اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140212047830925390
در دسترس نیست

معرفی شبکه تماشا، تاریخچه، شروع فعالیت و جدول پخش

کد: 140212047830925390

، (اخبار رسمی): شبکه تماشا یکی از شبکه‌های تلویزیونی مربوط به صدا و سیما است که توانسته با پخش سریال‌ها و فیلم‌های ایرانی و خارجی در سیستم دیجیتال، تماشاگران بسیاری را به خود جذب کند.

معرفی شبکه تماشا، تاریخچه، شروع فعالیت و جدول پخش
معرفی شبکه تماشا، تاریخچه، شروع فعالیت و جدول پخش

بیستمین شبکه صدا و سیما جمهوری اسلامی توانسته است با پخش سریال‌های ایرانی و خارجی آرشیو شده به یکی از شبکه‌های پربیننده در کشور تبدیل شود. اگرچه در ابتدای کار این شبکه یک توقف کوتاه وجود داشته است، اما پس از آن توانست با پخش سریال‌های متنوع مجدداً فعالیت خود را از سر بگیرد. در ادامه به معرفی شبکه تماشا پرداخته و در مورد جدول پخش شبکه تماشا اطلاعاتی را ارائه خواهیم کرد.

معرفی شبکه تماشا

شبکه تماشا بیستمین شبکه در بین شبکه‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی است که هدف از تأسیس آن پخش سریال‌های ایرانی و خارجی از بخش آرشیوی بوده است. شبکه تماشا نخستین بار در تاریخ 30 آذر ماه 1391 به صورت آزمایشی فعالیت خود را آغاز کرد. امکان دریافت این شبکه از طریق فرکانس 578 مگاهرتز در سیستم دیجیتالی در تهران وجود داشت. در آن زمان این شبکه با معرفی سریال‌های آینده خود و پخش آزمایشی آن‌ها کار خود را به عنوان یکی از شبکه‌های صدا و سیما آغاز کرده بود. بینندگان شبکه تماشا می‌توانستند از طریق گیرنده‌های دیجیتال خود به برنامه‌های این شبکه دسترسی داشته باشند.

شروع فعالیت مجدد و معرفی شبکه تماشا

این شبکه فعالیت اصلی خود را در بهمن 91 و از طریق فرستنده اول دیجیتال در سراسر کشور به طور رسمی آغاز کرد. شعار اولیه شبکه تماشا، تماشاخانه شما بوده است و در نهایت در تاریخ 12 اسفند ماه 91 پخش رسمی و 24 ساعته این شبکه با حضور رئیس صدا و سیما و رئیس جمهور آغاز شد. این شبکه تنها شبکه دیجیتال محسوب می‌شود که فرمت‌های آن همگی به صورت HD پخش می‌شوند. همچنین برنامه‌های پخش زنده این شبکه نیز با فرمت HD و کدک HEVC از طریق گیرنده‌های زمینی و ماهواره‌ای قابل دریافت هستند.

تغییرات ایجاد شده در شبکه تماشا تا به امروز

این شبکه از زمان فعالیت خود با تغییرات و بهینه‌سازی‌های زیادی روبرو شده است. تنها دو سال از فعالیت پخش زنده شبکه تماشا گذشته بود که این شبکه در تاریخ بیست و ششم آذر 93 به صورت ادغام با شبکه نمایش درآمد. این تغییرات در معرفی شبکه تماشا همزمان با تغییر ریاست صدا و سیما و با هدف بهینه‌سازی پخش‌های دیجیتال انجام گرفت. با تصمیمات جدید پخش برنامه‌های این شبکه به یکباره متوقف شده و پخش برنامه‌های آن از طریق شبکه نمایش و تقویت این شبکه ادامه پیدا کرد.

راه اندازی شبکه نسیم روی کانال شبکه تماشا

در همان زمان با پخش سریال‌های این شبکه در شبکه نمایش، شبکه نسیم راه‌اندازی و جایگزین کانال تماشا شد. در تاریخ 5 بهمن 1394 شبکه تهران اچ دی رونمایی شد که در واقع همان شبکه تماشا و با همان اتاق رژی بوده است. اما در نهایت این شبکه تازه تأسیس پس از 6 ماه مجدداً تغییر نام پیدا کرده و در تاریخ 20 مرداد 95 به شبکه تماشا با شعار تماشا را به تماشا بنشینید، تغییر نام یافت. از آن زمان به بعد شبکه تماشا با کیفیت HD مشغول پخش سریال‌های داخلی و خارجی بوده و بینندگان بسیاری نیز در سراسر کشور دارد.

معرفی شبکه تماشا و جدول پخش این شبکه

این شبکه با هدف پخش سریال‌های قدیمی صدا و سیما به صورت مجدد راه‌اندازی شد. زیرا بسیاری از این سریال‌های قدیمی دارای دوبله‌های هنری بوده و ارزش پخش مجدد را دارند. این سازمان در سال‌های اخیر با استفاده از دوبلور‌های کارآزموده و مجرب توانسته است سریال‌های ایرانی و خارجی متنوعی را دوبله کرده و برای بینندگان پخش کند. از این رو بسیاری از سریال‌های خارجی در آرشیو شبکه تماشا ارزش پخش مجدد را از این شبکه داشته و در جدول پخش شبکه تماشا قرار دارند. در جدول پخش این شبکه، علاوه بر سریال‌های ایرانی از نوع جدید و قدیم، بسیاری از سریال‌های خارجی نیز حضور دارند که این شباهت زیادی به جدول پخش شبکه آی فیلم نیز دارد.

نحوه انتخاب سریال برای جدول پخش شبکه تماشا

پخش سریال‌ها نیز در این شبکه بر اساس نظرات مردم انتخاب شده و ممکن است یک سریال تنها پس از گذشت یک سال از زمان پخش، مجدداً در جدول پخش شبکه تماشا قرار گیرد. دلیل آن نیز احترام به نظرات مردم و درخواست‌های متنوع آن‌ها بوده است. همچنین در معرفی شبکه تماشا باید گفت این شبکه با دارا بودن یک مرکز فنی برای بازسازی و مرمت آثار نمایشی، توانسته سریال‌های قدیمی را پیش از پخش مجدد مرمت کند. بدین ترتیب بینندگان می‌توانند سریال‌های شبکه تماشا را با کیفیت بهتر و با حذف صدای اضافه در پخش مجدد تماشا کنند. این سریال‌های ایرانی و خارجی پس از مرمت مجدداً به صورت دیجیتال در بخش آثار ایرانی و خارجی آرشیو می‌شوند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

رسانه‌ها