اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 14010411626775068

چرا پنیر کبابی در جهان این‌قدر محبوب شده است؟

کد: 14010411626775068

https://bit.ly/3OGiAKP

، آمل , (اخبار رسمی): احتمالا شما هم جزو کسانی هستید که تا حالا حداقل یک بار طعم دلچسب و تُرد پنیر کبابی (هالومی) را تجربه کرده یا توصیف آن را از دیگران شنیده اید

چرا پنیر کبابی در جهان این‌قدر محبوب شده است؟
چرا پنیر کبابی در جهان این‌قدر محبوب شده است؟

 پنیر کبابی چند سالی است که به محصول محبوب بازار صنایع غذایی دنیا تبدیل شده است و مردم جهان استقبال گسترده‌ای از آن کرده‌اند و میزان مصرف این خوراکی لذیذ چند منظوره، به طور پیوسته بالاتر می‌رود.

نگاهی به میزان مصرف این محصول در کشورهای مختلف اروپا، آمریکا و سایر قاره های جهان، رشد روز افزون مصرف این محصول را نشان می‌دهد. این محبوبیت و مصرف روز افزون، سوالاتی از این دست را برای ما مطرح می کند:‌

 

  •  تاریخچه پنیر کبابی چیست؟
  • علت محبوبیت پنیر کبابی چیست؟
  •  پنیر کبابی از کجا آمده و کدام کشور منشاء اولیه هالومی است؟
  • موارد مصرف و ویژگی های غذایی آن چیست؟‌
  • و مواردی دیگر 

در این گزارش سعی می‌کنیم نگاهی به تاریخچه هالومی یا همان پنیر کبابی در جهان بیندازیم و درباره ویژگی های آن اطلاعاتی ارائه کنیم. همین محبوبیت باعث شده است که تقریبا اغلب شرکت‌های بزرگ تولید مواد غذایی و لبنی، طرح‌های توسعه‌ای برای تولید پنیر کبابی (هالومی) را در دستور کار خود قرار داده و به دنبال سهم خود از بازارهای جهانی این محصول رو به رشد باشند.

کدام کشور‌ها‌ بیشتر ‌ها‌لومی می‌خورند؟

مردم قبرس را ابداع کنندگان هالومی می دانند. این پنیر  در قبرس شمالی به هلیم و در قبرس جنوبی به هالومی شهرت دارد. اما در اغلب کشورهای جهان از جمله ایران پنیر کبابی با عبارت هالومی اشتهار بیشتری دارد. 

با توجه به این مساله، مردم قبرس به عنوان ابداع کننده هالومی/ هلیم بیشترین سرانه مصرف را در سراسر جهان دارند. مردم قبرس به طور متوسط هر سال هشت کیلو هالومی می خورند. اما حالا که شهرت و اعتبار هالومی مرزهای جهانی را در نوردیده است و کلمه halloumi در اکثر دایره المعارف ها و دیکشنری های جهان، ثبت و تشریح شده است، باید گفت که بعد از مردم قبرس اهالی بریتانیا بیشترین طرفداران هالومی هستند و سرانه مصرف آن ها نسبت به سایر کشورهای جهان بالاتر است. 

سپس سوئدی‌ها‌ در مرتبه دوم قرار دارند و اخیرا مردم سوییس هم استقبال گسترده‌ای از هالومی کرده‌اند و جزو کشورهای پر مصرف در زمینه محصول هالومی هستند. روند گسترش محبوبیت هالومی در جهان به همین سرعت پیش می‌رود. اگر شما عبارت Which country eats the most halloumi  را در جستجوگر گوگل تایپ کنید شبیه اطلاعات بالا را به عنوان پاسخ به این سوال ذکر می‌کند که خلاصه‌ای از هزاران سند و منبعی است که گوگل به آن‌ها دسترسی دارد.

روند و تاریخچه محبوبیت‌ ها‌لومی یا هلیم در جهان

همان طور که گفته شد داستان هالومی به قرن ها پیش بر می گردد و هم اکنون نیز ‌ها‌لومی در جهان به سرعت در حال محبوب شدن است؛ از جمله در میان خانواده‌ها، جوانان، مجردها، همه اقشار مردم (برای مثال گیاهخواران) و حتی رستوران دارها. حتی اگر شما در یک هتل پنج ستاره در یک منطقه مشهور توریستی، هالومی را به صورت تنها یا ترکیبی از یک خوراک ببینید، اصلا تعجبی ندارد.

یک مطالعه انجام شده در آوریل سال 2016 با عنوان بازاریابی هلیم/‌ها‌لومی؛ مطالعه تطبیقی قبرس شمالی و جنوبی که در مجموعه مقالات کنفرانس بین المللی علم اقتصاد برای توسعه روستایی، منتشر شد، با ذکر این مساله که پنیر فوق در قسمت شمالی قبرس «هلیم» و در قسمت جنوبی «‌ها‌لومی» نامیده می‌شود، اشاره می کند که این یک محصول منحصر به فرد است که دارای قرن‌ها‌ سابقه در این منطقه است.

این پژوهش که با همکاری دو پروفسور از دانشگاه بین المللی قبرس و دانشگاه کشاورزی لتونی انجام شده نشان می‌دهد که علی رغم این تاریخ طولانی، دلیل محبوبیت این پنیر در بازارهای جهانی و توسعه آن امکان تولید صنعتی آن است و با این که تفاوت‌ها‌یی در تولید این پنیر سنتی در قبرس شمالی و جنوبی وجود دارد، اما وجه مشترک تمام مردم این سرزمین عشق آنها به پنیر سنتی لذیذ حلومی/هلیم/‌ها‌لومی است.

با این که ها‌لومی به عنوان یک میراث قبرسی شهرت پیدا کرده، برخی این محصول را محصولی مدیترانه ای نیز دانسته اند. حتی در کتاب آشپزی مصری باقی مانده از قرن چهاردهم با نام «کنز الفوائد فی تنویع الموائد» روش‌ها‌ی ساختن‌ ها‌لومی احتمالاً در دوره بیزانسی قرون وسطی، دستوراتی برای ساختن ‌ها‌لومی دیده شده است.

اما در هر صورت، امروز قبرس به تنهایی، خود را میراث‌دار این پنیر می‌داند و حتی در اروپا و قسمت‌ها‌ی دیگر دنیا آن را به عنوان یک میراث فرهنگی و اقتصادی برای خود به ثبت رسانده است. 

حتی دیکشنری مرجع میراث آمریکایی (American heritage dictionary) در توضیح این پنیر چنین ذکر کرده است:‌

 Hal·lou·mi «پنیر جویدنی، سفید و آب نمک قبرسی که به طور سنتی از شیر گوسفند و بز تهیه می‌شود و اغلب به صورت کبابی یا سرخ شده سرو می‌‌شود.» در این منبع ذکر می شود که این کلمه، ریشه‌ در زبان‌ها‌ی هندواروپایی و سامی دارد.

 به هر حال‌ ها‌لومی، پنیری است که به طور عمومی دارای این ویژگی‌ها‌ی خاص است:‌

  •  پنیری سفید
  •  بدون پوست
  •  دارای بافت کشسان فشرده
  • بدون سوراخ
  • محصولی که میتوان سرخ، گریل، کباب و خورش کرد

پنیر کبابی در ایران

در ایران برای اولین بار شرکت کاله این محصول را تولید و با استانداردهای لازم وارد بازار ایران کرده است که هم اکنون در فروشگاه های کشور در اختیار همگان قرار دارد.

کاربردهای مختلف‌ ها‌لومی

درباره تنوع مصرف‌ ها‌لومی ابتدا باید اشاره کرد که وضعیت سهولت مصرف و بسته‌بندی مناسب و حمل و نقل ساده و بسیاری از ویژگی‌ها‌ی فیزیکی، باعث شده است این محصول یکی از محبوب ترین و دم‌دستی‌ترین خوراکی‌ها‌ برای انواع موقعیت‌ها باشد. علاوه بر این، خوشمزگی، تُرد بودن، متفاوت بودن و بسیاری از خواص غذایی و مصرفی دیگر باعث شده است این محصول متفاوت، در سال‌های اخیر، به یکی از محبوب‌ترین تولیدات غذایی جهان و ایران تبدیل شده و به فراوانی مورد استفاده قرار گیرد.

همچنین پنیر‌ها‌لومی دارای نقطه ذوب بالایی است که امکان انواع فراوری‌ها‌ برای تهیه خوراک‌ها‌ی لذیذ و متنوع را فراهم می‌کند. مثلا، ویژگی فوق، باعث شده است به راحتی بتوان آن را جایگزین گوشت کرد و در خوراک‌ها‌ی بومی ایران (حتی قرمه سبزی) استفاده کرد. این هم دلیل دیگری برای محبوبیت پنیر کبابی است که می تواند استفاده های متعددی داشته باشد. البته نقطه ذوب، فقط یکی از دلایل این قابلیت است؛ چون دلیل اصلی این که می‌توان‌ ها‌لومی را جایگزین گوشت کرد، درصد بالای پروتئین آن است.

خواص و مزیت‌ها و دیگر دلایل محبوبیت هالومی

  • ها‌لومی فقط پنیر نیست و به خاطر پروتئین بالا به راحتی می‌توان جایگزین گوشت کرد.
  •  پنیر کبابی سرشار از کلسیم، پروتئین، فسفر و انواع و یتامین‌ها‌ست و برای تولید یک کیلو پنیر کبابی تقریبا 10 کیلو شیر گاو مصرف می شود.
  •  سلامتی استخوان، عملکرد صحیح عضلات و اعصاب، سلامتی ماهیچه‌ها‌، پوست، خون، ترمیم سلول‌ها‌ و بافت‌ها‌، و... از جمله خواص ذکر شده برای پنیر کبابی (هالومی) است.
  •  ده‌ها‌ روش مصرف در زمان‌ها‌ و مکان‌ها‌ی مختلف دارد، از ساده تا کمی پیچیده.
  •  امکان نگهداری طولانی مدت در صورت تولید و بسته‌بندی استاندارد.

جدول ارزش غذایی‌ ها‌لومی، دلیل دیگری بر محبوبیت آن

بنا به اعلام منابع معتبر و تولید کنندگان این محصول، ارزش غذایی پنیر کبابی (هالومی) در هر 100 گرم به این شرح است:

مواد و محتویات

 

مقدار در هر 100 گرم

 

مواد و محتویات

 

مقدار در هر 100 گرم

 

انرژی

 

342.28 کالری

 

منیزیم

40 میلی گرم

 

پروتئین

 

22 گرم

 

فسفر

517 میلی گرم

 

چربی

 

28 گرم

 

سلنیم

12 میکروگرم

 

قند

 

0.57گرم

 

روی

3.7 میلی گرم

 

کربوهیدرات

 

1.7 گرم

 

ویتامین A

 

UI 1073

نمک

 

1-2 گرم

 

ویتامین D

 

8 UI

 

اسید چرب ترانس

 

0.3 گرم

 

کلسیم

 

794 میلی گرم

 

ویتامین E

 

0.60 گرم

 

 

 

 

 

 

منابع:‌

https://llufb.llu.lv/conference/economic_science_rural/2016/Latvia_ESRD_43_2016-134-142.pdf

MARKETING HELLIM / HALLOUMI CHEESE: A COMPARATIVE STUDY

OF NORTHERN AND SOUTHERN CYPRUS: Zanete Garanti

 Dr.oec., assist. Prof

https://b2n.ir/f66038

https://ahdictionary.com/word/search.html?q=halloumi

https://kalleh.com/book/article/%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B5-%D9%BE%D9%86%DB%8C%D8%B1-%DA%A9%D8%A8%D8%A7%D8%A8%DB%8C/

https://ahdictionary.com/

 

 

 

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

گروه صنایع غذایی سولیکو کاله

برند کاله باهدف بهبود و ارتقای سطح سبد غذایی مردم ایران در سال ۱۳۷۰ تأسیس شد. نتیجه فعالیت‌های انجام‌شده در این مجموعه طی سال‌های گذشته که همگی در راستای ارتقای سبد غذایی هم‌وطنان و سرافرازی ایران اسلامی است، این برند را در جایگاه ۴۸ام صنایع غذایی در جهان (به گزارش یورو مانیتور)، برند محبوب و برتر و ۷ سال تنها صادرکننده نمونه در فرآورده‌های لبنی در ایران قرار داده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنایع غذایی و کشاورزی