اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1394051346480468

چهار پرسش که قبل از سرمایه گذاری باید پرسیده شود

کد: 1394051346480468

http://bit.ly/1KX6IO3

، تهران , (اخبار رسمی): وقتی افراد با مزایای سرمایه‌گذاری آشنا می‌شوند، دوست دارند هرچه زودتر وارد دنیای آن شوند و کسب‌وکار سودآور، فرصت منحصربه‌فرد، بهترین موقعیت و ... کلیدواژه‌هایی هستند که توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب می‌کنند. در این مقاله می‌خواهیم چهار سوال را مطرح کنیم که باید قبل از اقدام به سرمایه‌گذاری از خود بپرسید.

سرمایه‌گذاران موفق کسانی هستند که یک برنامه سرمایه‌گذاری حساب‌شده طراحی می‌کنند و در افت و خیزهای بازار به برنامه خود متعهد باقی می‌مانند

به گزارش روابط عمومی موسسه مطالعات و پژوهش‌های اقتصاد ایرانیان، امیررضا حسنی، مدیر و تحلیلگر موسسه در یادداشتی به بررسی پیش‌نیازهای یک سرمایه‌گذاری مطمئن می‌پردازد.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

چهار پرسش که قبل از سرمایه‌گذاری باید از خودتان بپرسید

وقتی افراد با مزایای سرمایه‌گذاری کردن آشنا می‌شوند، دوست دارند هرچه زودتر وارد دنیای سرمایه‌گذاری شوند؛ دنیایی که پر است از انتخاب‌های گوناگون و اصطلاحات ناشناخته.

ما همه روزه با توصیه‌هایی بعضا متناقض درباره بهترین استراتژی‌های سرمایه‌گذاری بمباران می‌شویم. سرمایه‌گذاری سودآور، فرصت منحصربه‌فرد، بهترین موقعیت و ... کلیدواژه‌هایی هستند که توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب می‌کنند. بدیهی است که باید از کنار هیاهوهای تبلیغاتی بی‌اساس و بی‌اهمیت گذر کنیم و تنها بر آنچه واقعا خوب است، متمرکز شویم.

اما حتی اگر یک برنامه سرمایه‌گذاری داشته باشیم باز هم با فرصت‌های جدیدی مواجه می‌شویم که به نظر هیجان‌انگیز می‌آیند و ما را به خود مشغول می‌کنند.

چگونه می‌توانیم ارزیابی کنیم که این فرصت‌ها واقعا متناسب با وضعیت ما هستند یا نه؟ بایستی بتوانیم به دور از هیجان، تمرکزمان را تنها بر جنبه‌هایی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری معطوف کنیم که برای شرایط خاص ما مناسب هستند.

در این مقاله می‌خواهیم چهار سوال را مطرح کنیم که همه ما باید قبل از اقدام به سرمایه‌گذاری از خود بپرسیم.

1-آیا این فرصت سرمایه‌گذاری با برنامه‌های کلی من سازگار است؟

این یک سوال کلی اما مهم است. قبل از اینکه پول خود را در یک موقعیت سرمایه‌گذاری کنید، باید یک برنامه سرمایه‌گذاری (Investment Plan) داشته باشید که پاسخ روشنی به سوالات زیر بدهد:

-          اهداف شما چه چیزهایی هستند؟ برای چه اهدافی سرمایه‌گذاری می‌کنید؟

-          بازه زمانی سرمایه‌گذاری شما چقدر است؟

-          چه میزان پول و در چه مقاطع زمانی می‌توانید به سرمایه‌گذاری وارد کنید؟

-          برای رسیدن به بازده مورد نظر چه میزان ریسک را می‌توانید متقبل شوید؟

-          برنامه کلی شما برای تخصیص دادن پول به هر سرمایه‌گذاری چیست؟

هیچ‌یک از موقعیت‌های سرمایه‌گذاری نباید به تنهایی دیده شود. شما سهم یا واحد مسکونی یا اوراق مشارکت یا ... نمی‌خرید. شما تکه‌ای جدید به سبد و پرتفوی سرمایه‌گذاری خود اضافه می‌کنید. یک موقعیت سرمایه‌گذاری که در نوع خود جذاب به نظر می‌رسد، ممکن است برای شما تصمیم درستی نباشد، به دلیل اینکه با جنس دیگر اقلام سرمایه‌گذاری شما سازگار نیست. خلاف آن هم صادق است؛ شاید یک سرمایه‌گذاری که برای یک نفر خوب نیست، برای یک فرد دیگر عالی باشد.

2- چقدر راجع به سرمایه‌گذاری موردنظر اطلاعات دارم؟

اگر هیچ سررشته‌ای از نوع و جنس سرمایه‌گذاری که قصد دارید انجام دهید ندارید، از فکر آن منصرف شوید. دلایل متعددی برای این اصل وجود دارد. مهم‌ترین دلیل هم این است که اگر ندانید یک وسیله یا دستگاه چگونه کار می‌کند، جواب‌هایی که به پرسش اول می دهید کامل و درست نخواهد بود.

چگونه می‌توان ارزیابی درستی از یک موقعیت سرمایه‌گذاری داشت، وقتی نمی‌دانیم ساز و کار آن چیست و چطور کار می‌کند؟

معمولا موقعیت‌های بد سرمایه‌گذاری نصیب افرادی می‌شود که فکر می‌کنند یک بیزنس خوب به قدری باید پیچیده باشد که از سطح درک یک انسان متوسط فراتر رود! بهترین استراتژی‌های سرمایه‌گذاری ساده هستند.

سرمایه‌گذاری هم مانند علوم دیگر نیاز به آموزش‌های اولیه دارد. اگر به تازگی وارد دنیای سرمایه‌گذاری شده‌اید، لازم است کمی درباره انتخاب‌های مختلف و ساز و کار آنها آموزش ببینید تا با الفبای اولیه استراتژی‌ها آشنا شوید. اما این اصل را فراموش نکنید که وقتی در مورد کسب و کاری هیچ گونه اطلاعاتی ندارید، ریسک سرمایه‌گذاری در آن بسیار بالاست.

3- هزینه‌های آن چقدر است؟

ورود به هر آیتم سرمایه‌گذاری یا در مواردی خروج از آن، دربردارنده هزینه‌هایی برای سرمایه‌گذار است. هزینه‌هایی از قبیل کارگزاری، مالیات‌ها و ... که لازم است قبل از اقدام به سرمایه‌گذاری، اطلاعات خود را در مورد آنها کامل کنید.

هزینه‌ها را تا جایی که می‌توانید شفاف کنید و یادتان باشد همیشه سودها محتمل هستند، اما هزینه‌ها قطعی‌اند.

4- راه خروج از آن کدام است؟

سرمایه‌گذاران موفق کسانی هستند که یک برنامه سرمایه‌گذاری سنجیده و حساب‌‌شده طراحی می‌کنند و در های بازار به برنامه خود  متعهد می‌مانند. این سرمایه‌گذاران دید بلندمدت دارند و اینگونه نیست که با تغییر شرایط و پیش‌بینی‌ها، نظر و عملکرد آنها هم دائما تغییر کند.

اما قطعا در دنیای واقعی همه تصمیم‌های شما بهترین نیستند، بنابراین در امر سرمایه‌گذاری باید به خوبی بدانید که وقتی نظرتان تغییر کرد، چگونه باید عمل کنید. سناریوی خروج جزئی اساسی در یک سرمایه‌گذاری است.

شما باید بتوانید از هر موقعیت سرمایه‌گذاری - به تناسب نوع آن - با صرف کمترین هزینه و زمان خارج شوید. برخی موقعیت‌های سرمایه‌گذاری به گونه‌ای است که شما نمی‌توانید قبل از طی مدت زمان ویژه سرمایه خود را از آن خارج کنید، بنابراین لازم است پیش از وارد شدن به هر کسب‌وکاری ابتدا در خروجی را بلد باشید.

شما در سرمایه‌گذاری تنها برای میزان مشخصی سرمایه تصمیم نمی‌گیرید، بلکه همزمان برای انرژی‌ها و تلاش‌ها و صرف زمان‌هایی تصمیم می‌گیرید که حاصل جمع آنها سرمایه‌ای است که در دست دارید و به همین دلیل، آموزش و مشاوره با افراد باتجربه اهمیتی دوچندان پیدا می‌کند.

به هر میزان که اطلاعات بیشتری داشته باشید، تصمیم‌های بهتری خواهید گرفت. در این راستا موسسه مطالعات و پژوهش‌های اقتصاد ایرانیان به دنبال حمایت اطلاعاتی از سرمایه‌گذاران با ارائه آموزش‌های باکیفیت و مشاوره‌های مبتنی بر تجربه است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

موسسه اقتصاد ایرانیان

موسسه مطالعات و پژوهش های اقتصاد ایرانیان با ایده فراهم آوردن بستری برای تجمیع و توسعه اطلاعات دانش ‏پایه و عمل‏گرا در دو حوزه اقتصاد و مدیریت پایه گذاری شد. آرمان ما در موسسه، ارائه خدماتی با دقت و کیفیت بالا و بر مبنای تجربه و دانش توامان است؛ تا ازین رهگذر بتوانیم خدمات و محصولات را به صورتی کاربردی و حرفه ای به مشتریان و مخاطبین عرضه داریم.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بانک، بیمه و سرمایه