اطلاعات تماس
  • ۰۹۱۲۸۳*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140001145074716234

عوارض جراحی تومور قاعده جمجمه چیست؟

کد: 140001145074716234

https://bit.ly/3t1d7mT

، (اخبار رسمی): قاعده جمجمه یا پایه جمجمه تحتانی‌ترین قسمت جمجمه است که بخش‌های بسیار مهمی از مغز و ساقه مغز روی آن قرار می‌گیرند. در این مطلب به شما اطلاعات مفیدی در مورد سوالات زیر خواهیم داد: عوارض جراحی تومور قاعده جمجمه چیست؟ جراحی قاعده جمجمه چگونه انجام می‌شود؟

عوارض جراحی تومور قاعده جمجمه چیست؟
عوارض جراحی تومور قاعده جمجمه

عوارض جراحی تومور قاعده جمجمه چیست؟

با توجه به اینکه جراحی تومور قاعده جمجمه یک جراحی مهم و حساس است اگر کوچکترین آسیبی به عروق عصبی این بخش وارد شود، این آسیب ممکن است عواقب جدی داشته باشد و از لحاظ حرکتی و یا حواس پنج گانه بیمار دچار مشکل شود. از جمله این عوارض می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نشت مغزی نخاعی (CSF): نشت مغزی نخاعی مشکلی است که ممکن است حین درمان یا پس از جراحی برای بیمار رخ دهد. گزارش شده است که نشت CSF به طور معمول در 13.8% موارد اندوسکوپیک و 8.2% از جراحی جمجمه رخ می‌دهد.

مننژیت: عفونت و درگیری مننژها می‌تواند منبع مهم بیماری و مرگ و میر باشد. گزارش شده است که احتمال رخ دادان مننژیت در حین عمل 1 تا 10٪ است.

Meningoencephalocele: مننژوسل یک عارضه جمجمه است. اگر بافت داخلی از طریق ادرار درگیر نشود، آن را انسفالوسل یا مننژوآنسفالوسل می‌نامند.

سکته مغزی می‌تواند یکی از عارضه‌های ناشی از جراحی قدامی جمجمه باشد. البته این عارضه به ندرت اتفاق می‌افتد، اما از نظر هر جراح مغز مورد توجه است.

مشکل بینایی: اختلالات بینایی، ممکن است پس از جراحی پایه جمجمه رخ دهد. این عوارض ممکن است زودرس یا دیررس باشد، که منجر به کراتوپاتی، نوروپاتی بینایی یا رتینوپاتی شود.

رینوزینوزیت مزمن / موکوسل: رینوزینوزیت مزمن (CRS) یک عارضه تأخیری شایع در عمل جراحی پایه جمجمه آندوسکوپیک است که در 3.4% از کل بیماران اتفاق می‌افتد.

ناهنجاری های الکترولیت: به طور بالقوه دستکاری عصبی هیپوفیز منجر به ایجاد اختلال در تعادل الکترولیت و تنظیم اسمزی می‌شود که به صورت هایپوناترمی و یا دیابت بی مزه (DI) آشکار می‌شود.

باوجوداین، در صورتی که جراحی را به دست فردی متخصص و کارآزموده بسپارید، با مشکل خاصی مواجه نخواهید شد و احتمالا فقط کمترین عوارض ممکن را تجربه خواهید کرد.

جراحی قاعده جمجمه چگونه انجام می‌شود؟

این جراحی معمولا برای از بین بردن ناهنجاری‌های موجود در قسمت زیرین مغز یا چند مهره بالای ستون فقرات انجام می‌شود. از آنجا که دیدن و دسترسی به آن منطقه بسیار دشوار است، جراحی ممکن است با یک روش آندوسکوپیک با حداقل تهاجم انجام شود. در این روش، جراح ابزارهایی را از طریق شکاف‌های طبیعی جمجمه، بینی یا دهان، یا ایجاد سوراخ کوچکی در بالای ابرو وارد می‌کند. این نوع جراحی به یک تیم متخصص احتیاج دارد که ممکن است شامل جراحان گوش و حلق و بینی، جراحان فک و صورت، جراحان مغز و اعصاب و رادیولوژیست‌ها باشد.

توصیه پایانی

اگر پزشکان انجام جراحی پایه جمجمه را به عنوان راه درمانی به شما توصیه کرده‌اند قطعا باید این کار را نزد بهترین جراح مغز و اعصاب انجام دهید. کلینیک جامع قاعده جمجمه و هیپوفیز ایران با مدیریت دکتر محمد صمدیان، یکی از برترین متخصصان جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات در تهران، گزینه‌ای است که بدون شک شما را از هر جستجوای آسوده می‌کند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • ۰۹۱۲۸۳*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

علم و آموزش | بهداشت و درمان