کد: 140108046792621798
در دسترس نیست

طلاق توافقی چیست؟ دانستنی های مهمی که درباره آن بایددانست

راهکارهای طلاق توافقی + نکات مهمی که درباره ی آن در سال 1401 باید بدانیم!

کد: 140108046792621798

، (اخبار رسمی): در طلاق توافقی زن و مرد هر دو خواستار طلاق بوده و در خصوص همه موارد اختلاف خود با یکدیگر توافق نموده اند که این موارد شامل مهریه، حضانت فرزند بعد از طلاق، ملاقات فرزند می باشد. برای کسب اطلاعات در مورد وکیل طلاق به وب سایت برترین وکیل مراجعه کنید.

راهکارهای طلاق توافقی + نکات مهمی که درباره ی آن در سال 1401 باید بدانیم!
راهکارهای طلاق توافقی + نکات مهمی که درباره ی آن در سال 1401 باید بدانیم!

به طور حتم یک وکیل متخصص خواهد توانست به طور کامل شما را با جزئیات کلیه مراحل طلاق توافقی آشنا کند. البته دریافت مشاوره حقوقی در مورد مراحل طلاق توافقی نیز می تواند به هر یک از زوجین کمک کند

وکیل طلاق توافقی

به طور حتم یک وکیل متخصص خواهد توانست به طور کامل شما را با جزئیات کلیه مراحل طلاق توافقی آشنا کند. البته دریافت مشاوره حقوقی در مورد مراحل طلاق توافقی نیز می تواند به هر یک از زوجین کمک کند تا دید بسیار بهتری در ارتباط با مراحلی که از نظر قانونی باید طی شود تا بتوان موفق به گرفتن طلاق از یکدیگر شد پیدا کنند و در صورت نیاز تمهیدات لازم را برای طی این مراحل مانند حضور در جلسات مشاوره و یا انجام آزمایش های لازم به عمل آورند.

مراحل طلاق توافقی

در طلاق توافقی ابتدا زوجین هر دو یا با وکالت دادن به یک وکیل باید به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرده و دادخواست طلاق توافقی را ارائه دهند.

پس از ثبت درخواست در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی گواهی مراکز غربالگری و یا مشاوره خانواده که اصطلاحاً به آن «گواهی عدم انصراف از طلاق» گفته می‌شود را دریافت کنند.

بنابراین در صورتی که مایل به طی کردن مراحل طلاق توسط خودتان هستید باید به سامانه نوبت دهی طلاق ( سامانه تصمیم ) مراجعه کرده و اطلاعات هویتی خود را در سایت وارد کرده و یکی از مراکز غربالگری مشاوره در تهران را انتخاب نمایید.  

مرکز غربالگری پس از ثبت اطلاعات زوجین و دلایل طلاق، آنها را به یکی از مراکز مشاوره زیر نظر بهزیستی استان تهران ارجاع می دهد. جلسه مشاوره  معمولا بین 1 تا 5 جلسه است. توجه داشته باشید که تعداد جلسات بستگی به  شرایط زوجین و همچنین مرکز مشاوه دارد و ممکن است تا 45 روز زمان ببرد. پس از دریافت  گواهی عدم انصراف از طلاق از مرکز مشاوره گواهی ذکر شده را در هنگام ثبت دادخواست طلاق توافقی، به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی تحویل داده می‌دهید.

دفتر خدمات الکترونیک قضایی، دادخواست را ثبت و به دادگاه خانواده ارجاع می‌دهد. پس از اینکه دادگاه رای طلاق توافقی را صادر کرد، زوجین تنها 3 ماه فرصت دارند که به دفتر رسمی طلاق و ازدواج مراجعه کرده و صیغه طلاق را جاری نمایند در غیر این  صورت  گواهی صادر شده از درجه اعتبار ساقط است.

در صورتیکه طلاق توافقی بدون وکیل انجام پذیرد، بین 3 الی 4 ماه زمان می برد. با داشتن وکیل طلاق توافقی این زمان به زیر 1 ماه کاهش می یابد.

شرایط طلاق توافقی چیست؟

هرگاه زوجین تصمیم به پایان زندگی مشترک‌شان بگیرند، می‌توانند با ارائه دادخواست مشترک به مراجع مربوطه درخواست طلاق توافقی کنند. البته لازم است پیش از این مرحله بر سر موارد حقوقی، مانند مهریه، جهیزیه، حق حضانت فرزند و سایر مسائل مالی و حقوقی به توافق برسند.

وکیل طلاق توافقی

بنابر آن‌چه گفتیم نقش وکیل طلاق در شرایط توافق زوجین پیش از ارائه دادخواست شروع می‌شود. وکیل کمک می‌کند تا طرفین بر سر موارد حقوقی به توافق درستی برسند.

همچنین در شرایطی که افراد به موکل خود وکالت طلاق توافقی دهند، تمام مراحل پروندۀ طلاق بدون حضور درخواست‌کننده‌ها قابل پیگیری خواهد بود. بنابراین دیگر نیازی به حضور شما در جلسات شورا، دادگاه و دفترخانه نخواهد بود.

علاوه بر این با تجربیاتی که وکیل خانواده دارد و آگاهی او نسبت به قوانین و روند پیگیری پرونده‌ها فرایند طلاق در کوتاه‌ترین زمان ممکن به انجام می‎‌رسد.

ماهیت طلاق توافقی

ماهیت این نوع طلاق یعنی تفاهم میان زوجین برای صدور طلاق و به دنبال آن توافق در خصوص مهریه، نفقه، جهیزیه، حضانت و ملاقات فرزند که از نظر قانون محترم و دادگاه ملزم است آنها را رعایت کند. به عنوان مثال زوجین با هم به تفاهم می رسند و توافق می‌کنند که زوجه مهریه را در قبال طلاق ببخشد و یا با شرایط توافق شده میانشان مهریه پرداخت شود. در بعضی مواقع هم ممکن است قسمتی از مهریه بذل شود و مابقی پرداخت شود بنابراین تمام موارد توافق در رای دادگاه منعکس و قاضی ملزم است آن را اجرا کند.

وکالت در طلاق توافقی

هر امری را می توان به وسیله دیگری انجام داد،مگر آن که قانون آن را به عهده خود شخص گذارده باشد.

بنابراین کلیه اموری که قانون تصریح ننموده که قائم به شخص است و یا قرائن و اوضاع و احوال دلالت بر آن ننماید، به وسیله ی غیر می‌توان آن را انجام داد.

طلاق از اموری نیست که قائم به شخص باشد و الا نماینده قانونی شوهر (ولی ،وصی و قیم مجنون دائمی) نمی توانست آن را واقع سازد بنابراین شوهر می تواند به دیگری وکالت و وکالت در توکیل غیر دهد تا زن او را طلاق گویند.

همچنان که می‌تواند زن را وکیل و وکیل در توکیل قرار دهند تا خود را مطلقه سازد.

این است که ماده ی ۱۱۳۸ قانون مدنی می گویند:” ممکن است صیغه طلاق را به توسط وکیل اجرا نمود.” در وکالت در طلاق توافقی فرق نمی نماید که زوج  غائب باشد یا حاضر.

بعضی از فقها امامیه وکالت در طلاق توافقی را برای شوهری که در محل زن حاضر باشد اجازه نداده و صحیح نمی دانند.

شیخ بر آن است که شوهر نمی‌توانند به زن  وکالت دهد که خود را طلاق گویند، اگر چه شوهر غائب باشد.

مستند نظر مزبور ظهور نصوص در اجازه وکالت در طلاق توافقی به غیر است و علت تعدد اعتباری طلاق دهنده و مطلقه کافی نمیباشد،مخصوصا در طلاق توافقی که ایقاع است و به وسیله ی اراده واحد محقق می گردد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

برترین وکیل

مجله برترین وکیل، بصورت تخصصی در زمینه معرفی وکلای خوب در تهران و شهرهای ایران فعالیت می کند. هدف ما در برترین وکیل، معرفی بهترین و مجرب ترین وکلای دعاوی خانواده، کیفری، ملکی، حقوقی، مهاجرت و … در سراسر ایران می باشد.

منتشر شده در سرویس های:

علم و آموزش | حقوقی و قانون