اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140103236132719003

تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر اقتصاد اروپا | پیامدهای این جنگ چیست؟

کد: 140103236132719003

https://bit.ly/3NP6AWN

، (اخبار رسمی): روسیه بزرگ‌ترین تامین کننده گاز طبیعی اتحادیه اروپا است. خطوط انتقال گاز روسیه به اروپا در سال 2021 حدود 38 درصد گاز مورد استفاده در کشورهای عضو را تامین کرده‌اند. مدل اقتصادی اتحادیه اروپا که بر پایه صادرات محصولات صنعتی و فرآوری شده با واردات مواد خام و انرژی است حالا شاهد روزهای سختی است.

تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر اقتصاد اروپا | پیامدهای این جنگ چیست؟
تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر اقتصاد اروپا | پیامدهای این جنگ چیست؟
تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر اقتصاد اروپا | پیامدهای این جنگ چیست؟
تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر اقتصاد اروپا | پیامدهای این جنگ چیست؟
تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر اقتصاد اروپا | پیامدهای این جنگ چیست؟
تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر اقتصاد اروپا | پیامدهای این جنگ چیست؟

حال باید مشخص کرد که جنگ بین روسیه و اوکراین، چه تاثیری بر اقتصاد اروپا دارد؟

جنگ روسیه و اوکراین و پس‌لرزه‌های آن بر اقتصاد اروپا

جنگ روسیه و اوکراین بعد از بحران مالی سال 2008 و شیوع ویروس کرونا، سومین شوک نامتقارن را بر اقتصاد اروپا وارد کرده است. تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر اقتصاد اروپا که تا حد زیادی به واردات مواد خام، گاز و نفت روسیه وابسته است باعث شده کشورهای عضو به دنبال راهکارهای جایگزین باشند. برای آشنایی بیشتر با میزان تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر اقتصاد اروپا ادامه این مطلب را دنبال کنید. این مطلب به کوشش وبسایت ایتسکا تهیه شده است. ایتسکا یکی از وبسایت های آموزش فارکس است. ایتسکا بهترین بروکر های فارکس برای ایرانیان را معرفی کرده است.

ارتباط اقتصاد اروپا و روسیه

روسیه بزرگ‌ترین تامین کننده گاز طبیعی اتحادیه اروپا است. خطوط انتقال گاز روسیه به اروپا در سال 2021 حدود 38 درصد گاز مورد استفاده در کشورهای عضو را تامین کرده‌اند. مدل اقتصادی اتحادیه اروپا که بر پایه صادرات محصولات صنعتی و فرآوری شده با واردات مواد خام و انرژی است حالا شاهد روزهای سختی است.

جنگ روسیه و اوکراین قیمت مواد غذایی و مواد اولیه در سراسر جهان را افزایش داده است. روسیه و اوکراین دو کشور اصلی صادرکننده غلات و ذرت به اروپا هستند و افزایش قیمت مواد غذایی باعث بالا رفتن هزینه‌های زندگی در اروپا شده است.

افزایش نرخ تورم، کاهش رضایت مصرف‌کنندگان، کاهش نرخ رشد اقتصادی کشورهای عضو، و افزایش نرخ دستمزد باعث شده اتحادیه اروپا به دنبال راهکارهایی برای تغییر مدل اقتصادی خود باشد.

آسیب به اقتصاد اوکراین

گزارش بانک جهانی نشان می‌دهد جنگ روسیه و اوکراین باعث شده نرخ رشد ناخالص داخلی (GDP) اوکراین تا 45 درصد کاهش یافته است. جنگ به زیرساخت‌های اقتصادی و صنعتی اوکراین آسیب‌های جدی وارد کرده و قطع درآمد و مشکل در تامین مخارج زندگی باعث مهاجرت و پناهندگی 5.7 میلیون نفر، و آواره شدن 7.7 میلیون نفر در داخل اوکراین شده است.

آسیب به اقتصاد روسیه

وبسایت فایننشیال تایمز به نقل از بانک توسعه و بازسازی اروپا گزارش کرده اقتصاد روسیه در سال جاری به خاطر تحریم‌های بین‌المللی تا 10 درصد کوچک‌تر می‌شود. این رقم به معنای از دست رفتن تمام دستاوردهای اقتصادی روسیه پس از فروپاشی شوروی و بازگشت اقتصاد این کشور به حجم آن دوران است.

بورس سهام مسکو حالا تعطیل شده و بیشتر برندهای بین‌المللی بازار این کشور را ترک کرده‌اند. ارزش روبل روسیه در مقابل دلار و یورو بیشتر از 50 درصد کاهش یافته است. انتظار می‌رود نرخ تورم در روسیه تا پایان سال 2022 به حدود 25 درصد برسد.

تنها تفاوتی که اقتصاد روسیه بعد از جنگ با اوکراین با روسیه پس از فروپاشی شوروی دارد، انزوای هر چه بیشتر این کشور در جامعه بین‌المللی و احتمال وابستگی شدید آن در آینده به اقتصاد چین است.

تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر اقتصاد اروپا

همان طور که اشاره شد اقتصاد اروپا تا حد زیادی در تامین انرژی و واردات گاز، ذغال سنگ و نفت به روسیه متکی است. اتحادیه اروپا برای قطع این وابستگی در حال اجرای راهکارهای گوناگونی است که در ادامه با آنها بیشتر آشنا می‌شوید. این تاثیر حتی بر فعالیت برخی بروکر های فارکس تاثیر گذاشته است و در حال حاضر برخی از آنها با ایرانیان کار نمیکنند. 

مشاهده بهترین بروکرهای فارکس برای ایرانیان

واردات از منابع مختلف

روسیه در سال‌های گذشته اصلی‌ترین منبع واردات، به خصوص واردات گاز اروپا بوده است. بعد از روسیه نروژ بزرگ‌ترین تامین کننده گاز این اتحادیه است. اتحادیه اروپا برای قطع وابستگی به گاز روسیه برای واردات گاز طبیعی مایع (LNG) از آمریکا، قطر، و کشورهای آفریقایی در کنار نروژ برنامه‌ریزی کرده است.

برای استخراج و تولید گاز طبیعی مایع اتحادیه اروپا نیاز به سرمایه‌گذاری روی زیرساخت‌ها نیاز دارد. در حال حاضر اسپانیا یکی از کشورهای اروپایی است که زیرساخت‌های فراوانی برای فرآوری گاز طبیعی مایع دارد. اما برای مثال آلمان و کشورهای اروپای مرکزی فاقد این زیرساخت‌ها هستند.

کشورهای اروپایی برای ایجاد منابع توزیع انرژی داخلی به لوله‌کشی گاز طبیعی مایع از اسپانیا و توزیع مناسب آن در اروپا روی آورده‌اند. این کار اصلی‌ترین برنامه خودکفایی انرژی کشورهای اروپایی همزمان با فعال نگه داشتن بخش‌های صنعتی اقتصاد آنها است.

انرژی‌های تجدیدپذیر

یکی دیگر از راهکارهای بلند مدت اروپا برای قطع وابستگی به واردات انرژی از روسیه، سرمایه‌گذاری و شتاب بخشیدن به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر است. این کار به معنای کاهش مصرف انرژی و نیاز به واردات آن از روسیه است.

در سال 2020 تقریبا تمام کشورهای اروپایی به اهداف خود در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر که در سال 2008 تعیین شده بود دست یافتند، اما تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر اقتصاد اروپا باعث شده نیاز بیشتری به توسعه این نوع از انرژی‌ها احساس شود.

کاهش مصرف انرژی

یکی دیگر از راهکارهای اتحادیه اروپا برای قطع وابستگی به واردات انرژی از روسیه به سادگی کاهش مصرف انرژی است. برای این کار سرمایه‌گذاری روی تکنولوژی‌هایی که مصرف انرژی کمتری دارند در دستور کار کشورهای اروپایی قرار گرفته است.

این سرمایه‌گذاری با هدف خودکفایی اتحادیه اروپا در زمینه انرژی و جلوگیری از بحران‌های مشابه در آینده کوتاه یا بلند مدت برای کشورهای اروپایی اهمیت زیادی دارد.

تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر تورم و رشد ناخالص داخلی اروپا

تا پیش از شروع جنگ روسیه و اوکراین رشد ناخالص داخلی کشورهای اروپایی با میانگین 3% پیش‌بینی می‌شد اما این اتفاق باعث شد این پیش‌بینی تا 2% کاهش یابد. نرخ تورم در کشورهای اروپایی به رقم کم سابقه 7.5% رسیده است و فقط در ماه آپریل قیمت‌ها 6/0% افزایش پیدا کرده‌اند.

اما همان طور که در جریان هستید، نرخ رشد ناخالص کشورهای اروپایی متوازن نیست و کشورهای شرقی بیشتر از کشورهای غربی اروپا تحت تاثیر جنگ روسیه و اوکراین قرار گرفته‌اند.

 پیش‌بینی رشد ناخالص داخلی کشورهای غرب اروپا در ماه فوریه 2022 رقم 4% بوده است که در ماه آپریل به 3/3 درصد کاهش یافته است. بر اساس همین پیش‌بینی نرخ رشد ناخالص داخلی کشورهای شرق اروپا در ماه 3/3 درصد بوده که در ماه آپریل با 5/6 درصد افت، به 9/2- رسیده است.

رشد اقتصادی فرانسه به صفر رسیده، اقتصاد ایتالیا کوچک‌تر شده، آلمان که بزرگ‌ترین اقتصاد اروپایی است با بحران انرژی مواجه است و اسپانیا سیر رشد خود را از دست داده است.

سیاست‌های اقتصادی جدید روسیه

یکی از تهدیدهای بزرگی که اقتصاد اروپا با آن مواجه است با تصمیم‌گیری رییس جمهوری روسیه برای قطع صادرات گاز به لهستان و بلغارستان در صورت عدم پرداخت هزینه‌ها به روبل روسیه ملموس‌تر شد. قطع عرضه گاز روسیه به اروپا به خصوص اگر با تصمیمات ماجراجویانه و به یک باره اتفاق بیافتد، می‌تواند باعث آسیب دیدن شدید کشورهای اروپایی بشود. این تهدید بیشتر از همه کشورها برای آلمان که بزرگ‌ترین اقتصاد اروپایی است می‌تواند بحران ایجاد کند چرا که تا 40% مصرف انرژی آن از طرف روسیه تامین می‌شود.

بانک مرکزی روسیه در جدیدترین تصمیم‌گیری نرخ بهره را از 17% به 14% کاهش داد تا در مقابل تحریم‌ کشورهای غربی بتواند شرایط اقتصاد داخلی را کنترل کند. با توجه به منزوی شدن اقتصاد روسیه در شرایط فعلی نرخ تورم این کشور تا پایان سال به 23% می‌رسد .

نگرانی از ناتوانی بازپرداخت بدهی

تورم بالا، کاهش رشد و موج پناهجویان اوکراینی باعث شده نگرانی از ناتوانی کشورها در بازپرداخت بدهی‌های خارجی و ورشکستگی آنها تشدید شود. این نگرانی البته بیشتر از کشورهای پیشرفته اروپایی، برای اقتصادهای در حال توسعه موضوعیت دارد. اما در شرایط فعلی بانک‌های مرکزی همزمان با کنترل تورم لازم است راهکارهایی برای تسهیل رشد اقتصادی برای افزایش رضایت شهروندان پیدا کنند.

از سوی دیگر کشورهای اروپایی بعد از جنگ روسیه و اوکراین به واردات مواد خام و انرژی از آمریکا و منابع غربی اقبال بیشتری نشان داده‌اند. اخیرا فدرال ریزرو آمریکا با افزایش نرخ بهره اوراق قرضه دولتی و اعلام افزایش بیشتر آن در آینده نزدیک روند صعودی اقتصاد این کشور را تصریح کرد. ارزش برابری دلار امریکا در مقابل ارزهای دیگر در حال رشد است.

این موضوع  باعث می‌شود هزینه‌های کشورهای اروپایی افزایش یافته و نگرانی از بابت ناتوانی آنها در بازپرداخت بدهی‌های خارجی تشدید شود. این نگرانی در مورد کشورهای جهان سوم البته با شدت هر چه بیشتری مطرح است.

تاثیر جنگ روسیه و اوکراین: تهدید یا فرصت؟

جنگ روسیه و اوکراین باعث بروز بحران یا حداقل چالش برای کشورهای اروپایی در چندین زمینه شده است. بحران انرژی، بحران انسانی و افزایش قیمت مواد غذایی و مواد خام از جمله این موارد هستند. این بحران باعث شده رشد اقتصادی کشورهای اروپایی از رقم‌های پیش‌بینی‌شده کمتر شود. در مقابل این کشورها با مواجهه ملموس با تهدید انرژی سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر را شتاب بخشیده‌اند و تلاش می‌کنند به سرعت وابستگی خود به منابع انرژی روسیه را کاهش دهند.

از سوی دیگر بهتر است توجه داشته باشیم که بحران اقتصادی که در روسیه تجربه می‌شود به مراتب شدیدتر از کشورهای اروپایی است. پیوند دیرینه و سنتی این کشور در صادرات و واردات انرژی و انواع محصولات با کشورهای اروپایی که عامل اصلی درآمد آن محسوب می‌شد حالا با خطر مواجه است. حتی اگر تصمیم پوتین به دریافت هزینه گاز صادراتی به اروپا با روبل روسیه در کوتاه مدت بتواند سرعت روند سقوط اقتصاد این کشور را کاهش بدهد، انزوای بین‌المللی و تغییر مدل اقتصاد اروپا در بلند مدت باعث می‌شود این کشور بازنده اصلی جنگی باشد که شروع کرده است.

https://itsca-brokers.com/forex/brokers-for-iranian/

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]