اطلاعات تماس
  • 091447*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140204287395619456
در دسترس نیست

مقدار تزریق آنتی اسکالانت در دستگاه اسمز معکوس

کد: 140204287395619456

، (اخبار رسمی): از اصولی‌ترین اقداماتی که برای پیشگیری از تشکیل رسوب بر روی فیلترهای دستگاه‌های اسمز معکوس انجام می‌پذیرد استفاده از موادی به نام آنتی اسکالانت است. در راه‌اندازی یک دستگاه اسمز معکوس گزینش نوع آنتی اسکالانت و روش تزریق مناسب آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

 مقدار تزریق آنتی اسکالانت در دستگاه اسمز معکوس
مقدار تزریق آنتی اسکالانت در دستگاه اسمز معکوس

مقدار تزریق آنتی اسکالانت در دستگاه اسمز معکوس

از اصولی‌ترین اقداماتی که برای پیشگیری از تشکیل رسوب بر روی فیلترهای دستگاه‌های اسمز معکوس انجام می‌پذیرد استفاده از موادی به نام آنتی اسکالانت است. در راه‌اندازی یک دستگاه اسمز معکوس گزینش نوع آنتی اسکالانت و روش تزریق مناسب آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

مقدار تزریق آنتی اسکالانت در دستگاه اسمز معکوس غالباً توسط شرکت سازنده به آگاهی مصرف کننده می‌رسد. نحوه کار با آنتی اسکالانت بدین صورت است که میزان تزریق این ماده PPM5 به ازای هر لیتر در 24 ساعت شبانه‌روز است.

 پس از ترکیب مقدار مجاز آنتی اسکالانت با آب تصفیه شده طی یک دوره 24 ساعته توسط دوزینگ پمپ (تزریق) که پیش از پمپ طبقاتی قرار دارد به دستگاه تصفیه آب تزریق می‌کنند. باید آنتی اسکالانت را در حد مجاز توصیه شده مصرف کرد. 

اگر مقدار تزریق بیش از حد توصیه شده و یا حتی کمتر از مقدار مجاز باشد تاثیرات منفی آن در سیستم به وضوح قابل مشاهده خواهد بود. همچنین استفاده از آنتی اسکالانت مرغوب نیز یکی از پیش‌شرط‌های اصلی است. قیمت آنتی اسکالانت کمتر از عرف بازار یکی از نشانه‌های ضد رسوب نامرغوب است.

دلیل تزریق آنتی اسکالانت در دستگاه اسمز معکوس

معمولاً دلیل بیشتر مشکلاتی که در تجهیزات تصفیه آب به وجود می‌آید ناخالصی‌های موجود در آب است. این ناخالصی‌ها از قبیل یون‌های سختی‌زا که تولید نمک می‌کنند. این یون‌ها شامل منیزیم، کلسیم، آهن و سیلیکا می‌شوند. مشکل استفاده از آب‌های سخت تشکیل رسوب است. رسوبات انباشته شده موجب کاهش راندمان سیستم می‌شوند.

ترکیب آنتی اسکالانت در دستگاه‌های تصفیه آب RO به سبب ایجاد مانع از گرفتگی و رسوب در فیلترهای ممبران استفاده می‌شود. در سیستم  MED یا شیرین‌سازی آب به روش تقطیر نیز استفاده دارد.

عوارض تزریق آنتی اسکالانت در دستگاه اسمز معکوس

اغلب آنتی اسکالانت‌ها سمی و مضر نیستند. اگر غیر از این بود توسط سازمان NSF برای استفاده در تصفیه آب آشامیدنی تأیید نمی‌شدند. انواع  آنتی اسکالانت چه بر پایه فسفونات و چه بر پایه پلیمر با گذشت زمان تجزیه‌پذیر هستند و سمیتی ندارند. به همین سبب امکان استفاده از آنها در تولید آب خالص وجود دارد.

طی سال‌های اخیر  از انواع “سبز” ترکیبات آنتی اسکالانت نیز ساخته و به بازار عرضه شده‌اند. امتیاز انواع سبز بر سایر آنتی اسکالانت‌ها این است که با سرعت بیشتری تجزیه می‌شوند.

عدم تزریق آنتی اسکالانت در دستگاه اسمز معکوس

عدم استفاده از  محلول آنتی اسکالانت آسیب جدی به فیلترهای ممبران دستگاه RO می‌رساند. علاوه بر این باعث کاهش دبی خروجی و همچنین افزایش  TDS آب می‌شود. لذا استفاده از آن در سیستم اسمز معکوس RO برای افزایش طول عمر مفید فیلتر ممبران و همچنین افزایش بازدهی جریان خروجی، ضروری است.

آنتی اسکالانت با تاثیر بر عوامل تشکیل رسوب موجب تاخیر در ایجاد رسوبات طی مدت زمانی که آب از فیلتر ممبران عبور می‌کند، می‌گردد. بنابراین از تشکیل رسوب بر روی فیلتر ممبران سیستم آب شیرین کن RO جلوگیری می‌کند.

 آنتی اسکالانت در محصولات شوینده و تمیز کننده برای ممانعت از تشکیل رسوبات به دلیل سختی آب و سایر آلاینده‌ها استفاده می‌شود. اگر از ضد رسوب استفاده نشود، رسوبات و سایر آلودگی‌ها به سهولت بر روی سطوح تجمیع می‌شوند.

 انباشت رسوب موجب کاهش بازدهی و عمر سیستم می‌شود. بنابراین استفاده از آنتی اسکالانت به شدت توصیه می‌شود. آنتی اسکالانت باکیفیت و تزریق مداوم آن با دوز مجاز به دستگاه از بروز مشکلات شرح داده در سطور زیر پیشگیری می‌کند:

  • کاهش بازدهی تولید
  • افزایش مقدار TDS خروجی
  •  پوسته پوسته شدن غشای ممبران
  • افزایش تعداد شستشوی ممبران
  • کاهش طول عمر ممبران
  • تعویض زود هنگام ممبران
  • افزایش فشار پمپ طبقاتی و کاهش طول عمر آن

چالش تزریق آنتی اسکالانت در دستگاه اسمز معکوس

استفاده از آنتی اسکالانت جهت پیشگیری از ایجاد رسوب در دستگاه‌های آب شیرین‌کن صنعتی با چالش‌هایی نیز همراه است که می‌بایست مورد توجه قرار گیرد:

تزریق غیر مجاز آنتی اسکالانت (Overdose)

بااهمیت‌ترین چالشی که احتمالاً با آن مواجه می‌شویم  اوردوز یا تزریق با غلظتی بیش از نیاز دستگاه است. تزریق بیش از حد مجاز محلول آنتی اسکالانت موجب ایجاد رسوب روی فیلترهای ممبران RO می‌شود، این عارضه با کاهش راندمان تولید و افزایش افت فشار تاثیر خود را بروز می‌دهد. تزریق کمتر از میزان مجاز نیز آسیب‌های مشابهی در پی دارد.

در این صورت سیستم اسمز معکوس بازدهی واقعی خود را نخواهد داشت. همچنین میزان برق مصرفی به دلیل افزایش فشار پروسه عملیاتی افزایش می‌یابد. بازرگانی اسپوتا از نادر واحدهای تجاری عرضه کننده آنتی اسکالانت باکیفیت و اورجینال است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 091447*****
[نمایش اطلاعات]