اطلاعات تماس
  • 091447*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140205087409519456
در دسترس نیست

مهمترین کاربرد کربن فعال در صنایع

کد: 140205087409519456

، (اخبار رسمی): کربن اکتیو یا زغال فعال در صنایع مختلفی مانند صنایع داروسازی، صنایع غذایی، تصفیه آب و فاضلاب، صنایع نفت و گاز، صنایع کشاورزی و بسیاری دیگر از صنایع استفاده می‌شود. در صنایع داروسازی، کربن اکتیو به عنوان یک جاذب قوی برای حذف آلودگی‌ها، سموم و مواد آلی از داروها استفاده می‌شود.

مهمترین کاربرد کربن فعال در صنایع
مهمترین کاربرد کربن فعال در صنایع

کربن اکتیو یا زغال فعال در صنایع مختلفی مانند صنایع داروسازی، صنایع غذایی، تصفیه آب و فاضلاب، صنایع نفت و گاز، صنایع کشاورزی و بسیاری دیگر از صنایع استفاده می‌شود.

کاربرد کربن فعال در صنایع مختلف

کربن اکتیو یا زغال فعال در صنایع مختلفی مانند صنایع داروسازی، صنایع غذایی، تصفیه آب و فاضلاب، صنایع نفت و گاز، صنایع کشاورزی و بسیاری دیگر از صنایع استفاده می‌شود. در صنایع داروسازی، کربن اکتیو به عنوان یک جاذب قوی برای حذف آلودگی‌ها، سموم و مواد آلی از داروها استفاده می‌شود.

خرید کربن فعال اسپوتا توسط صنایع مختلف به سبب ویژگی‌های این ماده به‌منظور تکمیل فرآیند تولید صورت می‌پذیرد. این ماده به عنوان یک جاذب برای حذف آلاینده‌های موجود در گاز و نفت استفاده می‌شود. همچنین این ترکیب به عنوان یک جاذب قدرتمند در تولید پلاستیک، رنگ‌ها، رزین‌ها،چسب‌ها همچنین بازیابی حلال‌ها استفاده می‌شود.

علاوه بر موارد فوق کربن اکتیو در صنایع فازی، خودروسازی، صنایع الکترونیکی، تصفیه سطح زمین حتی در ماسک‌های تنفسی نیز کاربرد دارد.

استفاده کربن فعال در صنعت پزشکی

از این ماده برای درمان افرادی که با داروهای خاص مسموم می‌شوند یا اوردوز می‌کنند استفاده می‌شود. عملکرد زغال فعال بدین صورت است که همانند یک اسفنج عمل می‌کند لذا ذرات سمی به سطح کربن اکتیو چسبیده و به میزان کمتری جذب بدن می‌شوند. نسبت به نوع مسمومیت، کربن فعال می‌تواند یک راه حل موثر برای درمان بیمار باشد.

قرص‌ها و کپسول‌های کربن اکتیو در بسیاری از کشورها به عنوان یک داروی تحت نظر پزشک برای درمان برخی بیماری‌ها از قبیل اسهال، سوء هاضمه و نفخ استفاده می‌شود. با این وجود، زغال اکتیو توانایی درمان مسمومیت ناشی از خوردن مواد خورنده از قبیل قلیاها و اسیدهای قوی، آهن، اسید بوریک، لیتیم، فراورده‌های نفتی یا الکل را ندارد. در واقع از نظر پزشکی بی‌تاثیر است. 

کربن فعال از جذب شدن برخی مواد شیمیایی به بدن انسان ممانعت نمی‌کند. علی الخصوص این ماده در مقابل مسمومیت ناشی از اسیدها و بازهای قوی، سیانید، آهن، لیتیم، آرسنیک، متانول، اتانول یا اتیلن گلایکول کاملاً بی اثر است.

استفاده کربن فعال در صنعت تصفیه آب

در صنعت تصفیه آب، کربن فعال ناخالصی‌ها و آلاینده‌ها را از طریق یک پروسه شیمیایی جذب و حذف می‌کند. 

زغال فعال یک فیلتر عالی است و میزان زیادی از ناخالصی‌های آب شرب را کاهش می‌دهد. معمولاً فیلترهای کربنی تعداد زیادی ماده شیمیایی را جذب و حذف می‌کنند. 

کربن فعال همچنین توانایی حذف برخی مواد شیمیایی مانند کلر را که بر کیفیت آب آشامیدنی تاثیر می‌گذارد، را دارد. شبکه آبرسانی در ایران حاوی کلر به عنوان یک ماده ضد عفونی کننده است. اما کلر می‌تواند منجر به طعم و بوی ناخوشایند در آب لوله کشی شود. همچنین باعث ایجاد برخی مشکلات جانبی و سرطان شود. کربن فعال کلر و VOC ها را در آب فیلتر می‌کند تا آب سالم‌تر تولید شود.

فیلترهای کربنی قادر به حذف طعم  نامطبوع بوهای ناخوشایند، باقیمانده‌های کلر و ید، مواد شوینده هستند. همچنین برخی مواد شیمیایی آلی مصنوعی مانند بسیاری از آفت کش‌ها و مواد شیمیایی آلی فرار مانند رقیق کننده‌های رنگ، سرب و سایر فلزات سنگین نیز امکان حذف توسط فیلترهای کربنی را دارند.

فیلتر با کربن فعال گرانولی (GAC) توانایی بالایی برای حذف مواد شیمیایی آلی، از آب دارد. فیلترهای GAC جهت حذف موادی که موجب بو، رنگ یا مزه نامطبوع می‌شوند کاربرد دارند. این مواد شیمیایی مانند سولفید هیدروژن که باعث ایجاد بویی مانند بوی تخم‌مرغ فاسد می‌شود و همچنین کلر از جمله موارد حذف‌شدنی از آب هستند. اما سایر مواد شیمیایی، از قبیل آهن و نیترات، جذب فیلتر کربن نمی‌شوند.

کاربرد کربن فعال در صنایع غذایی

کربن اکتیو گرید خوراکی علاوه بر استفاده در صنعت تصفیه آب در کارخانجات تولید مواد غذایی نیز کاربرد دارد. کربن فعال بازرگانی اسپوتا به دو گرید خوراکی و صنعتی تقسیم می‌شود. مصرف کربن اکتیو گرید خوراکی در صنایع تولید آب‌ میوه و نوشیدنی و روغن بسیار گسترده است. این ماده تاثیر زیادی بر افزایش کیفیت و تولید محصولاتی با طعم و رنگ و مزه دلچسب‌تر دارد. کربن فعال هیچ ماده جانبی را در روند تولید مواد خوراکی ایجاد نمی‌کند. دسترسی آسان، توانایی جذب بالا و حذف آلاینده‌ها، قیمت ارزان از جمله دلایل اصلی کاربرد گسترده این ماده به‌شمار می‌آیند. برخی از کاربردهای این ماده در صنعت غذایی عبارتند از:

  حذف ترکیبات ناخواسته مانند سولفید هیدروژن (H2S)، سیلوکسان‌ها و ترکیبات آلی فرار (VOCs)

 رنگ‌زدایی و تثبیت مونوسدیم گلوتامات (MSG) در افزودنی‌های مواد غذایی

 رنگ‌زدایی اسید لاکتیک

تصفیه و رنگ‌زدایی ژلاتین و عصاره‌های مختلف

رنگ‌زدایی و رفع بوی روغن خوراکی

 تصفیه کننده شربت ساکارز، فروکتوز و گلوکز

کافئین‌زدایی در چای و قهوه

حذف رنگ و بو در آبمیوه‌ها

کمک به حذف کلرامین‌ها

تولید نوشیدنی ماءالشعیر

 حذف بو، رنگ و طعم نامطلوب در مواد نوشیدنی و خوراکی

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 091447*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید