اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 14010422629275068

وضعیت جهان در سال 2050 از نظر شکستگی استخوان

کد: 14010422629275068

https://bit.ly/3RD5f7K

، آمل , (اخبار رسمی): با این که بیماری پوکی استخوان تقریبا در همه جای جهان منشاء واحدی دارد و عمده ترین دلیل آن کمبود کلسیم و ویتامین D در رژیم غذایی مردم است، اما در نقاط مختلف و کشورهای گوناگون دنیا تفاوت‌هایی در نوع این بیماری تشخیص داده شده است.

وضعیت جهان در سال 2050 از نظر شکستگی استخوان
وضعیت جهان در سال 2050 از نظر شکستگی استخوان

این تفاوت‌ها از این نظر اهمیت دارد که می‌تواند در تعیین اولویت‌ها و سیاست گذاری‌ها و تخصیص منابع برای پیشگیری و درمان موثر باشد. یکی از مهم ترین تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته و منبع اطلاعات فوق است، شامل یک تحقیق بزرگ از سوی پنج مرکز مهم پزشکی و تحقیقاتی در چین است که عملکرد و سابقه این بیماری را در یک دوره 30 ساله در 204 کشور منطقه جهان بررسی کرده است.

این تحقیق شامل سنجش بار جهانی پوکی استخوان، توده کم استخوان و شکستگی مرتبط با آن از سال 1990 تا 2019 بوده است.

اهمیت این تحقیقات در همه جانبه بودن آن است که نتایج آن و تحقیقات مشابه می‌تواند مرجعی برای برنامه ریزی تحقیقاتی مشابه در حوزه داخلی و همین طور برنامه ریزی‌های ملی برای پیشگیری از پوکی استخوان باشد.

اطلاعات دقیق جمع‌آوری شده در این تحقیقات و تجزیه و تحلیل ثانویه برای LBMD و شکستگی‌های مرتبط با آن و بررسی اعداد و نرخ‌های استاندارد و مقایسه با فاکتورهای مختلف اجتماعی و دموگرافیک (جمعیت شناختی) و مقایسه آمارهای متعدد برای تدوین یک برنامه استراتژیک می‌تواند بسیار موثر باشد.

روند بیماری پوکی استخوان در جهان کاملا افزایشی است

تحقیقی که پنج مرجع تخصصی کشور چین درباره 204 کشور جهان در 30 سال انجام داده اند به وضوح نشان می‌دهد که روند ابتلا به مرگ و میر و ناشی از کاهش تراکم استخوانی یا LBMD کاملا افزایشی بوده و در این مدت سی سال در حدود 93 ممیز 82 درصد افزایش یافته (تقریبا دو برابر شده است.)

این مساله به وضوح نشان می‌دهد که پوکی استخوان به عنوان یک بیماری خاموش و مهلک چقدر جامعه جهانی را تهدید می‌کند و به عنوان یک اپیدمی‌فراگیر نیازمند تدبیر و برنامه ریزی است.

همان طور که گفته شد ارتباط مستقیمی بین شاخص‌های اجتماعی و فاکتورهای دموگرافیک با نوع پوکی استخوان و شکستگی و نرخ فراوانی آن در کشورهای مختلف وجود دارد که مطالعات درون کشوری نیز برای یافتن کیفیت این تفاوت‌ها را ضروری می‌نماید.

برای مثال کشور چین و هند از جمله کشورهایی هستند که با توجه با شاخص‌های پیش گفته هم نرخ بالایی از ابتلا را به خود اختصاص داده اند و هم کمترین سن ابتلا را در خود دارند.

همان طور که گفته شد تفاوت‌هایی که درباره این بیماری بین مناطق و کشورهای متعدد جهان وجود دارد. می‌تواند در تعیین اولویت، سیاست گذاری و تخصیص منابع در پیشگیری و درمان پوکی استخوان مفید باشد. اما نکته ای که باید بدن اضافه کرد این است که موسسات مرجع کشورها و مناطق بومی باید تحقیقات منحصر به فردی در حوزه عملکرد خود انجام داده و آن را داده های جهانی انطباق دهند تا ضمن درک تفاوت ها و شباهت ها به داده های بومی خود نیز دست پیدا کنند.

وقتی از پوکی استخوان سخن می‌گوییم منظور چیست؟

تراکم استخوان پایین به معنای کاهش مواد معدنی و کلسیم در توده استخوانی و متخلخل شدن بافت درونی استخوان است. این بیماری مزمن و متابولیک که ماهیتی ریزساختاری دارد در نهایت منجر به افزایش خطر شکستگی در قسمت‌های مختلف بدن می‌شود که براساس گزارش‌های منتشر شده (از جمله تحقیق فوق) به طور عمده در این نقاط از بدن رخ می‌دهد: لگن، گردن، انتهای استخوان ساعد، استخوان ران و...

شکستگی استخوان در جهان در سال 2050

براساس روند افزایشی ذکر شده برای این بیماری و طبق تحقیق جامع فوق، پیش بینی شده است که میزان بروز شکستگی لگن تا سال 2050 در مردان 310 درصد و در زنان 240 درصد افزایش پیدا کند. البته نتایج تحلیلی آینده نگرانه فوق، همچنین نشان می‌دهد که تمام شکستگی‌های مرتبط با پوکی استخوان در تمام نقاط بدن نیز افزایش خواهد یافت.

ضمن این که کسانی که یک بار شکستگی را در بزرگسالی تجربه کرده اند، احتمال دارد که 50 تا 100 درصد بیشتر با نوع دیگری از شکستگی نیز مواجه شوند.

پر واضح است که این مساله تا چه اندازه شبکه بهداشت جهانی و شبکه‌های محلی را با هزینه‌های اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی مواجه خواهد کرد. پیری رو به رشد جمعیت جهان و تغییر سبک زندگی به خاطر افزایش شهرنشینی و استفاده روزافزون از ماشین آلات، در تمام ارکان زندگی، یکی از عمده ترین عواملی است که این روند را تغییر خواهد داد.

رتبه بندی بیماری پوکی استخوان در اروپا

براساس مطالعات مختلف از جمله تحقیق مورد بررسی ما، بیماری پوکی استخوان در میان بیماریهای مزمن اروپا چهارمین رتبه را به خود اختصاص داده است.

بیماری‌های Ischemic قلبی، زوال عقل و سرطان ریه قبل از پوکی استخوان بیشترین فراوانی را دارند؛ اما با روندی که پیش بینی شده است به نظر می‌رسد این رتبه بندی در سال 2050 تغییر کرده و پوکی استخوان به یکی از دومین یا سومین بیماری رایج و آزاردهنده در اروپا تبدیل شود.

پیشگیری هزار بار بهتر از درمان است

یکی از نقاط برجسته بیماری پوکی استخوان این است که این بیماری بیشترین واکنش را در مقابل روش‌های پیشگیری از خود بروز می‌دهد. از این نظر می‌توان گفت که بیماری پوکی استخوان در میان تمام بیماری‌های موجود از نظر داشتن ظرفیت های پیشگیری آگاهانه، یکتاست.

در واقع با گنجانیدن میزان کافی کلسیم به همراه ویتامین دی و دریافت پروتیین و تعدادی از ریز مغذیی‌های دیگر می‌توان به میزان قابل اطمینانی نسبت به حمایت بدن خود در برابر پوکی استخوان پرداخت.

با این که گفته می‌شود بیماری پوکی استخوان بیماری کهنسالی است؛ اما بلافاصله باید افزود که ریشه این بیماری دقیقا در دوره جوانی و میانسالی شکل می‌گیرد.

با این که در مطالعات و اظهار نظرهای کارشناسان ده‌ها عامل دیگر موثر بر بیماری پوکی استخوان بر شمرده شده است که به عنوان مثال نقشه ژنتیک، منطقه زیستی، رنگ پوست و امثال آن‌ها را نیز هم جزو عوامل ذکر کرده اند؛ اما باید گفت تمام عوامل ذکر شده در قبال اهمیت مساله «دریافت کلسیم و ویتامین دی کافی» تاثیر بسیار ناچیزی دارند.

به این خاطر با گنجانیدن یک رژیم غذایی سرشار از کلسیم و ویتامین دی در کنار داشتن یک رژیم غذایی سالم و یک زندگی نسبتا پر تحرک تقریبا می‌توان گفت ابتلا به بیماری پوکی استخوان به میزان قابل ملاحظه ای خواهد بود.

ماست را فراموش نکنید اما همراه با ویتامین دی

تمام تحقیقات انجام شده توسط نهادهای تحقیقاتی بین المللی، بدون استثنا در بخش مقدمه و موخره خود بر یک نکته واحد تاکید می‌کنند: ضرورت دریافت میزان کافی کلسیم به همراه ویتامین دی از 18 تا 50 سالگی مهم ترین عامل برای جلوگیری از پوکی استخوان است.

البته ادامه همین روند بعد از 50 سالگی هم به همان اندازه اهمیت دارد؛ اما وجوه اهمیت و اثرگذاری این دو دوره کاملا از هم مجزا و نوع کارکردشان متفاوت است.

در دوره اول یعنی تا دهه سوم زندگی، دریافت این دو ریزمغذی حیاتی باعث ساخت استخوان و تحکیم بافتار درونی آن می‌شود. اما در دوره دوم؛ یعنی سن بعد از 50 سالگی که بدن به طور طبیعی شروع به از دست دادن چگالی استخوان‌ها می‌کند، داشتن این رژیم غذایی فرایند تحلیل استخوانی را کند می‌کند.

به این خاطر گنجانیدن یک محصول در رژیم غذایی خانواده یک بار برای همیشه مساله شما را با پوکی استخوان برای همیشه حل می‌کند.

با ماست کلسیویتا خانواده خود را گارانتی کنید

ماست کلسیویتای کاله در حال حاضر مهم ترین و عالی ترین محصولی است که با غنای بالای کلسیم به همراه ویتامین دی شما و خانواده شما را در برابر بیماری مهلک پوکی استخوان مصون نگه می‌دارد.

یک تذکر مهم در باره مصرف ماست کلسیویتا

اما نکته مهم این است که تصور نشود با استفاده های متفاوب و غیر منظم، مثل چند بار در ماه یا در سال می‌توان به محافظت از استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان پرداخت. نکته بسیار مهم در رژیم غذایی سرشار از کلسیم این است که باید به صورت منظم، تکرار و مصرف شود. برای مثال در یک برنامه هفتگی و حداقل چند بار در هفته، باید این محصول در سفره هر خانوار حضور داشته باشد و مصرف شود.

منابع:

استاندات این گزارش بر تحقیقات دامنه داری است که توسط این مراکز در یک دوره 30 ساله در 240 کشور دنیا انجام شده است:‌

1-    بخش غدد درون ریز و متابولیسم، دومین بیمارستان وابسته دانشکده پزشکی دانشگاه ژجیانگ،‌هانگژو، چین

2-    مرکز بیماری‌های غدد درون ریز و متابولیک، اولین بیمارستان وابسته، و کالج پزشکی بالینی دانشگاه علم و صنعت هنان، لویانگ، چین

3-    آزمایشگاه کلید پزشکی بیماری‌های نادر ارثی هنان، لویانگ، چین

4-    مرکز ملی تحقیقات بالینی برای بیماری‌های متابولیک، Luoyang، چین

5-    موسسه بیجینگ دانشگاه ژجیانگ،‌هانگژو، چین

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

گروه صنایع غذایی سولیکو کاله

برند کاله باهدف بهبود و ارتقای سطح سبد غذایی مردم ایران در سال ۱۳۷۰ تأسیس شد. نتیجه فعالیت‌های انجام‌شده در این مجموعه طی سال‌های گذشته که همگی در راستای ارتقای سبد غذایی هم‌وطنان و سرافرازی ایران اسلامی است، این برند را در جایگاه ۴۸ام صنایع غذایی در جهان (به گزارش یورو مانیتور)، برند محبوب و برتر و ۷ سال تنها صادرکننده نمونه در فرآورده‌های لبنی در ایران قرار داده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]