اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140009215573414921

فروش ملک مشاع چگونه است؟

کد: 140009215573414921

https://bit.ly/3ub9CNQ

، شیراز , (اخبار رسمی): هنگامی که شما به تنهایی صاحب یک ملک هستید و قصد فروش آن را دارید، این کار به راحتی امکان پذیر است. اما آیا می دانید شرایط فروش ملک زمانی که با یک یا چند نفر دیگر در مالکیت آن شریک هستید چگونه است؟ مسلما به راحتی مالکیت به تنهایی نیست.

فروش ملک مشاع چگونه است؟
فروش ملک مشاع چگونه است؟

هنگامی که شما به تنهایی صاحب یک ملک هستید و قصد فروش آن را دارید، این کار به راحتی امکان پذیر است. اما آیا می دانید شرایط فروش ملک زمانی که با یک یا چند نفر دیگر در مالکیت آن شریک هستید چگونه است؟ مسلما به راحتی مالکیت به تنهایی نیست. چرا که شاید در حالی که شما می خواهید آن را به هر دلیلی از جمله نیاز مالی و … بفروشید، شریک شما تصمیم به فروش آن نداشته باشد. این ملک ها که چند مالک دارند، اصطلاحا ملک مشاع هستند. اما فروش ملک مشاع چگونه است؟ در این مقاله از وبسیات تندوتیز، مرجع درج آگهی رایگان فروش ملک، همراه باشید تا این موضوع را بررسی کنیم.

ملک مشاع چیست؟

مشاع در لغت به معنی مشترک و تقسیم نشده است. یعنی هر چیزی که بین چند نفر مشترک است و به شکل بخش های کوچک تر در نیامده تا هر بخش متعلق به یک نفر باشد. اما در مورد ملک مشاع منظور چیست؟ منظور ملکی است که مالکیت آن متعلق به دو یا چند نفر می باشد.

نکته ی مورد توجه این است که سهم هر شریک در ملک مشاع مشخص نیست. یعنی ممکن است همه ی شرکا از سهم مساوی برخوردار باشند و یا سهم یکی بیش تر از دیگری باشد. بنابراین فروش آن نیز پیچیدگی های بیش تری نسبت به ملک غیر مشاع دارد.

نحوه تقسیم ملک مشاع

اکنون که متوجه شدیم ملک مشاع ملکی تقسیم نشده است، باید بدانیم که نحوه ی تقسیم آن به چه صورت است. به طور کلی هر مال مشاعی به سه روش زیر تقسیم می شود:

۱_ تقسیم به افراز: در این روش سهم هر یک از مالکان یا به صورت توافقی و یا به صورت اجباری توسط دادگاه جدا می شود.

۲_ تقسیم به تعدیل: در این روش در صورتی که قسمت های مختلف ملک ارزش های متفاوتی داشته باشد، کارشناس آن را از نظر مساحت طوری تقسیم می کند که ملک به طور برابر بین همه تقسیم شود.

۳_ تقسیم به رد: در این روش برای تقسیم بندی برابر ملک بین شرکا نیاز است تا یک مال یا وجه اضافی به برخی از آن ها پرداخت شود.

اما گاهی هیچ یک از سه روش گفته شده را نمی توان برای تقسیم بندی ملک مورد استفاده قرار داد. یعنی ملک به صورت برابر و عادلانه تقسیم نمی شود. در این موارد باید درخواست فروش ملک مشاع را به دادگاه ارائه کرد.

شرایط فروش ملک مشاع

معمولا به این دلیل که مالکین ملک مشاع نمی توانند بدون اجازه و رضایت دیگر شرکا تغییری در ملک به وجود بیاورند، تصمیم به فروش آن می گیرند. به این منظور قوانین زیر باید مد نظر قرار داد:

فروش ملک مشترک فقط با حضور و رضایت همه ی مالکین آن امکان پذیر است.

در صورتی که یکی از مالکان به هر دلیل حضور نداشته باشد، باید دادگاه صالح رای صادر کند.

هر یک از شرکا باید درخواست فروش را به صورت جداگانه به دادگاه تحویل دهند.

قیمت گذاری ملک توسط کارشناس رسمی دادگستری انجام می شود.

منبع: تندوتیز، مرجع درج آگهی استخدامی رایگان

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شرکت مهندسی ساین

گروه ساین در سال 1386 تاسیس شده است و در ابتدا در زمینه طراحی سایت شروع به فعالیت نمود . سپس فعالیت خود را گسترش داده و علاوه بر طراحی سایت در زمینه طراحی لوگو ، مدیریت پیج اینستاگرام ، بهینه سازی سایت برای گوگل ، تبلیغات اینترنتی ، و محتواسازی سایت به شما عزیزان ارائه خدمات می نماید.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

شهر و جامعه