اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13930325230003

حمید مومن پور، مدیر لجستیک هایپرمارکت مجازی فینال:

لزوم رعایت استانداردهای جهانی انبارداری در شبکه تامین کالا

کد: 13930325230003

http://bit.ly/1sLG8Rs

، تهران , (اخبار رسمی): امروزه موضوعی که به بازارهای فروش کالا معنایی بنیادین می بخشد پروسه توزیع محصولات و کالاها از تولید تا ارسال و رسیدن به دست مصرف کننده نهایی است که به یکی از شاخص های مهم در توسعه اقتصادی کشورها تبدیل شده است.

لزوم رعایت استانداردهای جهانی انبارداری در شبکه تامین کالا

در بخش چیدمان کالا با ایجاد فضاهای مختلف و رعایت شرایط ویژه نگه داری، تمام تلاش خود را کرده ایم که کالاها را در بالاترین سطح کیفیت حفظ کرده و در برابر عوامل فیزیکی و محیطی از آن ها محافظت کنیم.

مدیران‌ موسسات‌ تولیدی‌ صنعتی‌ و سازمان‌های‌ خدماتی‌ بر این‌ باورند که‌ سیستم‌ لجستیک‌ چیزی‌ فراتر از مجموعه‌ای‌ ازکارکردها و وظایف‌ گسسته‌ است‌.مفهوم‌ کارآمدی‌ که‌ براساس  آن‌ نیازمندی‌های‌ مشتری‌ به‌ مقدار مناسب‌، درمکان‌ مناسب‌ و زمان‌مناسب‌ به‌ دست او می رسد.این پروسه،تاثیر گسترده‌ و عمیقی‌ بر تعادل‌ موسسات‌ به‌ صورت‌ کلی‌ و همین‌طور سیستم‌ اقتصادی‌ در سطح‌ ملی‌ و بین‌المللی‌ می گذارد. متاسفانه در ایران به این اصل کمتر توجه می شود و هنوز مفهوم اصلی لجستیک در بسیاری از ابعاد ناشناخته مانده است.

 

حمید مومن پور، مدیر لجستیک هایپرمارکت فینال و هفت سین کالای ایرانیان از جمله کسانی است که بر اهمیت ویژه این مقوله، در راستای تجارتی مدرن از جنس آنلاین تاکید دارد و دیدگاه های تازه ای در این باره مطرح می کند که در این گفت و گو می خوانید:

 

آقای مومن پور، لجستیک از نظر اهمیتی که در تجارت امروز، بویژه در تجارت آنلاین دارد تا چه اندازه برای ما شناخته شده است و چه تاریخچه ای دارد؟

 

لجستیک در معنای عام به معنای آمادگی و پشتیبانی است. این مفهوم در جنگ جهانی دوم زمان آماده سازی ابزار و ادوات جنگی شکل گرفت و از دنیای نظامی به تجارت و اقتصاد رسید. به طوری که لجستیک در کشورهای پیشرفته بسیار فراگیر شد و این مساله سود های فراوانی برای کسب و کارها به همراه آورد. اما متاسفانه ابعاد مختلف لجستیک با وجود قدمت آن هنوز در کشور ما ناشناخته مانده و صرفا به معنای حمل و نقل شناخته می شود. در صورتی که لجستیک، تمام فرایندهای تولید تا مقصد را شامل می شود.

 

تجارت آنلاین توانست کمک زیادی به ما کند و کنترل هزینه ها، منابع، انرژی و رضایت مندی مشتری را در پی داشت. البته این حوزه بسیار پهناور است و هرچه در آن را بجویید باز هم مباحث قابل توجه دیگری در آن پیدا می کنید. ما در کسب و کار سنتی مان از لجستیک استفاده می کردیم اما امروز برای آن نرم افزاری تعریف کرده ایم و توانسته ایم با متدهای روز پیش برویم.

 

زنجیره تامین در هفت سین کالای ایرانیان شامل چه ساختاری است؟

 

شرکت هفت سین کالای ایرانیان، به تنهایی یک زنجیره تامین است که کالا و خدمات را از تولید تا مصرف، هدایت می کند تا به دست مصرف کننده برسد. زنجیره تامین به چند بخش تبدیل می شود که فروش و مارکتینگ، تامین و قراردادها و لجستیک در این بخش قرار دارند و حوزه مالی و آی تی نیز با این بخش ها همراهی می کنند.

 

یکی از مسائل مهم در حوزه لجستیک احتمالا مساله تاریخ دار بودن برخی از کالاهاست، موضوع انقضای تاریخ تولید یا ساخت محصولات با توجه به گردش بالای کالاها چگونه مدیریت می شود؟

 

بیشتر اجناس ما دارای تاریخ مصرف هستند و بزرگترین بخشی که ما باید نگران تاریخ مصرف آن باشیم بخش سوپرمارکت است. به عنوان نمونه، در فروشگاه ما، زمانی که کالایی با حجم بالا وارد می شود، اپراتوری که در حال ثبت کالاست، پنلی به عنوان ثبت تاریخ تولید و مصرف در برابرش دارد و تمام این تاریخ ها چک می شود. همچنین در زمان تحویل و ورودیه کالا نیز نرم افزار ثبت تاریخ مصرف کالا وجود دارد و تاریخ ها چک شده و فیلتر می شود و در نهایت مسوول سیستم ها و روش ها از پنل ثبت شده هفته ای یک بار گزارش تهیه کرده و برای فروش و تامین ارسال می کند و همواره این پنل در برابر دیدگان پرسنل بخش تامین قرار دارد که با فیلتر کردن تاریخ های نزدیک و دور به نمایش در می آید.

 

نکته قابل توجه در این است که، هیچ گاه نباید تا زمان انقضای تاریخ مصرف زمان محدودی باقی بماند و این خط قرمز ماست. اگر تاریخ انقضای محصولی نزدیک باشد، نرم افزار به واحد فروش و تامین هشدار می دهد و برای محصول شرایط مختلف فروش ویژه تعریف می شود.

 

یکی از دشواری هایی که ممکن است گریبانگیر بخش لجستیک باشد، معضل خواب طولانی کالاست. شما برای این مقوله چه تدابیری اندیشیده اید؟

 

بله، متاسفانه یکی از مشکلاتی که لجستیک همواره با آن روبه رو است، مستهلک بودن کالاست. این نگرانی در همه سازمان ها وجود دارد و بزرگترین ایراد آن نیز خواب سرمایه است. چرا که نگهداری کالا هزینه های مختلفی دارد. سایت «فینال» نیز در گذشته با این معضلات روبه رو شده است. اما امروز با طرح شاخص های مختلف، تغییرات تکمیلی و تحولات اصولی در بخش های مختلف به یک ثبات نسبی رسیده و دوران آزمون و خطای خود را گذرانده و دیگر با مشکلی به عنوان خواب کالا روبه رو نیستیم.

 

امروزه برای بهبود شرایط انبارداری چه تدابیر خاصی را می توان به کار بست؟

 

باید از سیستم های به روز و جهانی استفاده کرد. یکی از این سیستم ها «لایفو» (Lifo) است، به معنای اولین صادره از آخرین وارده (LAST IN FIRST OUT) که این موضوع در بخش مواد غذایی بسیار نمود پیدا می کند. مثلا وقتی شکر وارد انبار می شود به دلیل شرایط مختلف نگه داری نباید به مدت طولانی در انبار بماند و اولین سفارشی که داده می شود به دنبال آن محصول سریع خارج شده و به فروش برسد.

 

نام سامانه دیگر فایفو (Fifo) است که به معنای اولین صادره از اولین وارده (FIRST IN FIRST OUT) است، یعنی کالای خریداری شده به ترتیب ورود به انبار، از انبار خارج می گردد و کالاهایی که ابتدا خریداری می شوند ابتدا به فروش می رسند.

 

همچنین برای بهتر شدن اجرائیات از سیستم 5s که از ابداعات کشور ژاپن است کمک گرفته شده که پنج اصل پاکسازی، نظم و ترتیب، نظافت، استانداردسازی و ساماندهی در آن تعریف شده است. شرکت هفت سین کالای ایرانیان با اضافه کردن دو سین «سپیدی» و «سرسبزی» سعی کرده است تمام کننده و تکمیل کننده این اصول باشد.

 

تامین انبوه کالا به عنوان یک ویژگی انحصاری در مارکت هایی که با خریدار انبوه سروکار دارند چه منافعی برای مشتری و حتی برای فروشنده دارد. یعنی مشتریانی که از فینال خرید می کنند علاوه بر خرید آسان و غیر فیزیکی از چه قابلیتی بهره می برند؟

 

زمانی که مشتری از فروشگاهی مجازی خرید می کند که محصول در آن سابقه، پشتوانه و عینیت دارد، سبب دلگرمی اش می شود. چرا که بسیاری از فروشگاه های مجازی به دلیل هزینه های سنگین نگه داری کالا و خدمات، آن قدرت موجودی کالا ندارند و پس از ثبت سفارش مشتریان، در پی تهیه کالا برمی آیند.

 

رسته های گوناگون کالایی در زمینه انبارداری و لجستیک مشمول مدیریت های ویژه ای است آیا گوناگونی کالاها و یک سنخ نبودن آن ها دشواری هایی برای شما به همراه ندارد؟

 

از لحاظ فیزیکی به گونه ای انبار را چیده ایم که بتوانیم تمام رسته های مختلف را پوشش دهیم چراکه تمام کالاها براساس کدینگ چیده شده است. به طوری که در حال حاضر سایت «فینال» 23هزار کالای تعریف شده و بین هفت تا 10هزار کالای در گردش دارد. اصلی وجود دارد که انسان همیشه در بی نظمی به نظم رسیده است و ما توانسته ایم امروز به نظم و انضباطی نسبی دست پیدا کنیم. در روزهای اول این مشکل وجود داشت اما با کمک نیروهای آموزش دیده و متخصص توانستیم آن را از سرراه برداریم.

 

از نظر درصد کالاهای وارداتی و تولید داخل چه آمارهای قابل ارائه ای وجود دارد؟

 

از 10هزار قلم کالای تعریف شده حدود 70 درصد تولید داخل و 30 درصد آن وارداتی باکیفیت است که کالاهای الکترونیکی و کامپیوتری سهم بیشتری از واردات را تشکیل داده است.

 

برای احراز کیفیت کالاهای خریداری شده و حفظ کیفیت آن ها در طول نگهداری چه تدابیری در نظر گرفته شده است؟

 

در بخش چیدمان کالا با ایجاد فضاهای مختلف و رعایت شرایط ویژه نگه داری، تمام تلاش خود را کرده ایم که کالاها را در بالاترین سطح کیفیت حفظ کرده و در برابر عوامل فیزیکی و محیطی از آن ها محافظت کنیم.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

هایپرمارکت فینال

شرکت هفت سین کالای ایرانیان یا گروه هفت سین، حاصل تلفیقی از چند تجربه متفاوت در بازار تجاری ایران است. این شرکت از سال 1377 تا 1390 به فعالیت می پرداخت.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
لینک مرتبط:
http://final.ir/
سایت فینال
منتشر شده در سرویس:

کسب و کار و خرده فروشی