اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140102216068818711

NFT چیست و چرا امروز همه از آن حرف می‌زنند؟

کد: 140102216068818711

https://bit.ly/3sz9V3U

، (اخبار رسمی): درست یک سال بعد، این تب و تاب جای خودش را به توکن‌های غیرمثلی یا همان NFT ها داد. اما NFT چیست؟ چرا ارزش دارد؟ چرا کسی حاضر می‌شود برای یک توکن NFT میلیاردها تومن خرج کند؟

همین یک سال اندی پیش بود که تب و تاب بازار ارز دیجیتال دوباره زنده شد و نام بیت کوین، اتریوم و چند ارز دیگر بر سر زبان‌ها افتاد. درست یک سال بعد، این تب و تاب جای خودش را به توکن‌های غیرمثلی یا همان NFT ها داد. اما NFT چیست؟ چرا ارزش دارد؟ چرا کسی حاضر می‌شود برای یک توکن NFT میلیاردها تومن خرج کند؟

اگر شما هم این سوال‌ها را دارید توصیه می‌کنیم تا انتهای این مقاله را مطالعه کنید.

 توکن غیرمثلی یا NFT چیست؟

قبل از اینکه به سوال بالا پاسخ دهیم بهتر است به بررسی فناوری بنیادین بلاکچین بپردازیم. بلاکچین، شاید اینترنت نسل جدید باشد! شاید از لحاظ علمی جمله‌ای که گفتیم صحیح نباشد و افراد فعال در صنعت کریپتو به آن ایراد بگیرند اما درک این فناوری را راحت‌تر می‌کند. اینترنت، فناوری ویژه‌ای برای به اشتراک‌گذاری اطلاعات است و بلاکچین، تکنولوژی خاص برای ثبت اطلاعات به صورت غیرمتمرکز است.

بدون شک در این یک سال شنیده‌اید که ارزهای دیجیتالی چون بیت کوین، اتریوم و ... بر بستر همین بلاکچین فعالیت می‌کنند. با این حال، بلاکچین علاوه بر ارزهای دیجیتال، می‌تواند میزبان انواع مختلفی دارایی باشد. یکی از این دارایی‌ها، توکن‌های غیرمثلی است.

یک توکن غیرمثلی یا همان NFT، نوعی دارایی دیجیتال است که بر بستر بلاکچین فعالیت می‌کند و تفاوت آن با بیت کوین و ارزهای دیجیتال در سه ویژگی است:

  • منحصر به فرد است
  • کمیاب است
  • غیرقابل تقسیم است

اما هر کدام از این ویژگی‌ها چه معنی دارد؟ اجازه بدهید توضیح دهیم.

همانطور که بالاتر گفتیم، به NFT ها در فارسی توکن غیرمثلی گفته می‌شود و همانطور که از این نام مشخص است یک NFT، توکنی است که مثل آن وجود ندارد. به عنوان مثال تصور کنید بنز از یک ماشین تنها یک مدل بزند و در کل دنیا همین یک مدل وجود داشته باشد. به همین خاطر می‌گوییم این مدل بنز منحصر به فرد است و چیزی مشابه با آن نیست.

اما ویژگی دومی که باعث تفاوت NFT ها با توکن‌ها و ارزهای دیجیتال می‌شود، کمیابی آن است. ۲۱ میلیون واحد بیت کوین وجود دارد و هیچ محدودیتی برای تعداد اتریوم‌ها و دوج کوین‌ها نیست. به عبارت دیگر، توسعه‌دهندگان ارزهای دیجیتال معمولاً به صورت نامحدود و یا به تعداد بالایی از آن ارز را ایجاد می‌کنند و به بازار عرضه می‌کنند. اما داستان در سمت NFTها متفاوت است و سازندگان توکن‌های غیرمثلی ترجیح می‌دهند کمیابی را چاشنی کار اثر خود کنند.

تقسیم پذیری ویژگی دیگری است که NFT ها را از سایر دارایی‌های دیجیتال جدا می‌کند. یک اسکناس ده هزار تومانی را تصور کنید. شما می‌توانید این اسکناس را با ده اسکناس هزار تومانی عوض کنید. این یعنی اسکناس ده هزار تومانی قابلیت تقسیم پذیری دارد. همین داستان در سمت ارزهای دیجیتال نیز برقرار است. شما حتماً لازم نیست بیش از یک میلیارد تومان پول دهید و یک واحد بیت کوین بخرید! بیت کوین به واحدهای کوچکی به نام ساتوشی تقسیم می‌شود و شما به راحتی می‌توانید به اندازه پولتان بیت کوین بخرید.

اما این داستان برای NFT ها برقرار نیست. به زبان ساده‌تر شما نمی‌توانید بروید پیش یک هنرمند آثار دیجیتال و بگویید نصف یک NFT به من بده! به همین خاطر NFT ها به صورت یک واحد کامل خرید و فروش می‌شوند.

چرا NFT ها ارزش دارند؟

بگذارید همان مثال بنزی که بالاتر زدیم را اینجا هم به کار ببریم. همه بدون شک معتقدیم این بنز ارزشمند است چراکه از آن یکی در دنیا وجود دارد و اگر کسی آن را بخرد، مالک حقیقی آن خودرو خواهد شد. این قضیه در رابطه با آثار هنری یا به طور کلی هرچیز منحصر به فرد دیگر نیز برقرار است.

زندگی ما خواه نا خواه در حال دیجیتالی شدن است و در این بین با مطرح شدن مفاهیمی چون متاورس و جهان مجازی، آثار هنری فیزیکی نیز جای خود را کم کم به آثار هنری دیجیتالی داده‌اند. به عنوان مثال، در بسیاری از نقاط جهان امروزه به جای گالری‌های کلاسیک نقاشی، گالری‌های آنلاین برگزار می‌شود.

در زمان‌های نه چندان دور، اشخاص علاقه‌مند به هنر یا کلکسیونرها تابلوهای نقاشی را از این گالری‌ها خریداری می‌کردند اما امروز با دیجیتالی شدن همه چیز، بخش عظیمی از این آثار جای خود را به آثار دیجیتالی داده‌اند. بنابراین منطقی است که یک اثر هنری دیجیتالی ارزش داشته باشد.

تا اینجا فهمیدیم آثار هنری می‌توانند حالت دیجیتالی هم داشته باشند. اما چگونه ممکن است یک عکس که نمونه آن در همین گوگل به کرات وجود دارد میلیون‌ها دلار ارزش پیدا کند؟ یا بگوییم یک فرد مشخص صاحب عکسی است که می‌توان به راحتی از روی آن اسکرین شات گرفت؟

بالاتر گفتیم که بلاکچین فناوری ذخیره‌سازی داده به صورت غیرمتمرکز است. در بلاکچین اگر شما مالک چیزی باشید، تا زمانی که مالکیت آن را به شخص دیگری منتقل نکنید، مالکیت آن در اختیار شما بوده و به سادگی قابل اثبات خواهد بود. همین ویژگی باعث شد تا پای آثار هنری دیجیتال به فناوری بلاکچین باز شود.

حالا در بلاکچین با آثار هنری داریم که اگر شخصی آن را خریداری کند، مالک واقعی و حقیقی آن خواهد بود. جالب است بدانید NFT ها به آثار هنری محدود نمی‌شوند و خیل عظیمی از ایده‌ها را در برمی‌گیرند. به عنوان مثال، سال گذشته خالق سورس کد اینترنت (www) این کد را در قالب یک توکن NFT به فروش رساند. همچنین از این توکن‌ها می‌توان در بازی‌های مختلف نیز بهره برد.

بازی‌های NFT

کاربرد NFT ها تنها به آثار هنری یا کلکسیونی محدود نیست و همانطور که گفتیم، ایده‌های بسیار زیادی را در خود جای داده است. یکی از این‌ها، ایده استفاده از توکن‌های NFT در بازی‌هاست.

در بازی‌های امروزه شما اگر آیتمی در بازی به دست آوردید (مثلا یک سلاح یا یک لباس) نمی‌توانید آن را به شخص دیگری به فروش برسانید. با این حال با وجود توکن‌های NFT این کار به راحتی انجام خواهد شد و این اساس کار بازی های NFT است. در بازی‌های بلاکچینی که اخیراً بر سر زبان‌ها افتاده‌اند، بازیکنان با فعالیت و گذراندن زمان NFT و ارز دیجیتال به دست خواهند آورد و به راحتی می‌توانند با فروش آنها سود کسب کنند.

گادز آنچیند (Godsunchained) یکی از مشهورترین بازی‌های کارتی بلاکچینی است که در آن از توکن‌های NFT استفاده می‌شود. از دیگر بازی‌های مبتنی بر NFT ها می‌توان به سندباکس، استاراطلس، اسپلینترلندز، کریپتوکیتیز و ... اشاره کرد.

چگونه از NFT ها سود کسب کنیم؟

دنیای ارز دیجیتال دنیای خاصی است؛ دنیایی که می‌توان در آن ره صد ساله را در مدت کم پیمود. البته ضرر و زیان آن هم به همان اندازه برای افراد ناآگاه زیاد است.

NFT یکی از جدیدترین بخش‌های این دنیاست و بدون شک آینده درخشانی در انتظار خود دارد. اما همانند خرید و فروش سایر ارزهای دیجیتال، خرید و فروش NFT ها نیز مسلزم آموزش و تجربه است. آموزش و تجربه‌ای که ما در داموندمگ برای شما فراهم آورده‌ایم.

ما در صرافی ارز دیجیتال داموند بهترین مقالات آموزشی در حوزه ارز دیجیتال و مخصوصاً NFT ها و بازی‌های NFT و بلاکچینی را برای شما عزیزان تهیه کرده‌ایم و آماده خدمت رسانی به شما هستیم.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]