اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1394111852670468

دورنمای دماسنج اقتصاد کشور در سال 95

جانی تازه در کالبد بازار بورس

کد: 1394111852670468

http://j.mp/1KOq1wP

، تهران , (اخبار رسمی): بنا بر شواهد آمار و ارقام زمستانی، بورس اوراق بهادار از لاک رخوت و رکود دوساله خود بیرون آمده است. موفقیت دیپلماتیک ایران در توافق تاریخی با غرب توانست امیدهای تازه‌ای در اقتصاد ایران بیدار کند. کشورمان اکنون چشم‌اندازهای جدیدی را در حوزه اقتصاد و توسعه پیش روی خود می‌بیند. قابل پیش‌بینی بود که بازار سهام هم به عنوان دماسنج اقتصاد کشور، به فضای تازه واکنش نشان دهد، رونقی مضاعف بیابد و خود، نویددهنده اتمسفری مساعد برای آینده اقتصاد شود.

جانی تازه در کالبد بازار بورس

آنچه امروز بیش از هر چیز دیگر باید در پیشگاه توجه و تمرکزمان باشد، دوری از هیجان و گرفتن جانبِ عقلانیت در تصمیم‌گیری‌هاست. باید بدانیم که صِرفِ تغییر در اوضاع و احوال سیاسی، دلیلی موجه برای رونق بازار سهام و افزایش قیمت‌ها و شاخص‌ها نیست؛ بلکه این میزان استفاده بنگاه‌ها از فرصت‌ها و شرایط جدید است که می‌تواند زمینه‌سازِ رشدِ حقیقی بازار سرمایه باشد. در واقع، تا زمانی که تغییرات فوق‌الذکر، تاثیرهای واقعی در صورت سود و زیان بنگاه‌های اقتصادی و توسعه آینده آنها نداشته باشند، هرگونه افزایش، فاقد زیربنای بنیادین بوده و حباب‌گونه است.
اما در مجموع، سال آینده به دلایلی از جمله کاهش هزینه تامین منابع و مواد اولیه، کاهش هزینه‌های مالی، افزایش تجارت و بازرگانی (و در نتیجه افزایش فروش) و پرداخت بدهی دولت به پیمانکاران، برای بازار سرمایه و شرکت‌های بورسی سال تجربه رونق و ورود سرمایه خواهد بود.

این یک اصل بنیادین در سرمایه‌گذاری است که سرمایه به جایی کوچ می‌کند که با تحمل کمترین ریسک به بیشترین بازده دست پیدا کند. با کاهش نرخ تورم، احتمال قوی برای کاهش در نرخ بهره و افزایش جذابیت‌های بازار سرمایه، به تدریج شاهد ورود سرمایه‌های جدید به بازار سهام خواهیم بود.

 

راه‌ها و بیراه‌های بورسی

در اینجا نکته‌ای شایان دقت برای مسئولان و متولیان بازار وجود دارد. نباید فکر کرد که ورود سرمایه به بازار و رونق این بازار، دلیلی کافی بر عرضه‌ اولیه انبوه و بی‌برنامه در اختیارمان می‌گذارد، بلکه باید با پیگیری فرآیندها و روندهای مدیریت‌شده، از فرصت رونق بازار سود جست و  «عمق» بازار سرمایه را در ابعاد گوناگون افزایش داد.

در وهله اول، بازار سرمایه باید از لحاظ نقدشوندگی به رتبه مناسبی دست پیدا کند، بنابراین در کنار جذب سرمایه بایستی فعالیت‌های سبدگردانی تقویت شود. از سوی دیگر برای اعتمادسازی و عقیم کردن سازوکارهای ناسالم، باید گردشِ اطلاعات در بازار را  شفاف‌تر و کارآتر ساخت.

همچنین اگر برآنیم که حضور سرمایه‌گذاران خارجی را در بازار سرمایه ببینیم، باید زیرساخت‌های حقوقی و معاملاتی لازم را ایجاد کرد. تنوع در ابزارهای مالی (مانند اختیار معامله) و تقویت مبانی محاسباتی و معاملاتی بازار، در کنار ایجاد نهادهای تخصصی برای پوشش ریسک می‌تواند بسترهای ضروری برای فعالیت سرمایه‌گذاران خارجی در بورس را فراهم کند و در بالابردن کارآیی بازار بسیار موثر باشد.

بازار سهام بیش از آنکه نیاز به حمایت‌هایی چون تزریق مصنوعی پول باشد، نیازمند حمایت مدیریتی و کارشناسی از طریق تدبیر کردن در امور و اتخاذ سیاست‌های دوراندیشانه است. متولیان بازار سهام باید از خرد جمعی شکل‌گرفته در بازار به نفع خودِ بازار استفاده کنند. با نگاه به تجربه‌های موفق و ناموفق سالیان گذشته، نقشه راه بازار سرمایه در سال آینده باید پیراسته از بیراهه‌ها و کژراهه‌ها باشد.

در صورت مدیریت صحیح، بازار سهام در سال آینده این قابلیت را دارد که رتبه نخست بازارها را به لحاظ جذابیتِ سرمایه‌گذاری و سودآوری از آنِ خود کند، علاوه بر آن یک بازار سرمایه کارآ، می‌تواند در کنار سیستم بانکی -و حتی در اولویت بالاتری- بازوی قدرتمندی برای تامین مالی بنگاه‌ها باشد.

موسسه اقتصاد ایرانیان امسال نیز به سنت سالیان گذشته در همایش «دورنمای اقتصاد ایران در سال 95» در قالب یک پنل تخصصی به روندهای شاخص بازار پول و سرمایه در سال آتی می‌پردازد. در این همایش و پنل ویژه، جمعی از مدیران بازار پول و سرمایه و متخصصان این حوزه حسن قالیباف اصل مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران، محمدرضا پورابراهیمی عضو شورای عالی بورس و عضو شورای پول و اعتبار، بهزاد گلکار مدیر عامل هلدینگ مالی و سرمایه‌گذاری سینا و سیدکمال سیدعلی، مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران، دیدگاه‌های خود را با ما و مخاطبان فرهیخته این همایش به اشتراک خواهند گذاشت.

مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های اقتصاد ایرانیان با همکاری شرکت بین‌المللی ایرانگردی و جهانگردی آزادی (آیتو) همایشی تحت عنوان «دورنمای اقتصاد ایران در سال 95» در تاریخ 12 اسفندماه سال جاری برگزار می‌کند که فعالان بازار سرمایه می‌توانند برای شرکت در این همایش با شماره تلفن 02188611819 داخلی 140 تماس بگیرند.

علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت www.eventiranian.ir مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

موسسه اقتصاد ایرانیان

موسسه مطالعات و پژوهش های اقتصاد ایرانیان با ایده فراهم آوردن بستری برای تجمیع و توسعه اطلاعات دانش ‏پایه و عمل‏گرا در دو حوزه اقتصاد و مدیریت پایه گذاری شد. آرمان ما در موسسه، ارائه خدماتی با دقت و کیفیت بالا و بر مبنای تجربه و دانش توامان است؛ تا ازین رهگذر بتوانیم خدمات و محصولات را به صورتی کاربردی و حرفه ای به مشتریان و مخاطبین عرضه داریم.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
رویدادمرتبط:

| همایش دورنمای اقتصاد ایران در سال 95