اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 14010422629215068

نگاهی به کارکردهای ماست‌های غنی شده با کلسیم و ویتامین D

کد: 14010422629215068

https://bit.ly/3yOkIsW

، آمل , (اخبار رسمی): آیا ماست غنی شده با ویتامین D یک استراتژی موثر در راستای خلق ارزش افزوده برای بهبود سلامت انسان امروزی و ارتقای شاخص سلامتی جوامع است؟

نگاهی به کارکردهای
نگاهی به کارکردهای ماست‌های غنی شده با کلسیم و ویتامین D

این سوالی است که این روزها تمام نهادها و سازمان‌های علاقه‌مند به موضوعات سلامتی؛ بخصوص کسانی که در زمینه بیماری پوکی استخوان و راه‌های مقابله با آن کار می‌کنند از خود می‌پرسند.

نگاهی به تحقیقات سیستماتیک بزرگ که براساس الگوهای متفاوتی مثل متاآنالیز، تحقیق‌های میدانی، کارآزمایی‌های بالینی، کارآزمایی‌های میدانی براساس شاخص‌های جمعیتی و گروه‌های اجتماعی، تحقیق‌های آرشیوی و گردآوری اطلاعات بزرگ (big data) ، نشان می‌دهد که در تمامی موارد، نه تنها جواب این سوال مثبت است، بلکه در اغلب موارد گنجانیدن یک ماست غنی شده با ویتامین دی و کلسیم به اندازه کافی (تقریبا تنها راه ممکن برای گریز از پوکی استخوان) ذکر شده است.

چرا ویتامین دی این قدر مهم است؟

اهمیت ویتامین دی در سازوکارهای بدن و متابولسیم داخلی به قدری اهمیت دارد که تاکنون هزاران و شاید میلیون‌ها مقاله تحقیقاتی در سراسر جهان در این باره نوشته شده و نتایج همه آن‌ها به طور مشخص بر توجه انسان‌ها و حتی مدیران جوامع بر ایجاد سازوکاری برای تامین ویتامین دی بدن (که عنصری کمیاب در طبیعت است و در بدن نیز تولید نمی‌شود) معطوف شده است.

نگاهی به مجلات، سایت‌ها، وبلاگ‌ها و منابع ارزشمندی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، نشان می‌دهد که مردم دنیا به تدریج در حال روی آوردن به محصولات لبنی خاص؛ به طور ویژه ماست‌هایی هستند که با ترکیب این ماده حیاتی، (البته اگر همراه با کلسیم باشد بسیار بهتر است) خیال آن‌ها را درباره فقر کلسیم و ابتلا به پوکی استخوان راحت کند.

رقبا یا نمونه‌های خارجی ماست کلسیویتای کاله

یک بلاگر معروف به اسم کاترین ‌هابسون که در زمینه تغذیه تحقیق می‌کند، در یادداشتی که در یو اس نیوز منتشر کرده است، با اشاره به این که خوانندگان او به طور مرتب در زمینه برندهای معتبری که ترکیبی از ویتامین دی و کلسیم را به اندازه قابل ملاحظه ای در محصولات خود گنجانیده اند سوال می‌کنند، می‌نویسد: «کدام ماست‌ها ویتامین D بیشتری دارند؟ این سوالی است که اغلب از من پرسیده می‌شود و این مساله باعث شد من دست به تحقیقاتی در میان محصولات برند‌های معتبر بزنم و فهرستی از 17 محصول را گرد آوردم که به اندازه قابل ملاحظه ای (حداقل 10 درصد) به بدن ویتامین دی می‌دهند.

وی سپس این 17 محصول را از میان برند‌ها به گفته خودش معتبر، به خوانندگانش معرفی می‌کند و میزان ویتامین دی هر محصول را نیز ذکر می‌کند. معیار این اندازه یک گیری یک پیاله یا شش اونس ماست است. محصولاتی که این بلاگر از 5 برند معتبر و بین‌المللی معرفی می‌کند (البته در کشور آمریکا) این‌ها هستند.

· Breyers Creme Savers: 30 percent

· Breyers Light: 20 percent

· Breyers Disney Swirled Lowfat: 20 percent (4 ounces)

· Dannon Light & Fit: 20 percent (except for strawberry and mixed berry, with 15 percent)

· Stonyfield Farm Fat-Free: 20 percent

· Stonyfield Farm Yo Calcium: 20 percent

· Stonyfield Farm Lowfat: 20 percent

· Yoplait Original: 20 percent

· Yoplait Light: 20 percent

· Yoplait Thick and Creamy: 20 percent

· Yoplait Light Thick and Creamy: 20 percent

· Stonyfield Farm Fat-Free Probiotic: 15 percent (4 ounces)

· Dannon Light & Fit 0%-Plus: 10 percent (4 ounces)

· Yoplait Whips: 10 percent (4 ounces)

· Yoplait Yo-Plus: 10 percent (4 ounces)

· Yoplait Fiber One: 15 percent (4 ounces)

· Trix by Yoplait: 10 (4 ounces)

Sources: company websites

چرا کلسیویتای کاله از همه این محصولات برتر است؟

نویسنده این مقاله، همچنان که می‌بینید منبع خود را سایت‌های این شرکت‌ها اعلام کرده و ذکر می‌کند که در فهرست خود ماست‌هایی را جا داده است که حداقل 10 درصد از نیاز بدن به ویتامین دی را تامین کرده باشند.

وی در ابتدای مطلب خود می‌نویسد: «ممکن است تصور کنید ویتامین D همیشه در ماست وجود دارد، اما این طور نیست. اینجا جایی است که آن را پیدا کنید.» و سپس محصولات مورد نظر خود را معرفی می‌کند و ادامه می‌دهد: «زمانی تصور می‌شد ماست نیز مانند شیر، با ویتامین D غنی شده است. اخیرا یکی از خوانندگان من از من خواست که تفاوت بین ماست معمولی و ماست حاوی ویتامین دی را مشخص و محصولاتی را معرفی کنم. تحقیقات من نشان داد که این ویتامین در همه ماست‌ها حتی بیشتر آن‌ها وجود ندارد. حتی در یک برند ممکن است برخی از ماست‌ها ویتامین دی داشته باشند و برخی دیگر نداشته باشند.

در مقایسه کلسیویتای کاله با فهرست فوق اشاره به چند نکته لازم است:‌

  •        همچنان که مشاهده می‌کنید اغلب این برندهای آمریکایی درصد بسیار کمی ‌از ویتامین دی را در محصول خود غنا بخشیده اند.
  •        نکته دیگر این که این ماست‌ها عمدتا با کلسیم غنی نشده اند و یا حداقل اشاره به آن نشده است.
  •        یک پیاله ماست کلسیویتای کاله (تقریبا همان اندازه ذکر شده در این مقاله) دو برابر ماست‌های معمولی کلسیم دارد و چند برابر تمام محصولات بالا ویتامین دی در خود ذخیره کرده است.
  •         یک ماست کلسیویتای 450 گرمی کاله، حدود 90 درصد کلسیم و 70 درصد ویتامینD3 مورد نیاز روزانه شما را تامین می‌کند (180 واحد بین المللی ویتامین دی دارد) و به همین دلیل در نقش یک مکمل کلسیمی برای تامین کلسیم و ویتامین D3 بدن عمل می‌کند.
  •        کلسیویتا محصولی بالاتر از استانداردهای جهانی است که حتی از نظر قیمت درج شده بر روی کالا نیز بسیار ارزان تر است.
  •        ماست غنی شده با ویتامین دی معمولا درصد بسیار محدودی از کل تولیدات برندهای معتبر جهانی را تشکیل می‌دهد. بیشتر این محصولات هم نشینی ویتامین دی و کلسیم با غنای بیشتر را که در ماست کلسیویتای کاله مشاهده می‌شود در دستور کار خود قرار نداده اند.

هر گردی گردو نیست

علیرغم مطالب مندرج در مقاله فوق و اطلاعاتی که در این گزارش بدان‌ها اشاره کردیم، به نظر می‌رسد عنصر کیفیت را هرگز نباید در این بررسی‌ها نادیده گرفت. نحوه تولید، میزان غنای کلسیم، میزان غنای ویتامین دی و عومل متعدد دیگری که در این زمینه نقش دارند باعث می‌شود که برند‌های محدودی بتوانند خود را به عنوان تولید کننده مرجع و استاندارد ماست‌های غنی شده با ویتامین دی و کلسیم معرفی کنند.

به این خاطر پزشکان و دانشمندان هنگام راهنمایی‌های خود از اشاره به نام برند‌هایی که این کار را به خوبی انجام می‌دهند ابایی ندارند.

برای مثال سوزان اسکاپیاک، متخصص و دانشمند ارشد تغذیه، در پاسخ به سوالی در زمینه ارزش ماست‌های غنی شده با ویتامین دی و کلسیم به صورت توامان به جنرال میلز می‌گوید که ماست یوپلیت (که در فهرست بالا نیز حضور دارد) تنها برند پیشرو ماست غنی شده با ویتامین D در هر فنجان است که منبع عالی کلسیم و ویتامین D در هر فنجان 6 اونس را در اختیار مصرف کننده قرار می‌دهد.

این همان استانداردی است که در کشور ما برند کاله توانسته است فراتر از آن را با تولید و عرضه ماست کلسیویتا در وزن‌های مختلف برای مصرف کننده ایرانی فراهم آورد.

بنابر این می‌توان کلسیویتای کاله را یک موفقیت بین المللی برای کاله و یک محصول مهم در هرم تغذیه ای ایرانیان برای جلوگیری از پوکی استخوان دانست.

منابع:‌

https://www.breyerhorses.com/

https://www.danone.com/

https://www.stonyfield.com/

https://www.yoplait.com/

Which Yogurts Have Vitamin D? These 17 Yogurt Products Do

https://b2n.ir/w03750

https://b2n.ir/e93689

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

گروه صنایع غذایی سولیکو کاله

برند کاله باهدف بهبود و ارتقای سطح سبد غذایی مردم ایران در سال ۱۳۷۰ تأسیس شد. نتیجه فعالیت‌های انجام‌شده در این مجموعه طی سال‌های گذشته که همگی در راستای ارتقای سبد غذایی هم‌وطنان و سرافرازی ایران اسلامی است، این برند را در جایگاه ۴۸ام صنایع غذایی در جهان (به گزارش یورو مانیتور)، برند محبوب و برتر و ۷ سال تنها صادرکننده نمونه در فرآورده‌های لبنی در ایران قرار داده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

علم و آموزش