کد: 140007265483317424

داستان زندگی «امیر کایا» کارآفرین تاثیرگذار دنیای دیجیتال

کد: 140007265483317424

https://bit.ly/3vmugJD

، (اخبار رسمی): امیر مولایی، که در ترکیه با نامه تجاری امیر کایا فعالیت میکند، هنرمند و کارآفرین فناوری ایرانی ماه میلادی «مه» گذشته هنگامی که هرکول را با خرید نسخه NFT «سلفی الهی» به دنیای کریپتو هدایت کرد، خبرساز شد.

داستان زندگی «امیر کایا» کارآفرین تاثیرگذار دنیای دیجیتال
داستان زندگی «امیر کایا» کارآفرین تاثیرگذار دنیای دیجیتال

سلفی الهی، مجسمه معروف هنرمند ترکی امره یوسفی، در نمایشگاه هنرهای معاصر استانبول در سال 2018 در مرکز توجه قرار گرفت.

مجسمه هرکول با چوب دوربین در دستش که تقریباً 4000 عکس سلفی با 10 هزار نفر در طول چهار روز گرفت، یکی از جذاب‌ترین مجموعه‌های NFT را برای مجموعه داران در دنیای جدید حراج های دیجیتال ایجاد کرد.

هیچ مجسمه‌ای در دنیا زنده نیست به جز «سلفی الهی»؛ این مجسمه زنده است، داستانی در پشت آن است و حتی صفحه‌ای در اینستاگرام نیز دارد!

امیر کایا در صفحه خود در اینستاگرام در تاریخ 3 می 2021 نوشت: این اثر هنری گران‌بها و NFT  آن که توسط امره یوسفی ایجاد شده است، اکنون بخشی از مجموعه من است.  این اثر هنری دیجیتالی همراه با ده‌ها اثر هنری دیجیتالی هیجان انگیز دیگر در صفحه رسمی اینستاگرام کایا کالکشن، kayacollectionofficial و همچنین پروفایل امیر کایا در پلتفرم های دیجیتال همچون OpenSea و Superrare به نمایش گذاشته شده است.

اما «سلفی الهی» و مجموعه های کایا که اکنون سرخط خبرها شده اند، تنها بخشی از یک داستان بزرگ‌تر هستند.

چگونه امیر کایا در صدر کارآفرینان دیجیتال، کریپتو کارنسی و NFT قرار گرفت؟

همان طور که امیر کایا در وبسایت خود نوشته است او در تاریخ 4 مه 1981 در تهران به دنیا آمد. هوش زیاد، حافظه قدرتمند و قابلیت‌های محاسباتی او توجه معلمان و اطرافیان را جلب کرد؛ اما علیرغم این ویژگی‌های تحسین برانگیز، او یک فرد درون گرا بود و نمی توانست از نظر اجتماعی به خوبی ارتباط برقرار کند از همین جهت پدرش او را نه استثنایی و نه با استعداد می پنداشت. بنابراین، امیر تصمیم گرفت با انجام کارهایی که ممکن است برای اکثر مردم عجیب باشد، خود را به پدرش ثابت کند.

در دبیرستان، امیر علاقه شدیدی به رایانه و هنر داشت که همین دو رشته تحصیلی بعدها نقش‌ مهمی در آینده او ایفا کردند.

او پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان در سال 1999 در دانشگاه صنعتی شریف پذیرفته شد و در آنجا در رشته فیزیک تحصیل کرد. این در حالی است که او می توانست همزمان در دانشگاه آزاد در رشته کامپیوتر نیز تحصیل کند.

امیر با نگاهی به دوران دانشگاهی خود می گوید: «من نمی توانستم هزینه های مربوط به کامپیوتر خود را بپردازم و در عین حال واجد شرایط تدریس کلاس های کامپیوتر در دانشگاه علم و صنعت ایران برای فارغ التحصیلان علوم کامپیوتر بودم تا جایی که دانشگاه شهید رجایی مرا استخدام کرد تا یک سیستم نرم افزاری آموزشی برای دانشگاه ایجاد کنم که نتیجه آن ایجاد سیستم قدرتمندی بود که دانشگاه سال‌ها از آن استفاده کرد.»

توسعه نرم افزارهای سازمانی و فراز و نشیب های کارآفرینی

پس از فارغ التحصیلی، امیر شرکت نرم افزاری خود را با نام «روزنه» تاسیس کرد. با این حال، در چند سال اول شرکت او عملکرد خوبی نداشت، اگرچه در سال 2009 او اولین نرم افزار حسابداری تحت وب را در ایران توسعه داد.

زندگی برای امیر آنقدر سخت شد که به سختی می توانست مایحتاج خود را تامین کند، بنابراین به آموزش کلاس های رایانه بازگشت تا بتواند حقوق کارکنان خود را پرداخت کند و زندگی خود را تامین کند. در سال 2010، اوضاع به تدریج بهتر شد. نرم افزار حسابداری تحت وب وی مشتریان زیادی را در نمایشگاه الکامپ تهران به خود جلب کرد و شرکت شروع به کسب سود کرد.

یک سال بعد، با بهبود عملکرد شرکت، امیر تصمیم گرفت دامنه تجارت خود را گسترش دهد. او با توسعه برنامه نرم افزاری BPMS خود که کدها را خودش نوشت، شروع کرد. تنها در سه ماه این نرم افزار به پایان رسید، فروش آن فوق العاده خوب بود و در آن زمان شرکت او بسیار سودآور شد.

تلاش ها و ماجراهای جدید

امیر کایا پس از موفقیت های تجاری خود در ایران تصمیم گرفت امور شرکت خود را به همکارانش واگذار کرده و به ترکیه مهاجرت کند.

در ترکیه، امیر خود را با بازارهای سرمایه، ارزهای دیجیتال و بازارهای مالی درگیر کرد و بدین ترتیب دامنه علایق تجاری خود را گسترش داد.

او یک برنامه نرم افزاری برای تجزیه و تحلیل و تجارت در بازارهای مالی جهانی ایجاد کرد که خود نیز در این بازارها تجارت می کرد. این نرم افزار، بر خلاف سایر برنامه های نرم افزاری، فروخته نمی شود و برای هیچ کس به جز خود او قابل دسترسی نیست.

در حالی که تجارت امیر در ترکیه به سرعت در حال گسترش بود، او بار دیگر توجه خود را به اشتیاق دوران نوجوانی خود، هنر معطوف کرد. او در دو حوزه هنری به فعالیت پرداخت: «مبلمان و دکوراسیون»، «مجموعه هنری.

مبلمان نومنزی، جایی که هنر و کارآفرینی به هم نزدیک می شوند

عشق امیر به هنر ابتدا در تجارت مبلمان و دکوراسیون جدیدی به نام Nomanzi به وجود آمد. نومنزی مجموعه ای است که از طراحان خلاق برای تولید مبلمان و دکوراسیون مدرن و منحصر به فرد در ایران استفاده کرد.

این روزها، نومنزی همچنان یک برند برجسته در صنعت مبلمان و دکوراسیون است، برندی که با مشارکت طراحان سرشناس و برجسته در طراحی محصولات خود، همچنان در حال گسترش است.

کایا کالکشن، از فرش های دستباف تا هنر دیجیتال و دنیای NFT

علاقه امیر به آثار هنری همچنین او را به سمت جمع آوری آثار هنرمندان و قطعات کلکسیون مانند نقاشی و مجسمه های ارزشمند از برجسته ترین هنرمندان خاورمیانه و خاور دور، قطعات ارزشمند کلکسیونی طراحی شده توسط مشهورترین طراحان و آثار دیجیتالی مانند بسیاری از NFT ها سوق داد.

مجموعه عظیم امیر، «کایا کالکشن» را تشکیل می دهد، که روز به روز بزرگتر می شود و امیر کایا را به یکی از بزرگترین مجموعه داران دنیای هنر امروز تبدیل می کند.

امیر کایا درباره کایا کالکشن می گوید: «مادرم قالیباف بود و از کودکی به مادرم در ایجاد طرح فرش هایش کمک می کردم. من همیشه به سمت هنر جذب می شدم، اما هرگز این شانس را نداشتم که به صورت حرفه ای به عنوان یک فعال وارد این صنعت شوم. این تا سال 2019 بود که مجموعه خود را با عنوان «کایا کالکشن» شروع کردم. مجموعه Kaya در ابتدا مکانی برای هنرهای فیزیکی بود، اما با رونق بازار هنرهای دیجیتال، من خرید قطعات دیجیتال ارزشمند را از سراسر جهان نیز شروع کردم.»

از آنجا که مجموعه های هنری دیجیتال مانند سیزدهمین کار هرکول در ابتدای این مقاله ذکر شد، امیر ده ها هنر دیجیتال دیگر را به مجموعه خود اضافه کرده است.

امیر کایا درباره نقش NFT در رشد هنر دیجیتال می گوید: « NFT یک ابزار بسیار قدرتمند با چندین محصول قابل تحویل است. با معرفی این پلتفرمهای دیجیتال، ابعاد تازه ای به دنیای هنر اضافه شده است و هنرمندان در زمینه ها و تکنیک های جدید خلاقیت شگفت انگیزی از خود نشان می دهند. دنیای دیجیتال و قابلیت هایش به عنوان ظرفی برای اشکال هنری جدید عمل خواهند کرد.»

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف