اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140009095552916535

مقاله شرکت رسپاد درباره مشکلات کفپوش اپوکسی

کاربرد کفپوش های اپوکسی و رایج ترین مشکلات آن

کد: 140009095552916535

https://bit.ly/3G7owYF

، تهران , (اخبار رسمی):  کفپوش اپوکسی درصورت اعمال مناسب پس از پخت، سطحی براق و چشم نواز ایجاد می‌کند. علاوه بر زیبایی بصری، این کفپوش ها از زمینه بتنی در برابر عوامل محیطی نظیر رطوبت محافظت می‌کنند ولی تمام این موارد در صورت اجرای دقیق کفپوش محقق می‌شوند.

بررسی عمده مشکلات کفپوش اپوکسی و ارائه راهکار برای رفع آنها
کاربرد کفپوش های اپوکسی و رایج ترین مشکلات آن

 کفپوش اپوکسی شرکت رسپاد، سطحی براقی را ایجاد می‌کند. علاوه بر زیبایی بصری، این کفپوش ها از زمینه بتنی در برابر عوامل محیطی نظیر رطوبت محافظت می‌کنند ولی این موارد با اجرای دقیق کفپوش محقق می‌شوند.

 کفپوش اپوکسی درصورت اعمال مناسب پس از پخت، سطحی براق و چشم نواز ایجاد می‌کند. علاوه بر زیبایی بصری، این کفپوش ها از زمینه بتنی در برابر عوامل محیطی نظیر رطوبت محافظت می‌کنند ولی تمام این موارد در صورت اجرای دقیق کفپوش محقق می‌شوند.

بررسی عمده مشکلات کفپوش اپوکسی و ارائه راهکار برای رفع آنها

کفپوش اپوکسی در دسته رزین‌های دوجزئی که متشکل از هاردنر و رزین می‌باشند، جای می‌‌گیرند؛ بنابراین تهیه نسبت های دقیق از دو جزء و اعمال آن نیاز به افراد باتجربه دارد.

از عمده دلایل بروز نقایص بر زمینه شامل این موارد است:

  • مضرس نبودن کافی زمینه
  • شرایط جوی نامناسب و اجرای نادرست

که در نهایت باعث عدم کارایی مناسب کفپوش های اپوکسی می‌شوند.

در ادامه هریک مشکلاتی که در صورت وجود شرایط بالا ایجاد می گردد بیان شده و راهکارهایی برای جلوگیری از آنها ارائه می‌شود.

چسبندگی نامناسب کفپوش اپوکسی

کفپوش اپوکسی اگر چسبندگی کافی به زمینه نداشته باشد سطح پوسته پوسته می‌شود و ناهمواری های سطحی ایجاد می‌گردند حتی ممکن است در برخی نواحی قسمتی از کفپوش طور کامل از زمینه جدا گردد و باعث آسیب به سازه بتنی شود.چسبندگی نامناسب در صورت بروز شرایط زیر حین اجرا و کاربرد رخ می‌دهد:

  • دمای بسیار بالا
  • دمای بسیار پایین
  • رطوبت بسیار بالا

رزین و هاردنر باید در شرایط مناسب از نظر دما و رطوبت ترکیب و اعمال شوند، اگر رطوبت محیط خیلی بالا باشد، رطوبت به لایه های زیرین نفوذ کرده و باعث بروز مشکلاتی در زمینه می‌شود هم‌چنین تغییرات دما و انبساط و انقباض ناشی از آن سبب بروز ترک خوردگی و به همراه آن کاهش چسبندگی می‌شود.

در زیر به برخی راهکارهای پیشنهادی برای دستیابی به چسبندگی مطلوب اشاره می‌شود:

  • زدودن چربی‌ها و گرد و غبار از سطح قبل از اعمال کفپوش

اگر برروی سطح گرد‌و‌غبار و چربی وجود داشته باشد کفپوش چسبندگی خوبی به زمینه ندارد و باید قبل از اعمال کفپوش، سطح عاری از گرد‌و‌غبار و چربی باشد.

  • مضرس کردن سطح

اگر سطح خیلی صاف و صیقلی باشد کفپوش چسبندگی خوبی به زمینه بتنی نخواهد داشت و برای مضرس کردن سطح از دستگاه کف‌سابی استفاده می‌کنیم تا سطح متخلخل شود.

  • زمینه کاملا خشک باشد

گاهی ممکن است برای حذف کفپوش قبلی از آب استفاده کنیم یا به دلیل طی نشدن فرایند پخت بتن، زمینه بتنی مرطوب باشد در این صورت لازم است برای دستیابی به چسبندگی مطلوب فرصتی را برای خشک شدن زمینه در نظر بگیریم.

  •  تاول زدن سطح

ایجاد تاول و حباب از مشکلات عمده در کفپوش‌های اپوکسی می‌باشند. تاول‌های سطحی در صورتی که محیط خیلی سرد باشد یا در معرض نور مستقیم خورشید فرایند پخت انجام شود ایجاد می‌گردند البته عوامل دیگری هم در ایجاد تاول دخیل هستند نظیر:

هم‌زدن سریع رزین و هاردنر باعث ایجاد حباب هوا در فیلم تر می‌شود که سبب پدیدآمدن تاول در فیلم خشک می‌گردد.

اگر سطح بیش از حد متخلخل باشد هوای موجود در حفره ها حین پخت به سمت بالا حرکت کرده و باعث ایجاد تاول در رزین اپوکسی  می‌شود.

رزین اپوکسی و هاردنر باید در نسبت های مشخصی با یکدیگر ترکیب شوند مثلا اگر هاردنر به میزان کافی نباشد کفپوش بطورکامل پخت نمی‌شود و باعث ایجاد تاول می‌گردد در مقابل اگر هاردنر بیش از حد در فرمولاسیون وجود داشته باشدزمان کافی برای اجرای کفپوش وجود ندارد و مواد به سرعت ویسکوز می‌شوند و اعمال آن سخت خواهد بود.

تاول ها باعث ناهمواری سطحی در سیستم پوشش نهایی می‌شوند و سبب نفوذ رطوبت به زمینه بتنی می‌گردند که باعث آسیب به سازه بتنی می‌گردد. راه‌حل های پیشنهادی برای جلوگیری از ایجاد تاول و رفع آن در زیر آمده است:

  •  پس از اعمال کفپوش، از غلتک هواگیر برای از بین بردن حباب ها استفاده کنیم.
  • رزین و هاردنر را به خوبی و در نسبت مناسب ترکیب کنیم.
  • از خشک بودن زمینه بتنی اطمینان حاصل کنیم.
  • مدت زمان بین ترکیب رزین اپوکسی و هاردنر و اعمال کفپوش طولانی نباشد زیرا در این صورت ویسکوزیته فیلم تر بالا می‌رود و باعث بروز تاول می‌شود.

تغییر رنگ و زرد شدن کفپوش اپوکسی

تغییر رنگ و زردشدن از مشکلات عمده ای است که برای کفپوش های اپوکسی رخ می‌دهد و عمده دلایل بروز این اتفاق در زیر اشاره شده است:

  • گذر از  pot life در حین اعمال کفپوش باعث تغییر رنگ و زرد شدن کفپوش اپوکسی می‌شود.
  • درصورتی که نوع و مقدار هاردنر مناسب نباشد تغییر رنگ و زرد شدن کفپوش اتفاق می‌افتد.
  • قرار گرفتن کفپوش اپوکسی در معرض نور مستقیم خورشید و UV باعث تیره شدن و تغییر رنگ کفپوش اپوکسی می‌شود و میزان این تغییر بستگی به مدت زمانی که در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد دارد.
  • کربن مونواکسید و دیگر ترکیبات شیمیایی اگر با رزین اپوکسی وارد واکنش شوند باعث زردشدن کفپوش اپوکسی می‌شوند.

از مهمترین انتظاراتی که عموم از کفپوش های اپوکسی دارند ایجاد زمینه ای زیبا می‌باشد و به همین علت باید دقت شود که کفپوش اپوکسی دچار تغییر رنگ و زردشدن نگردد.

درصورتی‌ که مشکلات ذکر شده غیر قابل کنترل باشند ناگزیر خواهیم بود کفپوش اپوکسی را از زمینه به طور کامل حذف و با کفپوش جدید جایگزین کنیم.

کفپوش اپوکسی گزینه مناسبی است، پس بهتر ست برای صرفه جویی در وقت و هزینه از متخصصان مجرب در طراحی و اجرای کفپوش اپوکسی کمک بگیریم.

قبل از آن می توانید به بخشی از کارنامه فعالیت های شرکت مهندسی رسپاد نگاهی بیندازید:

برای اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان با متخصصین شرکت رسپاد به شماره 88279096 تماس گرفته و یا به سایت این شرکت از لینک زیر مراجعه کنید.

بررسی عمده مشکلات کفپوش اپوکسی و ارائه راهکار برای رفع آنها

برای مشاهده این تصویر در سایز اصلی اینجا را کلیک کنید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شرکت مهندسی رسپاد بسپار آریا

شرکت مهندسی رسپاد بسپار آریا، به همت جمعی از متخصصین فارغ التحصیل مهندسی پلیمر، گرایش رنگ از دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاسیس گردید. از اهداف اصلی تاسیس این شرکت سامان بخشی به روش­ های سنتی تولید و اجرا در صنعت رنگ کشور و ارائه راهکارهای مهندسی با بهره گیری از آخرین فناوری­ های روز این صنعت در جهان می ­باشد. مشاوره، اطلاع رسانی، تحقیق و توسعه و کمک به کاهش هزینه های آشکار و نهان مربوط به خوردگی تاسیسات و تجهیزات صنایع مختلف کشور به منظور صیانت از دارایی های ملی، از برنامه های مهم دیگر این شرکت می باشد. این شرکت با اتکا به دانش و تخصص همکاران خود، افتخار دارد به عنوان یکی از معدود شرکت های تخصصی، همزمان در دو زمینه تولید و اجرای انواع پوشش های دکوراتیو، صنعتی، ترافیکی و عایق فعالیت می نماید و به صورت مستمر درحین انجام پروژه های اجرایی بزرگ، عملکرد و کیفیت محصولات خود را بررسی نموده و توسط تیم تحقیق و توسعه خود در آزمایشگاه های پیشرفته بهبود می‌بخشد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]