اطلاعات تماس
  • 021889*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140109286879621801
در دسترس نیست

ویتامین a در بدن چه نقشی ایفا می کند؟

کد: 140109286879621801

، تهران , (اخبار رسمی): ویتامین A که به نام رتینول نیز شناخته می شود، یک ماده مغذی محلول در چربی است که نقش مهمی در بدن شما ایفا می کند. این ماده به طور طبیعی در غذاهایی که می خورید وجود دارد و همچنین می توان آن را در مکمل های غذایی مانند قرص های ویتامین A به دست آورد.

 ویتامین a در بدن چه نقشی ایفا می کند؟
ویتامین a در بدن چه نقشی ایفا می کند؟

ویتامین A که به نام رتینول نیز شناخته می شود، یک ماده مغذی محلول در چربی است که نقش مهمی در بدن شما ایفا می کند.

ویتامین A که به نام رتینول نیز شناخته می شود، یک ماده مغذی محلول در چربی است که نقش مهمی در بدن شما ایفا می کند. این ماده به طور طبیعی در غذاهایی که می خورید وجود دارد و همچنین می توان آن را در مکمل های غذایی مانند قرص های ویتامین A به دست آورد. این ویتامین برای سلامت بینایی، پوست، استخوان ها و سایر بافت های بدن مفید است. ویتامین A اغلب یک آنتی اکسیدان نامیده می شود و با آسیب سلولی مبارزه می کند. این ویتامین برای اولین بار در سال 1913 کشف شد، خواص شیمیایی آن در سال 1933 مشخص شد و برای اولین بار در سال 1947 به طور مفصل مورد مطالعه قرار گرفت. این مقاله در مورد مصرف ویتامین A، کارهایی که ویتامین A در بدن انجام می دهد، منابع غذایی حاوی آن و تاثیرات کمبود ویتامین A بر بدن است.

ویتامین A چیست؟

به طور کلی دو نوع ویتامین A وجود دارد:

ویتامین A فعال 

ویتامین A فعال با نام علمی رتینول شناخته می شود. این ویتامین به مقدار زیاد در محصولات حیوانی یافت می شود.

منابع خوب این نوع ویتامین A شیر غنی شده، تخم مرغ، گوشت، پنیر، جگر و روغن ماهی است. طبق گزارش کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده (NLM)، غذاهای گیاهی مانند میوه ها و سبزیجات نیز حاوی ویتامین A فعال هستند.

چه کسانی باید قرص ویتامین A مصرف کنند؟
جمعیت خاصی در کشورهای در حال توسعه، مانند نوزادان، افراد مبتلا به بیماری فیبروکیستیک و زنان شیرده، بیشتر در معرض کمبود ویتامین A هستند. این افراد باید مکمل های حاوی ویتامین A دریافت کنند.

نحوه استفاده از ویتامین A
به طور متوسط، مصرف روزانه توصیه شده ویتامین A برای مردان و زنان 900 و 700 میلی گرم است. محتوای این ویتامین به راحتی از منابع طبیعی بدست می آید. اما اگر افراد به هر دلیلی قادر به مصرف منابع غذایی ویتامین A نیستند، می توانند به مکمل ها و قرص های ویتامین A روی آورند. در این زمینه سوالات زیادی برای افراد مختلف ایجاد شده است از جمله اینکه چند روز باید قرص ویتامین A مصرف کرد، 50000 قرص ویتامین A چگونه مصرف شود و بهترین زمان مصرف قرص ویتامین A چه زمانی است؟

چند روز در هفته باید قرص ویتامین A مصرف کنیم؟
برای اینکه بدانید چند روز در هفته باید قرص ویتامین A مصرف کنید، باید به دوز قرص توجه کنید. مکمل های ویتامین A زیادی در بازار وجود دارد که همگی در مقادیر و دوزهای مختلف هستند.

همچنین نوع ویتامین A مورد نیاز بدن شما، به خصوص در دوران کودکی، تعیین کننده میزان نیاز شما به ویتامین A است. بنابراین در مورد مصرف ویتامین A با پزشک خود مشورت کنید.

نحوه استفاده از قرص ویتامین A 50000
ویتامین A 50000 قرص تقریباً بالاترین دوز این مکمل ویتامین در بازار است. استفاده از این قرص به نیاز شما بستگی دارد، به عنوان مثال افراد دارای معلولیت شدید باید بیشتر مصرف کنند. اما معمولا هر دو تا سه هفته یکبار استفاده می شود.

هنگام مصرف ویتامین A، بسیار مهم است که دوز از 10000 IU یا 3000 میلی گرم تجاوز نکند، زیرا مصرف بیش از حد ویتامین A می تواند عوارض جانبی جدی ایجاد کند.

عوارض مصرف بیش از حد قرص ویتامین A
همانطور که کمبود ویتامین A می تواند برای سلامتی مضر باشد، ویتامین A بیش از حد نیز می تواند خطرناک باشد. مصرف خوراکی توصیه شده ویتامین A به سن، جنس و وضعیت باروری بستگی دارد.

مصرف روزانه توصیه شده توسط FDA برای مردان 900 میکروگرم و برای زنان 700 میکروگرم در روز است و شما می توانید آن را از طریق یک رژیم غذایی سالم دریافت کنید. ویتامین A یک ویتامین محلول در چربی است که در کبد ذخیره می‌شود، بنابراین مازاد آن برای بدن بسیار مضر است.

ویتامین A اضافی در بدن به عنوان هیپرویتامینوز A نیز شناخته می شود. در واقع، کمبود ویتامین A یک بیماری سمی است که در اثر مصرف بیش از حد ویتامین A، معمولاً 150000 میکروگرم در روز به مدت چند ماه، ایجاد می شود. برخلاف ویتامین های محلول در آب (مانند ویتامین C، تیامین، ریبوفلاوین)، ویتامین A محلول در چربی است و بدن مقادیر اضافی آن را در ادرار از دست نمی دهد. در عوض، در کبد تجمع می یابد، جایی که در نهایت می تواند تبدیل به سم شود.

مصرف بیش از حد ویتامین A می تواند عوارض جانبی جدی، حتی کشنده در دوزهای بسیار بالا ایجاد کند.

عوارض حاد ویتامین A ممکن است پس از مصرف یک دوز از این ویتامین در مقادیر زیاد رخ دهد. عوارض جانبی مزمن زمانی رخ می دهد که دوزهای بیش از 10 برابر دوز توصیه شده طولانی مدت مصرف شوند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

داروخانه آنلاین خانه دارو

داروخانه دکتر تقی بیدگلی از سال 1399 فعالیت خود را جهت ارائه بهترین و کامل ترین خدمات به بیماران آغاز کرده است. عرضه انواع خدمات دارویی، ساخت داروهای ترکیبی، داروهای همیوپاتی (داروهای دستساز طب سنتی آلمان)، ارائه نسخ ترکیبی ،ارائه خدمات آرایشی و بهداشتی (آرایشی _ زیبایی _درمانی پوست _مو _ناخن )، مشاوره کاملا رایگان پوست و مو به (صورت حضوری و آنلاین) تحت نظر دکتر داروساز، تایید نسخ الکترونیک و غیر الکترونیک طرف قرارداد با بیمه های: تامین اجتماعی، نیروهای مسلح و بیمه البرز، مشاوره تخصصی دارویی (تلفنی و آنلاین) فروش اینترنتی داروهای OTC با مجوز رسمی از وزرات بهداشت و تحت نظر سازمان غذا و دارو، ارائه انواع مکمل های رژیمی، غذایی، گیاهی، ورزشی باکیفیت و مناسب، ارائه تخفیف های مناسبتی، ارائه داروهای کمیاب و نایاب در کمترین زمان، امکان خرید هم به صورت حضوری و هم اینترنتی، اطلاع رسانی کامل از محصولات، پاسخ به نظرات و سوالات شما توسط پزشکان داروساز مجموعه و همچنین پشتیبانی کامل از طریق تماس تلفنی از جمله اقدامات دیگری است که در خانه دارو به منظور کسب رضایت مشتری در نظر گرفته شده است.

اطلاعات تماس
  • 021889*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان