اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140008035493817064

معرفی سفته و انواع آن

کد: 140008035493817064

https://bit.ly/3Elmqn5

، (اخبار رسمی): معمولا اکثر معاملات و قراردادها بین طرفین ممکن است اسنادی مانند چک،سفته و یا مدارک دیگری به عنوان ضمانت و امانت داده شود. که هر دو طرف قرارداد از ادامه همکاری کمی اطمینان خاطر کسب کنند.

معرفی سفته و انواع آن
معرفی سفته و انواع آن

سفته چیست؟

طبق ماده 307، سفته یا فته طلب، سندی است که به موجب آن امضاکننده تعهد میدهد مبلغی در موعد معین و یا هر زمان که حامل یا شخصی که سفته را در اختیار دارد، پولش را طلب کند بپردازد.

در حقیقت سفته، برگ سندی است که ضمانت می کند فرد امضاکننده، تعهد می دهد هر زمان که فرد دریافت کننده سفته درخواست پول ذکر شده را کرد باید آن را پرداخت کند، در غیر این صورت دارنده سفته امکان پیگیری قانونی را خواهد داشت.

انواع سفته و کاربردهای آن

سفته ها به شکل های مختلفی مورد استفاده قرار میگیرند که هرکدام برای شرایط خاص در نظر گرفته می شود و ارائه دهنده سفته در هر موقعیت تعهدات خاص خود را باید دارا باشد و براساس قوانین مربوط به سفته، تعهدات اجرا کنند.

انواع سفته بر اساس قیمت

سفته ها مبالغ متفاوتی دارند و بر همین اساس آن ها تقسیم می شوند. در واقع همانطور که در بانک ملی موجود است، سفته ها یک میلیون ریالی، 10 میلیون ریال، 20 میلیون ریال، 50 میلیون ریال و … وجود دارد که برای کارهای مختلفی از جمله: استخدام، ضمانت، حسن انجام کار و معاملات و پرداخت دیون خریداری و مورد استفاده قرا میگیرند. ما در ادامه به چند مورد از این کاربردها اشاره خواهیم کرد.

انواع سفته براساس کاربرد

1. سفته جهت ضمانت

در برخی مواقع که افراد قرار است کاری را انجام دهندند و یا پروژه ای را بر عهده میگیرند، برای آن که پروژه را بدرستی و کامل انجام دهند هنگام بستن قراداد یکی از طرفین به عنوان ضمانت سفته می دهند.

2. سفته حسن انجام کار (استخدام)

شرکت ها و سازمان ها زمانی که درخواست نیروی جدید می کنند و فردی را برای استخدام انتخاب میکنند، از وی سفته ضمانت طلب می کنند.

این سفته برای حسن انجام کار پرسنل شرکت است که کار خود را بدون نقص و اشتباه انجام دهند و سعی کنند به طور کامل وظایف خود را انجام دهند و در برابر اطلاعات و حریم خصوصی شرکت مسئول باشند.

3. سفته برای انجام معاملات

گاهی اوقات در بازار و برای موارد کوتاه مدت که باید مبلغی را پرداخت کنند برای ضمانت سفته میدهند تا فروشنده اطمینان پیدا کند که تا در تاریخ معین پول خود را دریافت میکند.

انواع سفته بر اساس نحوه پرکردن

1. سفته بدون امضا

اگر در هنگام صدور سفته آن را امضا نکنید و به شخصی بدهید این اختیار را به فرد داده اید که می تواند خود آن را نقد نکند و به عنوان شخص صادرکننده سفته را در معامله ای دیگر استفاده و به شخص دیگری بدهد.

البته اگر فرد سفته را به امانت به فردی بدهد و وی از سفته سوء استفاده کند، در صورتی که بتواند اثبات کند که به امانت سفته داده شده بود می توان از شخص دارنده سفته شکایت کرد.

2. سفته بدون تاریخ

زمانی که به فردی سفته بدون نوشتن تاریخ داده می شود، به این معنی است که فرد دریافت کننده سفته هر زمانی که بخواهد می تواند مبلغ سفته را از صادرکننده سفته طلب کند و وی موظف است که مبلغ مورد نظر را پرداخت کند.

3. سفته در وجه حامل

اگر بر روی سفته بجای نام گیرنده، “در وجه حامل” نوشته شود، به این معنی است که هر شخصی با هر نامی که سفته را در دست داشته باشد می تواند مبلغ سفته را طلب کند.

شما می توانید در اینستاگرام کلیک مقالات بیشتری را دنبال کنید.

سایت منبع: حسابداری آنلاین و تحت وب کلیک

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بانک، بیمه و سرمایه