بزرگ را تصور کنید که برای مسائل مالی خود با یک شرکت حسابرسی همکاری می‌کند. این دو شرکت برای همدیگر شرکای کلیدی به حساب می‌روند. بنابراین شناخت و تعیین شرکای هر کسب‌وکار برای موفقیت هر چه بیشتر آن، مسئله‌ای ضروری است.

  • هزینه‌ها

تمام مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، از جمله دستیابی به منابع کلیدی، انجام فعالیت‌های کلیدی و همکاری با شرکای کلیدی، همگی به ایجاد هزینه منجر می‌شوند. هزینه‌ها را می‌توان در سه دسته‌ی ثابت، متغیر و یک‌باره، جای داد. با سنجش میزان هر یک از این هزینه‌ها همچنین سنجش نقدینگی و مدیریت جریان‌های درآمدی، همواره باید برآورد هزینه‌ها را انجام داد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کارینوتک

کارینوتک، ارائه دهنده نرم افزارهای آموزش آنلاین فارسی و همچنین برگزار کننده وبینار (سمینار آنلاین) و برگزاری دوره های آموزشی آنلاین ویژه مدرسین و مراکز آموزشی، طراحی سایت و سئو سایت

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

تجارت و بازار