اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 14010512633425068

تغییر الگوهای رژیم غذایی و نقش تولیدکنندگان در اصلاح آن

کد: 14010512633425068

https://bit.ly/3bt3GJw

، آمل , (اخبار رسمی): «فرهنگ غذایی» و حتی می‌توان گفت «تمدن غذایی» بشر، سابقه ای به اندازه زیست بشر بر روی کره زمین دارد.

تغییر الگوهای رژیم غذایی و نقش تولیدکنندگان در اصلاح آن
تغییر الگوهای رژیم غذایی و نقش تولیدکنندگان در اصلاح آن

در طول تاریخ، الگوهای غذایی مردم به طور مرتب تغییر کرده و اشکال پیچیده تر و هدفمند تری به خود گرفته است. هرچند این تغییرات در برخی از مواقع مانند یکی دو دهه گذشته شامل انحرافاتی به سوی «تغذیه ناسالم» هم بوده است.

تحقیقات و بررسی‌های مستمری که در یک سده گذشته در زمینه ویژگی‌های مواد غذایی انواع مواد موجود در طبیعت و مواد تولید شده توسط شرکت‌های غذایی، صورت گرفته باعث شده است دانش نوع بشر نسبت به الگوهای رژیم غذایی به طور پیوسته افزایش پیدا کرده و متریال‌هایی که در سفره‌ها و میزهای غذای مردم چیده می‌شود، هدفمند تر شده و نسبت به میزان کالری هر یک از غذاها و میزان ریزمغذی‌هایی که به بدن انسان می‌رسد، اطلاعات کاملی در اختیار مردم باشد تا بتوانند با انتخاب‌های صحیح زندگی سالم تری را تجربه کنند.

دگردیسی در سنت تغذیه و حضور شرکت‌ها

با ورود به عصر صنعتی شدن تولید و عرضه مواد غذایی نیز به سرعت دچار تحول و دگردیسی شد و شرکت‌های تولید کننده مواد غذایی توانستند با مطالعه و تحقیق درباره انواع و اشکال خوردنی‌ها و تحقیق درباره آنها به محصولات متنوع و تازه ای دسترسی پیدا کرده و آن‌ها را در اختیار مردم قرار دهند.

حوزه مواد غذایی به مرور زمان تخصصی تر و تخصصی تر شد و در نهایت برند‌های تولید کننده مواد غذایی هر یک به صورت جداگانه در یکی از دسته‌ها و گروه‌های صنایع غذایی دارای مهارت، دانش و تخصص بالایی شدند و شروع به نوآوری در زمینه کاری خود کردند.

همه این‌ها باعث شد که در یک سده گذشته تقریبا به اندازه تمام تاریخ حیات بشر، شاهد تحولات و پیشرفت‌های فوق العاده در تولید، ترکیب، فرآوری، بسته بندی، عرضه و مصرف مواد غذایی باشیم.

این تنوع، به سرعت بر ذائقه مردم تاثیر گذاشت و باعث تغییر در الگوهای غذایی مردم شد. الگوهایی که بایستی توسط مدیران بهداشتی و سازمان‌های جهانی مدیریت می‌شد و خوب و بد‌های انواع تغذیه به مردم جهان یادآوری می‌شد.

این تغییر که به وسیله برخی از شرکت‌های تولید کننده مواد غذایی متفرقه ایجاد می‌شد، همیشه مثبت نبود. برای مثال تولید انبوه، تبلیغات گسترده و مصرف بی رویه غذاهای فراوری شده و خوراکی‌هایی که ارزش غذایی چندانی ندارند و تکیه و تاکید تولید کنندگان آن بیشتر بر جذب مشتری بود، باعث ورود طیف گسترده ای از مواد غذایی بی ارزش به الگوهای غذایی مردم بویژه جوانان و نوجوانان در مدارس شد.

این مساله باعث شد پزشکان و متخصصین تغذیه شروع به اطلاع رسانی در زمینه الگوهای غذایی مناسب خانواده کنند و مردم را از خوردن غذاهای آماده، فست فودها و خوراکی‌های بی ارزش برحذر دارند. غذاهایی که چاقی مفرط، بیماری‌های مرتبط با چاقی و بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان بخش جدایی ناپذیری از عوارض آن‌ها بود.

یک دسته مهم مواد غذایی: لبنیات همیشه همراه بشر

یکی از دسته‌های مهم مواد غذایی که همراه با این پیشرفت و با ورود تکنولوژی‌های مدرن به همان اندازه دچار تحول و توسعه شد، گروه مواد و محصولات لبنی بود. موادی که در تمام طول زندگی بشر جزوی انکار ناپذیر از ستون‌های تغذیه ای او بوده ولی ورود به زندگی ماشینی نیاز به واسطه تولید کنندگان حرفه ای را الزام آور می‌کرد. شرکت‌هایی که در واقع حلقه واسط بین مردم شهر نشین و طبیعت فراموش شده بودند.

ایجاد گروه‌ها و شرکت‌های متخصص تولید محصولات لبنی باعث شد که در این رشته که یکی از سالم ترین گروه‌های غذایی را تولید می‌کردند و کارشناسان تغذیه به طور مرتب بر مصرف این محصولات به وسیله خانواده‌ها تاکید می‌کردند، نیز تحولات گسترده ای صورت گیرد.

گروه لبنیات عمده مانند ماست‌ها، پنیرها، خامه‌ها، کره‌ها و سایر انواع محصولات و مشتقات لبنی اهمیتی حیاتی در سفر غذایی مردم دارد و این مساله باعث شد دولت‌های مسئولیت پذیر به صورت گسترده کمپین‌ها و برنامه‌های ترویجی جامعی را برای تشویق مردم به مصرف لبنیات در دستور کار قرار دهند.

مصرف لبنیات مخصوصا در دوران اولیه زندگی به قدری اهمیت دارد که در برخی از کشورها برنامه‌های گسترده ای از سوی دولت‌ها برای پروژه‌هایی چون «تغذیه رایگان مدارس» یا «توزیع شیر رایگان»، و امثال آن در دستور کار قرار گیرد تا کودکان به شکل جامع و تضمین شده ای از دریافت ریزمغذی‌های ارزشمند موجود در لبنیات بی بهره نمانند.

ورود خوردنی‌های مضر به الگوی غذایی مردم

واقعیت این است تغییرات الگوهای غذایی در طول دهه‌های مختلف پستی و بلندی‌های زیادی را به خود دیده است. دهه گذشته دهه غذاهای فراوری شده، فست فود‌ها، غذاهای آماده و خوردنی‌هایی بود که بویژه نسل جوان را مجذوب خود کرده بود. خوردنی‌هایی که تنها خاصیت آن‌ها خوشمزگی است و هیچ ارزش غذایی ندارند.

خوش بختانه در کنار این عارضه اجتماعی، در این دهه نوعی نهضت اطلاع رسانی و آگاهی بخشی برای بازگرداندن آب رفته به جوی، از سوی مدیران بهداشتی جهان، سازمان‌های بزرگ بهداشتی مانند WHO ، متخصصان دلسوز تغذیه و صاحبان نظر و دانش صورت گرفت تا خطای صورت گرفته در بیراهه رفتن مردم در گزینش سالم مواد غذایی را اصلاح کنند.

این اطلاع رسانی‌ها باعث ایجاد آگاهی در خانواده‌هایی شد که فرزندان خردسال دارند و نوعی «خود‌کنترلی» در مصرف بی رویه خوراکی‌ها و غذاهای بی فایده و فاقد ارزش غذایی شروع شد.

از سوی دیگر شرکت‌های تولید کننده مواد لبنی و به طور کلی مواد غذایی، شروع به مطالعه و تحقیق در زمینه نیازهای جامعه به انواع ریز مغذی‌ها و شناخت خلاء‌های موجود در این زمینه کردند و برای پر کردن نقاط خالی در سفره غذایی مردم محصولات سالم و متنوعی را پیشنهاد کردند. محصولاتی که ضمن خوشمزه بودن شاخص‌های یک غذای سالم را به طور کامل در خود دارند.

مسئولیت مدنی شرکت‌ها و اصلاح خطاهای تغذیه ای جامعه

مسئولیت مدنی شرکت‌های بزرگ در این زمینه به خوبی عمل کرد و حتی در کشور ما شرکت‌های بزرگی مانند کاله با شناخت نقاط ضعفی که در شبکه ریز مغذی‌های جامعه احساس می‌شد شروع به تولید و معرفی محصولات جدیدی کردند که برای مثال می‌توان از یک پنیر جدید به اسم پنیر کبابی یا‌هالومی صحبت کرد.

نگاهی به مواد غذایی و ریز مغذی‌ها گروه‌های مختلف مواد داخل این محصول نشان می‌دهد که این محصول می‌تواند به تنهایی یک وعده غذایی کامل بوده و نیاز بدن را به ده‌ها ماده مورد نیاز تامین کند.

هالومی تازه ترین دستاورد کاله برای مردم ایران

همان طور که گفته شد، تازه ترین محصولی که در راستای مطالب فوق و در راستای بهینه سازی الگوی تغذیه مردم بعد از دوره کاملی از تحقیق و مطالعه در خطوط تولید کاله قرار گرفت پنیر کبابی یا‌هالومی بود.

پنیر کبابی می‌تواند ضمن جایگزین شدن به جای تعداد قابل ملاحظه ای از مواد غذایی سنتی مواد بسیار زیادی را به بدن مصرف کننده برساند که انواع ویتامین‌ها مواد معدنی، کلسیم، و انواع ریزمغذی‌ها از جمله چیزهایی است که با مصرف این محصول برای مصرف کننده به ارمغان می‌آید.

از ویژگی‌های این محصول که هم کاملا سنتی و در عین حال کاملا مدرن و براساس شاخص‌های مواد غذایی جدید تند مصرف است، تنوع در مصرف و تنوع در وعده‌های غذایی و تنوع در به اشتراک گذاری است. به عبارت دیگر این محصول در انواع مختلف غذاهای خانوادگی از سالادها گرفته تا کباب‌ها، خورش‌ها، نیم وعده‌ها و حتی صبحانه کاربرد دارد.

این خصوصیات باعث شده است محبوبیتی که این محصول در پنج قاره جهان به دست آورده، به سرعت در ایران نیز به یک ترند مهم تبدیل شده و دوست داران غذا را که حواسشان به نوع خوراک‌های مصرفی خودشان هست، به خود جلب کند.

هالومی نقطه عطفی در تغییر الگوی تغذیه مردم

پنیر کبابی‌هالومی می‌تواند در دگرگونی الگوهای غذایی مردم یک نقطه عطف به شمار آمده و ضمن اصلاح نابسامانی‌های غذایی جامعه در تامین سلامتی طیف‌های گسترده مردم بسیار موثر عمل کند.

این محصول که می‌تواند جایگزین گوشت، مرغ و سایر مواد غذایی مشابه شود، در بسته بندی‌های سهل الوصول و بدون نیاز به عمل آوری‌های قبل از پخت، سهولت تغذیه را که یکی از نیازهای زندگی ماشینی مردم امروز است نیز تامین می‌کند.

امروزه شهروندان با توجه به شکل زندگی همراه با عجله، کمبود وقت و کم رنگ شدن کارکرد آشپزخانه در فرهنگ و الگوهای تغذیه ای مردم، نیازمند محصولات جدیدی مانند پنیر کبابی هستند تا بتوانند ضمن حفظ زندگی سالم غذایی خود از خصوصیات مدرن آن نیز بهره مند شوند.

پنیر کبابی دارای خصوصیت‌هایی در مصرف و متریال است که می‌تواند هر دو سوی این معادله زندگی مدرن را پوشش دهد.

سرعت در تغذیه، دریافت بالاترین حد ریزمغذی‌ها، امکان تکرار مصرف، لذت بردن از طعم دلچسب و فقدان عناصر مضر در محصولات فراوری شده ای مانند سوسیس و کالباس، از جمله خصوصیت‌های این محصول است که به نظر می‌رسد در یک دهه آینده نقش بسیار پر رنگی را در تغییر الگوی غذایی مردم به سوی «غذای سالم» در عین سرعت و سهولت ایفا نماید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

گروه صنایع غذایی سولیکو کاله

برند کاله باهدف بهبود و ارتقای سطح سبد غذایی مردم ایران در سال ۱۳۷۰ تأسیس شد. نتیجه فعالیت‌های انجام‌شده در این مجموعه طی سال‌های گذشته که همگی در راستای ارتقای سبد غذایی هم‌وطنان و سرافرازی ایران اسلامی است، این برند را در جایگاه ۴۸ام صنایع غذایی در جهان (به گزارش یورو مانیتور)، برند محبوب و برتر و ۷ سال تنها صادرکننده نمونه در فرآورده‌های لبنی در ایران قرار داده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنایع غذایی و کشاورزی