کد: 140108046792221798
در دسترس نیست

محاسبه مهریه به نرخ روز + آنچه که درباره ی آن باید بدانید!

قانون مهریه به نرخ روز در سال 1401 چگونه محاسبه می شود؟

کد: 140108046792221798

، (اخبار رسمی): مهریه در هر زمان که مشخص شده باشد به نرخ روز حساب می‌شود. این محاسبات به شاخص‌های خاصی بستگی دارد. هر سال شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران از جانب بانک مرکزی اعلام می‌شود.

 قانون مهریه به نرخ روز در سال 1401 چگونه محاسبه می شود؟
قانون مهریه به نرخ روز در سال 1401 چگونه محاسبه می شود؟

زن به علت آن که پس از عقد، مالک مهریه می شود به همین سبب می تواند هر گونه تصرفی که می خواهد در مال خود، داشته باشد.

محاسبه مهریه به نرخ روز بر اساس نرخ شاخص تاریخ عقد؟

زوجه برای وصول مهریه خود مستند به سند نکاحیه مورخ 8/9/56 دفتر ازدواج به مبلغ 1500000 مقوم به 74735000 ریال اقدام به صدور اجراییه علیه وارث زوج کرده است. اجراییه در تاریخ 3، 12 و 17/9/79 به ورثه ابلاغ شده است و یکی از وارثان در تاریخ 19/10/79 نسبت به محاسبه مهریه به نرخ شاخص روز وقوع عقد اعتراض و اظهار کرده است زوجه در تاریخ 20/4/73 یعنی تاریخ ثبت نکاحیه در نکاح موقت مرحوم بوده‌است و مبنای محاسبه مهریه به شاخص روز باید تاریخ ثبت نکاحیه دایم زوجه باشد.

بنابراین موضوعی که مورد اعتراض یکی از وارثان قرار گرفته این است که عقد ازدواج دایم از سال 1373 منعقد شده است بنابراین مهریه باید از این تاریخ محاسبه و به نرخ روز پرداخت شود اما زوجه مرحوم که از سال 1356 به موجب نکاح موقت با متوفی ازدواج کرده است تاکید می‌کند که مهریه باید از این زمان محاسبه شود.

مهریه به نرخ روز در دوران عقد

در واقع می توان گفت که : زن به علت آن که پس از عقد، مالک مهریه می شود به همین سبب می تواند هر گونه تصرفی که می خواهد در مال خود، کند . شایان ذکر است که مهریه زوجه ، یا به صورت عندالمطالبه و یا به صورت عندالاستطاعه می باشد ، که فرق این دو در نوع پرداخت مهریه می باشد .

در مهریه عندالمطالبه ، زوجه هر زمان که بخواهد ( چه پس از جاری شدن صیغه عقد نکاح ، چه در حین زندگی مشترک ، و چه در زمان طلاق و جدایی ، و … ) ، مرد موظف است که مهریه او را بپردازد . اما در مهریه عندالاستطاعه این گونه نیست ، و زن برای مطالبه مهریه اش باید استطاعت مالی زوج را ، اثبات کند .

نحوه محاسبه مهریه که موضوع آن وجه نقد است

در تاریخ هشتم مرداد ماه ۱۳۷۶، ماده واحده‌اى مشتمل بر دو تبصره به ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی الحاق شد. به موجب این ماده به مجرد عقد، زن مالک مهریه می‌شود و می‌تواند هر نوع تصرفى که بخواهد در آن انجام دهد و به موجب تبصره یک ماده واحده‌اى که به این ماده الحاق شده است، چنانچه مهریه وجه رایج باشد متناسب با تغییر شاخص قیمت سالانه زمان تادیه نسبت به سال اجراى عقد که توسط بانک مرکزى جمهورى اسلامى ایران تعیین می‌شود، محاسبه و پرداخت خواهد شد.

نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز

نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز, با دقت به نرخ نوسانات قیمت سکه و پول، ضابطه گزار راهکاری ارائه داده است که اساس آن مهریه زوج که پرداختش وظیفه مرد است به نرخ روز محاسبه شود.

ممکن است تا به حال شنیده باشید که زنی از خانواده تان مهریه ای برابر ۱۰۰۰ تومان یا این که چه بسا کمتر داشته باشد و مدام برایتان سوال بوده که ‌این میزان مهریه خیلی کم است.

ولی بایستی به شما بگوییم که پرداخت دقیقا همان میزان مهریه به زوجه نه تنها عادلانه نیست بلکه  حکم فقهی را نیز دارا نمی باشد, به همین خاطر معمولا قیمت میزان مهریه را بر حسب بها هم اندازه آن محاسبه می کنند. اما تقصیر شما نیز نیست که نمی دانید بلکه این قضیه تاکنون هم شفافیت چندانی به دست نیاورده است که معلوم گردد دقیقا میزان  مهریه به نرخ امروزی  چه اندازه خواهد شد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

برترین وکیل

مجله برترین وکیل، بصورت تخصصی در زمینه معرفی وکلای خوب در تهران و شهرهای ایران فعالیت می کند. هدف ما در برترین وکیل، معرفی بهترین و مجرب ترین وکلای دعاوی خانواده، کیفری، ملکی، حقوقی، مهاجرت و … در سراسر ایران می باشد.

منتشر شده در سرویس:

حقوقی و قانون