کد: 140108056793221798
در دسترس نیست

تمام قوانینی که درباره مهریه باید بدانیم!

آشنایی با قانون جدید مهریه + بررسی روش های اجرای آن در سال 1401

کد: 140108056793221798

، (اخبار رسمی): شرایط حقوقی ما برای مهریه ازنظر مقدار، حداقلی تعیین نشده است و زوجین می‌توانند آن را با توافق یکدیگر تعیین کنند. ماده ۱۰۸۰ قانون مدنی در این زمینه می‌گوید: «تعیین مقدار مهریه منوط به تراضی طرفین است». برای کسب اطلاعات بیشتر کافیست که به وب سایت برترین وکیل مراجعه کنید.

آشنایی با قانون جدید مهریه + بررسی روش های اجرای آن در سال 1401
آشنایی با قانون جدید مهریه + بررسی روش های اجرای آن در سال 1401

مهریه مالی است که به‌عنوان شرط عقد ذکر می‌شود و زن مالک آن است. مرد تعهد می‌دهد که مهریه را به زوجه پرداخت کند. برای مهریه چند قانون کلی در نظر گرفته شده است؛

جزئیات قانون جدید مهریه و مراحل پرداخت آن

بر اساس قانون جدید حمایت خانواده هرگاه مهریه بیش از ۱۱۰ سکه تعیین شده باشد در ابتدا باید ۱۱۰ سکه مطابق قانون پرداخت گردد و درصورت امتناع از پرداخت، مطابق ماده۲ محکومیت های مالی، زندان در انتظار فرد خاطی است.        

یکی از بزرگترین بحث‌ها در هنگام ازدواج و خواستگاری گاهی تا پای سفره عقد هم کشیده می‌شود بحث مهریه است، اگر درگیر تعیین مهریه هستید نکات زیر را بخوانید.

در نظر داشته باشید ازدواج بدون مهریه صحیح است اما مهر‌المثل توسط قانونگذار برای زن تعیین خواهد شد، یعنی دادگاه مطابق با حال و روز و شرایط خانوادگی فرد برای وی مهریه تعیین خواهد کرد، بنابراین بهتر است اختیار کار دست خودتان باشد.

مهریه به روایت قانون

  • ماده ۱۰۸۰ تعیین مقدار مهر منوط به تراضی طرفین است.
  • ماده ۱۰۸۱ اگر در عقد نکاح شرط شود که در صورت عدم تادیه مهر در مدت معین نکاح باطل خواهد بود نکاح و مهر صحیح ولی شرط باطل است.
  • ماده ۱۰۸۲ به مجرد عقد، زن مالک مهر می شود و می تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن انجام دهد.

تبصره ( الحاقی ۱۳۷۶/۴/۲۹ ) – چنانچه مهریه وجه رایج باشد متناسب با تغییرشاخص (شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی مناطق شهری ایران) تعیینی توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که به ضمیمه بخشنامه ۱۵۸۴۶/۷۹/۱ مورخ ۲۹/۹/۱۳۷۹ معاون اول محترم رییس قوه قضاییه به مراجع قضایی ابلاغ گردیده است.

  •  ماده ۱۰۸۳ برای تادیه تمام یا قسمتی از مهر می توان مدت یا اقساطی قرار داد.
  •  ماده ۱۰۸۴ هرگاه مهر عین معین باشد و معلوم گردد قبل از عقد معیوب بوده و یا بعد از عقد و قبل از تسلیم معیوب و یا تلف شود شوهر ضامن عیب و تلف است.
  •  ماده ۱۰۸۵ زن می‌تواند تا مهر به او تسلیم نشده از ایفای وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند مشروط بر اینکه مهر او حال باشد و این امتناع مسقط حق نفقه نخواهد بود.
  •  ماده ۱۰۸۶ اگر زن قبل از اخذ مهر به اختیار خود به ایفای وظایفی که در مقابل شوهر داردقیام نمود دیگر نمی‌تواند ازحکم ماده قبل استفاده کند، مع ذلک حقی که برای مطالبه مهر داردساقط نخواهد شد.
  •  ماده ۱۰۸۷ اگر در نکاح دائم مهر ذکر نشده یا عدم مهر شرط شده باشد نکاح صحیح است وطرفین می توانند بعد از عقد مهر را به تراضی معین کنند و اگر قبل از تراضی بر مهر معین بین آنها نزدیکی واقع شود زوجه مستحق مهرالمثل خواهد بود.

زن پس از جاری شدن صیغه عقد دارای حق و حقوق خاصی می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها مهریه است. میزان مهریه قبل از عقد با توافق زوجین و خانواده‌های آن‌ها تعیین خواهد شد. سپس در روز عقد عاقد این مقدار را در سند ازدواج درج می‌کند. بعد از آن، زن می‌تواند هر زمانی که بخواهد مهریه را مطالبه کند و مرد موظف است مهریه مشخص شده را بپردازد.

برای شناخت انواع مهریه و شرایطی که برای پرداخت آن وجود دارد با برترین وکیل همراه باشید. در این مطلب همه چیز درباره مهریه از صفر تا صد ارائه شده است، تا کسانی که در آستانه ازدواج هستند یا افرادی که نیاز به دریافت و پرداخت مهریه دارند اطلاعات کاملی درباره این موضوع کسب کنند.

قوانین مهریه شامل چه مواردی می شود؟

مهریه مالی است که به‌عنوان شرط عقد ذکر می‌شود و زن مالک آن است. مرد تعهد می‌دهد که مهریه را به زوجه پرداخت کند. برای مهریه چند قانون کلی در نظر گرفته شده است؛ ولی نحوه‌ی پرداخت آن در قانون جدید مهریه هر ساله تغییر می‌کند.

  • مهریه‌ی عندالمطالبه یعنی اینکه بعد از انعقاد عقد نکاح، زن مالک مهریه است.
  • اگر زوجه زمانی که در عقد مرد است فوت کند، وارث می‌تواند نسبت به سهم‌الارث مهریه ادعا کند.
  • اگر مرد دادخواست طلاق بدهد باید تمام مهریه را پرداخت کند.
  • اگر زن درخواست طلاق دهد باید در قبال مالی که به شوهر می‌دهد طلاق بگیرد مثلاً مقداری از مهریه را ببخشد.
  • اگر زن و مرد به‌صورت توافقی طلاق بگیرند، بر سر مهریه باید به توافق برسند.

شرایط مهریه

از جمله توافقاتی که دختر و پسر قبل از عقد به عمل می آورند توافق پیرامون مهریه ،میزان و نحوه پرداخت آن است. در هنگام عقد باید درباره نحوه پرداخت مهریه مذاکره و توافق حاصل شود. و در سند ازدواج ثبت شود چون موضوع مهریه یک امر تشریفاتی و بی هدف نیست.

میزان مهریه بستگی به توافق زوجین دارد. محدودیتی از لحاظ مقدار ندارد. اما قانون مدنی ایران در مواد 1078 به بعد چهار شرط را برای صحت چیزی که به عنوان مهریه در نظر گرفته می شود تعیین کرده است. حتماً در هنگام عقد خانم ها باید به آن توجه کنند. تا مبادا به واسطه عدم رعایت یکی از این شرایط عملاً مهریه ای به آنان تعلق نگیرد:

چهار شرط مهریه

  1. مالیت داشته باشد. یعنی چیزی که به عنوان مهریه تعیین می شود باید دارای ارزش مالی و منفعت اقتصادی باشد. مانند سکه ، زمین ، پول .
  2.  قابل تملک باشد : یعنی اولاً مرد باید خودش مالک آن باشد. ثانیاً اینکه مالکیت آن قابل انتقال به زن باشد. مانند آپارتمانی که به نام مرد است. لذا اموالی مانند میادین و خیابان ها یا اموال موقوفه را نمی توان به عنوان مهریه قرار داد چون مرد مالک آنها نیست.
  3.  معلوم و معین باشد: معلوم بودن یعنی از لحاظ مقدار  و جنس و اوصاف مشخص باشد. مثلا 100 عدد سکه تمام بهار آزادی که هم مقدار ( تعداد) آن و هم جنس آن طلا و هم وصف آن ( تمام بهار آزادی)مشخص و معلوم است. اما منظور از معین بودن این است داخل و مجهول میان چند چیز نباشد چون باعث جهل شده و زن بعد از عقد مستحق مهر المثل می شود و نه مهرالمسمی . بنابراین اگر مردی یکی از سه آپارتمان خود را به عنوان مهریه زن قرار دهد باید مشخصات آن را دقیقاً بر اساس سند و محل وقوع آن بیان کند. تا زن بداند که کدام یک از آپارتمان ها متعلق به مرد است. زیرا ممکن است آپارتمان ها از نظر متراژ ، موقعیت و قیمت متفاوت باشند.
  4.  در ملک زوج باشد : یعنی مهریه باید در زمان وقوع عقد متعلق به مرد باشد. یا زمانی که زن آن را مطالبه می کند مرد با پول و دارایی خود آن را تهیه کند. لذا اموال سرقتی ، غصبی ، اجاره ای ، مطالبه ای و … نمی تواند به عنوان مهریه قرار گیرند.

قانون جدید زندان برای مهریه

در صورتی که زنی مهریه خود را به اجرا گذاشته باشد و مرد از پرداخت تا سقف ۱۱۰ سکه بهار آزادی یا معادل مبلغ ریالی آن سرباز زند حکم جلب مرد توسط دادگاه صادر خواهد شد. به عبارتی مرد باید ظرف مدت یک ماه بعد از اجرا گذاشته شدن مهریه به دادگاه اعلام نماید که توانایی پرداخت مهریه زن خود را ندارد که در این صورت دادگاه مهریه را به صورت قسطی تبدیل نموده و مرد ملزم به پرداخت اقساط است.

اگر اقساط مهریه توسط مرد پرداخت نشود، دادگاه حکم جلب شوهر را به دلیل پرداخت نکردن اقساط مهریه صادر خواهد نمود و تا زمانی که مرد مهریه را پرداخت نکند در زندان خواهد ماند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

برترین وکیل

مجله برترین وکیل، بصورت تخصصی در زمینه معرفی وکلای خوب در تهران و شهرهای ایران فعالیت می کند. هدف ما در برترین وکیل، معرفی بهترین و مجرب ترین وکلای دعاوی خانواده، کیفری، ملکی، حقوقی، مهاجرت و … در سراسر ایران می باشد.

منتشر شده در سرویس های:

شهر و جامعه | حقوقی و قانون