اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140211037786625242
در دسترس نیست

درآمد وکیل پایه یک دادگستری چه قدر است؟

کد: 140211037786625242

، (اخبار رسمی): ممکن است برایتان سوال شده باشد که درآمد یک وکیل دادگستری چقدر است یا اینکه آیا درآمد وکلا بیشتر از پزشکان است؟ جالب است بدانید که بسیاری از وکلا درآمد میلیاردی از وکالت کسب می‌ کنند، در حالی که برخی دیگر به سختی هزینه ‌های اجاره دفتر خود را تأمین می‌ کنند

درآمد وکیل پایه یک دادگستری چه قدر است؟
درآمد وکیل پایه یک دادگستری چه قدر است؟
درآمد وکیل پایه یک دادگستری چه قدر است؟
درآمد وکیل پایه یک دادگستری چه قدر است؟

اخیراً، درآمد و وضعیت مالی وکلا و تأثیرات آن بر زندگی اقتصادی این گروه در جامعه، بسیار مورد بحث قرار گرفته است. این بحث به گونه‌ای پیش رفته که واقعیت‌ های مالی وکلا به ‌طور کلی در دامنه‌ی دید عموم مردم گم شده و به جایی ناشناخته در ذهن‌ های عمومی منتقل شده است. در این نوشتار، تلاش داریم جوانب مختلف و تأثیرات اجتماعی و قانونی حرفه وکالت را در زمان حاضر مورد بررسی قرار دهیم.
وکیل به فردی گفته می ‌شود که با انعقاد عقد وکالت به یک شخص یا اشخاص حقیقی یا حقوقی ماموریت می‌ یابد. در این قرارداد، یکی از طرفین به عنوان وکیل و دیگری به عنوان موکل شناخته می ‌شود. همچنین، مطابق با قوانین مربوطه، وکالت به عنوان یک عقد جایز شناخته می‌ شود و هر یک از طرفین می ‌تواند در هر زمان قرارداد را فسخ کند. وکیل دادگستری در تصمیم‌ گیری خود باید تمام جوانب را بسنجد و خارج از حدود اختیارات خود، هیچ عمل دیگری انجام ندهد. شرکت در جلسات دادگاه، دفاع از موکل، پیگیری روند پرونده و دیگر وظایف مشابه از مهم ترین وظایف وکیل در ایران به ‌شمار می‌ روند.
راه‌های درآمد برای وکیل در ایران
وکلا در ایران می‌ توانند از راه‌های مختلفی برای کسب درآمد استفاده کنند، که هرکدام قابل توجه هستند. یکی از ساده ‌ترین راه ‌ها، ارائه مشاوره حقوقی تلفنی است. همچنین، عضویت در موسسه ‌های حقوقی نیز می‌ تواند منجر به افزایش درآمد شود. وکلا می‌توانند از طریق ارائه مشاوره (حضوری، تلفنی، آنلاین)، نگارش اسناد قانونی (شامل لایحه، اظهار نامه، شکایت و غیره)، تنظیم قراردادهای مختلف، مشاوره حقوقی به شرکت ها و استارتاپ ‌ها و انعقاد قرارداد وکالت به درآمد برسند.
حوزه ‌هایی که وکلا می‌توانند در آن ها کار کنند، بسیار گسترده هستند. اما در ایران، دو حوزه ویژه وجود دارد که برای وکلای حقوقی درآمد زیادی ایجاد می‌ کند. یکی از این حوزه ‌ها که با پذیرش آن، وکلا می‌توانند بیشترین میزان درآمد را به دست آورند، حوزه طلاق است. متأسفانه، آمار طلاق در کشور ما در چند سال اخیر افزایش یافته است. از آنجایی که گاهی اوقات این پرونده با پیچیدگی ‌هایی روبه‌رو می ‌شود، حضور بهترین وکیل خانواده تهران در نتیجه پرونده طلاق به نظر می‌رسد که حیاتی است.
پس از پرونده‌ های طلاق، پرونده ‌های مرتبط با حوزه ملک و املاک نیز جزو مواردی هستند که بیشترین درآمد وکیل پایه دادگستری را تشکیل می‌ دهند. اگر دعاوی ملکی درباره معاملات با ارزش مالی زیاد در حال پیشرفت باشند، افراد تلاش می‌ کنند با پرداخت مبالغ قابل توجه به بهترین وکیل ملکی در تهران و شهرستان ‌ها که در این حوزه تجربه زیادی دارند، به راحتی مشکل را حل کنند. به همین دلیل گاهی اوقات درآمد وکیل پایه یک دادگستری از این پرونده‌ها بسیار زیاد خواهد بود. البته برای دستیابی به این سطح درآمد، مهارت زیادی در حل پرونده‌های پیچیده ضروری است.
آیا معیار مشخصی برای تعیین دستمزد وکلا وجود دارد؟
وکلا بر اساس خواسته مالی که توسط موکلین ارائه می‌ شود، یک تعرفه تقریبی حدود ۱۰ درصدی دارند. به عنوان مثال، اگر پرونده شامل پیگیری یک فقره چک برگشتی به مبلغ 200 میلیون تومان باشد، حق الوکاله به نسبت ۱۰ درصد یا بین ۷ تا ۱۰ درصد تعیین می‌ شود و این بازه با نوع چک و شرایط آن مرتبط است. عواملی مانند امانتی بودن چک، تضمینی بودن، یا حسن انجام کار و مسائل دیگر می ‌توانند در تعیین این بازه تأثیرگذار باشند. روند قانونی و هزینه ‌ها و اقدامات مربوط به  آن متغیر است و معمولاً موکلین طبق مقررات، ۶۰ درصد از مبلغ را به صورت نقد و باقی ۴۰ درصد را بعد از اتمام کار و طی یک فقره چک پرداخت می‌ کنند. در پرونده‌ های کیفری که خواسته و بحث ریالی و مبالغ دقیق مالی مشخص نیست، تعیین دستمزد به توافق و با توجه به اهمیت و ارزش آن برای موکل بستگی دارد. در برخی موارد، این تعرفه‌ ها به صورت ثابت نخواهد بود و بسته به حجم کار، دلایل، مدارک، و مستندات، دستمزدها باید کاهش یابند. 
موارد تعیین ‌کننده در درآمد وکیل
آن‌طور که به نظر می‌رسد، حقوق یک وکیل (درآمد وکالت) توسط معیارهای مختلفی مشخص می ‌شود. درآمد هر وکیل با وکیل دیگر متفاوت است و هر وکیل بر اساس معیارهای مشخصی درآمد خود را دارد. معیارهای تعیین‌ کننده حقوق وکلا عبارتند از:
1.    سابقه وکالت
   مهم ‌ترین معیاری که هر فردی در نظر می‌گیرد، این است که آیا وکیلی که می‌خواهد انتخاب کند دارای سابقه کاری موفقی است یا خیر. پس با این تفاسیر، سابقه وکیل می‌ تواند یکی از عوامل تعیین‌کننده درآمد آن باشد. مخصوصا در حوزه‌هایی مانند پرونده‌های مواد مخدر که نیاز به تجربه زیاد است حضور وکیل متخصص مواد مخدر با سابقه بسیار حائز اهمیت است.
1.    متخصص بودن در کار خود
   اگر دیده باشید که در مراکز مختلف وکلای مختلفی حضور دارند؛ به طور مثال، در حوزه خانواده وکلای مختص به حوزه خانواده فعالیت دارند. وقتی هر شخصی در حوزه‌ای که حضور دارد متخصص شود، می‌ تواند تمامی زیر و بم کار را یاد بگیرد و به عنوان یک حرفه‌ای (متخصص) عمل کند. همچنین، علاوه بر متخصص شدن، می‌ تواند عزت نفس بیشتری را بدست آورد.
1.    مشخص بودن دفتر وکالت و شهر سکونت
   شهری که وکیل در آن دفتر دارد نیز یکی از عوامل تعیین‌ کننده ‌در درآمد وکیل است. شهرهای اصلی به دلیل داشتن جمعیت بالاتر، پرونده ‌های بیشتری نیز دارند. بنابراین وکلایی که در کلان شهرها حضور دارند می‌ توانند درآمد بالاتری نسبت به دیگر وکلا داشته باشند.
1.    شهرت وکیل
   مورد دیگری که موجب بالا رفتن درآمد یک وکیل می‌ شود، سابقه موفقی است که موجب شهرت یک وکیل می‌ شود. هرچه شهرت وکیل بیشتر باشد، مشتریان بیشتری را جذب خود می‌ کند و بنابراین درآمد بیشتری دارد.
1.    فعال بودن در فضای مجازی
همانطور که می‌دانید، فضای مجازی رونق زیادی دارد که بسیاری افراد نیز در آن حضور دارند و هر فردی سوالی داشته باشد، می ‌تواند به راحتی به پاسخ سوال خود برسد. می‌توان گفت اگر اکثریت افراد توانسته‌اند در همین فضای مجازی افراد مورد نیاز خود را پیدا کنند.
وکیل به صورت مستقیم یا غیرمستقیم هزینه‌ای از هیچ نهاد یا ارگان حقوقی دریافت نمی ‌کند. بنابراین، دستمزد وکیل معادل حق الزحمه است که به صورت مستقیم از موکل دریافت می ‌شود. البته حق الوکاله تنها شامل حق الزحمه نیست و ممکن است به عنوان یک قرارداد شامل تمبر مالیاتی، هزینه‌های ایاب و ذهاب، هزینه اقامت و دیگر موارد نیز در نظر گرفته شود. بنابراین، دستمزد برای وکیل اهمیت زیادی دارد و در عین حال، حق الوکاله نیز برای موکل اهمیت دارد و همواره قبل از مراجعه به وکیل، سؤالی مطرح می‌شود که دستمزد وکیل چقدر است.
مبنای پرداخت حق الوکاله وکیل
مبنای پرداخت حق الوکاله وکیل به سه شکل است:
•    بر مبنای تعداد وکیل
   - در پرونده‌های طلاق توافقی، اگر هر زوج به صورت مستقل با وکیل دادگستری قرارداد منعقد کند، هر کدام موظف به پرداخت دستمزد وکیل خود می ‌باشند. یا اگر یکی از زوجین وکیل متفرقه برای خود و همسرش انتخاب کند، در این صورت دستمزد 2 وکیل پرداخت می‌ شود.
•    بر مبنای تعداد پرونده
   - اگر شخص نیاز به وکیل داشته باشد و برای مطالبه مهریه، نفقه، حضانت فرزند، و در نهایت طلاق، قرارداد وکالت منعقد کند، بر اساس هر پرونده، قرارداد وکالت جداگانه امضاء می‌ شود و دستمزد وکیل به صورت مستقل دریافت می ‌گردد.
•    بر مبنای مراحل دادرسی
   - اگر وکیل در مراحل مختلف دادرسی اقدامات انجام دهد، به عنوان مثال در مرحله تجدید نظر، حق اقدام در این مرحله از لحاظ قانونی نداشته باشد و بخواهد در این مرحله نیز وکالت کند، باید از موکل علیحده وکالت بگیرد و دستمزد مربوطه نیز به صورت جداگانه محاسبه و پرداخت شود.
بعضی از وکلا در شرکت‌ های دولتی یا خصوصی به عنوان مشاور حقوقی فعالیت می ‌کنند، در حالی که دیگران به صورت مستقل وکالت انجام می ‌دهند. اما اینکه چگونه میزان درآمد وکیل شکل می‌ گیرد، به میزان پرونده‌ هایی که وکیل در یک ماه در دست دارد، بستگی دارد و این میزان با توجه به عواملی چون سابقه حرفه‌ای وکیل، میزان تخصص و تجربه و ویژگی‌های دیگر وکیل متغیر است که در بالا به تفصیل به بررسی آن پرداخته‌ایم.
 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

حقوقی و قانون