اطلاعات تماس
  • 021559***** - 021556*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140202147266119475
در دسترس نیست

آیا مکانیکی شغل خوبی است؟

مزایا و معایب شغل مکانیک خودرو

کد: 140202147266119475

، (اخبار رسمی): یکی از شغل‌های پر طرفدار در ایران، شغل مکانیک خودرو است. از طرفی با پیشرفت صنعت خودرو، این شغل بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. به همین دلیل افراد زیادی هستند که به دلیل مزایای شغل مکانیک خودرو تمایل دارند وارد این شغل شوند، اما باید بدانید که این شغل هم مانند سایر مشاغل ...

مزایا و معایب شغل مکانیک خودرو
مزایا و معایب شغل مکانیک خودرو در ایران

مزایا و معایب شغل مکانیک خودرو - آیا مکانیکی از نظر درآمد و سختی کار شغل خوبی است؟

یکی از شغل‌های پر طرفدار در ایران، شغل مکانیک خودرو است. از طرفی با پیشرفت صنعت خودرو، این شغل بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. به همین دلیل افراد زیادی هستند که به دلیل مزایای شغل مکانیک خودرو تمایل دارند وارد این شغل شوند، اما باید بدانید که این شغل هم مانند سایر مشاغل با برخی محدودیت‌هایی همراه است که باید قبل از ورود به این حوزه به آن توجه داشته باشید. در این مطلب می‌خواهیم به صورت تخصصی در مورد مزایا و معایب شغل مکانیک خودرو صحبت کنیم. در صورتی که شما هم جزو افرادی هستید که دوست دارید با این شغل بیشتر آشنا شوید حتما تا انتها با همراه باشید.

آشنایی با مزایا و معایب شغل مکانیک خودرو

 اگر فردی هستید که به خودرو و تعمیرات آن علاقه دارید و از کارهای فنی لذت می‌برید این شغل می‌تواند برای شما مناسب باشد. اما باید قبل از هر اقدامی برای ورود به این شغل، با مزایا و معایب شغل مکانیک خودرو به خوبی آشنا شوید. زیرا گاهی اوقات صرفا داشتن علاقه به یک شغل، نمی‌تواند تضمین موفقیت شما در آن باشد. زیرا ممکن است سختی‌های آن رشته مانع از این شود که شما از شغل مورد نظر خود لذت ببرید.

خودرو شامل قطعات بسیار زیادی است که هر کدام وظیفه خاصی دارند؛ در صورت بروز هرگونه مشکل در هر یک از آن‌ها در عملکرد خودرو مشکل به وجود خواهد آمد. به فردی که قطعات خودرو رو جهت تعمیر، عیب یابی می‌کنید مکانیک گفته می‌شود. یک مکانیک باید با تمام قطعات خودرو اعم از داخلی و خارجی آشنایی داشته باشد تا بتواند آن‌ها را تعمیر کنید.

البته با پیشرفت صنعت خودرو سازی، شغل مکانیک هم دچار تحولات زیادی شده است و به مکانیک‌های حرفه‌ای و متخصص بیشتر از سابق احساس نیاز می‌شود.

مزایای شغل مکانیک خودرو

شغل مکانیک خودرو مانند سایر مشاغل دارای برخی مزایا و معایب است. آشنایی با مزایا و معایب شغل مکانیک خودرو برای هر فردی که تصمیم دارد وارد این حوزه شود ضروری است. برخی از مهم‌ترین مزایای شغل مکانیک خودرو عبارتند از:

عدم نیاز به داشتن مدرک دانشگاهی: هر چند تحصیلات مرتبط می‌تواند به افزایش دانش یک مکانیک کمک کند، اما عملا برای ورود به این شغل نیازی به داشتن مدرک دانشگاهی نیست. افراد می‌توانند با داشتن پایین سطح مدرک تحصیلی اما گذراندن دوره‌های تخصصی، یک مکانیک خودرو شوند.

  • داشتن بازار کار پر رونق: خودرو در زندگی انسان یک جایگاه ویژه دارد و عملا حذف آن از زندگی روزمره امکانپذیر نیست. با توجه به تعداد بالای خودرو، می‌توان گفت که همواره به مکانیک خودرو نیاز است
  • داشتن ساعات کار اختیاری: یک مکانیک خودرو از آنجایی که کارمند رسمی نیست، می‌تواند ساعات کاری خود را مطابق با شرایط زندگی خود تعیین کند
  • داشتن فرصت‌های شغلی زیاد: یکی دیگر از مزایای شغل مکانیک خودرو این است که فرصت‌های شغلی زیادی دارد و حتی می‌تواند برای کار در خارج از کشور هم اقدام کند.
  • درآمد خوب: واقعیت این است نمی‌توان عدد مشخصی را به صورت ماهانه یا سالیانه بع عنوان درآمد مکانیک مشخص کرد. زیرا درآمد یک مکانیک خودرو به فاکتورهای زیادی مانند میزان مهارت مکانیک، سرعت و دقت در کار، موقعیت جغرافیایی مکانیکی و ... بستگی دارد. اما در حالت کلی درآمد یک مکانیک خودرو قابل قبول است و در صورتی که مکانیک به صورت تخصصی در یک رشته به مشتریان خود خدمات ارائه دهد، این درآمد بیشتر خواهد شد.

معایب شغل مکانیک خودرو

مزایای شغل مکانیک خودرو هر چند زیاد است اما واقعیت است که با برخی عیب ها همراه است. برای انتخاب این شغل باید مزایا و معایب شغل مکانیک خودرو را در کنار یکدیگر مورد بررسی قرار داد. در غیر این صورت ممکن است فرد بعد از ورود به این رشته، دچار برخی مشکلات شود. برخی معایب شغل مکانیک خودرو عبارتند از:

  • سختی کار: یک مکانیک خودرو باید در هر شرایطی بتواند به مشتری خود خدمات ارائه دهد. به عنوان مثال کار با موتور داغ در روزهای گرم سال قطعا کار آسانی نیست اما مکانیک نمی‌تواند به مشتری بگوید که تعمیر خودرو را انجام نمی‌دهد.
  • مشخص نبودن دستمزد و هزینه: در اغلب موارد برای کار تعمیرات، تعرفه خاصی وجود ندارد و مکانیک خودرو هم در حوزه مشاغل مرتبط با تعمیرات قرار می‌گیرد. ممکن است که مشتری در مورد هزینه و دستمزد با مکانیک هم‌نظر نباشد و مشکل به وجود بیاید.
  • نبود قطعات اصل: یکی از معایب شغل مکانیک خودرو این است که پیدا کردن قطعات اصل خودرو بسیار سخت است و در صورتی که قطعه فابریک روی خودرو سوار نشود، ممکن است خودرو بعد از مدتی دچار مشکل شود و نارضایتی مشتری را به همراه داشته باشد.
  • خطرات جانی: هر چند شغل مکانیک خودرو در دسته شغل‌های پرخطر قرار نمی‌گیرد اما در اغلب موارد دستان یک مکانیک به دلیل کار با قطعات مختلف زخم می‌شود. احتمال سوختگی هم در اثر بی دقتی از دیگر معایب شغل مکانیک خودرو است.

مهارت‌های مورد نیاز برای مکانیک خودرو

یک مکانیک خودرو در صورتی که دارای مهارت کافی نباشد، نمی‌توان در بازار پررقابت امروز دوام بیاورد. هرچقدر مهارت و دانش تعمیرکار بیشتر باشد به همان اندازه موفق به جذب مشتریان بیشتر خواهد شد. البته در سال‌های اخیر مکانیک خودرو یک کار تخصصی شده است و ممکن است یک مکانیک تنها در یک بخش از تعمیرات سیستم‌های خودرو تخصص داشته باشد.

 اما در حالت کلی اغلب تعمیرکاران خودرو باید از مهارت عیب یابی سیستم الکترونیکی و برق خودرو، سیستم تهویه خودرو، گیربکس و دیفرانسیل و موتورهای دیزلی و بنزینی برخوردار باشند. تعمیرو تعویض قطعات قدیمی با قطعات جدید هم از دیگر مهارت‌های عمومی اغلب تعمیرکاران است.

مزایای شغل مکانیک خودرو برای افرادی که می‌خواهند از صفر شروع کنند

یکی از مزایای شغل مکانیک خودرو این است که افرادی که می‌خواهند از صفر این شغل را شروع کنند می‌توانند با گذراندن دوره‌های تخصصی تمام این مهارت‌ها را به خوبی یاد بگیرند و نیازی به داشتن پیش زمینه قبلی نیست. سال‌ها پیش از این یکی از معایب شغل مکانیک خودرو، ورود به این حوزه مستلزم این بود که فرد سال‌های طولانی با عنوان شاگرد مکانیک در پیش استادکارهای این رشته کار کند تا بتواند تخصص لازم را پیدا کند. اما در حال حاضر آموزش مکانیک خودرو با شرکت در دوره‌های تخصصی آموزشگاه مکانیک خودرو در کوتاهترین زمان ممکن امکانپذیر است. شما در این دوره با یادگیری مهارت‌های لازم می‌توانید وارد بازار کار شوید. علاوه بر این با دریافت مدرک معتبر ILO از سازمان فنی و حرفه‌ای می‌توانید حتی برای کار در کشورهای دیگر اقدام کنید. زیرا این مدرک در تمامی کشورهای عضو سازمان جهانی کار دارای ارزش و اعتبار خواهد بود. همچنین در طی این دوره‌ها می‌توانید با مزایا و معایب شغل مکانیک خودرو آشنا شوید و درنهایت با آگاهی بیشتری این شغل را انتخاب کنید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

آموزشگاه فنی و حرفه ای دارالفنون

مجتمع فنی دارالفنون به عنوان یکی از بزرگترین و معتبرترین مجتمع های فنی کشور در سال 1386 در رشته هایی چون آموزش آرایشگری مردانه, آموزش ICDL, آموزش دوربین مداربسته, آموزش برق ساختمان, آموزش برق خودرو, آموزش مکانیکی خودرو با بیش از هزار فارغ التحصیل از سراسر کشور، پیشروی مهارت هایی است که همواره تلاش می کند توازن منطقی بین نیازهای بازار کار و توانایی فنی متقاضیان جهت ورود به بازار کار را ایجاد نماید.

اطلاعات تماس
  • 021559***** - 021556*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید