اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950616115555763

تفاوت فاحش میانگین مصرف سرانه آبزیان درایران

کد: 13950616115555763

http://goo.gl/BCIQi1

، تهران , (اخبار رسمی): در سال‌های اخیر به‌ ویژه پس از افزایش شدید قیمت خاویار در بازار جهانی، پرورش تاسماهیان در محیط‌های پرورشی وارد مرحله تازه‌ای شده است

تفاوت فاحش میانگین مصرف سرانه آبزیان درایران

به گزارش اخباررسمی به نقل روابط عمومی سازمان شیلات ، اسحاق شعبانی مدیرکل شیلات گیلان گفت: آبزی‌ پروری در بین فعالیت‌ های کشاورزی و تولید مواد غذایی یکی از بخش‌های دارای روند توسعه بسیار در دو دهه اخیر است.

وی ادامه داد: میزان تولید آبزیان جهان از 140 میلیون تن در سال 203 میلادی به 190 میلیون تن در سال 2015 میلادی افزایش پیدا کرده است.

او به افزایش کمی میزان صید از دریاها و آب‌های داخلی اشاره کرد و افزود: سهم آبزیان پرورشی از مجموع تولید 30 درصد در سال 203 میلادی به 50 درصد در سال 2015 میلادی افزایش پیدا کرده است.

همچنین صالحی معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه 50 درصد از آبزیان خوراکی از طریق آبزی‌پروری به طور مستقیم وارد سفره مردم شده است، تصریح کرد: موضوع مذکور به معنای آن است که از مصرف سرانه 20 کیلوگرم آبزیان در جهان مقدار 10 کیلوگرم آن از مزارع پرورش آبزیان در آب‌های شیرین و شور حاصل می‌شود.

صالحی، نرخ رشد پرورش آبزیان در جمهوری اسلامی ایران را بسیار بالاتر از متوسط نرخ رشد بخش کشاورزی خواند و بیان کرد: نرخ رشد پرورش آبزیان از تولید مواد غذایی بیشتر است.

وی به افزایش تولید آبزیان پرورشی از 125 هزار تن در سال 83 به 415 هزار تن در سال 94 اشاره کرد و گفت: تولید آبزیان پرورشی در کشور سه برابر شده است.

رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به تولید یک‌میلیون تن آبزیان پرورشی و صید شده در آب‌های تحت حاکمیت، فرا سرزمینی و بین‌المللی در ایران در سال گذشته، خاطرنشان کرد: سال گذشته مصرف سرانه آبزیان در کشور بیش از 10 کیلوگرم برآورد شده و هنوز با میانگین مصرف سرانه در جهان تفاوت فاحشی دارد.

صالحی، یکی از اقدام‌های مهم سازمان شیلات ایران را افزایش امنیت غذایی مردم از طریق افزایش مصرف سرانه آبزیان در سبد مصرفی جامعه عنوان کرد و یادآور شد: تاکنون توسعه آبزی‌پروری در ایران بیشتر متکی به افزایش سطح بوده اما این فعالیت برای پایداری نیازمند اتخاذ تدابیر موثرتری است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه پرورش ماهیان خاویاری در ایران از سال‌های گذشته انجام شده است، اظهار کرد: نقش بی‌بدیل مراکز تکثیر، رهاسازی و بازسازی ذخایر به‌ویژه مرحوم یوسف‌پور حائز اهمیت است.

وی بر استفاده از منابع آبی و خاکی مستعد در استان‌های شمالی و دیگر استان‌های غیر ساحلی در راستای توسعه پرورش آبزیان تأکید کرد و افزود: در سال‌های اخیر به‌ویژه پس از افزایش شدید قیمت خاویار در بازار جهانی، پرورش تاسماهیان در محیط‌های پرورشی وارد مرحله تازه‌ای شده است.

صالحی با اشاره به پیشرفت سریع کشورهای چین، ارمنستان و ویتنام در تولید ماهیان خاویاری، بیان کرد: شرایط کنونی توسعه و اقدام‌های انجام شده در ایران بستر مناسبی برای توسعه پرورش ماهیان خاویاری را فراهم کرده است.

رئیس سازمان شیلات ایران به استعدادها و امکانات مناسب برای توسعه پرورش ماهیان خاویاری در کشور اشاره کرد و افزود: وجود ارزشمند‌ترین گونه‌های متعلق به خانواده تاسماهیان در آب‌های کشور و جایگاه ویژه فیل‌ماهی، سهولت نسبی دسترسی به مولدان با توجه به اقدام‌های انجام شده و ظرفیت‌های مراکز تکثیر و بازسازی ذخایر در توسعه پرورش ماهیان خاویاری تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه نیازی به واردات بچه ماهی خاویاری نداریم، تصریح کرد: بالا بودن نسبی ضریب امنیت زیستی در صورت برنامه‌ریزی صحیح برای تکثیر گونه‌های مذکور از قابلیت‌های پرورش ماهیان خاویاری در کشور است.

صالحی، ایران را دارای تجربه گران‌بهای تکثیر ماهیان خاویاری در سال‌های گذشته خواند و گفت: پروژه‌های مختلفی در زمینه مذکور در کشور اجرا شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، امکان اختصاص بخشی از فضای پرورشی گونه‌های دیگر برای پرورش ماهیان خاویاری را موثر دانست و خاطرنشان کرد: وجود مراکز آموزش عالی شیلاتی و تعداد فارغ‌التحصیلان و کارشناسان رشته‌های مربوطه و وجود زیرساخت‌های ارزشمند از گذشته در توسعه پرورش ماهیان خاویاری حائز اهمیت است.

وی، وجود مراکز تحقیقاتی تخصصی به‌ویژه موسسه تحقیقات بین‌المللی تاسماهیان در خزر را مهم ذکر کرد و یادآور شد: سواحل دریای خزر و امکانات استفاده از آب‌های با ارزش دریا در توسعه پرورش ماهیان خاویاری موثر است.

صالحی با اشاره به اینکه تامین مولد مناسب از منظر کمی و کیفی از نیازهای اساسی در توسعه پایدار پرورش ماهیان خاویاری است، اظهار کرد: تامین پایدار بچه ماهی از منظر تامین کیفی، پرداخت تسهیلات ویژه سرمایه‌ای بلندمدت به مزارع پرورش ماهیان خاویاری و تسهیل و گسترش بیمه مزارع پرورش ماهیان خاویاری از جمله نیازهای اساسی برای توسعه این نوع از ماهیان است.

رئیس سازمان شیلات ایران بر ارتقای دانش فنی، حمل و نقل، تغذیه و مدیریت آب در راستای پرورش ماهیان خاویاری تأکید کرد و افزود: کاهش هزینه‌های تولید از لحاظ امنیت بهداشت و کاهش تلفات و همچنین افزایش تراکم در واحد سطح در ارتقای تولید ماهیان خاویاری تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه پرورش ماهی در قفس ارزشمندترین فعالیت در توسعه آبزی‌پروری است، تصریح کرد: اقدام‌های مناسبی در راستای برنامه مذکور در کشور انجام شده است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان شیلات ایران

بهره برداری از سواحل جنوبی دریای خرز به صورت اجاره ای - سالانه از سال 1219 شمسی ( زمان سلطنت محمد شاه قاجار) آغاز شد. این نظام حقوقی در بهره برداری به مدت 80 سال تا 1299 شمسی ادامه داشته است. تا زمان محمد شاه, حاکمان هر منطقه به میل خود رودخانه ها و دریا را به اتباع روسیه اجاره می دادند. اما از سال 1215 هجری شمسی این اختیار با فرمان محمد شاه لغو شد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]