اطلاعات تماس
  • 051324*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140103026092418697

عملیات میعان و انواع آن

عملیات ویژه میعان در برج تقطیر

کد: 140103026092418697

https://bit.ly/3lyTPTP

، (اخبار رسمی): یکی از مهمترین فرایندهایی که در زندگی روزمره با آن مواجه شده ایم، عملیات میعان است که امروزه از آن به عنوان یک عملیات صنعتی پرکاربرد در صنایع پتروشیمی استفاده می شود

عملیات ویژه میعان در برج تقطیر
میعان و برج تقطیر

تغییر حالت فیزیکی گاز به مایع را میعان می گویند. در تعریفی دیگر می توان گفت که هرگاه بخار آب در تماس با مایع یا جامد به قرار بگیرد میعان رخ می دهد. هر نوع میعان پس از تبدیل یک ماده گازی به حالت مایع به دلیل افت فشار یا دما به دست می آید. نه تنها میادین گازی بلکه میدان های میعانات گازی نیز در زیر سطح وجود دارد. در این مقاله قصد داریم اطلاعات بیشتری درباره چگونگی فرآیند میعان و عملیات آن در اختیارتان قرار دهیم.

دستگاه ویژه عملیات تقطیر 

عملیات میعان در برج تقطیر انجام می شود. در یک برج تقطیر شرایطی فراهم می شود تا تماس بین سطح میان مایع و بخار برقرار شده و در نهایت جداسازی انجام می شود. در برخی برج های تقطیر سطح تماس بیشتر بوده و از همین رو عملیات تقطیر با کیفیت بیشتری انجام می شود. سینی یا بشقاب های کلاهکی سطح بیشتر را برای برقراری تماس فراهم می کنند که می توان کیفیت میعان را به طرز چشمگیری افزایش داد. برای آنکه مطالب بیشتری درباره تقطیر در خلا و مراحل طراحی و ساخت برج تقطیری روغن به دست آورید مقاله جامع برج تقطیر را مطالعه کنید و با فرآیند تقطیر جزء به جزء نیز آشنا شوید. 

هیدروکربن های سوختی و آروماتیک
زمینه های اصلی فرآوری میعانات گازی شامل سوخت و پتروشیمی است. بنزین با اکتان بالا و همچنین سوخت جت، گازوئیل و بویلر از میعانات گازی تولید می شود. فرآوری پتروشیمی میعانات گازی شامل بدست آوردن مواد آروماتیک، الفین ها و سایر مونومرها (مولکول های کوچک) است که در تولید پلاستیک، لاستیک های مصنوعی، الیاف و رزین ها استفاده می شود.

میعانات و مایعات گاز طبیعی بخش به سرعت در حال رشد تولید نفت و گاز ایالات متحده و بین المللی است. هم گاز خشک و هم گاز مرطوب حاوی هیدروکربن های مایع تبخیر شده است که چگالی یا گرانش آنها بسیار کمتر از نفت خام است. میعانات، شکل مایع این هیدروکربن ها هستند که نام خود را از فرآیند حذف آنها از جریان گاز با پردازش با دما و فشار خاص گرفته اند.

آیا NGL همان میعانات است؟
مایعات گاز طبیعی (NGL) و میعانات به طور کلی می توانند به جای هم استفاده شوند. NGLها و میعانات هر دو شامل جریان مخلوطی از هیدروکربن ها هستند که نشان دهنده هیدروکربن های سبک، مانند اتان، و هیدروکربن های سنگین تر، مانند پنتان هستند.

میعانات به چه صورت است؟
مایعات گاز طبیعی معمولاً در شرایط محیطی بی رنگ و بی بو هستند. از آنجایی که میعانات مزرعه یا میعانات اجاره ای می تواند حاوی گازهای سمی باشد، باید مراقب بود که حتی از چند نفس در نزدیکی مخازن ذخیره سازی و دریچه ها جلوگیری شود. 

تفاوت بین نفت خام و میعانات گازی چیست؟
مایعات نفت خام و گاز طبیعی هر دو نشان دهنده درجات و چگالی های متفاوتی از هیدروکربن های مایع هستند. NGL ها را می توان به عنوان یک روغن بسیار سبک در نظر گرفت. با این حال، با BTU بالاتر از نفت خام بسیار فرار است و حمل و نقل آن را خطرناک تر می کند.

میعانات چگونه تشکیل می شود؟
NGLها هیدروکربن های طبیعی هستند که از نظر ترکیب مولکولی سبک تر از نفت خام یا گاز طبیعی هستند. آنها به صورت بخار در گاز طبیعی وجود دارند و می توانند در نفت خام حل شوند یا به طور جداگانه در مخازن نفتی وجود داشته باشند. میعانات زمانی تشکیل می شوند که فشار بخار آنها به حدی کاهش یابد که مایعات گاز طبیعی از جریان گاز متراکم شوند و به مایعی تبدیل شوند که می تواند در دمای اتاق ذخیره شود.

ترکیب میعانات
مایعات گاز طبیعی عمدتاً از مایعات گاز طبیعی و همچنین مقداری مواد نفتا تشکیل شده اند. API آن کمتر از نفت خام در 45 تا 80 است. بیشتر میعانات، جریان مخلوطی از مایعات گاز طبیعی است که شامل اتان، پروپان، بوتان، ایزوبوتان و پنتان است.

انواع مختلف NGL
NGLها را می توان هم از گاز طبیعی و هم از نفت خام بازیابی کرد. برخی از NGL ها در مزرعه استخراج می شوند در حالی که بیشتر آنها از طریق کارخانه های فرآوری و تفکیک استخراج می شوند.


میعانات گاز طبیعی
مایعات گاز طبیعی به صورت بخار در گازهای مرطوب و خشک معلق می شوند. NGL تولید شده در سر چاه تا زمانی که از طریق گرما و فشار از جریان گاز متراکم شود، به صورت بخار باقی می ماند.

موارد مصرف میعانات گاز طبیعی
مایعات گاز طبیعی پس از جداسازی، تصفیه، طیف وسیعی از کاربردها از جمله ذخایر خوراک پتروشیمی مورد استفاده برای تولید پلاستیک، گرمایش و تولید بنزین را دارند. میعانات همچنین یک رقیق کننده ترجیحی برای ترکیب با نفت خام سنگین تر کانادا برای بهبود جریان خط لوله هستند.

میعانات خام
در حالی که بیشتر گازهای مرتبط در دهانه چاه جدا می شوند، برخی از NGLها در مایعات معلق می مانند. می توان آن را از طریق تثبیت نفت خام جدا کرد و برای پردازش به جریان گاز وارد کرد.

جمع بندی 

در این نوشتار به نکات مهمی درباره عملیات تقطیر و انواع آن اشاره شد. همچنین درباره ترکیبات میعانات و دستگاه های صنعتی آن نیز توضیحاتی داده شد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از لینک کمکی داخل مقاله نیز استفاده کنید تا اطلاعات تکمیلی درباره تقطیر و برج تقطیر را بدست آورید.  

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 051324*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید