اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140008025491817437

چند روش ساده تشخیص طلا از بدل

کد: 140008025491817437

https://bit.ly/3nktkC2

، تهران , (اخبار رسمی): گاهی برای افراد پیش می‌آید که بعد از خرید طلا، به اصل یا بدل بودن آن شک کرده اند. از این رو تمایل دارند که هنگام خرید این موضوع را تشخیص دهند. چند روش ساده وجود دارد که شما می توانید آن ها را در خانه انجام داده و خیلی سریع متوجه اصل یا بدل بودن طلای خود شوید.

فلز طلا نسبت به دیگر فلزات رسانش گرمایی بیشتری دارد. برای این کار باید یک تکه یخ را در دمای اتاق قرار دهید و طلای خود را روی آن بگذارید. اگر یخ زودتر از زمان معمولی خود آب شد، یعنی طلای شما اصل است.

گاهی برای افراد پیش می‌آید که بعد از خرید طلا، به اصل یا بدل بودن آن شک کرده اند. از این رو تمایل دارند که هنگام خرید این موضوع را تشخیص دهند تا با خیالی راحت تر خرید خود را انجام دهند. دستگاه هایی نیز وجود دارد که با استفاده از آنها می توانید اصل یا بدل بودن طلا را تشخیص دهید. اما آیا همه این دستگاه را دارند، یا آن را تهیه می کنند؟ به همین دلیل باید به دنبال روش‌های ساده‌تری باشیم. چند روش ساده وجود دارد که شما می توانید آن ها را در خانه انجام داده و خیلی سریع متوجه اصل یا بدل بودن طلای خود شوید. در این مقاله از نیلو شاپ، مرجع خرید بدلیجات، مهم‌ترین و مرسوم‌ترین این روش‌ها را به شما معرفی می کنیم. با مطالعۀ این مطلب دیگر لازم نیست نگران خرید طلا باشید. تا پایان همراه ما باشید.

تشخیص طلا با سرکه

یکی از راههای بسیار ساده‌ای که می توانید امتحان کنید، استفاده از سرکه است. برای این روش کافی است که طلای خود را داخل ظرفی که سرکه دارد بیاندازید، اگر پس از گذشت 5 دقیقه رنگ طلا سیاه شد، نشان از تقلبی بودن آن است.

تشخیص طلا با سوزاندن

یکی دیگر از راه های تشخیص طلا  از بدل سوزاندن آن است. این روش سه مرحله دارد که به این شرح است:

ابتدا مطمئن شوید شعله‌ای که از آن استفاده می‌کنید، کم نباشد.

قطعه طلای خود را که به وسیله‌ای مانند انبردست که در برابر حرارت ذوب نمی شود، آویزان کنید. (در این مرحله مراقب باشید دستتان نسوزد)

اگر پس از اینکه طلا را روی شعله قرار دادید، رنگ آن سیاه شد، طلا تقلبی است. اما اگر طلا اصل باشد، پس از اینکه در مجاورت شعله قرار گرفت و داغ شد، رنگش روشن‌تر می‌شود.

تشخیص طلا از مس

آلیاژ طلا به تنهایی بسیار نرم است و برای استحکام بیشتر آن را با آلیاژهای دیگری ترکیب می کنند. یکی از این آلیاژها مس است. حال ممکن است به دلیل نزدیک بودن ویژگی‌های این آلیاژها به یکدیگر، تشخیص آنها از هم کمی مشکل باشد. اما روشهای ساده‌ای برای این کار وجود دارد. بهترین وسیله برای تشخیص طلا از مس، سنگ محک است. این سنگ از جنس سیلیسیوم یا کوارتر است که رنگی سیاه دارد. برای این روش باید قطعه طلای خود را روی این سنگ بکشید. اگر هیچ واکنشی نشان نداد، تکه مورد نظر طلاست، اما اگر کمرنگ شد یا ردی از خود روی سنگ به جای گذاشت، نشان از ناخالصی آن است. در این صورت مقدار مس یا دیگر آلیاژهای استفاده شده در آن و به طور کلی ناخالصی‌هایش بسیار زیاد است.

روش تشخیص طلا از برنج

فلز برنج نیز بسیار شبیه به طلا است و ممکن است برخی سواستفاده‌کنندگان بخواهند مثلا هنگام خرید انگشتر زنانه طلا، طلای تقلبی از جنس برنج به شما بفروشند. از این رو تشخیص آن بسیارمهم است. تشخیص طلا از برنج به وسیله سرامیک یکی از مرسوم‌ترین این روش‌هاست. برای اینکار کافی است که قطعه طلای خود را بر روی سرامیک بکشید تا ردی از آن روی سرامیک بیفتد. حال اگر رد باقی مانده طلایی رنگ است، نشان از اصل بودن قطعه است، اما اگر ردی از خود به جای نگذاشت یا رد آن سیاه شد، باید به اصل بودن آن شک کنید. ممکن است قطعه از جنس برنج باشد، زیرا ساختار برنج به گونه ای است که رد آن سیاه می‌شود. این یک آزمایش قابل اطمینان است و شما می‌توانید برای تشخیص طلا از بدل آن را به کار ببرید. >> خرید گوشواره حلقه ای

تشخیص طلا از بدل با حرارت

فلز طلا نسبت به دیگر فلزات رسانش گرمایی بیشتری دارد و می توان از این موضوع برای تشخیص آن از سایر بدلیجات استفاده کرد. برای این کار باید از یخ استفاده کنید. به این صورت که یک تکه یخ را در دمای اتاق قرار داده، قطعه طلای خود را روی آن بگذارید. اگر یخ زودتر از زمان معمولی خود آب شد، یعنی قطعه طلای شما اصل است.

تشخیص طلا از بدل با وایتکس

راه دیگر تشخیص طلا از بدل، استفاده از اسید است. برای اینکار می‌توانید از مایع سفیدکننده یا وایتکس استفاده کنید. البته ذکر این نکته که وایتکس در طلای شما خوردگی ایجاد می کند لازم است و باید به این موضوع توجه داشته باشید. به همین منظور باید مقدار خیلی کم، به عنوان مثال چند قطره از وایتکس را روی طلای خود بریزید، اگر رنگ طلا سبز، قرمز یا قهوه ای شد، نشان از اصل بودن طلاست. اما اگر قطعه مورد نظر سیاه شد، بدل است. نتیجه این روش قطعی است، اما به دلیل خوردگی که وایتکس روی طلا ایجاد می کند، توصیه نمی شود.

تشخیص سکه طلا اصل از بدل

اگر یک سکه طلا خریده اید و می خواهید از اصل بودن آن مطمئن شوید، می توانید تمام روش‌هایی که در بالا به آنها اشاره کردیم را امتحان کنید تا متوجه اصل یا تقلبی بودن آن شوید. اما راهی ساده‌تر نیز وجود دارد. سکه طلای اصل دارای یک سری ویژگی‌های ظاهری است که این موارد در سکه‌های تقلبی وجود ندارد. از این رو شما می توانید به راحتی با دقت کردن به سکه متوجه اصل یا بدل بودن آن شوید.
تفاوت فاحشی که بین سکه های بانکی و غیربانکی وجود دارد، کلمۀ بانک مرکزی، سال ضرب سکه، جای نقطه های بانک مرکزی و دندانه های حاشیه سکه است. کنگره های دور سکه باید یکنواخت باشند و فاصله ای خاص از یکدیگر داشته باشند. اگر این کنگره ها نامنظم است یا همۀ آنها فاصله یکسانی از هم ندارند، ممکن است سکه شما غیربانکی و تقلبی باشد. یک روش تشخیص دیگر قطر سکه است. قطر سکه‌های اصلی 22 میلی متر و طول آن در تمام سکه به صورت یکسان است.

جمع بندی

در این مقاله از نیلو شاپ، مرجع خرید بدلیجات، روش‌های تشخیص طلا از بدل را برای شما بیان کردیم که می‌تواند بسیار مفید باشد. هر فردی حداقل یکبار در طول زندگی خود قطعه ای طلا مانند انگشتر، پلاک و یا سکه طلا خریداری می‌کند که باید از اصل بودن آن مطمئن باشد. با روشهایی که معرفی کردیم، به راحتی و در خانه می توانید طلای خود را امتحان کنید. از اینکه همراه ما بودید سپاسگزاریم.

مرجع مقاله: تشخیص طلا از بدل

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

نیلو شاپ

نیلو شاپ؛ مرجع تخصصی خرید بدلیجات شیک و خاص و جدید، شامل زیورآلات زنانه و مردانه، فعال به صورت آنلاین، و دارای مطالب مفید آموزشی در حوزه مد و فشن در مجله آنلاین نیلو مگ.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

علم و آموزش