اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395052687675763

هر کیلو کیلکا، هزار و 650 تومان در بازار

کد: 1395052687675763

http://goo.gl/sNtp5w

، تهران , (اخبار رسمی): صید کیلکای دریای خزر در آبهای مازندران و گیلان در چهار ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با افزایش 32 درصدی همراه بوده است.

هر کیلیو کیلکا، هزار و 650 تومان در بازار

به گزارش اخبار رسمی و به نقل از سازمان شیلات، مختار آخوندی مدیرکل دفتر اموی صید و صیادی معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران با اشاره به رشد 32 درصدی صید کلیکا در آبهای دریای خزر ، اظهار کرد: صید کیلکا در مجموع آبهای استان های گیلان و مازندران به سه هزار و 265 تن رسیده است.

وی ادامه داد: صید کیلکا در استان مازندران طی چهار ماهه نخست امسال با رشد 70 درصدی به میزان دو هزار و 321 تن بوده است ضمن آنکه صید کیلکا در استان گیلان طی همین مدت با 30 درصد رشد به رقم 944 تن رسیده است.

آخوندی گفت : با توجه به تعطیلی صید در بهار ، عمده آمار ارائه شده صید کیلکا به صید در تیر ماه مربوط می شود و ماهیان کیلکا برای مصرف پودر ماهی کیلویی هزار تومان و برای مصرف انسانی هزار و 650 تومان در بازار به فروش می رسد.

به گفته آخوندی، نرخ فروش ماهیان کیلکا در سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از افزایش چندانی برخوردار نبوده است.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران اظهار داشت : بخش اعظم کیلکاهای صید شده در استان های گیلان و مازندران در بازار داخلی به فروش می رسد و مقدار ناچیز آن صادر می شود.

وی خاطرنشان کرد : از مجموع ماهیان کیلکای صید شده در شمال کشور سال گذشته در نهایت 10 تا 15 درصد آن به مصرف انسانی رسید و ما بقی آن جهت تبدیل به پودر ماهی در اختیار کارخانجات فراوری قرار گرفت.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران، اظهار داشت : در تلاش هستیم تا با فرهنگ سازی و حمایت از کیلکا گیران بتوانیم مصرف انسانی این گونه ماهی با ارزش غذایی بالا را در بین عموم مردم افزایش دهیم. 

وی تاکید کرد: در صورتی که مصرف انسانی کیلکا در کشور رواج یابد، شاهد رونق هر چه بیشتر صنعت صید کیلکا در کشور خواهیم بود، ضمن اینکه کیلکاگیران می توانند با توسعه صادرات در این بخش نیز سود خوبی را عاید شوند. 

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران از پیش بینی افزایش صید کیلکا ماهیان در سال جاری خبر داد و گفت: دلیل این پیش بینی به افزایش ذخایر این گونه ماهیان در سال جاری مربوط می شود. 

آخوندی، تعطیلی دو ماهه صید در گیلان و تعطیلی سه ماهه صید در استان مازندران را که هر ساله در فصل بهار به منظور بازسازی ذخایر کیلکا ماهیان صورت می گیرد را در افزایش صید امسال بسیار تاثیر گذار دانست. 

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران تصریح کرد: معمولاً هر سال 22 تا 25 هزار تن کیلکا در آبهای گیلان و مازندران صید می شود. 

وی با اشاره به اینکه میزان افزایش صید به طور مستقیمی تحت تاثیر شرایط آب و هوایی و امکان دریارودی برای کیلکاگیران قرار دارد، بیان داشت: امسال در مجموع استان های گیلان و مازندران 70 فروند شناور کیلکاگیر به صید کیلکا اشتغال دارند.

آخوندی تاکید کرد: تعداد شانه دار مهاجمی که از سال 79 باعث از بین رفتن کیلکاهای دریای خزر شده بود، کاهش چشمگیری یافته است که همین امر در روند بازسازی ذخایر کیلکا تاثیر بسیار زیادی داشته است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان شیلات ایران

بهره برداری از سواحل جنوبی دریای خرز به صورت اجاره ای - سالانه از سال 1219 شمسی ( زمان سلطنت محمد شاه قاجار) آغاز شد. این نظام حقوقی در بهره برداری به مدت 80 سال تا 1299 شمسی ادامه داشته است. تا زمان محمد شاه, حاکمان هر منطقه به میل خود رودخانه ها و دریا را به اتباع روسیه اجاره می دادند. اما از سال 1215 هجری شمسی این اختیار با فرمان محمد شاه لغو شد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]