اطلاعات تماس
  • 091173*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140106126394718412

انواع روش های شیمی درمانی

کد: 140106126394718412

https://bit.ly/3BcXFux

، (اخبار رسمی): نواع مختلفی از شیمی درمانی یا داروهای شیمی درمانی برای درمان سرطان استفاده می شود. چه به تنهایی و چه در ترکیب با سایر داروها یا درمان ها.

انواع روش های شیمی درمانی
انواع روش های شیمی درمانی

نحوه عملکرد داروهای شیمی درمانی

انواع مختلفی از شیمی درمانی یا داروهای شیمی درمانی برای درمان سرطان استفاده می‌شود - چه به تنهایی و چه در ترکیب با سایر داروها یا درمان ها.

این داروها از نظر ترکیب شیمیایی (از چه ساخته شده اند)، نحوه تجویز و تجویز، میزان مفید بودن آنها در درمان انواع خاصی از سرطان و عوارض جانبی که ممکن است داشته باشند بسیار متفاوت هستند. مهم است بدانید که همه داروها و داروهای درمان سرطان به یک شکل عمل نمی‌کنند.

سایر داروهای درمان سرطان مانند درمان هدفمند، هورمون درمانی و ایمونوتراپی متفاوت عمل می کنند. اطلاعات زیر نحوه عملکرد شیمی درمانی سنتی یا استاندارد را شرح می دهد. شیمی درمانی با چرخه سلولی کار می کند هر بار که هر سلول جدیدی تشکیل می‌شود، یک فرآیند معمولی را طی می‌کند تا به یک سلول کاملاً فعال (یا بالغ) تبدیل شود. این فرآیند شامل یک سری مراحل است و چرخه سلولی نامیده می شود. داروهای شیمی درمانی سلول ها را در مراحل مختلف چرخه سلولی هدف قرار می دهند. درک نحوه عملکرد این داروها به پزشکان کمک می کند تا پیش بینی کنند که کدام داروها احتمالاً با هم به خوبی کار می کنند.

پزشکان همچنین می‌توانند بر اساس زمان‌بندی فازهای سلولی، برنامه‌ریزی کنند که دوزهای هر دارو چقدر باید تجویز شود. سلول‌های سرطانی تمایل دارند تا سلول‌های جدید را سریع‌تر از سلول‌های طبیعی تشکیل دهند و این باعث می‌شود که آنها هدف بهتری برای داروهای شیمی‌درمانی باشند. با این حال، داروهای شیمی درمانی نمی توانند تفاوت بین سلول های سالم و سلول های سرطانی را تشخیص دهند. این بدان معناست که سلول های طبیعی همراه با سلول های سرطانی آسیب می بینند و این باعث ایجاد عوارض جانبی می شود. هر بار که شیمی درمانی داده می شود، به معنای تلاش برای یافتن تعادل بین کشتن سلول های سرطانی (به منظور درمان یا کنترل بیماری) و حفظ سلول های طبیعی (برای کاهش عوارض جانبی) است. خبر خوب این است که اکثر سلول های طبیعی به مرور زمان از اثرات شیمی درمانی بهبود می یابند.

اما سلول های سرطانی سلول های جهش یافته (نه طبیعی) هستند و معمولاً از اثرات شیمی درمانی بهبود نمی یابند. به همین دلیل است که شیمی درمانی در از بین بردن بسیاری از انواع سلول های سرطانی خوب است. انواع داروهای شیمی درمانی داروهای شیمی درمانی را می توان بر اساس نحوه عملکرد، ساختار شیمیایی و روابط آنها با سایر داروها گروه بندی کرد. برخی از داروها به بیش از یک روش عمل می کنند و ممکن است به بیش از یک گروه تعلق داشته باشند. (توجه: همه داروهای شیمی درمانی در اینجا ذکر نشده اند.) دانستن نحوه عملکرد دارو در پیش بینی عوارض جانبی آن مهم است. این به پزشکان کمک می کند تصمیم بگیرند که کدام داروها احتمالاً با هم به خوبی کار می کنند. اگر بیش از یک دارو استفاده شود، این اطلاعات همچنین به آنها کمک می کند تا دقیقاً زمان تجویز هر یک از داروها (به کدام ترتیب و چند بار) برنامه ریزی کنند. عوامل آلکیله کننده عوامل آلکیله کننده با آسیب رساندن به DNA سلول را از تکثیر (تولید کپی از خود) جلوگیری می کند.

این داروها در تمام مراحل چرخه سلولی کار می‌کنند و برای راحتی کار از پمپ شیمی درمانی استفاده می شود و برای درمان بسیاری از سرطان‌های مختلف از جمله سرطان‌های ریه، سینه و تخمدان و همچنین سرطان خون، لنفوم، بیماری هوچکین، مولتیپل میلوما و سارکوم استفاده می‌شوند. از آنجایی که این داروها به DNA آسیب می رسانند، می توانند سلول های مغز استخوان را که سلول های خونی جدید می سازند، تحت تأثیر قرار دهند. در موارد نادر، این می تواند منجر به سرطان خون شود.

خطر لوسمی ناشی از عوامل آلکیله کننده "وابسته به دوز" است، به این معنی که این خطر با دوزهای کمتر کوچک است، اما با افزایش مقدار کل داروی مصرفی افزایش می یابد. خطر ابتلا به سرطان خون پس از دریافت مواد آلکیله کننده در حدود 5 تا 10 سال پس از درمان بیشتر است.

نمونه هایی از عوامل آلکیله کننده عبارتند از: آلترتامین بنداموستین بوسولفان کربوپلاتین کارموستین کلرامبوسیل سیس پلاتین سیکلوفسفامید داکاربازین ایفوسفامید لوموستین مکلورتامین ملفالان اگزالیپلاتین تموزولوماید تیوتپا ترابکتدین نیتروزوره نیتروزوره ها گروهی از عوامل آلکیله کننده هستند که عملکرد خاصی دارند. سایر عوامل آلکیله کننده ذکر شده در بالا نمی توانند به مغز سفر کنند، اما نیتروزوره ها قادر به انجام این کار هستند. آنها می توانند وارد مغز شوند زیرا می توانند از ناحیه ای به نام سد خونی مغزی عبور کنند،

منبع سیما درمان طب

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 091173*****
[نمایش اطلاعات]