اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140005305388417068

همه چیز درباره ی دورلوستری ها ، ابزار زنی و دور لامپی ها

کد: 140005305388417068

https://bit.ly/3DfzMBg

، نایین , (اخبار رسمی): تزئین سقف یکی از مهم ترین بخش ها در معماری و طراحی داخلی به سبک های مختلف می باشد و از گذشته تا امروز نیز از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است.

همه چیز درباره ی دورلوستری ها ، ابزار زنی و دور لامپی ها
دور لوستری

دور لوستری

با مرور کاخ ها و عمارت های قدیمی و نوع تزئینات به کار رفته در آنها کاملا پی به اهمیت تزئین سقف به شیوه های مختلف خواهید برد. از اصلی ترین بخش ها برای تزئین سقف نقطه مرکزی آن و محل نصب لوستر می باشد که در مرکز توجه قرار دارد. دورلوستری به ابزارهای تزئینی گفته میشود که با مصالح مختلف و در طرح های گوناگون تولید شده و نصب میشوند.

با توجه به ارتفاع سقف و همچنین نوع و سبک معماری به کار رفته در ساختمان می توان از دورلوستری های مسطح و حجم دار استفاده نمود. به عنوان مثال، در شرایطی که سقف اتاق یا سالن پذیرایی کوتاه می باشد، استفاده از تزئینات مسطح در اطراف لوستر باعث میشود تا از کوتاه بنظر رسیدن سقف جلوگیری شود. به عبارت دیگر، دورلوستری های حجم دار گزینه ای بسیار مناسب برای محیط هایی با سقف بلند می باشند و جلوه بسیار خوبی را در محیط ایجاد خواهند کرد.

انواع دور لوستری

تزئینات به کار رفته در سقف و اطراف لوستر را می توان بر اساس فاکتورهای مختلفی تقسیم بندی نمود. به عنوان مثال، در یک تقسیم بندی کلی می توان این تزئینات را بر اساس مصالح به کار رفته در آنها به دو دسته تقسیم کرد که عبارتند از:

دور لوستری گچبری

از قدیمی ترین شیوه ها برای تزئین سقف و دیوار منازل و سالن های پذیرایی و فرهنگی می توان به استفاده از گچبری اشاره نمود. همان طور که از نام این تزئینات مشخص است، مصالح اصلی به کار رفته در آنها گچ می باشد که با توجه به نوع آنها ممکن است از سایر مواد از قبیل پلی یورتان و یونولیت نیز برای این منظور استفاده شود. این دورلوستری ها به دو شیوه دستی و پیش ساخته تولید میشوند و طرح های به کار رفته در آنها نیز مدرن و کلاسیک می باشد.

دور لوستری پی وی سی

از جدیدترین انواع تزئینات پیش ساخته برای محیط های مسکونی، ادارای و تجاری و فرهنگی می توان به استفاده از پی وی سی برای تولید گل های سقفی اشاره نمود. دور لوستری pvc از جدیدترین نمونه ها می باشد که دارای تنوع بالایی در طرح و رنگ و شکل کلی کار بوده و در تولید آنها ممکن است از چوب و چرم نیز استفاده شود. به عبارت دیگر، در این ابزارهای تزئینی از گچ استفاده نمیشود و خروجی نهایی کار طرح گچبری خواهد بود و همگی پیش ساخته می باشند.

دورلوستری های پیش ساخته پی وی سی را می توان بر اساس طرح های به کار رفته در آنها به دو گروه مدرن و کلاسیک تقسیم بندی کرد. در نوع مدرن مهم ترین اصل حفظ زیبایی در کنار سادگی می باشد و در مقابل در نوع کلاسیک، استفاده از طرح های پیچیده از گل و بته و موارد مشابه کاربرد زیادی دارد.

ابزار زنی

ابزار زنی یا کشو زنی از جمله هنرهای زیر مجموعه گچبری می باشد که تمام مراحل آن به صورت دستی اجرا شده و با ابزارهای متعدد طرح های متنوع در حاشیه و محل تلاقی دیوار و سقف و اجرای نور مخفی مور استفاده قرار میگیرد. یکی از ابتدایی ترین گام ها در تبدیل شدن به یک استادکار حرفه ای در گچکاری، ابزار زنی می باشد و اجرای آن نیاز به دقت و زمان بالایی دارد.

ابزارزنی یا کشو زنی چیست؟

در ساختمان هایی که از هنر گچبری برای زیبایی سقف و دیوارها استفاده میشود، در حاشیه سقف و محل تلاقی آن با دیوار از حاشیه هایی با طرح های متنوع استفاده میشود که به فرآیند ساخت این حاشیه ها اصطلاحا ابزار زنی یا کشو زنی گچبری گفته میشود. این حاشیه ها در قسمت های انتهایی دارای طرح های خاصی هستند که به آنها کشو گفته میشود و طرح بین دو کشو در ابتدا و انتهای دیوار خطوط برجسته با ارتفاع های متفاوت می باشد که به صورت صاف اجرا میشوند. در نهایت و بر حسب طرح و سبک در نظر گرفته شده، ممکن است برای ابزار زنی روی حاشیه ها طرح های مختلفی از جمله کوفی و ورساج اجرا شود.

گچ خوش مایه در ابزار زنی چیست؟

یکی از مهم ترین گام ها در اجرای ابزار زنی یا کشو زنی، تهیه گچ می باشد که با گچ به کار رفته در سایر بخش های ساختمان کاملا متفاوت است. به این نوع گچ اصطلاحا گچ خوش مایه گفته میشود که در حالت کلی نرم تر از سایر گچ ها می باشد. برای تهیه این گچ لازم است به این نکته توجه شود که بر روی آنها لازم است با ابزارهای متعدد طرح های کنده کاری یا برش داده شود.

به همین دلیل نباید زیاد سفت یا بیش از اندازه نرم باشند. در تهیه گچ خوش مایه در مرحله اول لازم است گچ کاملا الک شود و سپس به ازای ۳٫۵ پیمانه آب یک پیمانه گچ اضافه شود.پس از تهیه گچ خوش مایه لازم است این گچ را با ضخامت ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر در محل مورد نظر برای ایجاد طرح و ابزار زدن بر روی آن قرار داد. در ادامه به نحوه استفاده از گچ خوش مایه در کشو زنی گچبری بیشتر اشاره خواهیم داشت.

دور لامپی

دور لامپی از جمله گچبری های بسیار پرکاربرد در ساختمان های مسکونی، فرهنگی و تجاری می باشد که جلوه منحصر به فردی را در سقف ایجاد می کند. این گروه از گچ بری ها در اندازه و ابعاد کوچکتری نیست به سایر تزئینات به کار رفته در سقف اجرا شده و در متناسب با شرایط محیط در انواع حجم دار و تخت طراحی و تولید میشوند.

گچ بری دور لامپی چیست؟

تزئین سقف اتاق پذیرایی و اتاق خواب و آشپزخانه در معماری کلاسیک و مدرن اهمیت زیادی داشته و به شیوه های مختلف از قبیل استفاده از سقف های کناف، رابیتس کاری و همچنین گچبری به آن توجه میشود. نوع سیستم روشنایی که در منازل و سایر ساختمان ها کاربرد دارند با هم متفاوت می باشند، به طوریکه در برخی از مواقع از لامپ استفاده شده و بعضی  از شرایط نیز لوستر نصب می گردد. برای زیباتر شدن محل نصب و آویز لامپ و پوشاندن تاسیسات و سیم های اضافه و حفره خروج سیم ها، از تزئینات گچی به نام دور لامپی استفاده میشود.

در واقع با استفاده از این ابزارهای گچی نه تنها سقف و اطراف لامپ ها زیباتر میشوند، بلکه نواقع اطراف آن و سیم های اضافه نیز از دید پنهان شده و نظم بهتری در این بخش از سقف بوجود خواهد آمد. به عبارت دیگر، دور لامپی به استفاده از هنر گچ بری و ایجاد نقش بر روی بستر گچ گویند که اطراف لامپ های آویز شده از سقف را می پوشانند.

انواع دور لامپی

با توجه به تفاوت هایی که در سلیقه افراد و همچنین نوع معماری و طراحی داخلی ساختمان ها وجود دارد، دور لامپی ها در طرح های متنوعی طراحی و تولید میشوند. در حالت کلی و با توجه به نوع طرح های به کار رفته در این گچبری ها می توان انواع آن را به دو گروه زیر تقسیم بندی نمود:

دور لامپی کلاسیک

این گروه از گچبری ها دارای طرح های کلاسیک و نقش و نگارهایی همچون گل و بته می باشند و در حالت کلی، یک طرح تکرار شونده در آنها مشاهده میشود. این ابزارهای گچی برای محیط هایی مناسب است که معماری و طراحی داخلی آنها کلاسیک و ایرانی باشد. به عنوان مثال، استفاده از این نوع گچبری در ساختمان های فرهنگی و خانه هایی که به سبک ایرانی طراحی شده و دکوراسیون آن نیز بر همین اساس انتخاب شده است کاربرد دارد.

دور لامپی مدرن

در ساختمان های امروزی که معماری و طراحی داخلی آنها به سمت ایده های مدرن گرایش پیدا کرده اند از کارهایی با طرح های هندسی و نامتقارن استفاده میشود. از مهم ترین ویژگی های این گچبری ها می توان به عدم استفاده از طرح هایی همچون گل و بته اشاره نمود و بیشتر جای خود را به اشکال هندسی نامنظم داده اند. این طرح ها بسیار خلوت بوده و سادگی و زیبایی را با هم تلفیق کرده اند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سپاهان سقف

شرکت دانشوران صنعت اصفهان(سهامی خاص) نیز برای اولین بار در کشور اقدام به تولید سقف های تزئینی ، با نام تجاری سپاهان سقف از جنس PVC نموده است که ازمزایای محصولات تولیدی این مجموعه می توان به سبک بودن ، امکان طراحی مطابق با سلیقه مشتری ،تنوع در ابعاد و الگوها،متناسب با المان های فرهنگ اسلامی- ایرانی ، امکان نصب آسان و در حداقل زمان(کمتر از یک ساعت ، قابلیت جابجایی پس از نصب و عدم نفوذ رطوبت اشاره کرد. گفتنی است، سپاهان سقف محصولاتی از قبیل گلهای سقفی ، ابزار و قطعات تزئینی با ۳۶ ماه ضمانت ارائه می دهد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

دکوراسیون و منزل