اطلاعات تماس
  • 660*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140001255088015873

محلول بهسیمید سی یا ساولن چیست؟

محلول ضدعفونی کننده ساولن را بشناسیم

کد: 140001255088015873

https://bit.ly/3g6jTEp

، (اخبار رسمی): محلول ضدغفونی کننده غلیظ ستریمید و کلرهکزیدین یا ساولن در ضدعفونی سریع ابزارها و وسایل پزشکی و جراحی و همچنین شستشوی دست جراح و تمیز کردن زخم‌ها کاربرد دارد. همچنین محلول یک درصد آن برای ضدعفونی زخم‌ها و شستن پوست دست و بدن بسیار مناسب است. این ماده باکتری کش قوی است، ولی بر ویروس‌ها اثری ندارد.

محلول ضدعفونی کننده ساولن را بشناسیم
محلول ضدعفونی کننده ساولن را بشناسیم

ضدعفونی کننده ها (Antiseptic) و گندزداها (Disinfection)

استفاده از ضدعفونی کننده ها این روزها به دلیل گسترش ویروس ها بسیار رواج پیدا کرده است. از انواع مختلف ضدعفونی کننده ها برای سطوح و بدن استفاده می شود. بهتر است ابتدا کمی بیشتر در رابطه با ضدعفونی کننده ها بدانیم. انواع میکروب هایی که نیاز به استفاده از مواد ضدعفونی را رواج دادند می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • قارچ ها
  • باکتری ها
  • ویروس ها
  • اسپور ها
  • مخمر ها
  • کپک ها

به طور کلی مواد ضد میکروبی که برای از بین بردن میکروب ها مورد استفاده قرار می گیرند در چند دسته زیر تقسیم بندی می شوند:

  1. آنتی سپتیک ها (Antiseptic) که اصطلاحا ضدعفونی کننده گفته می شوند.
  2. دیس اینفکتانت ها (Disinfectant) که اصطلاحا گندزدا گفته می شوند.
  3. داروی های ضد ویروس

انتخاب یک ضدعفونی کننده مناسب

همان طور که اشاره شد، ضدعفونی کننده براساس عملکرد به ۲ نوع تقسیم می شوند. ضدعفونی کننده ها با خاصیت از بین بردن میکروب ها و ضدعفونی کننده با خاصیت مهار عملکرد میکروب ها. انتخاب یک ضدعفونی کننده مناسب بستگی به طیف از بین برندگی میکروب های آن دارند، برای این مورد باید به قسمت توضیحات آن مراجعه نمود تا بتوان متوجه شد که محصول کدام دسته از میکروب ها را تحت تاثیر قرار می دهد. یک ضدعفونی کننده و گندزدا نباید تحت تاثیر عوامل محیطی قرار گرفته و نباید باعث ایجاد خورندگی و آسیب شود. بهتر است ضدعفونی کننده ها و گندزداها اثر ماندگاری داشته باشند، حساسیت ایجاد نکنند  و برای محیط زیست مضر نباشند. معمولا برخی از ضد میکروب ها لازم است تا به حالت رقیق شده تر در ترکیب با مواد دیگر دربیایند. به همین منظورضدعفونی کننده یا گندزدایی مناسب است که هم در حالت رقیق و هم در حالت غلیظ اثر دهی مناسب داشته باشد.

میکروب ها به طور کلی به دو دسته گرم منفی و گرم مثبت تقسیم میشوند. این دسته بندی بر اساس رنگ بندی و ویژگی های هر میکروب و باکتری می باشد. بر اساس تحقیقات و یافته های پزشکی، واکنش باکتری ها و میکروب های گرم منفی و گرم مثبت در مقابل آنتی بیوتیک ها و ضدعفونی کننده ها متفاوت است. به همین دلیل آشنایی با نوع ویروس و باکتری که قصد از بین بردن و یا مهار آن می باشد، به انتخاب یک ضدعفونی کننده یا گندزدا بسیار موثر است.

تقسیم بندی انواع ضد عفونی کننده و گندزدا ها

ضدعفونی کننده ها و گندزداها به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند. این انواع عبارتند از:

مواد ضد میکروبی سطح بالا: شامل پراکسید هیدروژن، پراستیک اسید، گلوتارآلدئید، فرمالدئید. این مواد بسیار قوی هستند که در استفاده از آن ها باید دقت بسیار بالایی به خرج داد. بیشتر در گندزدایی ابزار آلات پزشکی و دندان پزشکی و در سطوح بالا مورد استفاده قرار می گیرند.

مواد ضدمیکروبی سطح متوسط شامل کلر و ترکیبات کلره، ید و ترکیبات یده ( محلول های آبی خالص مانند لوگل، محلول های الکی مانند تنتورید، ترکیب های یدوفوریک مانند بتادین)، الکل ها. که بیشتر در سطح عموم در دسترس هستند و می توان در مصارف خانگی، صنعتی و پزشکی استفاده نمود.

مواد ضد میکروبی سطح پایین شامل فنل و ترکیبات فنلی، ترکیبات امونیوم کواترنر. این مواد برای مصارف بیمارستان و آزمایشگاهی غیر بحرانی مورد استفاده قرار می گیرند.

علاوه بر تقسیم بندی بالا در رابطه با اثر بخشی انواع ضدعفونی کننده ها، از روش دیگری به نام ضریب فنول استفاده می شود. جهت تخمین میزان عملکرد یک ضد میکروب یا همان ضدعفونی کننده یا گندزدا، از آن ها روی یک میکروب استاندارد تحت آزمایش استاندارد استفاده می شود. در این حالت اگر میزان اثربخشی آن ضدعفونی کننده یا گندزدا بیشتر از اثر فنول بود، ضریب بزرگ تر از ۱ فنول، و اگر کمتر بود، ضریب کوچکتر از ۱ فنول به آن مواد اختصاص داده می شود.

نکته مهم در اثر بخشی بسیاری از ضدعفونی کننده ها ترکیبات آن ها با یکدیگر است. برای این منظور قبل از تهیه یک ضدعفونی کننده یا گندزدا در رابطه با انواع ترکیبات آن، میزان اثر بخشی آن ها بر اساس ضرایب، تقسیم بندی و نوع واکنش روی گرم های مختلف میکروب ها، تحقیقات کامل و جامعی حتما داشته باشید.

محلول بهسیمید سی یا ساولن چیست؟

محلول ضدغفونی کننده غلیظ ستریمید و کلرهکزیدین یا ساولن در ضدعفونی سریع ابزارها و وسایل پزشکی و جراحی و همچنین شستشوی دست جراح و تمیز کردن زخم‌ها کاربرد دارد. همچنین محلول یک درصد آن برای ضدعفونی زخم‌ها و شستن پوست دست و بدن بسیار مناسب است. این ماده باکتری کش قوی است، ولی بر ویروس‌ها اثری ندارد. از تماس ساولن با چشم و گوش باید جلوگیری کرد. ورود آن در گوش باعث کر شدن می‌شود. ساولن باید به دور از نور و در ظرف‌های کدر نگهداری شود. درب ظروف محتوی ساولن نباید چوب پنبه‌ای و پلاستیکی باشد. زیرا این مواد، ساولن را خراب می‌کنند. خاصیت ضد میکروبی این محلول در مجاورت با صابون ها، مواد آنیونی و مواد آلی کاهش می یابد. ساولن توسط صابون شسته و بی‌اثر می‌شود.

توجه: در حال حاضر محلول ساولن فقط توسط شرکت بهسا تولید می شود و هیچ مشابهی ندارد.

ترکیبات

هر 100 میلی لیتر حاوی 15 گرم ستریمید و 1/5 گرم کلرهگزیدین گلوکونات

مقدار و روش مصرف

این محلول به صورت غلیظ بوده و باید قبل از مصرف رقیق گردد.

خرید ساولن

برای خرید و اطلاع از قیمت ساولن به سایت آسان مد مراجعه فرمایید. این محصول در حال حاضر در دو نوع محلول ضدعفونی کننده ساولن 4 لیتری و محلول ضدعفونی کننده ساولن 250cc موجود است.

شرایط نگهداری

  • دور از دسترس کودکان، در دمای کمتر از 30 درجه سانتی گراد و دور از نور نگهداری شود.
  • از یخ زدگی محافظت گردد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

فروشگاه اینترنتی تجهیزات و لوزام پزشکی آسان مد

فروشگاه اینترنتی آسان مِد اولین و جامع ترین فروشگاه آنلاین در زمینه فروش لوازم پزشکی و مصرفی می باشد و سعی شده است تا پرمصرف ترین محصولات مورد نیاز مراکز درمانی را در لیست محصولات خود قرار دهیم. مشتریان آسان مِد بیمارستان ها، درمانگاه ها، مطب ها و کلیه مراکز درمانی در سطح کشور هستند. همواره یکی از اصلی ترین اهداف ما فروش محصولات مورد نیاز مشتریان در بستری مطمئن و راحت با قیمت های کاملا مناسب بوده و هست.

اطلاعات تماس
  • 660*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

علم و آموزش | بهداشت و درمان