اطلاعات تماس
  • 051910*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140107166757821700
در دسترس نیست

جاذبه های اردبیل

مکان ها و جاهای دیدنی اردبیل

کد: 140107166757821700

، کیش , (اخبار رسمی): اردبیل شهری دیدنی که هر ایرانی باید آن را ببیند! در این مقاله به بررسی جاذبه های دیدنی شهر اردبیل میپردازیم.

مکان ها و جاهای دیدنی اردبیل
مکان ها و جاهای دیدنی اردبیل

جاده ای هست که همه از توصیف زیبایی آن شگفت زده می شوند. از طرفی دره گله ای از اسب های وحشی را در خود جای داده است که دیدن فراوانی و سرسبزی و زیبایی آن دل شما را خالی می کند. ساوالان میزبان شهر است و در میان کوه ها و دریاچه ها جادو می آفریند. این مجسمه در میان دره ای وسیع ایستاده و زیبایی این سرزمین تاریخی محو می شود. اینجا اردبیل است. کشور شگفت انگیز آذربایجان. در سلسله مقتدر صفوی به دنیا آمدند، با قدمتی شش هزار ساله، طبیعت بیدار شد و خرد بسیاری از بین رفت. اگر می خواهید در جادوی طبیعت نفس بکشید در سفر به اردبیل با ما همراه باشید. چشم انداز اردبیل در ایران شناخته شده است و آوازه بازار سرعین به گوش بسیاری از مردم رسیده است. اگر برای سفر برنامه ریزی کرده اید و به این کشور زیبا سفر می کنید و به دنبال بهترین گزینه های اقامتی هستید، از لیست هتل های اردبیل در سایت ایران هتل آنلاین دیدن کنید و با خیالی آسوده بهترین انتخاب را داشته باشید.

  • در اردبیل چه کنیم
  • گشت و گذار در اردبیل

قدمت شش هزار ساله همراه با طبیعتی تماما فناورانه و جادویی با ترکیبی از آب و هوای سرد و معتدل، اردبیل را به مقصدی ایده آل تبدیل کرده است که از قضا بهترین چیزها را در خود جای داده است. هر کجای استان اردبیل بروید، تکه ای از تاریخ در میان دشتی بزرگ یا کوهی مرتفع پنهان شده است. بیایید سفر خود را از مرکز استان اردبیل و شهر اردبیل آغاز کنیم.

آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی
آدرس: اردبیل، میدان عالی قاپو، خیابان شیخ صفی
سفر خود را از مقبره شیخ صفی الدین در اردبیل مرکز استان اردبیل آغاز می کنیم. بنای باشکوه و معروف هفتصد ساله در میدان عالی قاپو در قلب اردبیل واقع شده است. صومعه ای که آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی را در خود جای داده و گنبدهای کوچک و بزرگ آن توجه شما را به خود جلب می کند. جد بزرگ صفویان در این مکان به تدریس عرفان و تصوف پرداخت و شاگردان و شاگردان زیادی پرورش داد. آرامگاه جد بزرگ صفویان در انتهای مسیری زیبا که به شکل حجره تزئین شده است، اولین قدم برای بازدید از این مجموعه است. شاهکاری از هر نظر که اوج معماری تیموری و ایلخانی را به نمایش می گذارد.


مکان های دیدنی اردبیل
تابلوهای نفیس همراه با ماکرون های جذاب، حالت معنوی عجیبی را در داخل مقبره ایجاد کرده است. کتیبه ها و انواع خط که نشان دهنده اوج خط صفوی در این بقعه است، گویی با جادو بر در و دیوار نقش بسته است. خاتم کاری های ظریف، تزیینات چشم نواز و حتی تذهیب، همراه با گچ بری ظریف و شگفت انگیز، صومعه را چشمگیر کرده است. این صومعه دارای گنبد بلندی است که گویی به آسمان هفتم متصل است. از بیرون آرامگاه، کنده کاری گنبد چشم را خیره می کند. علاوه بر شیخ بزرگواری که در گوشه ای از آرامگاه آرمیده است، شاه اسماعیل اول که اولین پادشاه صفوی بود نیز به همراه همسرش و چند تن از شاهزادگان صفوی در اینجا مدفون است. این مقبره در طول تاریخ مورد احترام بوده است، اما در دوره صفویه از جایگاه بسیار بالایی برخوردار بوده است. ارادت شاهان صفوی باعث شد تا بقعه ای که فرند شیخ بر سر مزار پدرش ساخته بود، گسترش یابد و اکنون بناهای زیادی در نزدیکی مقبره وجود دارد. مسجد جنت سرا، خانه چینی ها، محراب، سردار عباسی، دارالحدیث و بسیاری از قسمت های دیگر این صومعه، آن را به جاذبه ای ارزشمند تبدیل کرده است که حتما باید از آن دیدن کنید.

آرامگاه دکتر شیخ صفی الدین
قلعه اورتنگ مغان اردبیل

آدرس: 12 کیلومتری جنوب غربی شهر پارس آباد، در مسیر پارس آباد به اصلاندوز مغان.
این قلعه در کنار رودخانه ارس و در 500 متری روستای اولتون قرار دارد. قلعه آلتان شبیه یک قلعه نظامی است و توسط اشکانیان ساخته شده است. این قلعه بسیار مستحکم است و بررسی سفال های یافت شده در بنا نشان می دهد که این قلعه تا قرن دوازدهم مورد استفاده بوده است. همچنین گلدان هایی متعلق به دوران مختلف اسلامی وجود دارد.


بازار سرپوشیده اردبیل
آدرس: اردبیل، خیابان امام
بازاری تاریخی که از صدها سال پیش تاکنون همیشه زنده بوده است. شاید قرار گرفتن اردبیل در مسیر جاده پر رونق ابریشم آن روزگار، دلیل این همه رونق بازار اردبیل بود. کهن‌ترین نوشته‌ها از رونق این بازار در قرن چهارم هجری قمری یاد کرده‌اند. اما به کمک مقبره شیخ صفی الدین، بازار به چشم شاهان صفوی رسید و در دوره صفویه گسترش یافت. گنبدها و طاق‌های آجری ساده و تیمچه‌ها، سره‌ها و ردیف‌های فراوان با ۱۲ ازاره، این بازار را به اثری تاریخی تبدیل کرده است. بازار هنوز هم راسته‌های فعال زیادی دارد و قدم زدن بین راسته‌ها و مغازه‌ها حس یک بازار اصیل ایرانی را به شما القا می‌کند. این بازار همچنین بازار اصلی Char-Souk یا Kayseria را در خود جای داده است.


کلیسای مریم مقدس اردبیل
آدرس: غازران، اردبیل، میدان آنچی، خیابان ارمنستان
آتشکده، مسجد و مسجد اردبیل در کنار هم تاریخ پرتلاطم این دیار را روایت می کنند. کلیسای مریم مقدس در سال 1255 هجری قمری با هزینه شخصی یک خانواده ارمنی ساخته شد. خانواده های مسیحی که 200 سال پیش از تبریز به اردبیل مهاجرت کردند، این مسجد را در نزدیکی مدرسه ای برای انجام فرایض دینی خود تأسیس کردند. در ورودی کلیسا در ارمنستان می گویند این خانه متعلق به خداست و در آن با کنده کاری تزئین شده است. کل کلیسای آجری با نقاشی های زیبایی در داخل بنا تزئین شده است، به خصوص داخل محراب که ساده به نظر می رسد. با مهاجرت ارامنه از اردبیل دیگر مراسمی در این کلیسا برگزار نمی شود و سال هاست که به گروه میراث فرهنگی اردبیل واگذار شده است.


لاگوی خشک
دریاچه سوها

دریاچه سها یکی از زیباترین نقاط اطراف اردبیل است. این دریاچه شگفت انگیز و باستانی در 4 کیلومتری شمال شرقی شهر نمین و شهر سها قرار دارد. برای بازدید از این دریاچه زیبا باید بافت شهری اردبیل را ترک کنید. دریاچه سوها تصویری واقعی از بهشت ​​را به شما نشان می دهد. این دریاچه در بین تپه های متعدد قرار گرفته است. گویی طبیعت این دریاچه را گنجینه ای گرانبها قرار داده است تا هیچکس نتواند آن را ببیند. در واقع جالب است بدانید که این دریاچه بخشی از خود روستای سوها است. طبیعت گردی در این شهر بسیار رایج است و مسیر دریاچه سوها تا آبشار لاوتون طرفداران زیادی دارد. همچنین اگر ماهیگیر هستید حتما چوب ماهیگیری به همراه داشته باشید. زیرا انواع ماهی های محلی در این دریاچه زندگی می کنند. پس چه راهی بهتر برای کمپ زدن و لذت بردن از ماهی تازه روی آتش.
آدرس: استان اردبیل، شهر نمین، ۴ کیلومتری شمال شرقی روستای سوهاما

دریاچه نئور
دریاچه نئور یکی از مکان های معروف اردبیل است. وقتی صحبت از مکان های گردشگری اردبیل می شود، حتما نام دریاچه نئور را خواهید دید. این دریاچه در مجاورت شهرهایی چون خلخال و اردبیل است. بنابراین می توانید آن را در فهرست جاذبه های گیلان و اردبیل بیابید. دریاچه نئور در دامنه کوه های زیبای تالش قرار دارد. این دریاچه به طور طبیعی به دو قسمت تقسیم می شود. یک قسمت 40 هکتار و قسمت دیگر 180 هکتار است. نئور در مناطق کوهستانی قرار دارد و زمستان های بسیار سردی دارد. آب این دریاچه به طور مستقیم از ذوب برف تامین می شود. ماهیگیری، شنا، پیک نیک، کمپینگ و قایق سواری در این دریاچه خاطره ای فراموش نشدنی خواهد بود.
موقعیت: مرز استان گیلان و اردبیل در 40 کیلومتری جنوب شرقی اردبیل


جنگل فندخلو
جنگل فندخلو یکی از زیباترین جاهای دیدنی اردبیل است. این جنگل باشکوه را می توان یکی از کهن ترین جنگل های ایران به حساب آورد. خوشبختانه خسارت کمی به این جنگل شگفت انگیز وارد کردند. جنگل فندالو در جنوب نمین قرار دارد و برای بازدید از آن باید اردبیل را ترک کنید. لازم به ذکر است که برای ورود به این جنگل می توانید از دو مسیر مختلف استفاده کنید. گردنه حیران زیباترین جاده منتهی به جنگل فندخلو است. می توانید از پیاده رو هم استفاده کنید. در طول مسیر، از آبگرم محلی نیز دیدن خواهید کرد. این جنگل 16000 هکتار وسعت دارد و مکان های دیدنی زیادی دارد. بهار و پاییز را می توان بهترین زمان برای بازدید از این جنگل دانست.
سد شهر چای نوشیدن چای داغ در کنار آب های آرام سعیدنم!
آدرس: منطقه اردبیل، سود نمین


دریاچه پاتیخور
پرنده نگری یکی از فراموش نشدنی ترین خاطرات سفر شما خواهد بود. تقریباً همه پرندگان را دوست دارند. شاید افراد سطوح مختلفی از علایق داشته باشند. اما همه ما عاشق تماشای پرندگان هستیم. در ضلع شرقی اردبیل حدود 4000 هکتار تالاب وجود دارد که زیستگاه بسیار خوبی برای پرندگان مهاجر است. جالب است که گونه ای از جرثقیل سیبری که جزو گونه های در خطر انقراض است نیز به این منطقه نقل مکان کرده است. پس بهتر است در فصل زمستان از این دریاچه دیدن کنید. تالاب پات خور یکی از آرامش‌بخش‌ترین مکان‌های دیدنی اردبیل به شمار می‌رود که کمتر کسی آن را می‌شناسد.
آدرس: منطقه اردبیل، شرق شهر اردبیل، روستای پاتخور

آبشار چالاچخور
چالاچوخور را باید در زمره زیباترین نقاط اردبیلی قرار داد. این آبشار عجیب و دیدنی در 10 کیلومتری شرق شهر گرمی و روستای آلیله اردبیلی قرار دارد. دسترسی به این روستا ممکن است کمی دشوار باشد. اما کمی صبور باشید تا طبیعت اردبیل زیباترین هدیه خود را به شما نشان دهد. این آبشار در ارتفاع 1100 متری از سطح دریا واقع شده است. آبشار چالاچورخور در طبیعتی بکر و دیدنی قرار دارد. بنابراین حتی سفر به آبشار نیز دلپذیر و فراموش نشدنی خواهد بود. فقط به یاد داشته باشید که تابستان و بهار بهترین زمان برای بازدید از چالاچورخور خواهد بود. در زمستان این منطقه بسیار سرد می شود و امکان بازدید از آن وجود نخواهد داشت.
پیست اسکی آلوارس یکی از جاذبه های اردبیل در فصل زمستان است


اسکی آلوارز
در دامنه کوه سبلان و در 50 کیلومتری شهر اردبیل، پیست اسکی در ارتفاع 3200 متری از سطح دریا قرار دارد. این پیست بزرگترین پیست اسکی ایران است و در فصل زمستان طرفداران این ورزش هیجان انگیز را از سراسر ایران به خود جذب می کند.
با توجه به بارش شدید برف در پاییز و زمستان و آب شدن دیر برف از این منطقه شش تا هشت ماه از سال استفاده می شود. پیست اسکی آلوارس دارای بالابرهای اسکی و مراکز سلامتی است و در زمان بازگشایی پیست از خدمات آنها استفاده می شود.
از دیگر جاذبه های گردشگری اردبیل می توان به آبشار گورگور آلوارس در نزدیکی روستای آلوارس اشاره کرد.
آدرس پیست اسکی آلوارس اردبیل
اردبیل، شهرستان سراین، پیست اسکی آلوارس


کوه سبلان
از جمله جاذبه های اردبیل کوه سبلان است که در گویش محلی ساولان نامیده می شود. سبلان سومین قله مرتفع ایران با ارتفاع 4811 متر و یک کوه آتشفشانی نیمه فعال است.
اغراق نیست اگر بگوییم سبلان بخش بزرگی از جذابیت گردشگری اردبیل را مدیون است. این کوه به دلیل مناطق طبیعی در کنار کوه، مناظر زیبای تابستانی و پیست اسکی آلوارز مورد توجه گردشگران است.
برخی کوه سبلان را زادگاه زرتشت می دانند و از این نظر مکانی مقدس و مورد احترام است.


غار
در دامنه غربی کوه یگان داغی و در ۷۷ کیلومتری شهر خلخال غار یگان قرار دارد که حدود ۲۴۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و در سمت غربی رشته کوه ماسوله داغ قرار دارد. غار یگان یکی از مناطق دیدنی اردبیل است. این غار دارای دو دهانه است که در فاصله حدود 25 کیلومتری از یکدیگر قرار دارند. قطر ورودی اصلی غار یگان حدود نیم متر است که به تالار وسیعی با دالانی باریک به طول 10 متر منتهی می شود. کف غار یخی را حوضچه ای از آب به عمق 20 سانتی متر و ارتفاع یک و نیم متر پوشانده است. وسعت غار حدود 1100 هکتار است.
آدرس غار یگان اردبیل
انتهای غربی قله یخی داگی در ۷۷ کیلومتری شهر حلال


جنگل فندخلو
جنگل زیبا و منحصر به فرد فندخلو دارای مزارع وسیعی از گل های بابونه و درختان کهنسال فندق است. فندخلو مکانی بی نظیر برای دور کردن ذهن از هیاهوی زندگی روزمره و پاکسازی ریه های خود از دود و آلودگی است. این جنگل بکر در 39 کیلومتری شهر اردبیل واقع شده و 16000 هکتار وسعت دارد.
بخشی از جنگل حصارکشی شده و برای گونه های در حال انقراض آهو محافظت می شود. تله کابین فندگلو به گردنه حیران و اسکی کراس کانتری از جمله تفریحاتی است که می توانید در منطقه فندگلو از آن لذت ببرید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

ایران هتل آنلاین

رزرو هتل با ایران هتل آنلاین و تجربه سفری آرام رزرو آنلاین هتل در صنعت گردشگری و اماکن اقامتی به علت تسهیل و تسریع فرآیند تصمیم گیری در سفر اهمیت به سزایی دارد ایران هتل آنلاین با هدف جلب رضایت میهمانان امکان رزرو هتل به صورت آنلاین را فراهم آورده است و تجربه ی سفری آرام و به دور از دغدغه های احتمالی را برای میهمانانی که قصد سفر به جای جای ایران را دارند به ارمغان می آورد . ایران هتل آنلاین از اولین ، با قدمت ترین ومعتبرترین وبسایت های رزرو هتل درایران است و ارائه دهنده بهترین تخفیفات در ایام مختلف به مسافران گرامی می باشد. رزرو آنلاین هتل ، سفر به سبکی هوشمندانه امروزه با قرار گرفتن در عصر تکنولوژی با چند کلیک قادر خواهیم بود به دنیایی از اطلاعات دست یابیم، رزرو هتل و برنامه ریزی برای اقامت و سفری دلپذیر هم از این قاعده مستثنی نبوده است، تصمیم گیری برای سفر کار دشواری نیست زمانی که بتوانیم پیش از سفر با مشاهده و مقایسه‌ی هتل‌های مختلفِ مقصدمان، با خیالی راحت انتخابی مناسب داشته باشیم، سهولت در رزرو هتل شاید به جرات بتوان گفت مهمترین عامل در لذت از سفر است این مهم به راحتی میسر می گردد

اطلاعات تماس
  • 051910*****
[نمایش اطلاعات]