اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140011035654913940

ثبت میراث جهانی: راه آهن سراسری ایران

کد: 140011035654913940

https://bit.ly/3IxuJOB

، تهران , (اخبار رسمی): تهیه‏‌ی اطلس نقشه‏‌های ثبت جهانی راه آهن سراسری ایران

ثبت میراث جهانی: راه آهن سراسری ایران
ثبت میراث جهانی: راه آهن سراسری ایران

ثبت میراث جهانی: راه آهن سراسری ایران

ساخت راه آهن سراسری ایران که از بندر ترکمن در شمال آغاز و به بندر امام در جنوب منتهی می‏گردد، در سال 1305 شمسی تصویب شد و پس از آن توسط مهندسان ایرانی، آلمانی و امریکایی به انجام رسید که نه تنها از حیث تکنیک و کیفیت ساخت، بلکه از بعد گردشگری و برخورداری از مناظر و جاذبه‌‏های طبیعی ویژه در جهان حائز اهمیت می‏باشد و لذا این اثر تاریخی را برای ثبت در لیست آثار جهانی مورد توجه قرار داد.
تاکنون چهار مسیر ریلی در جهان به ثبت رسیده است که در این میان مسیر ریلی ایران نیز از نظر مقیاس و بسیاری از شاخصه‏‌ها از جمله زیبایی شناختی و منظر می‏تواند با آن‏ها برابری کند.

شرکت طرح و ساخت طَراد، در فاز دوم ثبت پرونده و در سال 1397 خورشیدی به عنوان مشاور در پروژه‏‌ی ملی ثبت جهانی راه آهن سراسری شمال- جنوب ایران و با هدف تهیه‏‌ی اطلس نقشه‏‌های مسیر مورد نظر وارد همکاری با دفتر ثبت جهانی شد.
در ابتدای امر، مسیر راه آهن سراسری در راستای شمال تا جنوب به هشت ناحیه‏‌ی مجزا با خصوصیات مشترک اقلیمی در داخل هر ناحیه و متمایز با سایر نواحی تقسیم گردید. لذا مسیر مورد نظر در این محدوده به طول1394 کیلومتر و مشتمل بر 89 ایستگاه منتخب از حیث اهمیت ارزش‏های تاریخی و کارکردی مورد مطالعه و مستندنگاری قرار گرفت.
این مسیر از بندر ترکمن در شمالی‏‌ترین نقطه‏‌ی آن آغاز و به بندر امام خمینی در جنوبی‏‌ترین نقطه منتهی می‏گردد و در میانه‏‌ی راه نیز از ایستگاه‌‏های مهمی چون قائم‏شهر، گدوک، گرمسار، تهران، اراک، درود، شهبازان و اندیمشک عبور می‏کند.

به گزارش ایرنا، در نشست عصر یکشنبه سوم مرداد ۱۴۰۰(۲۵ جولای ۲۰۲۱) چهل و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو (UNESCO) پس از وقفه‌ای یک ساله به دلیل همه گیری کرونا، پرونده راه آهن سراسری ایران (موسوم به راه آهن شمال – جنوب) مورد بررسی قرار گرفت و با تصویب اعضای کمیته، راه آهن سراسری ایران با طول حدود ۱۴۰۰ کیلومتر به عنوان بیست و پنجمین میراث فرهنگی ملموس و نخستین میراث صنعتی کشورمان در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد.

برای مشاهده اطلاعات تکمیلی این پروژه و سایر پروژه‌های ما میتوانید به وبسایت شرکت به آدرس https://trd-studio.com مراجعه کرده یا ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

طرح و ساخت طراد

طرح و ساخت طَراد، با تکیه بر تخصص معماران باانگیزه و با تمرکز بر حوزه‌‏ی معماری‌پژوهی ایجاد شد. تیم ما پروژه‏‌های متعددی را با تنوع کاربری‏ و مقیاس‌‏ و با بهره‌گیری از طراحان و متخصصان حوزه‌ی ساختمان رقم زده است. طَراد، در سال 1389 شمسی توسط سید حسن علوی‌زاده و سیمین فرهنگی که هر دو دانش ‏آموخته‏‌ی معماری از پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران می‏باشند، بنیاد گردید. تفکر غالب بر طراحی ما، ارتقای محیط پیرامونی و در پی آن کیفیت زندگی کاربران آن می‏باشد. پس بدین سبب کانسپت تیم ما خلاقیت و نوآوری با حفط پایداری فضا تعریف گردید. ما معتقدیم طراحی موفق زمانی شکل می‏‌گیرد که بتواند ارتباطی مؤثر میان زمینه‏‌گرایی و عملکرد، با شاخصه‌های زیبایی‌شناختی متناسب آن در فرهنگ و در نهایت شیوه‌ی اجرایی برقرار نماید. ما تمامی پارامترهای شکل‌دهنده‌ی ماهیت و هویت اصلی فضای مطلوب شما را به نقش کشیده و آن فضا را خلق می‏کنیم.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

شهر و جامعه