اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13930319180003

نگاهی به نظام توزیع در ایران

تحول ساختاری در روش عرضه کالا با استفاده از قابلیت‌های ارتباطات نوین

کد: 13930319180003

http://bit.ly/1mIj66C

، تهران , (اخبار رسمی): اگر نوآوری را یکی از اصولی‌ترین معیارهای موفقیت در بازار پررقابت امروز بدانیم، با توجه به تحول در نظام توزیع و عرضه کالا، که هر روز به سمت دیجیتالی شدن پیش می‌رود، نظام توزیع یکی از معیارهای مهم برای هر گونه موفقیت تجاری است.

تحول ساختاری در روش عرضه کالا

کاهش دوباره کاری‌ها و افزایش راندمان و بهره وری، حذف واسطه‌ها و بهبود سیستم توزیع، بسترسازی اطلاعاتی جهت مبارزه با قاچاق کالا و افزایش سرعت در ارائه و توزیع مناسب کالاها و خدمات از جمله نتایج حرکت به سمت اهداف یاد شده است.

اگر فروشگاه‌های بزرگ، اعم از آنلاین و آفلاین مدام به فکر نوآوری در زمینه نظام و سیستم توزیع خود نباشند، به تدریج جایگاه خود را در میان مصرف‌کنندگان از دست داده و بازار را به رقبای سرسخت خود خواهند سپرد.

نگرش سیستماتیک به نظام توزیع می‌تواند تحلیل و بررسی اهداف و وظایف نظام توزیع را به صورت دسته‌بندی شده در اختیار مدیران یک‌هایپر مارکت (اعم از فیزیکی یا دیجیتالی) قرار دهد. در این صورت می‌توان ضمن رصد کردن داده‌های مختلفی که در فرایند توزیع دخالت دارند، چشم انداز‌های پیش رو را ترسیم کرد.

دستیابی به تکنولوژی‌های جدید در زمینه توزیع کالا ضرورت حرکت به سوی یک نظام ملی توزیع را که همراه با نوآوری و برقراری ارتباطات و تعاملات اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی است ضروری می‌نماید.

استفاده نوآورانه از تکنولوژی‌های جدید در نهایت به تسهیل گردش اقتصادی کشور منجر می‌شود که اثر نهایی این نظام مدرن توزیع و گردش کالا را می‌توان در اقتصاد ملی به شکل افزایش بهره وری و کاهش انرژی‌های به هدر رفته در فرایند و چرخه توزیع مشاهده کرد.

ارتقای فرهنگی جامعه، کاهش معضلات اجتماعی مانند ترافیک، آلودگی هوا و آلودگی صوتی، استراس‌ها و اضطراب‌های فردی ناشی از انباشت معابر عمومی ازجمله دستاوردهای بهبود در نظام توزیع با استفاده از تکنولوژی‌های مدرن و روزآمد است.

خوش بختانه با توجه به قابلیت‌های روز افزون انتقال پول دیجیتال، کشور ما در شرایطی قرار گرفته است که کنشگران بازارهای دیجیتال و آنلاین می‌توانند با استفاده ازتجربیات خود بخش عمده‌ای از این اهداف و چشم انداز‌ها را محقق سازند.

این فعالان می توانند گام‌های موثری در زمینه بهبود شرایط توزیع کالا با بهره مندی از عوامل مدرن بردارند.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های دنیای امروز سرعت و ارتباطات است. در چنین دنیایی ایده‌های نو و خلاقانه اگر بتوانند با سرعت از فکر به عمل تبدیل شوند همواره خدمات و کالاهای بهتر، با تکنولوژی بالاتر و قیمت مناسبتر، را برای شهروندان به همراه خواهد داشت. برای این که یک برند یا مجموعه بتواند بازارها را در قبضه خود بگیرد و محصولات با فناوری پایین تر را از دور خارج کند لازم است که از این ویژگی‌های ضروری بهره مند شود.

جمله مشهوری هست که می‌گوید: «دیگر نمی‌توان با همان سخت افزارها، نرم افزارها و مناسبات فنی، صنعتی و اقتصادی تجاری دوران پرافتخار جاده ابریشم برای بازرگانی و تجارت در عصر ارتباطات و خلاقیت و ابداع و نوآوری و مظاهر آن، برنامه ریزی و هدف گذاری کرد»

اما نباید فراموش کرد که برای دست یابی به یک روند توسعه پایدار در زمینه نظام توزیع مدرن در اقتصاد کشور، همه بخش‌های جامعه باید به صورت یک ارگانیزم همگن و به مثابه قسمت‌های مختلف یک پازل عمل کنند.

مثلا برای توسعه نظام توزیع و فروش آنلاین که کشورهای توسعه یافته به سمت آن حرکت کرده اند، ضرورت زیرساخت‌های تکنولوژیک و ساختاری کشور را نمی‌توان نادیده گرفت.

نظام بازرگانی اعم از بخش‌های تولید، بازاریابی، فروش و توزیع کالا دارای یک ساختار سیستمی است که در طول سالیان طولانی شکل گرفته و برای رسیدن به شرایط فعلی تاریخچه ای را پست سر گذاشته است.

بدیهی است که در این فرایند مسائل مختلفی از جمله شاخص‌های فرهنگی و رفتارهای اجتماعی هم اثرا گذارند و برای تدوین یک برنامه جامع استراتژیک در زمینه تحول ساختاری نظام توزیع کالا، باید تمام این فاکتورها و عناصر اثر گذار را در نظر گرفت.

تجارت الکترونیک و استفاده از فنآوری اطلاعات در حوزه بازرگانی یکی از موضوعات مهمی است که باید وزارتخانه‌هایی مانند بازرگانی، و ارتباطات و فناوری اطلاعات به آن توجه ویژه را مبذول کنند.

از سوی دیگر تصویت آیین نامه‌ها و قوانینی که بتوان با اتکا بر آن‌ها این حوزه‌ها را مدیریت کرد نیز باید در دستور کار قرار گیرد. در این راستا به تصویب و اجرایی کردن نظام ملی طبقه بندی و خدمات شناسه کالا و خدمات که به ایران کد شهرت دارد می‌توان اشاره کرد.

سیستم اطلاعات کشف قیمت کالاها و خدمات، پایگاه اطلاعاتی تنظیم بازار، سیستم ثبت سفارش‌های الکترونیک، ترویج سیاست توسعه فروشگاه‌های مجازی الکترونیک، گواهی امضاء الکترونیک، سیستم مکانیزه توزیع کالای کشور و دیگر موارد متعدد را می‌توان به عنوان مصادیق نوآوری و شکوفایی در تحقق «زیرساخت‌های اطلاعاتی تجارت الکترونیک» و یا «حلقه مفقوده زنجیره تامین کالا» به شمار آورد.

کاهش دوباره کاری‌ها و افزایش راندمان و بهره وری، حذف واسطه‌ها و بهبود سیستم توزیع، بسترسازی اطلاعاتی جهت مبارزه با قاچاق کالا و افزایش سرعت در ارائه و توزیع مناسب کالاها و خدمات از جمله نتایج حرکت به سمت اهداف یاد شده است.

این عوامل می‌توانند نقش موثری در اصلاح ساختاری و بهینه سازی عملکرد بخش بازرگانی کشور ایفا کرده و گردش چرخ‌های اقتصادی را تسهیل نمایند.

نتیجه این است که بخش بازرگانی ناگزیر است قابلیت انطباق با دستاوردها و تکنیک‌های جدید دنیای تجارت را تقویت کرده و با ارائه سرویس‌ها و پشتیبانی‌های لازم با پیشگامان تجارت الکترونیک سیاست‌های تشویقی را در این زمینه در پیش بگیرد.

متغیرهای متعددی چون سیستم‌های پرداخت، حمل و نقل و ترانزیت، بیمه و غیره که بسیاری از آنها دارای کارکرد تجاری و بازرگانی هستند در چارچوب اصل مشتری مداری و جلب رضایت او موثرند.

از این رو توسعه، کارآمدی و نوآوری در بخش بازرگانی برای بقای اقتصاد ملی و توازن میان بخش‌های تولید و مصرف امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

هایپرمارکت فینال

شرکت هفت سین کالای ایرانیان یا گروه هفت سین، حاصل تلفیقی از چند تجربه متفاوت در بازار تجاری ایران است. این شرکت از سال 1377 تا 1390 به فعالیت می پرداخت.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
لینک مرتبط:
http://final.ir/
سایت فینال
منتشر شده در سرویس:

تجارت و بازار