اطلاعات تماس
  • 021404*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140010255637616101

صرافی ارز دیجیتال لوپیرو

ارزهای دیجیتال چگونه جایگزین پول می‌شوند؟

کد: 140010255637616101

https://bit.ly/3fqkOOa

، (اخبار رسمی): در این مقاله به چگونگی جایگزین شدن ارزهای دیجیتال با پول می‌پردازیم.

ارزهای دیجیتال چگونه جایگزین پول می‌شوند؟
ارزهای دیجیتال چگونه جایگزین پول می‌شوند؟

چند سالی است که یک نظام انتقال سرمایه‌ی آزاد، مقاوم در برابر سانسور و فارغ از محل جغرافیایی به عرصه ظهور پیدا کرده است. این نظام همان رمزارزها و پروتوکل‌های بلاک چین اصولی آنها هستند

قیمت بیت کوین تاکنون بالا و پایین‌های زیادی داشته و همانطور که بسیاری از طریق آن سودهای کلانی کسب کرده‌اند افراد زیادی همضررهای سنگینی متحمل شده‌اند. که این شرایط باعث  اختلاف نظرها اقتصاددانان سراسر جهان شده است.

بحث و جدل این اقتصاددانان در این است که چنین حرکتهای ناپایدار رمزارزها را ناتوان از این می کند تا بتوانند به سه وظیفه پول که اقتصاد سنتی این گونه تعریف می کند: ۱-ابزاری برای مبادله ۲- نگه دارنده ارزش و ۳- یک واحد حساب عمل کنند. این مباحثه در ادامه به این سو می رود که یک ارز نمی تواند ااین نقش ها را بازی کند اگر ارزش  آن بدون هیچ پیش بینی بالا و پایین شود.
این بحث به نظر انکار ناپذیر می رسد درست؟ اما چطور می شود اگر چارچوب این سه وظیفه پول براساس یک تعریف ناقص یا در واقع سطحی از پول باشد؟
در مقاله پول:بیوگرافی غیر مجاز، فلیکس مارتین می گوید که در طول تاریخ مردم همیشه پول را به عموان یک  شئ در نظر گرفته اند (مثل یک اسکناس یا یک تکه از یک فلز باارزش مثل طلا) و نه به عنوان چیزی که واقعا هست: یک سیستم دولتی ابداع شده برای پیگیری مبادلات دارایی  و پرداخت بدهی به یک شیوه قابل اطمینان. با نگاهی این چنین به پول به عنوان چیزی که در تملک است و انباشته می شود، ما پول را در واقع به جای اینکه به عنوان وسیله ای برای رسیدن به هدف ببینیم، آن را بی‌ارزش کرده کرده‌ایم.
در ساختار مارتین، ارز رایج مورد قبول کشور و یا اقتصاد جهانی، در اصل یک شئ است. این شئ پول نیست بلکه صرفاً یک ابزار است که انجام امور خیلی سخت ثبت، محاسبه، و ارزش گذاری معاملات را در سراسر یک جامعه (که غالباً غریبه‌هایی هستند که نمی‌توان به آن‌ها اعتماد کرد) را تسهیل می‌کند.
پس پول نقد به عنوان یک وسیله غیر متمرکز نظیر به نظیر با قابلیت ثبت سوابق دیده می‌شود به عنوان مثال وقتی من ۱000۰ ریال به شما پرداخت می کنم، حساب بینام من در نظام ریالی به همان میزان بدهکار شده و حساب شما طلبکار می شود. اگر شما همان میزان را در یک بانک پس‌انداز کنید، حساب را به یک سیستم حساب دیگر تبدیل می کنید که همان نقش را دارد.
در طول قرن ها، این الگوی پولی ارز-مبنا غالب گردیده به طوریکه دولتهای مستقل از آن به عنوان یک سازمان و کنترل اجتماعی استفاده می‌کردند. چه این ارز فیات بوده و چه ارز بر پایه طلا، دولت قوانین را تنظیم و پایه اعتماد را -با درجات متفاوت موفقیت- فراهم کرده است و مردم از این ابزار ثبت معاملات استفاده کرده‌اند.
اما این تنها راه برای سازماندهی پول نیست.
چند سالی است که یک نظام انتقال سرمایه‌ی آزاد، مقاوم در برابر سانسور و فارغ از محل جغرافیایی به عرصه ظهور پیدا کرده است. این نظام همان رمزارزها و پروتوکل‌های بلاک چین اصولی آنها هستند که توانسته‌اند مقررات و چارچوب اعتماد را برای کاربران بدون اینکه احتیاجی به گرفتن مجوز از دولت داشته باشند (حتی اگر کاربرانشان از قوانین آن دولت تبعیت کنند) را فراهم آورند.
بسیاری از طرفداران ارزهای دیجیتال امید دارند که بیت کوین بتواند جایگزین دلار شود یا حداقل یک به صورت موازی با دلار فعالیت کند. البته می‌توان مسیری را متصور شد که در آن بلاک چین‌ها و دارایی‌های دیجیتال (که یک توصیف کننده خیلی بهتر برای توکن نسبت به رمزارزها برای این منظور) بتوانند پاسخگوی کلی نیاز به واحد پول رایج جهانی باشند.
برای رسیدن به این هدف هنوز باید مسیری طولانی را طی کنیم، اما اگر پروتوکل‌های اجماع و فرآیندهای معاملاتی بتوانند به یک شیوه غیر متمرکز مقیاس بندی شوند، به طوریکه فروشندگان و خریداران دارایی‌های دیجیتال بتوانند در مبدلات خود را به صورت نظیر به نظیر و در مقیاس حجیم، در سراسر بلاک چین و بدون اینکه مجبور باشند به واسطه ها اعتماد کنند، انجام دهند.

به عنوان مثال اگر بخواهید یک ماشین خریداری کنید، می توانید با بخش دیگری از دارایی خود مثلاً قسمت کوچکی از توکن بیپل آن ماشین را خریداری کنید. این دیدگاه شبیه یک سیستم ارزش گذاری خیلی قدیمی به نام تهاتر می باشد که ارزهای دیجیتال یک نسخه جدید از این سیستم مبادله است. درایی‌های دیجیتال امکان تقسیم شدن به هر تعدادی را دارند و به همین دلیل می‌توانند بخشی از ایرادات روش مبادله پایاپای را که باعث ناکارآمدی این سیستم می‌شد را از درست می‌کند.
حال ممکن است اقتصاددانان سنتی این سؤال را مطرح کنند که این مبادلات باید بر چه اساسی صورت بگیرد؟ و بگویند که برای این که بتوانیم برای تمام دارایی‌هایی که در میلیاردها شاخه وجود دارند را به صورت منصفانه و به موقع قیمت گذاری کنیم به یک واحد پول مشترک نیاز داریم.
اگر بخواهیم از ارزهای سنتی برای ارزش‌گذاری ارزهای دیجیتال استفاده نکنیم باید یک پلتفرم قیمت‌گذاری باز و قابل دسترسی جهانی بسازیم که داده‌های لازم را از اوراکل‌های (شبکه‌ها) قیمت که روی کوادریلیون‌ها دستگاهِ قابل اعتماد در سراسر جهان مستقر هستند، دریافت کند. 
این پلتفرم بر اساس یک نظام طبقه بندی برای تنوع حجیم دارایی‌ها، این سیستم دائماً تعداد بی‌نهایتی از ارزشهای مرجع درحال تغییر نسبت به تمامی دارایی‌های دیگر را قابل دسترس قرار می‌دهد. در حال حاضر انجام این کار تا حدودی غیر ممکن است، یا حداقل تا زمانیکه ما در آستانه یکتایی (جهشی در تکنولوژی کامپیوتر) قرار بگیریم.
اما برای پایان سلطه ارزهای سنتی نیاز نیست به چنین شرایطی دست پیدا کنیم. برای مثال دلار می‌تواند قیمت مرجع دنیا باقی بماند، اما مردم برای انجام مبادلات خود نیازی به استفاده از دلار نخواهند داشت. در واقع، می توان نقش مبادله و عملکرد به عنوان ذخیره ارزش ارزهای سنتی را از آنها گرفت، نقش آنها به عنوان مرجع ارزش را حفظ کرد.
بانکهای مرکزی در سنگاپور و امارات متحده عربی در حال حاضر نیز راهکارهای قابل همکاری در بانک مرکزی ارز دیجیتال خود را مورد کاوش رار داده اند. پیامدهای موقعیت سرمایه گذاری دلار به عنوان ذخیره ارزی به شدت عمیق می باشد.
اما اگر از سیستم مالی پایاپای جهانی که بالاتر به آن اشاره شد چشم پوشی کنیم، احتمال این که  چشم اندازها برای بخش های تکه تکه شده تبادل که یا از ارزهای رایج فراتر می روند و یا از آنها به عنوان قیمت مرجع استفاده شود، بسیار فراتر می روند.
اتر را در نظر بگیرید، که برای خیلی به عنوان ارز مطرح نبوده بلکه به عنوان یک کالای رمزنگاری شده  که به شبکه اتریوم توان می‌بخشد، در نظر گرفته می‌شد، اما هم اکنون به عنوان ابزاری برای خرید و فروش توکن های غیر مثلی(NFT) مورد استفاده قرار می گیرد. و به طور حتم بیت کوین در کنار اتریوم توانسته مدت زمانی طولانی به عنوان ابزاری برای جذب سرمایه دوام بیاورد.
در چنین شرایطی دلار همچنان به عنوان قیمت مرجع چه به طور صریح و چه به صورت ضمنی در پس زمینه عمل کرده است.
همچنین، هرچه بیشتر این امر ادامه دار شده است، تعداد بیشتری شروع به فکر کردن درباره بیت کوین، اتر و دیگر دارایی های دیجیتال می کنند. تعداد زیادی از بیت کوین بازها هستند که دوست دارند تا به یاد دیگران بیندازند که تفاوتی نمی‌کند قیمت بیت کوین چقدر باشد، یک بیت کوین هنوز معادل یک بیت کوین است. خیلی‌ها اعتقاد دارند که بیت کوین با مکانیزم مداوم تامین  و مقاومت در برابر سانسور خود، تا زمانی که تبدیل به قسمت اصلی نظام مالی جهان بشود، تکامل خود را ادامه دهد تا جایی که نقشی معادل اوراق قرضه خزانه‌داری را بازی کند.
چه در دنیای پیش رو دلار کاملا محو شود و یا به عنوان قیمت مرجع باقی بماند، گسترش سیستم رمزارز بیان کننده این موضوع است که در نهایت این سیستم به یک واحد جهانی برای محاسبه تبادلات تبدیل خواهد شد. و این سؤال مطرح می‌شود که آیا دلار تنها بدون دو عملکرد دیگر پول می‌تواند نقش خود را به عنوان پول حفظ کند؟
پاسخ این است که دلار (شئ) هیچ وقت پول نبوده بلکه یک عنصر از پول بوده است که نقش یک تکه در نظام اجتماعی برای ردیابی نقل و انتقال دارایی ها و پرداخت بدهی ها رادارد. در آینده، نقش دلار در سیستم مالی می تواند کمرنگ شود، در حالیکه نقش بیت کوین، اتر، توکن های غیر مثلی (NFT) و دیگر دارایی های دیجیتال پررنگ تر می شود. 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

Lopiro

تجارتی امن در دنیای لوپیرو | خرید، فروش و نگهداری ارز های دیجیتال امنیت و سرعت ارمغان خرید و فروش ارزهای دیجیتال در دنیای لوپیرو

اطلاعات تماس
  • 021404*****
[نمایش اطلاعات]