اطلاعات تماس
  • 021665***** - 021665*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140007115458916803

معرفی دیتا کارتریج ها + برسی آن ها سری LTO

کد: 140007115458916803

https://bit.ly/3l4EBqk

، (اخبار رسمی): دیتا کارتریج نقش مهمی‌در دیتاسنترهای جدید اخیر که با چالش رشد روزافزون اطلاعات سر و کار دارند و در عین حال با کمبود بودجه مواجهند، ایفا می‌کنند. سازمان‌های اخیر قطعا از شبکه‌های کامپیوتری واینترنت استفاده می‌کنند پس طبیعی است که در معرض خطراتی مانند ویروس‌ها، بدافزارها و باج افزارها و … قرار گیرند.

معرفی دیتا کارتریج ها + برسی آن ها سری LTO
دیتا کارتریج LTO افرا فناوری ایکاد

اگر فایل‌هایاتوماسیون اداری نهاد دچارایراد شوند، تمام داده‌ها و سوابق پیشین از بین می‌رود. و یا اگر فایل‌هایی که به چهرهاشتراکی و پابلیک در سرورها قرار می‌گیرند، باایرادی مواجه شوند، نتیجه شغل پرسنل نهاد از بین خواهد رفت.‌

ایمیل‌ها، اطلاعات شخصی و تمامی‌مستندات یک موسسه می‌توانند آینده یک کسب‌وکار را رقم بزنند پس عقلانی‌ترین راه، تامینامنیت داده‌ها و اطلاعات است. یکی از تکنولوژی‌های پرکاربرد در موضوع ذخیره‌سازی اطلاعات در سطح شبکه،دیتا کارتریج است.

نمی‌شود به قدمتاین فناوری در موضوع ذخیره اطلاعات شک کردامااین قدمت به معنای منسوخ شدن آن نیست بلکه تعداد زیادی از سازمان‌ها برای تهیه ورژن حمایت و بکاپ‌گیری از اطلاعات شبکه خود و آرشیو آن‌ها از دیتا کارتریجها استفاده می‌کنند.

در اوایل،دیتا کارتریج به عنوان یک دستگاه ذخیره سازی اصلی استفاده می‌شد. هنگامی‌که فناوری دیسکها قابلیت دسترسی تصادفی به اطلاعاتها را مهیا کردند، نقش دیتا کارتریجها زیادتر به جایگاه حمایت و بایگانی کردن اطلاعات میل کرد. البته همچنان حرفههایی وجود دارد که دیتا کارتریج را به عنوان محل اصلی ذخیره و ضبط اطلاعات‌ترجیح اطلاعات. طبق گزارشی که HP، IBM و Quantum اطلاعات است،

تا سال ۲۰۱۷ ظرفیت فشرده نوارهایی که به فروش رفته برابر با ۱۰۸ هزار پتابایت بوده که در مقایسه با سال ۲۰۱۶ که حدود ۲۵ میلیارد DVD که حاوی داده‌های ارزشمند است، ۱۲٫۹ درصد افزایش داشته است.

دیتا کارتریج از یک نوار مغناطیسی شده‌ی بلند و باریک تشکیل شده که در اثر جریان مغناطیسی که در Tape Driveایجاد می‌شود اطلاعات از/ بر روی آن خوانده یا نوشته می‌شود. در واقع دیتا کارتریجها همان نوارهای کاست یا فیلم با ظرفیت خیلی بالاتر هستند.

دیتا کارتریجها، با LTO و IBM’s Linear Tape File System (LTFS)، لازم به لطیف افزار بکاپ را حذف کرده‌اند. LTO-1 در سال ۲۰۰۰ طریق‌اندازی شد و ۱۰۰ گیگابایت (GB) اطلاعات در هر کارتریج را نگهداری می‌کرد. از آن زمان،LTO Consortium یک نسل نوین از LTO را هر دو یا سه سال یکبار، با ظرفیت تقریبا دو برابر شده منتشر کرده است.

پیشرفت‌ها در فناوری LTO شامل موارد زیر است: موادی که در ساخت نوارهای مغناطیسی استفاده می‌شود روش‌های فشرده‌سازی و کدگذاری سرعت فیزیکی که شامل حرکت نوار در درایو است.

طول نوار در هر کارتریج LTO چگالی فیزیکی بیت‌های اطلاعات بر روی نوار تا بهامروز، ۸ نسل ازاین دیتا کارتریجها و Tape Driveها به بازار عرضه شده است. هر نسل جدید، ظرفیت و نرخ انتقال اطلاعات بیشتری دارد و ویژگی‌های جدیدی نیز در موضوع مراقبت از اطلاعات را مهیا می‌کند ضمناینکه فناوری WORM، رمزنگاری اطلاعات و پارتیشن‌بندی نیز قابلیت‌های بیشتری هست که در هر نسل، ارایه شده است.

تکنولوژی‌های به شغل رفته دردیتا کارتریج و LTO تکنولوژی‌هایی که در دیتا کارتریج به شغل می‌روند به چهره زیر است: فناوری فشرده سازی فشرده سازی نسبت به حالت Native، توانایی ذخیره داده‌های بیشتری را مهیا می‌کند، نرخ فشرده سازی در نسل‌های یک تا پنج برابر با ۲:۱ هست و از نسل ۶ به بعد، برابر با ۲٫۵:۱ شده است. فناوری WORM یکی از قابلیت‌هایی که در دیتا کارتریجها مطرح است، Rewritable بودن آن است. برخی مدل‌های دیتا کارتریجاین قابلیت را دارند و برخی نیز چنین قابلیتی ندارند. دیتا کارتریجها از نسل سوم به بعد، از فناوری WORM برخوردار شدند.

WORM معادل Write Once/Read Many هست یعنی یکبار عمل نوشتن انجام می‌شود و در دفعات بعدی فقط عمل خواندن انجام می‌شود.این فناوری همان چیزی هست که درCD-Rاتفاق می‌افتد که اطلاعات نوشته شده قابل ویرایش یا Rewritable نیست.

با آپشن WORM که در نسل ۳ بیفزایید شد، توانایی باز نوشتن اطلاعات (Overwrite) وجود ندارد تاامنیت داده‌های ذخیره شده مهیا شود. WORM ریسک از دست دادن اطلاعات بر اساس خطای انسانی را هم کاهش می‌دهد.

فناوری رمزگذاری فناوری رمزگذاری اطلاعات با استفاده از استاندارد رمزگذاری مدرن ۲۵۶ بیتی یا همان ۲۵۶-bit Advanced Encryption Standard که به چهره AES هم گفته می‌شود، قابل انجام است.این استاندارد از الگوریتم Galois/Counter Mode استفاده می‌کند که در سطح درایوهای LTO پیاده‌سازی شده و فشرده سازی را قبل از رمزگذاری ممکن می‌کند و ظرفیت نوار را به حداکثر می‌رساند. از آنجایی که Tapeها غالبا حمل می‌شوند، رمزگذاری در تامینامنیت اطلاعات نقش مهمی‌ایفا می‌کند.

دیتا کارتریج تیپ کوانتوم LTO-7 MR-L7MQN-01

رمزگذاری از نسل ۴ بیفزایید شده وامنیت و Privacy را بهبود اطلاعات است. LTFS برای نوارها قابلیت‌های File Base و Self-Describing را مهیا کرده است. فناوری پارتیشن بندی فناوری Partitioning یا پارتیشن بندی به دیتا کارتریجها بیفزایید شد تا کنترل پوشه و ساماندهی محیط از طریق LTFS بهبود یابد.

یک پارتیشن، پوشه را نگه می‌دارد و پارتیشن دیگر برایایندکس کردن رزرو می‌شود تا به درایو LTO جایی که پوشه روی نوار، ذخیره شده را بگوید. LTFS Partitioning در LTO-5 بیفزایید شد که کنترل پوشه و ساماندهی محیط را بهبود می‌دهد.

پارتیشن بندی از طریقایندکس کردن، مکانی که پوشه بر روی نوار ذخیره شده را به درایو می‌گوید. درایو، اطلاعاتایندکس شده را می‌خواند.این اطلاعات به فرمتی که کاربر بتواد فایل‌ها را درگ‌اند دراپ کند ارایه می‌شود در واقع چیزی شبیه به استفاده از Thumb Drive در LTO Program. کاربر برایاینکه دستگاه عامل بتواند LTFS را بشناسد، باید لطیف افزار دانلود کند.

مزیت و معایب دیتا کارتریجها با افزایش حجم اطلاعات ها، دیتا کارتریج یک گزینه قوی برای ذخیره سازی با ظرفیت بالا و ذخیره سازی طولانی مدت و بایگانی با هزینه های نسبتا ارزان‌تر از دیسک می‌باشد. دیتا کارتریجها دارای مصرف پایین‌تری در برق می‌باشند.

دیتا کارتریج ها در چهره افزایش اطلاعات ها نسبت به دیگر ذخیره سازیها‌اندک هزینه‌ترند. دیتا کارتریجها دارای طول عمر بالاتری هستند. دیتا کارتریجها فضای ذخیره سازی زیادی را در اختیار ما قرار می‌دهند.

بررسی نسل‌های LTO LTO-1 حداکثر حجم ذخیره سازی در نسل اول در حالت Native و بدون در نظر گرفتن فشرده سازی، ۱۰۰ گیگابایت و با وجود فشرده سازی، ۲۰۰ گیگابایت بود. دراین نسل، نرخ فشرده سازی ۲:۱ بود. حداکثر نرخ انتقال اطلاعات در حالت Native، برابر با ۲۰ مگابایت در ثانیه و در حالت فشرده، ۴۰ مگابایت در ثانیه بود. LTO-2 ظرفیت ذخیره سازی و حداکثر نرخ انتقال اطلاعات در نسل ۲ نسبت به نسل ۱، دو برابر شد.

حداکثر حجم ذخیره سازی در حالت Native، ۲۰۰ گیگابایت و با وجود فشرده سازی، ۴۰۰ گیگابایت بود. حداکثر نرخ انتقال اطلاعات در حالت Native، برابر با ۴۰ مگابایت در ثانیه و در حالت فشرده، ۸۰ مگابایت در ثانیه بود. LTO-2 در سال ۲۰۰۳ وارد بازار شد و قابلیت حمایت از خواندن از / نوشتن بر LTO-1 را دارد.

LTO-3 LTO-3 در سال ۲۰۰۴ وارد بازار شد و ظرفیت ذخیره سازی و حداکثر نرخ انتقال اطلاعات در نسل ۳ نسبت به نسل ۲، دو برابر شد. حداکثر حجم ذخیره سازی در حالت Native، ۴۰۰ گیگابایت و با وجود فشرده سازی، ۸۰۰ گیگابایت بود.

حداکثر نرخ انتقال اطلاعات در حالت Native، برابر با ۸۰ مگابایت در ثانیه و در حالت فشرده، ۱۶۰ مگابایت در ثانیه بود. در LTO-3 قابلیت WORM افزوده شد تا ازاینکه اطلاعات Overwrite نمی‌شود مطمئن باشیم.

LTO-3 قابلیت حمایت از خواندن از / نوشتن بر LTO-2 و قابلیت حمایت از خواندن از LTO-1 را دارد. LTO-4 سال ۲۰۰۷ بود که نسل چهارم وارد بازار شد. حداکثر حجم ذخیره سازی در حالت Native، ۸۰۰ گیگابایت و با وجود فشرده سازی، ۱٫۶‌ترابایت بود.

حداکثر نرخ انتقال اطلاعات در حالت Native، برابر با ۱۲۰ مگابایت در ثانیه و در حالت فشرده، ۲۴۰ مگابایت در ثانیه بود. در LTO-4 بود که فناوری رمزگذاری اطلاعات با استفاده از AES بیفزایید شد که با استفاده از الگوریتمی‌خاصی که در سطح درایوهای LTO پیاده‌سازی شده، فشرده سازی را قبل از رمزگذاری ممکن می‌کند.

LTO-5 در سال ۲۰۱۰ نسل پنجم وارد بازار شد که حداکثر حجم ذخیره سازی در حالت Native، ۱٫۵‌ترابایت و با وجود فشرده سازی، ۳‌ترابایت بود. حداکثر نرخ انتقال اطلاعات در حالت Native، برابر با ۱۴۰ مگابایت در ثانیه و در حالت فشرده، ۲۸۰ مگابایت در ثانیه بود. در LTO-5 بود که فناوری Partitioning یا پارتیشن بندی بیفزایید شد. LTO-6 در سال ۲۰۱۲ نسل ششم وارد بازار شد و حداکثر حجم ذخیره سازی در حالت Native، ۲٫۵‌ترابایت و با وجود فشرده سازی، ۶٫۲۵‌ترابایت است.

حداکثر نرخ انتقال اطلاعات در حالت Native، برابر با ۱۶۰ مگابایت در ثانیه و در حالت فشرده، ۴۰۰ مگابایت در ثانیه بود. نسل ۶ نخستین نسل از LTO هست که نرخ فشرده سازی در آن ۲٫۵:۱ هست در حالی که تا قبل از آن و از نسل اول تا پنجم، نرخ فشرده سازی برابر با ۲:۱ بود. دلیل آن هم وجود بافر فشرده سازی زیادتر است.

LTO-6 ویژگی‌های بیفزایید شده به نسل‌های قبل مانند WORM، رمزگذاری مبتنی بر سخت‌افزار و پارتیشنینگ که LTFS را مهیا می‌کند، را داراست و همانند نسل‌های قبلی، قابلیت حمایت از خواندن از / نوشتن بر LTO-5 و خواندن از LTO-4 را دارد. LTO-7 در سال ۲۰۱۵ نسل ششم وارد بازار شد و حداکثر حجم ذخیره سازی در حالت Native، ۶‌ترابایت و با وجود فشرده سازی، ۱۵‌ترابایت است. حداکثر نرخ انتقال اطلاعات در حالت Native، برابر با ۳۰۰ مگابایت در ثانیه و در حالت فشرده، ۷۰۰ مگابایت در ثانیه بود.

LTO-7 دارای آپشن WORM، رمزگذاری و پارتیشن بندی است. LTO-8 در سال ۲۰۱۷ نسل هفتم وارد بازار شد و حداکثر حجم ذخیره سازی حالت Native، ۱۲‌ترابایت و با وجود فشرده سازی، ۳۰‌ترابایت است.

حداکثر نرخ انتقال اطلاعات در حالت Native، برابر با ۳۶۰ مگابایت در ثانیه و در حالت فشرده، ۷۵۰ مگابایت در ثانیه بود. LTO-8 دارای آپشن WORM، رمزگذاری و پارتیشن بندی است.

تولیدکنندگان اصلی LTO فهرست تولیدکنندگانی که دیتا کارتریج‌ها و Tape Driveهای LTO Ultrium را می‌فروشند، در وب‌سایت LTO Program قرار دارد که تا تاریخ ژوئن ۲۰۱۸ به قرار زیر است: Fujifilm HPE IBM Imation (now Glassbridge Enterprises) Maxell NXP Semiconductors Quantum Sony Spectra Logic Teijin DuPont Films نقشه طریق LTO بر اساس نقشه راهی که تا ژوئن ۲۰۱۸ ارایه شده، نسل ۱۲ از LTO در نرم افزار قرار دارد. انتظار می‌رود تمامی‌نسل‌های آینده LTO که دراین نقشه طریق دیده می‌شوند، از رمزگذاری، WORM و LTFS حمایت کنند.

همچنین می‌دانیم که در هر ورژن جدید، افزایش ظرفیت زیادیاتفاق می‌افتد. LTO-9: انتظار می‌رود ظرفیت غیرفشرده ۲۴‌ترابایت و ظرفیت فشرده ۶۰‌ترابایت مهیا کند. کنسرسیوم LTO همچنان تاریخ مشخصی برای ارایهاین نسل اعلام نکرده و تخمینی از نرخ انتقال اطلاعات هم ارایه نشده است.

LTO-10: انتظار می‌رود ظرفیت غیرفشرده ۴۸‌ترابایت و ظرفیت فشرده ۱۲۰‌ترابایت را مهیا کند. LTO-11: انتظار می‌رود ظرفیت غیرفشرده ۹۶‌ترابایت و ظرفیت فشرده ۲۴۰‌ترابایت را مهیا کند. LTO-12: انتظار می‌رود ظرفیت غیرفشرده ۱۹۲‌ترابایت و ظرفیت فشرده ۴۸۰‌ترابایت را مهیا کند.اما همچنان افزایش ظرفیت دیتا کارتریج‌ های LTO توانایی رشد بیشتری دارند.

در آگوست ۲۰۱۷، IBM و سونی اعلام کردند که با پیشرفت فناوری توانسته‌اند حدود ۳۳۰‌ترابایت استوریج فشرده به ازای هر دیتا کارتریج را حمایت ‌کنند. انتظار می‌رود نرخ انتقال نسبت به نسل‌های قبلی افزایش بیشتری داشته باشد و LTO-9 و LTO-10 به‌ترتیب دارای نرخ انتقال ۷۰۸ Mbps و ۱۱۰۰ Mbps باشند.

یکی از دلایل افزایش نرخ انتقال، چگالی یا Density زیادتر بر روی خود نوار است. هد درایو همان سرعت قبلی را در خواندن و نوشتن دارداما چگالی نوار به شدت افزایش یافته بنابراین همان مقدار از نوار، Sequential Dataهای خیلی بیشتری را ارایه می‌دهند.

منبع

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

افرا فناوری ایکاد

شرکت افرا فناوری ایکاد در زمینه خدمات فنی مهندسی و خدمات دیتاسنتر فعالیت میکندهمچنین کارشناسان ما در زمینه تعمیر و ارتقا سرورهای اچ پی می توانند پاسخگوی شما باشند. همچنین شرکت افرا فناوری ایکاد با مجوز ها شورای عالی انفورماتیک - نظام صنفی و انجمن انفورماتیک کشور آماده همکاری با سازمان های خصوصی و دولتی می باشد.

اطلاعات تماس
  • 021665***** - 021665*****
[نمایش اطلاعات]