اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139308072020035

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران دانشگاه صنعتی اصفهان:

حمایت از طرح های پژوهشی بنیادی به منظور حل مسائل اساسی کشور

کد: 139308072020035

http://bit.ly/1zo2qfd

، خمینی شهر , (اخبار رسمی): رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران وفناوران کشور، روز سه شنبه 6آبانماه در نشست مشترک با اعضای هیأت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی اصفهان از حمایت های ویژه این صندوق از طرح های پژوهشی بنیادی خبر داد.

حمایت از طرح های پژوهشی بنیادی به منظورپیشبرد مرزهای دانش و حل مسائل اساسی کشور

سهم ایران از تولید علم دنیا 1.6 درصد و 40 تا 50 درصد از 33 تریلیارد دلار درآمد تولیدات علمی دنیا شامل محصولات علمی است برهمین اساس متأسفانه تجاری سازی و دارایی های فکری کشورمان در آمار جهانی رقم قابل توجهی نیست.

 این نشست که در تالار شهید فتوحی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد، رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور، هدف از این گردهمایی را اطلاع رسانی از امکانات این صندوق برای توسعه علم و فناوری درکشور عنوان کرد.

دکتر نصرت‌اله ضرغام با اشاره به اهداف تأسیس این صندوق اضافه کرد: فراهم نمودن زمینه تبادل اطلاعات پژوهشی، ایجاد ساختار و زمینه های مناسب جهت همکاری های پژوهشی، بستر سازی به منظور تولید و انتقال فناوری، حمایت از ثبت اختراع و اکتشاف و نتایج پژوهش، کمک به گسترش مرزهای دانش و تولید علم و کمک به تجاری سازی و تسهیل در بهره گیری جامعه از نتایج پژوهش از جمله اهداف تأسیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور است.

وی با تأکید بر لزوم پشتیبانی از طرح های پژوهشی بنیادی وکاربردی پژوهشگران کشور تصریح کرد: صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور، حمایت از این طرح ها را با هدف کمک به پیشبرد مرزهای دانش و حل مسائل اساسی کشور در دستور کار دارد.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور افزود: کمک به اجرای طرح های تحقیقاتی، حمایت از دوره های پسا دکترا، حمایت از طرح های تحقیق و توسعه، اعطای کرسی پژوهشی، کمک به ثبت بین المللی اختراعات، حمایت از ایجاد و توسعه زیرساخت های پژوهشی، ثبت ایده ها و طرح ها، گرنت و کمک برای به ثمر رساندن نوآوری ها و خلاقیت های منجر به تولید از دیگر خدماتی است که این صندوق به تمامی ایرانیان داخل و خارج از کشور ارائه می نماید.

ضرغام با بیان این که کشورهای پیشرفته اقتصادی، سرمایه گذاری به منظور استفاده از استعدادهای علمی کشور خود و دیگر کشورها را از دهه های گذشته دنبال می کنند، گفت: آمریکا با جذب 40 درصد از کسانی که در کشور خودشان ادامه تحصیل نمی دهند موجب توسعه علوم بنیادی و پایه در این کشور شده است.

وی تصریح کرد: در حالی که سهم ایران از تولید علم دنیا 1.6 درصد و 40 تا 50 درصد از 33 تریلیارد دلار درآمد تولیدات علمی دنیا شامل محصولات علمی است، برهمین اساس متأسفانه تجاری سازی و دارایی های فکری کشورمان در آمار جهانی رقم قابل توجهی نیست.

رئیس بنیاد ملی علم ایران وظیفه اصلی این مجموعه را حمایت و به ثمر رساندن فعالیت های علمی پژوهشگران و اساتید ایرانی عنوان کرد و گفت: در این بنیاد اشخاص حقیقی شامل اساتید و دانشگاهیان و اشخاص حقوقی شامل مسئولین آموزش عالی، صنعت، جهاد کشاورزی و دیگر نهادها و سازمان ها حضور دارند.

ضرغام با بیان این که تاکنون 13 کارگروه مختلف با حضور اعضای هیأت علمی مطرح، اولویت های پژوهشی کشور را مشخص کرده اند افزود: یک درصد از تولید علم کشور در این صندوق انجام شده و تقریباً تمام فعالیت های این صندوق با سیاست های بالادستی کشور مطابقت دارد.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور ثبت یک هزار و 600 مقاله ISI در زمینه های علوم پزشکی، مهندسی، کشاورزی، علوم پایه، علوم زیستی و علوم انسانی و ارائه 260 دستاورد فناورانه را از نتایج حمایت های این صندوق دانست و افزود: تاکنون 18 کرسی پژوهشی 10 ساله در زمینه های علوم انسانی، سلول های بنیادی، داروهای نوترکیب و ... را در کشور ایجاد نموده ایم که کرسی های احیای دریاچه ارومیه، خلیج فارس و چشم پزشکی از جمله آن ها می باشد.

وی ادامه داد: 24 هزار پژوهشگر از سراسرکشور با ما همکاری می نمایند که از این میان بیش از 13 هزار نفر به عنوان داور، ناظر و عضوکارگروه این صندوق فعالیت می کنند و عضو نمودن همه 60 هزار اعضای هیأت علمی سراسر کشور و استفاده حداکثری از تمام ظرفیت های داخلی و خارجی بر مبنای اولویت بندی های نیازهای علمی از اهداف این صندوق می باشد.

ضرغام با اعلام این که دانشجویان مقطعی دکتری به عنوان همکار می توانند از حمایت های مالی این صندوق استفاده نمایند، بیان کرد: صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور در شش ماهه نخست سال جاری 627 پروژه تحقیقاتی دریافت نموده و تاکنون 37 درصد از این پروژه ها مصوب شده است که به طور میانگین مبلغ 250 میلیون ریال کمک هزینه تحقیقاتی به هر کدام از آنها اختصاص داده خواهد شد.

وی ثبت اختراع پژوهشگران دانشگاهی و غیر دانشگاهی در داخل و خارج از کشور و اختصاص تمامی دستاوردهای آن به مخترعین را از دیگر فعالیت های صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور عنوان کرد و افزود: تاکنون 38 اختراع توسط این صندوق به ثبت بین المللی رسیده و از این تعداد 8 اختراع تجاری سازی شده اند که با توجه به ظرفیت و توانایی کشور این رقم بسیار کمی است و باید افزایش پیدا نماید.

وی کمک مالی و تسهیلات قرض الحسنه به میزان 50 درصد به مخترعین جهت ثبت اختراع، تجاری سازی یافته های علمی برای رسیدن به مرحله تولید محصول، حمایت از ایجاد مراکز نوآوری در مراکز علمی کشور، ایجاد کارگروه های متناسب با نیازهای کشور، افزایش منابع مالی صندوق و پیگیری برند در کنار کرسی ها و طرح های پژوهشی را از دیگر خدمات این صندوق عنوان کرد.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور در پایان مشارکت بنیادهای خیریه برای انجام پروژه های تحقیقاتی را از نشانه های رشد فرهنگی یک جامعه دانست و بر وجود تعالی و کمال در پژوهش های علمی که از ضرورت های جدایی ناپذیر تحقیقات علمی است تأکید کرد.

در این نشست اعضای هیأت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی اصفهان به بیان سؤالات و دیدگاه های خود پیرامون رویکرد فعالیت های صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور پرداختند.

تمرکز کرسی های تحقیقاتی در تهران و عدم استفاده مناسب از ظرفیت های علمی اساتید شهرهای مختلف کشور، کمبود بودجه در حمایت های مالی برای طرح های فناوری و اشتغال زایی، وجود موازی کاری و عدم پویایی ساختار مراکز علمی کشور و هزینه کردن بخش زیادی از بودجه در امور جاری دانشگاه ها، از جمله انتقادات طرح شده و ایجاد کرسی های پژوهشی زاینده رود و انرژی خورشیدی از جمله پیشنهادات مطرح شده در این نشست بود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

دانشگاه صنعتی اصفهان

دانشگاه صنعتی اصفهان یکی از دو دانشگاه بزرگ دولتی استان اصفهان و با 2300 هکتار مساحت، بزرگ ترین دانشگاه کشور از لحاظ وسعت است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

علم و آموزش