اطلاعات تماس
  • 051324*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140103166119618697

معرفی اجزای مختلف برج تقطیر سینی دار و نحوه کار آن

کد: 140103166119618697

https://bit.ly/3xnlDkE

، (اخبار رسمی): در مراحل طراحی و ساخت برج تقطیر می توان اجزای برج تقطیر سینی دار را به دقت بررسی کرد و با فرآیند ساخت برج تقطیر به صورت تخصصی آشنا شد

معرفی اجزای مختلف برج تقطیر سینی دار و نحوه کار آن
معرفی اجزای مختلف برج تقطیر سینی دار و نحوه کار آن

تقطیر پرکاربردترین فرآیند جداسازی در پالایشگاه های نفت و صنایع شیمیایی است. معمولاً برای جدا کردن مخلوطی از مواد برای به دست آوردن یک یا چند محصول مورد نظر استفاده می شود که از تماس بین بخارات بالارونده و مایعی که در داخل برج تقطیر جریان می یابد به دست می آید. برای تقویت تماس صمیمی بین بخار و مایع، ستون تقطیر حاوی دستگاه های داخلی است. دستگاه های داخلی را می توان به دو دسته کلی دسته بندی کرد: نوع سینی و نوع بسته بندی. در این وبلاگ به موارد داخلی سینی پرداخته ایم.

سه نوع سینی جریان متقابل رایج ترین نوع کنتاکتورهای بخار و مایع در ستون های تقطیر هستند. در نوع جریان متقاطع، مایع در سینی جریان می یابد و بخارات از طریق صفحه بالا می روند. مایع جاری از صفحه به صفحه از طریق فرودنده ها منتقل می شود. سطح معینی از مایع توسط یک سرریز خروجی روی صفحه حفظ می شود.  در این مقاله با بخشی از مراحل طراحی و ساخت برج تقطیری روغن و اجزای برج تقطیر آشنا می شوید. 
 

سینی های جریان متقاطع در اجزای برج تقطیر سینی دار

پرکاربردترین سینی ها در صنایع فرآیندی عبارتند از 1. سینی های درپوش حبابی، 2. سینی الک و 3. سینی شیر.

1. سینی های کلاهک حباب دار

در اجزای برج تقطیر سینی دار، بخارات از طریق رایزرها یا دودکش ها به یک کلاهک بالا می روند، سپس از شکاف ها یا سوراخ های درپوش خارج می شوند و از طریق مایع اطراف سینی حباب می کنند. بخار و مایع برای مخلوط شدن و انتقال جرم در تماس کامل هستند. مایع روی درپوش های سینی از پایین گیر فوقانی به سرریز خروجی و پایین آمدن به سینی زیر جریان می یابد. یک سر مایع روی سینی توسط یک سرریز خروجی در نزدیکی سرریز نگه داشته می شود.

 مزایا

اختلاط عالی از آنجایی که گاز/بخار از داخل حوضچه مایع عبور می کند.

احتمال گریه بسیار کم است. گریه پدیده ای است که در آن سرعت جریان گاز بسیار کم و سرعت جریان مایع بسیار زیاد است و به همین دلیل مایع بدون هیچ گونه مخلوط شدن با گاز از صفحه به سمت پایین می رود.

سینی درپوش حباب دار دارای یک مهر و موم داخلی است که از تخلیه مایع در نرخ جریان گاز کم جلوگیری می کند. سینی کلاهک حباب دار قادر است با نرخ بخار و مایع کم کار کند زیرا مایع و کف در عمق حداقل برابر با ارتفاع سرریز روی سینی محبوس می شوند.

در سینی های کلاهک حبابی پدیده گریه وجود ندارد.

 

معایب

  • معایب مربوط به سینی های حباب دار شیب فشار بالا از طریق سینی ها است
  • سینی های کلاهک حبابی در مقایسه با سینی های الک و شیری گران هستند.
  • سینی های کلاهک حبابی به فضای بیشتری بر روی سینی ها نیاز دارند، بنابراین تعداد دهانه های کمتری در عرشه سینی تکی وجود دارد.
  • برای تولید سینی های حباب دار به نیروی کار زیاد و مواد بیشتری نیاز است.
  •  

 2. سینی الک

صفحه الک ساده ترین نوع صفحه با جریان متقاطع است. سینی شامل سوراخ‌های کوچک گرد است که سوراخ‌هایی (⅛ تا 1 اینچی) روی عرشه سینی سوراخ شده‌اند. بخار از طریق سوراخ‌های کوچک روی کف سینی بالا می‌رود و به روشی نسبتاً یکنواخت از طریق مایع حباب می‌زند. سپس مایع در کف سینی بر روی سرریز جریان می یابد و از طریق سرریز به سینی زیر می رود.

از دیگر اجزای برج تقطیر سینی دار می توان به سینی ها اشاره کرد. سوراخ های روی سینی جلوه ای چند روزنه می دهد. سرعت بخار باعث می شود که مایع از سوراخ ها به سمت پایین جریان پیدا نکند. جریان مایع توسط پایین آمدن ها به پایین برج منتقل می شود و دستگاه سرریز به سرریز در کناره روی صفحه.

دانه های گلرنگ که از خانواده خار مریم هستند، روغن گلرنگ نسبت به سایر روغن ها چربی غیراشباع چندگانه بیشتری دارد (78 درصد). در حالی که چربی اشباع کمی دارد، دارای سطح پایینی از چربی تک غیراشباع است و فاقد ویتامین E است. این روغن برای پخت و پز همه منظوره به حساب می آید. روغن گلرنگ تصفیه شده دارای نقطه دود 450 درجه فارنهایت است.

روغن کنجد - له کردن دانه‌های کنجد و فیلتر کردن روغن حاصل، منجر به تولید روغن کنجد تصفیه نشده می‌شود. از نظر طعم ملایم، در آشپزی آسیایی، خاورمیانه و هندی محبوب است و نقطه دود آن 410 درجه فارنهایت است. وقتی دانه های برشته شده خرد می شوند، روغن کنجد تیره و تندتری تولید می کنند. هر دو گونه سرشار از چربی های اشباع نشده چندگانه هستند و حاوی ویتامین E، آنتی اکسیدانی هستند که به کاهش کلسترول کمک می کند. روغن کنجد همچنین حاوی منیزیم، مس، کلسیم، آهن و ویتامین B6 است

در صفحات غربال، مایع از جریان یافتن در سوراخ های سینی غربال توسط عمل جریان به سمت بالا گاز جلوگیری می شود. بنابراین، هنگامی که جریان گاز کم است، ممکن است مقداری یا تمام مایع از طریق سوراخ ها تخلیه شود و در واقع بخش هایی از منطقه تماس را دور بزند. به این پدیده گریه می گویند.

وظیفه سینی این است که بخار و مایع را با هم مخلوط می کند تا یک کف تشکیل شود. بخارات از طریق سوراخ های غربال سینی حباب می شوند، جایی که بخار در تماس نزدیک با مایع قرار می گیرد. مایع روی سینی مخلوطی از بخار و مایع به شکل کف یا کف است. این فوم باید دوباره به بخار و مایع روی سینی و در پایین‌کن جدا شود. اگر فوم نتواند به سرعت از یک پایین‌آمده به سینی زیر تخلیه شود، مایع کف‌دار به سینی بالا برمی‌گردد.

مزایا

  • سینی الک در اجزای برج تقطیر سینی دار دارای مزیت هایی است. سینی های الک از نظر طراحی ساده و قیمت پایین تری نسبت به سینی های درپوش حبابی و نوع شیری دارند.
  • سینی های غربال کار، نگهداری و تمیز کردن آسانی دارند.
  • افت فشار در سینی های غربال نسبت به سایر سینی ها کمتر است.

معایب

سینی های غربال عملکرد ضعیفی را در نرخ چرخش نشان می دهند زیرا آب بندی بخار-مایع مثبت وجود ندارد و در سرعت جریان پایین مایع از سوراخ ها "گریه" می کند و کارایی سینی را کاهش می دهد.

بخار خروجی عمودی در سینی های غربال ارتفاع کف بیشتری ایجاد می کند، بنابراین پتانسیل سرگرمی مایع را افزایش می دهد. در این بخش به معایب اجزای برج تقطیر سینی دار پرداختیم.

 

 3. سینی شیر

دهانه های سینی سوپاپ ها با درپوش های قابل بلند شدن پوشیده شده اند که خود را با توجه به جریان بخار تنظیم می کنند. دریچه‌ها یا درپوش‌های سینی با نرخ بخار کم بسته می‌شوند، بنابراین از حرکت مایع از سینی به پایین جلوگیری می‌کنند. با افزایش نرخ بخار، دریچه بلند می شود و فضای باز برای جریان بخار نیز افزایش می یابد.

در سینی‌های شیر، دهانه‌ها ممکن است بر اساس جریان بخار تغییر کنند، بنابراین سینی‌ها می‌توانند در محدوده وسیعی از نرخ جریان با راندمان جداسازی بالا و انعطاف‌پذیری زیاد کار کنند. به دلیل انعطاف پذیری و قیمت مناسب، سینی های سوپاپ تمایل به جایگزینی سینی های حباب دار دارند.

 

جمع بندی

در این مقاله به موضوع اجزای برج تقطیر سینی دار و کاربردهای آن پرداختیم. شما می توانید اطلاعات بیشتر را در این بخش در لینکی که در بالا قرار داده شده است دریافت کنید. بررسی اجزای برج تقطیر سینی دار یکی از مباحث تخصصی برج تقطیر است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 051324*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید