اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140104206283018711
در دسترس نیست

چطور با ماینینگ درآمد کسب کنیم؟

چطور با ماینینگ درآمد کسب کنیم؟

کد: 140104206283018711

، (اخبار رسمی): ریگ ماینینگ همان استخراج ارز دیجیتال با استفاده از دستگاه ماینر است. دستگاه‌های ماینر به CPU و GPU نیاز دارند. بعضی از افرادی که در حوزه سخت‌افزار تخصص دارند، خودشان دستگاه‌های ریگ ماینر می‌سازند و بعضی دیگر دستگاه‌هایی که در قسمت‌های قبلی نام بردیم را می‌خرند.

ریگ ماینینگ همان استخراج ارز دیجیتال با استفاده از دستگاه ماینر است. دستگاه‌های ماینر به CPU و GPU نیاز دارند. بعضی از افرادی که در حوزه سخت‌افزار تخصص دارند، خودشان دستگاه‌های ریگ ماینر می‌سازند

استخراج ارز دیجیتال یا ماینینگ چیست؟

استخراج ارز دیجیتال یا ماینینگ یکی از نوآوری‌هایی بود که ساتوشی ناکاماتو با معرفی بیت کوین به دنیا ارائه داد. ناکاماتو به جای اینکه از همان ابتدا همه بیت کوین‌ها را وارد گردش بازار کند یا در زمان نیاز بیت کوین‌های جدید مینت کند، فرایند استخراج را ایجاد کرد.

همانطور که می‌دانید بلاکچین‌ها سیستم‌های غیرمتمرکزی هستند که هیچ نهاد مرکزی روی آن‌ها نظارت نمی‌کند. این موضوع در کنار مزیت‌های بسیاری که دارد، امنیت شبکه را به خطر می‌اندازد. زیرا نهاد مرکزی برای نظارت بر درستی تراکنش‌ها وجود ندارد. ناکاماتو برای حل این مشکل، فرایند ماینینگ را ایجاد کرد. در این فرایند، دستگاه‌های ماینر با قدرت پردازش خود و انجام محاسبات پیچیده تراکنش‌ها را تایید می‌کنند. بعد از تایید هر تراکنش و تشکیل بلاک هم ماینرها در ازای این کار، بیت کوین پاداش می‌گیرند.

فرایند تایید تراکنش‌ها در بلاکچین با نام الگوریتم یا مکانیزم‌های اجماع شناخته می‌شود. این مکانیزم‌ها انواع مختلفی دارند. ماینینگ در الگوریتم اجماع اثبات کار (Proof of work) که به اختصار PoW هم نامیده می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر جایگزین‌های دیگری هم برای این الگوریتم اجماع وجود دارد که در قسمت‌های بعد به آن‌ها می‌پردازیم.

دستگاه ماینر چیست؟

برای استخراج ارز دیجیتال به سخت‌افزارهایی نیاز است که کارت گرافیک قدرتمند و قدرت پردازشی بالایی داشته باشند تا بتوانند محاسبات پیچیده مورد نیاز برای ماینینگ را انجام بدهند. سرعت انجام محاسبات و رسیدن به پاسخ صحیح، اهمیت بسیاری دارد. زیرا فرایند ماینینگ یک رقابت است و ماینری که زودتر از سایرین به پاسخ صحیح برسد، پاداش را دریافت می‌کند.

در ابتدای شروع کار بیت کوین، تعداد ماینرها زیاد نبود و بیت کوین هنوز به پذیرش گسترده نرسیده بود، به همین دلیل فرایند استخراج بیت کوین ساده بود و می‌شد با سخت‌افزارهای معمولی مثل کامپیوترهای شخصی هم کار مورد نیاز را انجام داد.

به مرور زمان تعداد ماینرها، تریدرها و کاربران بلاکچین بیشتر شد و سختی شبکه هم افزایش پیدا کرد. به همین دلیل استخراج‌کنندگان دیگر نمی‌توانستند با سخت‌افزارهای معمولی بیت کوین استخراج کنند. این موضوع باعث شد کمپانی‌هایی مانند ASIC، سخت‌افزارهای اختصاصی برای استخراج ارزهای دیجیتال تولید کنند. استخراج کنندگان با نصب و راه‌اندازی این دستگاه‌ها توانستند سرعت پردازش را بالا ببرند و با تشکیل بلاک‌های بیشتر، پاداش زیادتری دریافت کنند.

دستگاه‌های ماینر با برق خانگی هم کار می‌کنند، اما مصرف برق بالایی دارند. همچنین صدای زیادی تولید می‌کنند. به همین دلیل برای قرار دادن در یکی از اتاق‌های خانه مناسب نیستند. در ابتدای آشنایی با ماینینگ بیت کوین، بسیاری از افراد در انبار خانه یا ویلاهای روستایی خود ماینر راه‌اندازی کرده بودند و از این طریق بیت کوین به دست می‌آوردند. به مرور زمان، مصرف زیاد برق و افزایش سختی شبکه باعث شد این کار مقرون به صرفه نباشد و ماینرهای تکی خاموش شدند یا به استخرهای استخراج پیوستند.

بهترین دستگاه‌های ماینینگ

ساتوشی ناکاماتو در ابتدا استخراج را با این هدف ایجاد کرد که همه افراد بتوانند در آن مشارکت داشته باشند و درآمد کسب کنند. در ابتدا ماینینگ به همین روش انجام می‌شد و ماینرها از اقشار مختلف جوامع سراسر جهان بودند. اما به مرور زمان سختی شبکه بیشتر شد و دستگاه‌های معمول نتوانستند محاسبات پیچیده را حل کنند و  طول عمرشان هم به شدت کاهش پیدا کرد.

دستگاه‌های ماینر هزینه زیادی دارند و به همین دلیل همه افراد توان خرید آن‌ها را نخواهند داشت. از طرفی الگوریتم‌های استخراج به صورت مداوم بروزرسانی می‌شود. به همین دلیل دستگاه‌های ماینر هم باید در بازه‌های زمانی نزدیک به هم، تعویض شوند. دستگاه‌های قدیمی که مطابق با الگوریتم‌های قدیمی‌تر کار می‌کنند، برای آینده به کار نمی‌آیند و در نتیجه هزینه‌ای که برای خرید آن‌ها صرف شده، سوخت می‌شود. این موضوعات باعث شده ماینینگ به یک فرایند انحصاری تبدیل شود.

بهترین دستگاه ماینینگ دستگاهی است که قدرت پردازشی بالایی داشته باشد، هزینه خرید آن کم باشد و مصرف برق مناسبی هم داشته باشد. تنها در این صورت است که فرایند ماینینگ مقرون به صرفه خواهد بود. در ادامه به لیستی از بهترین ماینرهای موجود در بازار در سال ۲۰۲۲ اشاره می‌کنیم.

  • بیت‌مین انت‌ماینر اس ۱۹ پرو (Bitmain Antminer S۱۹ Pro)
  • مایکرو‌بی‌تی واتس‌ماینر ام ۳۰ پلاس پلاس (MicroBT Whatsminer M30S++)
  • کنان اوالون‌ماینر ۱۲۴۶ (Canaan Avalonminer ۱۲۴۶)
  • بیت مین انت‌ماینر تی ۱۹ (Bitmain Antminer T۱۹)
  • بیت مین انت‌ماینر اس ۱۷ پلاس (+Bitmain Antminer S۱۷)
  • کنان اوالون‌ماینر ۱۱۶۶ پرو (Canaan AvalonMiner ۱۱۶۶ Pro)
  • اینوسیلیکون تی‌ ۳ پلاس ۵۲ تی (Innosilicon T۳+ ۵۲T)
  • مایکرو‌بی‌تی واتس‌ماینر ام ۳۱ اس (MicroBT Whatsminer M31S)

برای خرید دستگاه ماینر باید هش ریت آن را بررسی کنید و همچنین مطمئن شوید که با محیط مورد نظر شما سازگاری دارد. مثلا در شهرهایی که هوا گرم‌تر است، باید از ماینرهایی استفاده کنید که خیلی داغ نمی‌کنند و فن‌های قدرتمندی هم دارند.

فرایند استخراج چطور انجام می‌شود؟

بسیاری از افراد فقط می‌دانند ماینرها دستگاه‌هایی هستند که مصرف برق بالایی دارند و بیت کوین استخراج می‌کنند، ولی درباره اینکه چطور این فرایند انجام می‌شود، اطلاعاتی ندارند. در این بخش به زبان ساده توضیح می‌دهیم فرایند ماینینگ چطور انجام می‌شود.

همانطور که می‌دانید، بلاکچین یک پایگاه داده‌ زنجیره‌ای است که از به هم پیوستن بلاک‌های حاوی اطلاعات تشکیل می‌شود. هر بلاک بعد از تکمیل ظرفیت، به بلاکچین اضافه می‌شود و اطلاعات را برای همیشه در این زنجیره ذخیره می‌کند. اطلاعات در بلاکچین در دسترس تمام ماینرها قرار دارند، بنابراین برای پیشگیری از سوء استفاده‌های احتمالی، اطلاعات به صورت رمزنگاری شده روی بلاک ذخیره می‌شود.

هر بلاک برای پیوستن به زنجیره به آدرس بلاک قبلی خود اشاره می‌کند و یک شناسه مشخص به نام هش ریت هم دارد. هش ریت عددی است که توسط توابع پیچیده ریاضی تولید و  به بلاک داده می‌شود. وظیفه ماینرها پیدا کردن هش ریت است. آن‌ها قدرت پردازش خود را در اختیار بلاکچین قرار می‌دهند تا با انجام محاسبات پیچیده ریاضی، هش ریت بلاک را پیدا کنند. ماینری که زودتر از همه هش ریت را پیدا کند، برنده است و پاداش را دریافت می‌کند.

البته کار به محض پیدا شدن هش ریت تمام نمی‌شود. بعد از پیدا شدن این عدد، سایر ماینرها باید تایید کنند که آیا عدد اعلام شده واقعا هش ریت بلاک مورد نظر است یا خیر. در صورت تایید بیش از ۵۱ درصد ماینرهایی که در لحظه روشن هستند، بلاک تایید و به زنجیره اضافه می‌شود. در واقع ماینرها باید بر سر نرخ هش با توافق یا اجماع برسند و به همین دلیل است که ما فرایند تایید بلاک‌ها و تراکنش‌ها را با نام الگوریتم اجماع می‌شناسیم.

در صورتی که هش ریتی که یک ماینر پیدا کرده، توسط سایر ماینرها تایید نشود، یعنی ماینر اول خطا کرده است. بلاکچین‌های مختلف روش‌های متفاوتی برای جریمه ماینر خاطی دارند.

سختی شبکه چیست؟

تا پیش از این چند بار به سختی شبکه اشاره کردیم و گفتیم که افزایش سختی باعث شده که سخت‌افزارهای معمولی برای فرایند ماینینگ کارآمد نباشند. اما سختی شبکه چیست و چرا وجود دارد؟

همانطور که گفتیم ماینرها برای تایید یک بلاک باید هش ریت آن را با حل کردن توابع پیچیده ریاضی پیدا کنند. سختی شبکه به میزان سختی حل کردن این توابع ریاضی اشاره دارد. اگر این توابع ساده باشند، ماینرها خیلی سریع نرخ هش را پیدا و بلاک را تایید می‌کنند. در مقابل اگر سختی توابع زیاد باشد، ماینرها به زمان بیشتری برای انجام محاسبات پیچیده نیاز خواهند داشت و پیدا کردن نرخ هش برایشان زحمت بیشتری دارد.

بلاکچین می‌تواند به صورت هوشمند میزان سختی شبکه را کاهش یا افزایش بدهد. در زمان‌هایی که بلاکچین خلوت است، تعداد تراکنش‌ها کم‌تر است یا تعداد ماینرهای فعال زیاد است، سختی شبکه افزایش پیدا می‌کند تا تایید تراکنش‌ها بیشتر طول بکشد و رقابت سخت‌تر شود. در مقابل، زمانی که تعداد تراکنش‌ها و کاربران فعال در شبکه زیاد است یا تعداد ماینرهای فعال کم است، سختی شبکه کاهش پیدا می‌کند. زیرا ماینرها زمان زیادی برای حل کردن این توابع ندارند و باید تراکنش‌ها را در کوتاه‌ترین زمان ممکن تایید کنند تا در شبکه ازدحام ایجاد نشود.

هاوینگ بیت کوین چیست؟

هاوینگ هم از دیگر اصطلاحات مرتبط با استخراج ارزهای دیجیتال است که باید با آن آشنا باشید. در ابتدا بیت کوین‌ها با سرعت بالایی استخراج می‌شدند. اگر همان فرایند ادامه پیدا می‌کرد، همه ۲۱ میلیون بیت کوین بعد از مدت کوتاهی وارد گردش بازار می‌شدند. این موضوع باعث بر هم خوردن تعادل بازار این ارز دیجیتال و ایجاد تورم می‌شد. به همین دلیل ساتوشی ناکاماتو فرایند هاوینگ بیت کوین را ایجاد کرد.

میزان پاداش ارائه شده به ماینرها بعد از استخراج هر ۲۱۰ هزار بلاک، نصف خواهد شد. زمانی که فرایند استخراج به تازگی راه‌اندازی شده بود، ماینرها در ازای تشکیل هر بلاک، ۵۰ بیت کوین پاداش دریافت می‌کردند. اولین هاوینگ در سال ۲۰۱۲ انجام شد و پاداش استخراج را به ۲۵ بیت کوین کاهش داد. در حال حاضر پاداش استخراج، ۶.۲۵ بیت کوین است و آخرین هاوینگ در ماه مه ۲۰۲۰ انجام شده است. پیشبینی می‌شود ماه مه ۲۰۲۴، نوبت هاوینگ بعدی باشد.

کدام ارزهای دیجیتال را می‌توان استخراج کرد؟

فرایند ماینینگ یا استخراج با نام بیت کوین عجین شده و بسیاری از افراد تصور می‌کنند بیت کوین تنها کوینی است که امکان استخراج آن وجود دارد. اما واقعیت این است که ارزهای دیجیتال هر بلاکچینی که از الگوریتم اجماع PoW استفاده می‌کند را می‌توان استخراج کرد.

در ادامه مهم‌ترین دارایی‌های دیجیتالی که امکان استخراج آن‌ها با ماینر وجود دارد را بررسی می‌‌کنیم.

  • بیت کوین
  • اتریوم ۱.۰
  • دوج کوین
  • مونرو
  • زی کش
  • ریون کوین
  • بیم
  • اتریوم کلاسیک
  • فیرو
  • ارگو
  • لایت کوین

مزرعه استخراج چیست؟

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، میزان قدرت پردازش ماینرها در موفقیت آن‌ها برای پیدا کردن نرخ هش یک بلاک، اهمیت بسیاری دارد. به همین دلیل بعضی از افراد به جای خرید یک دستگاه ماینر، چند دستگاه ماینر می‌خرند و آن‌ها را به یکدیگر متصل می‌کنند تا با قدرت پردازش بیشتری به شبکه بلاکچین متصل شوند و فرایند استخراج را انجام بدهند.

این روش یکی از پرسودترین روش‌های استخراج ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین محسوب می‌شود و به سرمایه‌ اولیه بسیاری هم نیاز دارد. در حال حاضر در ایران مزارع بسیاری وجود دارد که اکثر آن‌ها در حوزه استخراج بیت کوین فعالیت دارند.

راه‌اندازی مزرعه استخراج چندان ساده نیست؛ زیرا به فضایی بزرگ با تهویه و سیستم سرمایش مناسب نیاز دارد و امکان تأمین برق مورد نیاز برای ماینرها هم فراهم شود. در غیر این صورت طول عمر ماینرها کم می‌شود و بعد از مدتی از کار می‌افتند. راه‌اندازی مزرعه استخراج در ایران به مجوز نیاز دارد و بخاطر آلودگی‌های زیست محیطی تنها تحت شرایط خاصی امکان‌پذیر است.

استخر استخراج چیست؟

استخر استخراج ارز دیجیتال شبیه به یک مزرعه خیلی بزرگ است که تمام ماینرهای آن به یک نفر تعلق ندارد. ماینرهای انفرادی یا مزارع استخراج، قدرت پردازششان را در یک استخر به اشتراک می‌گذارند. بدیهی است که تعداد ماینرهای حاضر در استخر نسبت به ماینرهای مزرعه بیشتر است، در نتیجه قدرت پردازش استخر بالاتر است و شانس بیشتری برای تایید یک بلاک و دریافت پاداش دارد. پاداش‌هایی که در استخر ماینینگ به دست می‌آید، بین همه ماینرهای موجود در شبکه تقسیم می‌شود.

بعضی از افراد تصور می‌کنند این تقسیم پاداش، سود آن‌ها را به حداقل می‌رساند و باعث می‌شود استخراج برایشان مقرون به صرفه نباشد. این در حالی است که باید به افزایش تعداد تراکنش‌ها هم توجه داشته باشیم. به عنوان مثال اگر یک مزرعه در هر روز یک بلاک بسازد و پاداش کامل آن را بگیرد، در همان زمان استخر می‌تواند روزانه ۱۰ بلاک تشکیل بدهد و پاداش آن را دریافت و بین ماینرها تقسیم کند. دریافت سهم از پاداش ۱۰ تراکنش، ممکن است بیشتر از پاداشی باشد که از تایید یک بلاک به دست می‌آید. توجه داشته باشید که اعدادی که در این مثال ارائه دادیم، صرفا برای درک بهتر مطلب بود و در واقعیت چنین تناسبی بین تعداد بلاک‌های تشکیل شده توسط استخر و مزرعه وجود ندارد. سختی شبکه، تعداد کاربران فعال، تعداد استخرها و ماینرهای موجود در آن‌ها و میزان عرضه و تقاضا برای خرید ارز دیجیتال تعیین می‌کند که در طول روز چه تعداد بلاک تایید شود و ماینرها چقدر پاداش بگیرند. به یاد داشته باشید که درآمد استخراج ارز دیجیتال هیچوقت ثابت نیست و مثل قیمت بیت کوین دائم در نوسان است.

ریگ ماینینگ چیست؟

ریگ ماینینگ همان استخراج ارز دیجیتال با استفاده از دستگاه ماینر است. دستگاه‌های ماینر به CPU و GPU نیاز دارند. بعضی از افرادی که در حوزه سخت‌افزار تخصص دارند، خودشان دستگاه‌های ریگ ماینر می‌سازند و بعضی دیگر دستگاه‌هایی که در قسمت‌های قبلی نام بردیم را می‌خرند.

کدام روش برای کسب درآمد از استخراج بهتر است؟

این موضوع به فاکتورهای زیادی بستگی دارد. ارز دیجیتالی که قصد استخراج آن را دارید، میزان سختی شبکه، میزان پاداش، تعداد ماینرهای فعال در بلاکچین مورد نظر و حتی قیمت و میزان عرضه و تقاضا هم روی انتخاب بهترین روش ماینینگ تأثیر دارند. در حال حاضر اکثر استخراج‌کنندگان ترجیح می‌دهند به صورت گروهی کار کنند و قدرت پردازش دستگاه‌هایشان را روی هم بگذارند. اما باز هم با سنجش شرایط و مشورت با افراد متخصصی که به شرایط کنونی بازار اشراف دارند، بهتر می‌توانید درباره انتخاب بهترین روش برای ماینینگ تصمیم بگیرید.

معایب ماینینگ چیست؟

تمرکززدایی شبکه بلاکچین، کسب درآمد و فراهم کردن امکان معامله به صورت همتا به همتا از جمله ویژگی‌های ماینینگ است که باعث استقبال کاربران ارزهای دیجیتال می‌شود. اما این فرایند هم خالی از ایراد نیست و مشکلات آن باعث شده توسعه‌دهندگان ارزهای دیجیتال به فکر راه‌هایی برای جایگزین کردن آن باشند. در ادامه معایب مختلف این فرایند را بررسی می‌کنیم.

انحصار استخراج

فرایند استخراج ارزهای دیجیتال باید به صورت غیرمتمرکز انجام شود و هیچ شخص یا گروهی روی آن نظارت نداشته باشد. همانطور که پیش از این اشاره کردیم، تا زمانی که امکان استخراج با رایانه‌های شخصی وجود داشت، این ویژگی هم فراهم شده بود، اما با ورود دستگاه‌های ماینر به بازار، فرایند ماینینگ در انحصار افرادی قرار گرفت که توان خرید این دستگاه‌ها را داشتند.

مزرعه‌های استخراج و استخرهای استخراج درآمد حاصل از ماینینگ را افزایش می‌دهند و احتمال تشکیل بلاک توسط ماینرهای متعلق به یک فرد یا گروه خاص را بیشتر می‌کنند. اما تصور کنید درصد زیادی از نودهای موجود در یک شبکه بلاکچین توسط فرد یا گروهی خاص انجام شود. آیا این موضوع همان تمرکزی نیست که بلاکچین در حال حذف آن بود؟

بلاکچین‌های مختلف روش‌های گوناگونی برای مقابله با این انحصار در نظر گرفته‌اند. مثلا بعضی از آن‌ها به ماینرهای خانگی و انفرادی بیشتر از ماینرهای گروهی پاداش می‌دهند. این فرایندها تأثیر محدودی روی شکستن انحصار داشته اما مشکل را به صورت کامل حل نکرده است.

آلودگی زیست محیطی

دستگاه‌های ماینر به برق زیادی نیاز دارند. در گذشته برق مورد نیاز این دستگاه‌ها با سوزاندن سوخت‌های فسیلی فراهم می‌شد و آلودگی‌ زیست محیطی بسیاری ایجاد کرده بود. همچنین با صعود شدید قیمت بیت کوین، تعداد دستگاه‌های ماینر به حداکثر رسید و این موضوع کارشناسان محیط زیست را نگران‌تر کرد.

داستان آلودگی زیست محیطی به اندازه‌ای جدی شد که واکنش حکومت‌ها را برانگیخت و بسیاری از آن‌ها مانند چین، راه‌اندازی مزرعه و استخر استخراج را ممنوع کردند. چین در آن زمان یکی از مهم‌ترین مراکز ماینینگ بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال بود و ممنوعیت استخراج، مشکلات بسیاری برای بیت کوین ایجاد کرد. البته استخراج‌کنندگان دستگاه‌هایشان را خاموش نکردند و به کشورهای همسایه کوچ کردند.

از دیگر عواقب آلودگی زیست محیطی ماینرها این بود که ایلان ماسک دستور توقف پذیرش بیت کوین در شرکت خودروسازی تسلا را داد. او با اینکه یکی از سرمایه‌گذاران بیت کوین بود، پذیرش این ارز دیجیتال را در شرکت خودش متوقف کرد.

در حال حاضر تولیدکنندگان دستگاه‌های ماینر راه‌هایی پیدا کرده‌اند که امکان کار کردن دستگاه‌ها با انرژی‌های پاک را فراهم می‌کند. آن‌ها از این طریق تلاش می‌کنند این مشکل را حل کنند.

صدای زیاد

دستگاه‌های ماینر صدای زیادی تولید می‌کنند. این موضوع برای واحدهای صنعتی که در این حوزه فعال هستند، مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما برای ماینرهای خانگی چالش بزرگی محسوب می‌شود. به یاد داشته باشید که دستگاه‌های ماینر برای کسب درآمد باید همیشه به برق متصل و روشن باشند و زمانی که آن‌ها را خاموش می‌کنید، هیچ فعالیتی در زمینه استخراج ارزهای دیجیتال نخواهند داشت. صدای زیاد دستگاه‌ها برای خانواده‌هایی که ماینر خانگی دارند و همسایه‌هایشان چالش‌های بسیاری ایجاد کرده است.

مقیاس پذیری

بلاکچین‌های مختلف با مشکل مقیاس‌پذیری دست و پنجه نرم می‌کنند. بخش اعظم این مشکل به شیوه تایید تراکنش‌ها و الگوریتم اجماع آن‌ها برمی‌گردد. زمانی که ازدحام شبکه زیاد می‌شود، افراد باید مدت زیادی منتظر بمانند تا ماینرها تراکنش‌هایشان را تایید کنند. اگر هم کسی بخواهد تراکنش مورد نظرش در زمان کوتاه‌تری انجام شود، باید کارمزد بیشتری به شبکه پیشنهاد بدهد تا ماینرها برای دریافت پاداش بیشتر، زودتر تراکنشش را پردازش و تایید کنند. این افزایش کارمزد گاهی اوقات به حدی می‌رسد که انجام تراکنش برای کاربر صرفه اقتصادی ندارد.

بلاکچین‌ها زمانی که تعداد کاربران شبکه محدود است، می‌توانند تراکنش‌ها را با سرعت بالا و کارمزد مناسب و در امنیت کامل پردازش و تایید کنند. مقیاس‌پذیری یعنی این فرایند در زمان ازدحام بالای شبکه هم به همین شیوه ساده و روان انجام شود.

در حال حاضر روش‌هایی مثل استفاده از پروتکل‌های لایه دوم یا استفاده از الگوریتم‌های اجماع جدید برای حل مشکل مقیاس‌پذیری استفاده می‌شود. اما هنوز هیچکدام از آن‌ها نتوانسته‌اند نیاز گسترده کاربران بازار ارزهای دیجیتال را پاسخ بدهند.

مقایسه مقیاس‌پذیری در شبکه‌های متمرکز و غیرمتمرکز

برای درک بهتر مشکل مقیاس‌پذیری بیایید تعداد تراکنش‌هایی که هر شبکه در یک ثانیه پردازش می‌کند را بررسی کنیم.

بیت کوین: ۴.۶ تراکنش در یک ثانیه؛

اتریوم: ۳۰ تراکنش در یک ثانیه (اتریوم ۲.۰ قرار است با الگوریتم اجماع جدید PoS کار کند و قابلیت پردازش ۱۰۰ هزار تراکنش در یک ثانیه را داشته باشد)؛

بایننس اسمارت چین: ۱۱۶ ترانش در دقیقه.

البته بلاکچین‌هایی هم وجود دارند که توان پردازش بالایی دارند و می‌توانند تا ۳۰۰ هزار تراکنش را در یک ثانیه تایید کنند. البته این عددها هنوز روی کاغذ هستند و از آنجایی که این بلاکچین‌ها شناخته نشده‌اند و کاربران زیادی ندارند، هنوز نتوانسته‌اند پتانسیلی که در زمان ازدحام شبکه دارند را نشان بدهند.

پروتکل‌های متمرکزی مثل ویزا در حال حاضر توان پردازش ۱۷۰۰ تراکنش در یک ثانیه را دارند و احتمالا با راه‌اندازی اتریوم ۲.۰ این شبکه به راحتی می‌تواند با رقبای متمرکز خود به رقابت بپردازد.

روش‌های جایگزین استخراج ارز دیجیتال

همانطور که گفتیم چالش‌های استخراج ارزهای دیجیتال باعث شده مشکلات بسیاری برای کاربران بلاکچین‌های بزرگی مثل بیت کوین و اتریوم ایجاد شود. توسعه‌دهندگان بیت کوین هنوز برنامه‌ای برای تغییر الگوی کاری خود ندارند، اما ویتالیک بوترین و تیم توسعه‌دهنده‌اش روی بلاکچین جدید اتریوم کار می‌کنند تا آن را ارتقا بدهند و مشکلات کنونی را حل کنند. اتریوم بزرگ‌ترین بلاکچین جهان و میزبان اصلی پروتکل‌های دیفای و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز است.

تغییر الگوریتم اجماع یکی از روش‌های حل مشکل استخراج است. در ادامه به الگوریتم‌هایی که به عنوان جایگزین PoW معرفی شده‌اند، اشاره می‌کنیم.

  • الگوریتم اجماع اثبات سهام (PoS)؛
  • الگوریتم اجماع اثبات سهام نمایندگی شده (DPoS)؛
  • الگوریتم اجماع اثبات فعالیت (PoA)؛
  • الگوریتم اجماع اثبات سوزاندن (PoB)؛
  • الگوریتم اجماع اثبات ظرفیت (PoC).

هرکدام از این الگوریتم‌ها از شیوه خاصی برای تایید تراککنش‌ها استفاده می‌کنند تا سرعت بالاتری نسبت به اثبات کار داشته باشند و آلودگی زیست محیطی را هم به حداقل برسانند.

کلام آخر

در این مقاله توضیحاتی درباره فرایند استخراج ارزهای دیجیتال ارائه دادیم. همانطور که دیدید، در بازار ارزهای دیجیتال اصطلاحات مختلفی وجود دارد. برای فعالیت حرفه‌ای در این بازار به دانش تخصصی در این زمینه و آشنایی با اصطلاحات آن نیاز دارید. مجله ارز دیجیتال داموند به همین دلیل راه‌اندازی شده تا اطلاعات مورد نیاز تریدرها و فعالان بازار ارزهای دیجیتال را در اختیار آن‌ها قرار بدهد و پاسخگوی سوالات مختلف آن‌ها باشد.

داموندمگ https://damond.ir/mag/ زیرمجموعه صرافی داموند است که امکان خرید و فروش دارایی‌های دیجیتال را بدون محدودیت برای کاربران ایرانی فراهم می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره داموند و شیوه فعالیت آن به وب سایت مجموعه مراجعه کنید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]